3530
Sök

Försäkra bilen på pappa?

5 198 Inlägg
27 mars 2011
Brains skrev:
gamlingen skrev:
BadBoy89 skrev:
Att köra  130 km/h på motorvägenär olaglit 
Att köra med slitna däck  är olaglit
Att ha en lampa och köra runt e oaglit - man få böter för det
Massa saker e olagliga men amn gör de  endå så läggner shet förfan

Gör vad du vill olagligt.. men fan om du skenförsäkrar...... dubbelmoral, näääe vaddå... cool

Skenförsäkring drar upp premien onödigt mycket för alla andra, vad är det som är så svårt att fatta?

Hur tror du premierna beräknas ? inte på hur många som skenförsäkrar iaf.. räknas mer på olycksstatistiken mellan olika åldrar.. annars skulle inte 80 åriga ada ha dyrare förs än kalle 45.. för ingen tror väl på allvar att preierna skulle sjunka om ingen skenförsäkrar ,, eller ?

5 198 Inlägg
27 mars 2011
BadBoy89 skrev:
If) - Kommer bilen köras av personer under 25år?
(M) - Ja det kommer den då mina söner är motorintresserade..
(If) - Okej, då lägger jag till det i villkoren.. Detta höjer kostnaden något men inte mer än ett par hunda kronor om året.
(M) - Det är ingen fara, men då får alltså vemsomhelst i hushållet använda bilen och hela försäkringens omfattning gäller?
(If) - Jadå, absolut.. men låna inte ut den till någon utanför hushållet bara. Då gäller inte samma sak.

Alltså ingen skenförsäkring. men pappa står på bilen.. i princip samma sak. men Kalle 19 kan köra bilen till 95%
Senast redigerat av gamlingen (27 mars 2011)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
27 mars 2011
Även från Trygg Ansa
http://www.trygghansa.se/privat/forsakr … -svar.aspx

Min mormor bor utanför stan. Kan jag registrera min bil på henne för att få billigare försäkringspremie?
Svar: Nej, absolut inte! Rent juridiskt gäller försäkringen för ditt ekonomiska intresse som civilrättslig ägare till fordonet. På ren svenska betyder det att du gör dig skyldig till försäkringsbedrägeri och kan bli utan ersättning vid en skada om du låter någon annan stå som ägare och försäkringstagare för din bil.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 570 Inlägg
27 mars 2011
Den som står på försäkringen räknas väl som ägare eller? Du kan ju inte försäkra en annan persons bil i ditt namn. Står pappa som ägare på regbeviset och har försäkrat bilen så är det hans bil.

Det är ganska lätt att förstå att det blir lite fusk när premierna är höga som de är. Man kan tycka att det är ett ganska orättvist och godtyckligt system.
Senast redigerat av M103 (27 mars 2011)

5 198 Inlägg
27 mars 2011
M103 skrev:
Den som står på försäkringen räknas väl som ägare eller? Du kan ju inte försäkra en annan persons bil i ditt namn. Står pappa som ägare på regbeviset och har försäkrat bilen så är det hans bil.

SÅ igentligen så existerar inte ens skenförsäkra...

957 Inlägg
27 mars 2011
det finns en jävla ruta som man sätta en x   där det står  om någon  under 25 år kommer köra bil  så blir det inga problem och så gör de flesta
Senast redigerat av BadBoy89 (27 mars 2011)

Evildan
27 mars 2011
BadBoy89 skrev:
det finns en jävla ruta som man sätta en x   där det står  om någon  under 25 år kommer köra bil  så blir det inga problem och så gör de flesta

Det är en helt annan sak, det är den HUVUDSAKLIGA brukaren som skall stå som registrerad ägare.
Har du inte råd att försäkra bilen, köp en billigare bil.
Varför ska vi andra som klippt navelsträngen och kan stå på egna ben betala för ditt försäkringsbedrägeri?
Jag undrar hur en förälder kan hjälpa sitt barn med en sådan kriminell handling (ja försäkringsbedrägeri är kriminellt)
Skön inställning av päron: Här min son, jag skall hjälpa dig att lura försäkringsbolaget...
Sen när bilen går sönder gräver ni ned den i skogen och stöldanmäler?

