4584
Sök

INFO: Kondensator Gas CAP0.5 (0.5farad)

682 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#1
tja, har då lyckats köpa 4stycken sådana kondensatorer, som skall användas till basbygge, men tänke testa en av dom till mitt 500w slutsteg tillhörande  2x JBL GT5-12 baselement.

för det första fick jag med en Resistor, liten rackare. den finns inte med i kopplings modellen alls
och sedan en säkring, står inget om rekomenderade Ampere på säkringen.

och G mellan kondensatorn och Slutsteget, går det att köra kabel från kondensatorn direkt till G på Slutsteget som i sin tur är Jordat, eller är det bättre att fästa kondensatorn i ett större gods? (dvs jorda den i bilen)

Jag antar att Resistorn som följer med skall sitta mellan kondensatorns +pol och batteriets +pol.

Tackar för all info jag kan få Mvh.



http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=836656

https://www1.garaget.org/gallery/archive/112382/837555_pbrcry.jpg
Instruktionen

682 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#2
på mitt slutsteg har jag Flera olika Säkringsar, kommer inte ihåg Vilka Ampere dom ligger på men dom är inte Samma.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 januari 2010
#3
Resistorn använder du bara för att ladda upp kondensatorn första gången den ska användas (eller när den har legat oanvänd ett tag sen om du kopplar ur den ur bilen). Koppla in kondensatorn till jord i bilen och sätt resistorn mellan kondensatorns plus och batteriplus, vänta upp till en minut och sen så är det klart (funkar lika bra med en vanlig 50W billampa, då ser man även när kondensatorn är fulladdad).

Nån extra säkring behöver du inte bry dig om, för du har väl redan en på pluskabeln till steget? Koppla isåfall bara in kondensatorn mellan batteriet och steget, gör gärna det med jordkabeln också för att utnyttja kondensatorn fullt. Går även att jorda kondensatorn separat dock.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

682 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
#4
ChriZtoffer skrev:
Resistorn använder du bara för att ladda upp kondensatorn första gången den ska användas (eller när den har legat oanvänd ett tag sen om du kopplar ur den ur bilen). Koppla in kondensatorn till jord i bilen och sätt resistorn mellan kondensatorns plus och batteriplus, vänta upp till en minut och sen så är det klart (funkar lika bra med en vanlig 50W billampa, då ser man även när kondensatorn är fulladdad).

Nån extra säkring behöver du inte bry dig om, för du har väl redan en på pluskabeln till steget? Koppla isåfall bara in kondensatorn mellan batteriet och steget, gör gärna det med jordkabeln också för att utnyttja kondensatorn fullt. Går även att jorda kondensatorn separat dock.

angående hur sällan man använder den, då man skall ladda kondensatorn med resistor, måste fråga ca Tidsbellopp ? om bilen stått stilla 1vecka måste man ladda den då?

2 024 Inlägg
14 januari 2010
#5
MrTorture skrev:
angående hur sällan man använder den, då man skall ladda kondensatorn med resistor, måste fråga ca Tidsbellopp ? om bilen stått stilla 1vecka måste man ladda den då?

Du behöver inte tänka på detta såvida inte bilen varit strömlös.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

682 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
#6
https://www1.garaget.org/gallery/archive/112382/837801_ird4oq.jpg
en Ide

den blåa saken är resistor, och den bruna säkring, det gröna är en "knapp" som väljer vilket läge man skall ha den på dvs ingen resistor och kopplat till slutsteg och kondensatorer (0.5 * 4 farad).

sedan om man vill ladda, så switchar man över till den blåa saken (resistorn) och då är automatiskt slusteget utkopplat ur bilden och endast kondensatorerna är kopplade.

