3978
Sök

Ställbar btr på volvo 940 turbo

Laddtryck!
137 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
#1
hejsan, har köpt en 16T med 7,ans vinklade avgashus och tänkte ladda ca 1,0-1,2 bar, bilen är även chippad med vikingchipp,3" avgas från turbo,öppetfilter och pysventil. nu är frågan om jag vinner några hästar på att köpa ställbar btr och öka soppa trycket med orginal spridare?

tacksam för svar Mvh!


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 januari 2010
#2
nej, den kommer gå fett om du ökar trycket.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Laddtryck!
137 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
#3
om jag köper nya spridare då?


Supraman
2 300 Inlägg
14 januari 2010
#4
Gilljam skrev:
om jag köper nya spridare då?

Hjälper inte.
Ska du göra rätt så skaffar du en bredbandslambda så du vet vad du får för blandning.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Laddtryck!
137 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
#5
Men är det inte så att en större turbo kräver mera luft och soppa? Det är alltså helt onödigt att köpa en ställbar Btr?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 januari 2010
#6
bara för att blandningen blir fetare betyder det inte att du får mer effekt, vet man inte avd man gör så blir effekten oftast den motsatta, hög bränsleförbrukning och bilen ryker svart.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Laddtryck!
137 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
#7
okej, tackar för svaren!


8 253 Inlägg
14 januari 2010
#8
Gilljam skrev:
Men är det inte så att en större turbo kräver mera luft och soppa? Det är alltså helt onödigt att köpa en ställbar Btr?

Det är ett slöseri med pengar. En större turbo ger inte per automatik ett högre flöde, men det om det är stor skillnad mellan den hade och den man bytt till behövas en justering av bränslemängden.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 januari 2010
#9
köp -968 spridare istället för ställbar btr

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

593 Inlägg
14 januari 2010
#10
du ska INTE köpa några -968 srpidare och hålla på och laborera, slutar antagligen med att du fyller motorn med soppa eller spikar sönder den. Ska du ha större spridare måste du även ökad arean på LMM, Kör istället på gamla beprövade metoder..

Har jag fattat de hela rätt så har du 16t turbo, vikingchip,3" avgas..
Genom att öka soppatrycket så innebär det inte någon effektökning, troligtvis så orkar ditt vikingchip leverara soppa ändå till iallafall 1,0-1,2 bar, det är jag ganska säker på..

Men ring till Göran på vikingchip och hör va chippet klarar av, för byta några spridare eller ha ställbar btr ska du inte behöva i första taget. (inte med allt annat orört som de är nu)

mvh

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 januari 2010
#11
epapower skrev:
du ska INTE köpa några -968 srpidare och hålla på och laborera, slutar antagligen med att du fyller motorn med soppa eller spikar sönder den. Ska du ha större spridare måste du även ökad arean på LMM, Kör istället på gamla beprövade metoder..

Har jag fattat de hela rätt så har du 16t turbo, vikingchip,3" avgas..
Genom att öka soppatrycket så innebär det inte någon effektökning, troligtvis så orkar ditt vikingchip leverara soppa ändå till iallafall 1,0-1,2 bar, det är jag ganska säker på..

Men ring till Göran på vikingchip och hör va chippet klarar av, för byta några spridare eller ha ställbar btr ska du inte behöva i första taget. (inte med allt annat orört som de är nu)

mvh

va ? han har ju en skaplig setup för att köra -968 spridare å det är absolut en gammal beprövad metod
dok om han bara har eco chippet så bör har inte byta spridare
men har han eco max så är chippet  mappat för -968 spridare å 3tums lmm

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

593 Inlägg
14 januari 2010
#12
turboforssen skrev:
epapower skrev:
du ska INTE köpa några -968 srpidare och hålla på och laborera, slutar antagligen med att du fyller motorn med soppa eller spikar sönder den. Ska du ha större spridare måste du även ökad arean på LMM, Kör istället på gamla beprövade metoder..

Har jag fattat de hela rätt så har du 16t turbo, vikingchip,3" avgas..
Genom att öka soppatrycket så innebär det inte någon effektökning, troligtvis så orkar ditt vikingchip leverara soppa ändå till iallafall 1,0-1,2 bar, det är jag ganska säker på..