3 390 Inlägg
27 mars 2011
BadBoy89 skrev:

Den rutan är väl ändå till för om t.ex min mor och far äger en bil sen ett par år tillbaka och jag bor hemma och tar körkort vid 18 års ålder, då kan de "förnya" försäkringen med just den rutan så att jag ska kunna låna DERAS bil då och då. (eller ifall de köper en ny bil vid samma familjeförhållande)

Sen att jämföra skenförsäkring med fortkörning är ju helt fel då den enda som drabbas ekonomiskt av en fortkörning är du.

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
27 mars 2011
Samtal med försäkringbolaget:

Vår grabb har precis tagit körkort och fyller 19 till sommaren. Han vill gärna köpa en gammal billig bil, gärna någon gammal 3-serie. Han studerar och är skötsam och jobbar lite extra emellanåt. Han ringde till flera försäkringsbolag och fick uppgiften att det gick bra att ställa försäkringen på mig. Jag ringde upp ett av bolagen och pratade med samma säljare (FS) som grabben pratat med.

Virgo - Hur kan ni påstå att försäkringen kan skrivas på mig när försäkringsavtalet säger att ägare/försäkringstagare/huvudsaklig brukare SKALL vara samma person?

FS - Ja, eh...som boende i samma familj får man bruka alla familjens bilar.

Virgo - Vi pratar inte om det, vi pratar om ägarförhållandet.

FS - Jovisst men i familjen ägar man ju familjens bilar tillsammans.

Virgo - Nej, det gör man inte alls. Makar och sambos äger gemensamma bilar tillsammans men inte eventuella barn.

FS - Eh...nej, det är ju riktigt. Fel av mig.

Virgo - Kan du nu förklara för mig hur jag kan stå som försäkringstagare när jag inte kommer att bruka grabbens bil?

FS - Eh..öh...kan jag återkomma till dig?

Virgo - Visst.

En timme senare

FS - Det blev visst lite fel där. Självklart gäller försäkringsvillkoren. Så i princip kan man inte stå som försäkringstagare till en bil som man inte äger eller är huvudsaklig brukare till.

Virgo - I princip?

FS - Ja..öh...vi bedömmer alla fall individuellt liksom. Frågan är inte aktuell för oss som säljer försäkringar egentligen, det är skadereglerarna som reglerar eventuella skador.

Virgo - Jaha och hur gör skadereglerarna? Bryr dom sig om försäkringsvillkoren?

FS - Jo, det gör dom naturligtvis. Precis hur känner jag inte till.

Tjosan...

Med andra ord så drar sig försäkringsbolagen inte för att försöka lura unga killar och tjejer genom att ge dom tveksamma uppgifter som dessutom strider mot dom grundläggande kraven i försäkringsvillkoren.

Vår grabb får nu stå som ägare, försäkringstagare och huvudsaklig brukare till sin bil.
-------------------------------------------------------------------------------------

Det här problemet är mycket vanligare än man tror. Försäkringssäljarna mörkar när det gäller vissa frågor vilket kan stå kunden dyrt den dagen det uppstår ett skadefall och en skadereglerare hanterar ärendet. Skadereglerarna bär inte samma mjukistofflor som försäljarna, skadereglerarna är som regel stenhårda om det finns anledning att misstänka skenförsäkring.

Det förekommer dock att vissa försäkringsbolag är lite givmildare när man misstänker skenförsäkring. En av anledningarna kan vara att familjen är en stor kund hos bolaget med både hem- båt- och bilförsäkringar hos samma bolag. Det kan vara en anledning till att vissa bolag "ser mellan fingrarna" i vissa fall. Tyvärr så vet man inte det innan man eventuellt har ett skadeanspråk på försäkringsbolaget.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Evildan
27 mars 2011
Skrämmande kunskapsbrist hos säljaren av försäkringar.
Skitbra att ni kör "by the book"
Går ju utmärkt att hjälpa sina ungdomar ekonomiskt istället om premien blir hög.

7 275 Inlägg
27 mars 2011
gamlingen skrev:
Brains skrev:
gamlingen skrev:

Gör vad du vill olagligt.. men fan om du skenförsäkrar...... dubbelmoral, näääe vaddå... cool

Skenförsäkring drar upp premien onödigt mycket för alla andra, vad är det som är så svårt att fatta?

Hur tror du premierna beräknas ? inte på hur många som skenförsäkrar iaf.. räknas mer på olycksstatistiken mellan olika åldrar.. annars skulle inte 80 åriga ada ha dyrare förs än kalle 45.. för ingen tror väl på allvar att preierna skulle sjunka om ingen skenförsäkrar ,, eller ?

