16 januari 2010
Trådstartare
Har haft baslådan i bilen snart 1 år. Haft diverse små problem med stereon i bilen under tiden med inte bryttmig så mycket om att åtgärda felen.
Dock när jag hade kört en stund med bilen i måndags så började det låta illa som fan från baslådan. Lät precis som att en, eller flera, basar sprängdes. Problemet uppstod under normal volym, dvs samtalsvolym.
Provade att ändra volymen då för att se vad som hade hänt, basen försvann då ist och kom tillbaka efter en sekund igen och lät bra några sekunder för att sedan låta illa igen. Hann inte krabba mer med detta problemet då för jag hade kommit fram till mitt mål för resan. När jag senare i veckan skulle köra en bit med bilen så lät basen som den ska göra, likaså när jag körde hem igår (vecko pendlar) tills jag hade ca 5 km hem. Då kom det förbannade felet tillbaka och lät illa. Lät bilen stå i ca 20 min när jag kom hem och sedan fungerade stereon och basen igen som den ska. Vad kan det vara för fel? Är det slutsteget som håller på att ge upp, huvudenheten eller någon utav basarna. Kan tilläggas att det är alla 4 basarna som låter illa när det börjar spraka och låta illa. Har haft oljud i basarna en längre tid då dom ansträngdes lite för mycket en gång under en tävling, vid lite för hög volym ville dom gärna slå igenom. Kan detta ha något med att göra vad som har hänt nu?
Stereon, basar och slut steg är:
Huvudenhet: Kenwood DPX503UY
Baselement: Hertz ES200
Monoblock: Mutant Ascension 1
Tacksam för svar.