3005
Sök

Problem med Kopplingen på min Volvo 850 -92

7 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
Bilen jag har är en Volvo 850 där kopplingen först tar längst ner och de känns som man bara kopplar hälften så mycket som man vill/ska.
Har läst i andra trådar att man ska testa att stå still med ettan i lagd och kopplingen inne och se ifall den börjar dra framåt efter ett tag, men det gör den inte.
Den slirar inte något alls på någon växel eller varv tal.
Det är ju en hydralisk koppling så kan de vara någon av hydralcylindrarna som är slut?

Vore tacksam för hjälp.

268 Inlägg
12 januari 2010
kan vara luft i hydraulsystemet?

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

7 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
Har också tänkt på de men så har jag provat att koppla många gånger så som man kan göra med bromsen för att få upp trycket men tar fortfarande lika långt ner. Men klart de kan ju finnas en chans att där är luft.

1 043 Inlägg
12 januari 2010
Byt bromsvätskan och se om det hjälper, om det går så tryck tillbaka slavcylindern också kan också hjälpa.

7 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
Ja får ta och testa de.
Ingen annan som som har haft liknande problem som har några tips på vad de annars kan vara?

Rycketofta Racing
292 Inlägg
9 februari 2010
Haha ja prova bytt bromsvätska som ovanstående skrivet, wink Då kanske kopplingen blir bra igen.

//Rycketofta Racing

Performance meck
342 Inlägg
10 februari 2010
Tab skrev:
Haha ja prova bytt bromsvätska som ovanstående skrivet, wink Då kanske kopplingen blir bra igen.

kopplingen går på samma vätska.....

har du varit under bilen och kollat om det läcker något när du trycker ner kopplingen?

Mvh viktor

drifter
95 Inlägg
10 februari 2010
jag skulle börja med att kolla om det är tillräckligt med vätska i bromsvätske behållaren det är som typ ett litet fack inuti den som är till kopplingen. är det fullt där prova att lufta det gör du genom en nippel på slavcylindern. men passa vätskenivån det tar slut fort.

//Chrille

7 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
Jag kommer till dig Tab så mekar vi lite tongue
Har kollat och det läcker ingen olja men ska titta i behållaren och se i de facket och se hur de ser ut med olja där. Sen får de bli att lufta skiten och hoppas de löser sig.

202 Inlägg
13 april 2010
har samma problem. Har luftat den 2 gånger och då är det bra i en månad. Även bytt något som jag inte minns men det hjälper inte. Får testa byta olja jag med då.

StoffeBengtsson skrev:
Jag kommer till dig Tab så mekar vi lite tongue
Har kollat och det läcker ingen olja men ska titta i behållaren och se i de facket och se hur de ser ut med olja där. Sen får de bli att lufta skiten och hoppas de löser sig.

90 Inlägg
21 december 2011
Tjena jag har exakt samma problem nu var ute och körde skulle växla upp från 4 till 5 och då hade kopplingen slutat fungera den hade tappat trycket, jag ringde några samtal och fick reda på att du ska börja med att fylla på behållaren och be någon gå in och pumpa på både broms och koppling tills du får upp ett tryck sen starta bilen och gör samma sak har inte provat än men ska kollas nu i helgen, kunde även va tryckplatta som har satt sig och där ska sitta någon gaffel liknande vid sprängkåpan, jag hoppas det fungerar för dig.
Skriv gärna här om det hjälpte för dig att byta olja eller dylikt

Ha det fett och kör lugnt!

552 Inlägg
21 december 2011
Kolla på era urtrampnings lager! Hade en S40 som har samma problem. Visade sig att slav cylindern läckte och det droppade ner bromsvätska på urtrampnings lagret, vilket medförde att ibland hade man ingen koppling alls och att kopplingen inte fjädrar tillbaka.

Lagret var slut och kärvade på sin axel. Löste sig genom att skruva ner låda & byta lager och slav cylinder!

509 Inlägg
23 december 2011
Vanligt fel på 850 vi har precis bytt hela kopplingsapparaten på min sons bil,vi började med att lufta,sedan byta kopplingscyl + slavcyl.....då började urtramplagret att låta illa och till slut gav det upp....kopplingsarmen med....sedan visade sig att svänghjulet hade sprickor..etc etc..detta inom loppet av någon vecka bara....men nu är allt det nytt big_smile

My car Brings Me Women

90 Inlägg
2 januari 2012
Jag fyllde på olja och pumpa och trycket kom tillbaka och där fanns inga läckage eller dylikt

Sök