Premierna beräknas på pengar in mot pengar ut.
När du skenförsäkrar så minkrar du pengar in. Då måste bolaget i sin tur höja lite grann för alla.
Inte direkt så att bolagen skiter fram pengar från ingenstans.

Jag hoppas verkligen att dom blir hårdare på att kontrollera olyckor och att alla snåla jävlar blir utan ersättning!

8 883 Inlägg
27 mars 2011
Det många inte tänker på är att FB kan ju sälja en försäkring där ägandeförhållandena är tvivelaktiga dvs skenförsäkring.
Dom tjänar på att få in premien men när skadan är framma så gör ju skaderegleraren en helt annan bedömning av ägandeförhållandena än han/hon som sålde försäkringen och det kan bli 0:- i ersättning.
Sedan kan ni fippla hur ni vill det är ju trots allt du som kund som har bevisbördan

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

318 Inlägg
27 mars 2011
Volvo_Mannen skrev:
Jag har kollat på att skaffa nyare bruksbil men när man får betala över 1500 i månaden på försäkring så känns det inte värt de. Får åka runt i gammal miljöbov istället

Bonusen räknas ut på skadefria år, alltså krockar som du har orsakat.
Max bonus når man efter 6 skadefria år..... Nu för tiden är bonusen inte så hög som förr. då kunde man få bonus " på hur många år som helst" vilket innebar att om din pappa på 60 år inte krockat sen han var 20 hade han en bonus uträknat på 40 skadefria år...... det kunde ge jätte bonus tillochmed 80% men nu för tiden är inte alls bonusarna värda så mycket.....

186 Inlägg
27 mars 2011
Så här står det i folksams vilkor ang. vem bilen skall stå på:

Vem försäkringen gäller för
13. Försäkringen avser endast ditt eget lagliga
ekonomiska intresse som försäkringstagare
och ägare till den försäkrade egendomen.
Skulle det visa sig att det är någon annan än
du som äger bilen gäller inte egendomsskyddet och någon ersättning kan inte betalas vid
inträffad skada. Ovanstående gäller dock inte
om denne är din make/registrerad partner eller sambo, förutsatt att ni är folkbokförda och
bosatta på samma adress. Vi har rätt att betala
skadeersättning till
•  säljaren eller kreditgivaren om bilen köpts
på avbetalning eller kredit. Ersättning betalas då till säljaren/kreditgivaren intill dennes återstående lagenliga fordran
•  ägaren om du har hyrt bilen på längre tid än
ett år, det vill säga leasat den.
Vi har rätt att betala skadeersättning till ägaren
även då försäkringsplikten fullgörs av den förmyndare som registrerats i Vägtrafikregistre

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra

Evildan
27 mars 2011
Detta verkar så många ha så svårt att förstå...
Länkade även länsförsäkringars allmänna villkor tidigare.

466 Inlägg
27 mars 2011
hade jag fått bestäma så dom som köper bil ska försäkringen stå på. man ser ibland 18-22 åringar köra runt med feta bilar. bilen kanske dom har köpt själva men försäkringen står på mormor eller moster eller vem fan som helst... har dom inte råd med försäkring så ska dom cykla istället....

Fisketokig
2 997 Inlägg
27 mars 2011
Hamilton skrev:
Det många inte tänker på är att FB kan ju sälja en försäkring där ägandeförhållandena är tvivelaktiga dvs skenförsäkring.
Dom tjänar på att få in premien men när skadan är framma så gör ju skaderegleraren en helt annan bedömning av ägandeförhållandena än han/hon som sålde försäkringen och det kan bli 0:- i ersättning.
Sedan kan ni fippla hur ni vill det är ju trots allt du som kund som har bevisbördan

Mvh
Hamilton

Ja. Dummare än så är inte försäkringsbolagen, då vore man orolig som kund.

Samma vad gäller stöld mm. Mitt FB kollar aldrig om man försöker försäkra en stulen maskin.