Men ring till Göran på vikingchip och hör va chippet klarar av, för byta några spridare eller ha ställbar btr ska du inte behöva i första taget. (inte med allt annat orört som de är nu)

mvh

va ? han har ju en skaplig setup för att köra -968 spridare å det är absolut en gammal beprövad metod
dok om han bara har eco chippet så bör har inte byta spridare
men har han eco max så är chippet  mappat för -968 spridare å 3tums lmm

Jo men nu prata vi ju inte om -968 och 3" LMM för dom grejena har inte trådskaparen.
Frågan var ju om han behöver ställbar btr eller ej. Jag vet också att ECOmax är anpassat för dom grejerna men det är väldigt överskattat att hänga på spridare och LMM för ex. antal kronor om det inte behövs. Imed att de övriga grejerna som topp/kam osv är orginal på motorn.

*16t och ecochip me org. spridare bör räcka till ca 230 riktiga hk, thats it.
*-968 och 3"lmm lämpar sig nog mera för 18/19t turbo, annan kam och portad 530/alt 531.(270-300hk)

mvh
Senast redigerat av epapower (14 januari 2010)

hej
291 Inlägg
14 januari 2010
#13
16t? men herregud. det turboaggregatet borde sitta orginal på 940 ltt.

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 januari 2010
#14
epapower skrev:
turboforssen skrev:
epapower skrev:
du ska INTE köpa några -968 srpidare och hålla på och laborera, slutar antagligen med att du fyller motorn med soppa eller spikar sönder den. Ska du ha större spridare måste du även ökad arean på LMM, Kör istället på gamla beprövade metoder..

Har jag fattat de hela rätt så har du 16t turbo, vikingchip,3" avgas..
Genom att öka soppatrycket så innebär det inte någon effektökning, troligtvis så orkar ditt vikingchip leverara soppa ändå till iallafall 1,0-1,2 bar, det är jag ganska säker på..

Men ring till Göran på vikingchip och hör va chippet klarar av, för byta några spridare eller ha ställbar btr ska du inte behöva i första taget. (inte med allt annat orört som de är nu)

mvh

va ? han har ju en skaplig setup för att köra -968 spridare å det är absolut en gammal beprövad metod
dok om han bara har eco chippet så bör har inte byta spridare
men har han eco max så är chippet  mappat för -968 spridare å 3tums lmm

Jo men nu prata vi ju inte om -968 och 3" LMM för dom grejena har inte trådskaparen.
Frågan var ju om han behöver ställbar btr eller ej. Jag vet också att ECOmax är anpassat för dom grejerna men det är väldigt överskattat att hänga på spridare och LMM för ex. antal kronor om det inte behövs. Imed att de övriga grejerna som topp/kam osv är orginal på motorn.

*16t och ecochip me org. spridare bör räcka till ca 230 riktiga hk, thats it.
*-968 och 3"lmm lämpar sig nog mera för 18/19t turbo, annan kam och portad 530/alt 531.(270-300hk)

mvh

jo men det låter som ts va sugen på lite mer effekt  och kunde tänka sig att köpa större spridare å då är -968 ett bra alternativ  å att fixa en 3 tums lmm gör man ju på en piss kvart
och han behöver inte byta agg för det men är en fördel

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Laddtryck!
137 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
#15
Men i vilken R bil sitter 968 i?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
15 januari 2010
#16
v70r å s60 r har jag för mig
men dom finns ju att hitta  över allt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Laddtryck!
137 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#17
jag behöver inte ställbar btr senare om jag ska köpa 3"lmm och 968er för trycket som är org är väll inte tillräckligt för att 968erna ska flöda bra för en 3" lmm??


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
16 januari 2010
#18
Gilljam skrev:
jag behöver inte ställbar btr senare om jag ska köpa 3"lmm och 968er för trycket som är org är väll inte tillräckligt för att 968erna ska flöda bra för en 3" lmm??

-968orna ska köras på 3.8 bar grundtryck för att flöda 465cc, tillsammans med 3" LMM. men köp INTE billiga kina BTRer, totalt jäkla värdelösa.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Laddtryck!
137 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#19
men vad menas med grundtryck? och hur vet man att man ställt in rätt för mätaren sitter ju i motorutrymmet:P


Laddtryck!
137 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#20
har fått hem min btr nu, en linjär 1:1 har läst och kollat i olika trådar om inkoppling av btr. Som jag har förstått de ska man låta orginalet sitta kvar av säkerhetsskäl å koppla på nya efter? men visar den rätt tryck mätaren på den nya då? alltså om ställer in den på 3,8bar är de 3,8bar då eller är de ett annat tryck?

Mvh Gilljam



Sök