är den en Ok Koppling?
Senast redigerat av MrTorture (14 januari 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 januari 2010
#7
Varför ska du göra så för? Brukar du ha bilen stående utan ström eller? När kondensatorn väl är inkopplad och du spelar musik så laddar den i och ur hela tiden, det är bara när det är helt tom (ingen spänning påkopplad på ett tag, ca en vecka eller mer) som den behöver "laddas upp". Sen så behöver inte du bry dig i det om du inte kopplar bort strömmen i bilen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

682 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
#8
ChriZtoffer skrev:
Varför ska du göra så för? Brukar du ha bilen stående utan ström eller? När kondensatorn väl är inkopplad och du spelar musik så laddar den i och ur hela tiden, det är bara när det är helt tom (ingen spänning påkopplad på ett tag, ca en vecka eller mer) som den behöver "laddas upp". Sen så behöver inte du bry dig i det om du inte kopplar bort strömmen i bilen.

hum, tanken är att vi ibland får ta ut bil batteri och fästa vid ett Disel kraftverk, dvs om strömmen försvinner, men verkar mitt system onödigt? tanken var ju att kunna ladda allt om något skulle hända och man slipper koppla av allt och sätta på resistorn.

men är det rätt tänkt? att man kan Parallelkoppla alla Kondensatorerna på 1 resistor.

2 024 Inlägg
14 januari 2010
#9
MrTorture skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/112382/837801_ird4oq.jpg
en Ide

den blåa saken är resistor, och den bruna säkring, det gröna är en "knapp" som väljer vilket läge man skall ha den på dvs ingen resistor och kopplat till slutsteg och kondensatorer (0.5 * 4 farad).

sedan om man vill ladda, så switchar man över till den blåa saken (resistorn) och då är automatiskt slusteget utkopplat ur bilden och endast kondensatorerna är kopplade.

är den en Ok Koppling?

Till att börja med, vad hade du tänkt dig för strömbrytare som pallar med alla ampere som steget vill ha? Finns visserligen någon batteri-växlarbrytare men nä, det där känns inget vidare. Skulle du ha tömt allt nån gång så rekommenderar jag istället att lossa säkringen och lägga emot resistorn där istället för den stunden som behövs för att ladda upp.
Känns redan nu som att du vet med dig att du tömmer batteriet ofta och det är absolut inte bra, se dig om efter kraftigare batteri alternativt flera batterier.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

682 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
#10
Expoze skrev:
MrTorture skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/112382/837801_ird4oq.jpg
en Ide

den blåa saken är resistor, och den bruna säkring, det gröna är en "knapp" som väljer vilket läge man skall ha den på dvs ingen resistor och kopplat till slutsteg och kondensatorer (0.5 * 4 farad).

sedan om man vill ladda, så switchar man över till den blåa saken (resistorn) och då är automatiskt slusteget utkopplat ur bilden och endast kondensatorerna är kopplade.

är den en Ok Koppling?

Till att börja med, vad hade du tänkt dig för strömbrytare som pallar med alla ampere som steget vill ha? Finns visserligen någon batteri-växlarbrytare men nä, det där känns inget vidare. Skulle du ha tömt allt nån gång så rekommenderar jag istället att lossa säkringen och lägga emot resistorn där istället för den stunden som behövs för att ladda upp.
Känns redan nu som att du vet med dig att du tömmer batteriet ofta och det är absolut inte bra, se dig om efter kraftigare batteri alternativt flera batterier.

har aldrig laddat ur ett bil batteri än så länge, men Bilen har ståt utan batteri i upp till 4-5dagar ibland.

