4642
Sök

Audi 80 1.8E skenar på tomgången

176 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
#1
Har en audi som strular hemma så fort man startar bilen går den på 1200 varv i min men efter man bar lägger i 1ans växel och ska köra ökar den fort som *** till mellan 2000-3000 varv i min

jag har provat att kolla tomgångs skruven men det funkar inte för då blir det för låg tomgång i friläge
undrar om det har något med styrboxen att göra har för mej att den är den som styr insuget på denna modell


skulle vara tacksam för lite hjälp

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!

146 Inlägg
15 januari 2010
#2
Tomgångsskruven?
Motorbokstäver tack och eller gärna årsmodell.
Det är väl monojetronic på den gissar jag.

Vcds

176 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
#3
bearz skrev:
Tomgångsskruven?
Motorbokstäver tack och eller gärna årsmodell.
Det är väl monojetronic på den gissar jag.

det är en 90 års modell

okej har du några funderingar över vad det kan vara jag har ingen aning.
jag mekar mest med gammla motorer

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 januari 2010
#4
bearz skrev:
Tomgångsskruven?
Motorbokstäver tack och eller gärna årsmodell.
Det är väl monojetronic på den gissar jag.

1.8:an är förgasare Och 5-cyl har KE3-Jetronic
Senast redigerat av LeafBox (15 januari 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

146 Inlägg
15 januari 2010
#5
Förgasare på en Audi 80 -90??!!!
Inte om den är svensksåld.
Allmän förvirring är att folk kallar monojetronic för förgasare.
Är det inte och enda svenska sålda motorn med förgasare (katalysator) är PN-motorn.
Om du har skruvat på något du kallar tomgångsskruv så anar jag vad du gjort.
Du har justerat anslaget för tomgångskontakten om det är en monojetronic förstås.
Glömde bort att nämna att du kanske skall kolla om du inte har tjuvluft. Kolla gummimellanlägget mellan insugningsrör och nämnda "förgasare". Tag ett ordentligt tag och vicka lite hit och dit med motorn igång.
Eller spreja med startgas.
Senast redigerat av bearz (15 januari 2010)

Vcds

Audi/Wv mek
148 Inlägg
15 januari 2010
#6
alternativt om du har "enhetsinsprutare" (ser ut som en förgasare) så finns det framåt på enheten (i färdriktningen) en liten svart dosa, denna styr tomgången och innehåller även kontakten för bränsleavstängning osv... det är inte helt ovanligt att denna hakar upp sig och då kan du få det fenomen som du har, prova att lossa dom 3 skruvarna som håller i den och ta hjälp av en kompis som kan starta biken medans du håller fast den i "det läge den ska sitta" sen släpper du långsamt efter och ser om tomgången sjunker!
hoppas att det är en mono-jetronic du har annars är det här helt värdelöst:)

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!

176 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#7
Berry skrev:
alternativt om du har "enhetsinsprutare" (ser ut som en förgasare) så finns det framåt på enheten (i färdriktningen) en liten svart dosa, denna styr tomgången och innehåller även kontakten för bränsleavstängning osv... det är inte helt ovanligt att denna hakar upp sig och då kan du få det fenomen som du har, prova att lossa dom 3 skruvarna som håller i den och ta hjälp av en kompis som kan starta biken medans du håller fast den i "det läge den ska sitta" sen släpper du långsamt efter och ser om tomgången sjunker!
hoppas att det är en mono-jetronic du har annars är det här helt värdelöst:)

okej tack ska kolla detta tack så mycket hör av mej sen

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!


Sök