Det är bara till att teckna försäkring rakt av. Sen om en olycka händer om 3 år så ser de att den är stulen sedan 4 år tillbaka och ger inget tillbaka. De kan omöjligt lättare tjäna pengar än att fakturera in premier för stulna saker där de aldrig behöver betala ut en krona.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Volvo Nörd
85 Inlägg
27 mars 2011
när jag tog körkort skulle min 740 116hk kosta mig 15 000 om året billigaste var 12, en V70 2,5T skulle kosta 25 000 om året fullförsäkrad ? hur ska man kunna få bonus om man inte har råd å försäkra en 740 ens ? Lätt å siitta här å va stor i truten när man är äldre å har billigare försäkring tror ingen här skulle köpa en V70 elr liknande bilar om man var tvungen å betala 25 000 i månaden ?? Tänk lite va å sen att försäkrings premierna stiger är för att folk som inte borde ha körkort har, bara för att man e äldre kör man inte bättre, jag är 21 kör lastbil 8h om dagen, sen ja gick ut skolan har ja kört lastbil/traktor varierat och nu i ett år har ja kört lastbil, jag planerar min körning 20ggr mer än min far som är 40 och min morfar som e 60 å jag kan garantera att dom flesta över 30 år aldrig har kört eco körning ens så vem är det som kör över sina förmågor igentligen ?

Volvo bygger traktorer, Saab bygger flygplan. Jaha vad har det med saken att göra ? inte fan ska du väl flyga med bilen eller hur ? Därför e Volvos växellådor bättre än saabs :D

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
27 mars 2011
tkd_rille skrev:
discokapten skrev:
tkd_rille skrev:

50-50 Många äldre kör även av. Speciellt när de börjar närma sig åldern där vid 60.

Kolla först, posta sen:

Olika åldersgrupper

18–19 år: Löper 5–6 gånger större risk att råka ut för en trafikolycka.
45–54 år: Har bäst reaktionstid och är inblandade i minst antal olyckor.
65–74 år: Är erfarna och anpassar körningen efter sina begränsningar (de undviker till exempel mörker och tät trafik).
75+ år: Löper 5–6 gånger större risk att råka ut för en trafikolycka.

http://korkortonline.se/teori/olyckor/

Ja den statistiken är jättebra. För då kan farsan äga fordon åt en.
Jag ser ingen anledning överhuvudtaget att försäkra en båge som kostade 29 tusen i inköp. Och betala 25-26 tusen i försäkring. Då kan jag hellre lägga undan 26 tusen per år och vara beredd att lägga den dagen jag kör i skiten och inte försäkringsbolaget vill ersätta den. Då kan jag bara köpa en ny.
Sjukvården får jag i vilket fall ändå. smile

Här har vi ett uppenbart exempel på fullblodsegoism, kostnaden för bågen är verkligen skitsamma, vad händer när hojen sitter i baksätet på en v70? Ska du stå och betala invaliditetsersättning resten av ditt liv till de som skadades? då snackar vi inte några 26k om året, efterlevnadsersättningar om någon dör? börja på runt miljonen och räkna dig uppåt, det är därför vi har lag på trafikförsäkring, inte för att jävlas med folk.

Och varför tror du att motorcyklar är svindyra att försäkra? För att någon sitter utan mc-kort och är avundsjuk? Nej, för att det kostar försäkringsbolagen helt sjuka pengar med alla olyckor och stölder.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
27 mars 2011
740_mannen skrev:
när jag tog körkort skulle min 740 116hk kosta mig 15 000 om året billigaste var 12, en V70 2,5T skulle kosta 25 000 om året fullförsäkrad ? hur ska man kunna få bonus om man inte har råd å försäkra en 740 ens ? Lätt å siitta här å va stor i truten när man är äldre å har billigare försäkring tror ingen här skulle köpa en V70 elr liknande bilar om man var tvungen å betala 25 000 i månaden ?? Tänk lite va å sen att försäkrings premierna stiger är för att folk som inte borde ha körkort har, bara för att man e äldre kör man inte bättre, jag är 21 kör lastbil 8h om dagen, sen ja gick ut skolan har ja kört lastbil/traktor varierat och nu i ett år har ja kört lastbil, jag planerar min körning 20ggr mer än min far som är 40 och min morfar som e 60 å jag kan garantera att dom flesta över 30 år aldrig har kört eco körning ens så vem är det som kör över sina förmågor igentligen ?

När jag tog körkort för 6 år sen så kostade min 740 mig 250:- i månaden, min 144:a kostade mig 140:-, min 900gl kostade 230:- min audi GT kostade 320:- Den bilen jag har idag (9-3:an) kostar 490:- helförsäkrad, boendes i det som räknas som stockholms stad. Så det handlar mer om att lära sig kolla vart det är billigast, istället för att sitta här och gnälla.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Sök