Strömbrytare, Tillräcklig inga problem om man säger så, Allt kommer lira bra, och troligen användas 0-1 gång per år, men mest bara för att alltid ha det på plats, skulle ju inte störa någonstans i alla fall smile
och jag ser inga nackdelar i att ha det såhär, då slipper jag skruva loss hela all skit som är ivägen för säkringen etc. smile mvh

EDIT: har fått bekreftelse att jag kan få tag i Störmbrytare tillhörande Brandbils skumkanoner, ringde min Farbor som jobbar på Svenska skum, dom slänger massa saker hela tiden, har även typ 10 mer eller mindre jobbiga ström reglerare hemma, dock rätt bökiga då sladdarna som medföljer dom är ca 1cm i diameter ---> Tunga sad
Senast redigerat av MrTorture (14 januari 2010)

605 Inlägg
14 januari 2010
#11
tycker hela iden låter skum:P
bättre att bara hålla te en lampa ju tongue

682 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
#12
sveaochedith skrev:
tycker hela iden låter skum:P
bättre att bara hålla te en lampa ju tongue

Jao så kan tyckas, wink det viktigaste är väl att det är kopplat rätt, hurdan jag sköter det med Skifte av vanlig ström och ström via Resistor är en annan femma smile

och jag har fortfarande inte fått ett bra svar ang min koppling att dom är Kondensatorerna är jordade och parallel kopplade till slutsteget, som i sin tur är parallel kopplat till kondensatorerna osv

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 januari 2010
#13
Kondensatorerna ska paralellkopplas ja, och helst anslutas med både plus och minus/jord till steget istället för att få med minus/jord via chassit (en anslutning till som du får förluster i...) men i övrigt så ser det väl rätt ut, kommer ju fungera så där iaf. Men jag skulle nog hoppa över den där biten med störmbrytare och resistor, dumt att skapa ytterligare förluster...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

682 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
#14
ChriZtoffer skrev:
Kondensatorerna ska paralellkopplas ja, och helst anslutas med både plus och minus/jord till steget istället för att få med minus/jord via chassit (en anslutning till som du får förluster i...) men i övrigt så ser det väl rätt ut, kommer ju fungera så där iaf. Men jag skulle nog hoppa över den där biten med störmbrytare och resistor, dumt att skapa ytterligare förluster...

jao tänkte oxå på att parallelkoppla (-) jorden, men manualen sa nej, men som sagt eftersom Slusteget i sin tur är Jordat i bilen så borde ju det bli samma sak om man kopplar ihop Kondensatorerna med samma Kabel right?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 januari 2010
#15
Ja och nej, vist blir det ju kontakt mellan dom men du får ju ytterligare förluster när strömen ska gå genom en till anslutningspunkt. Om jag var du så hade jag kopplat kondensatorerna direkt till batteriplus (med säkring imellan såklart) och jord och sen anslutit steget direkt till kondensatorerna. Eller nej, om jag var du så hade jag köpt ett eller två batterier till istället. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

682 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
#16
ChriZtoffer skrev:
Ja och nej, vist blir det ju kontakt mellan dom men du får ju ytterligare förluster när strömen ska gå genom en till anslutningspunkt. Om jag var du så hade jag kopplat kondensatorerna direkt till batteriplus (med säkring imellan såklart) och jord och sen anslutit steget direkt till kondensatorerna. Eller nej, om jag var du så hade jag köpt ett eller två batterier till istället. wink

jo batterier kommer det tillkomma x2 st kommer sitta i bilens bagage intergrerade mellan basarna i basbygget. svårt att förklara hur men max kabel längd till slutsteg etc 1-1.5m beroende på hur man drar det, sedan kondensatorer på det wink batterier paralellkopplade.
Senast redigerat av MrTorture (14 januari 2010)

605 Inlägg
16 januari 2010
#17
förstår ftf inte meningen med det hela:P

682 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#18
sveaochedith skrev:
förstår ftf inte meningen med det hela:P

Vilken del Mvh smile

7 277 Inlägg
16 januari 2010
#19
Eller så skippar du bara kondningarna helt wink


682 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#20
Brains skrev:
Eller så skippar du bara kondningarna helt wink

tongue mjea, kondingarana är en del av det hela och får inte tas bort wink

Off topic fråga, varför har man kondensatorer?
Senast redigerat av MrTorture (16 januari 2010)


Sök