3717
Sök

Hjälp! Olja lampan blinkar ibland??passat 1.8t

163 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
hejsan, behöver hjälp med först oljalampan som lyser ibland när jag kör den sen släcks den.. och motorelektronik lampan lyser inte alls alla lägen.

2 072 Inlägg
100 Inlägg
16 januari 2010
angående ojlelampan så är de förmodligen så att du behöver byta eller göra rent oljesilen som sitter innanför oljetråget, de är nog så att de är så mkt skit i den så oljepumpen får för lite olja¨. kompisen har samma problem, dock vet jag inte om han har gjort något åt detta än.. men för han räckte de med att stänga av bilen några sekunder så slocknade den. enligt han så skulle detta vara standardfel på denna modellen.

jag behöver inte vara snabb för å va ballare än du!

664 Inlägg
16 januari 2010
Om du vill vara säker, åk till en lokal verkstad och fråga om om tvär kan trycka oljetrycket så du kan vara säker. Det skulle då jag har gjort.

561 Inlägg
16 januari 2010
Kör inte bilen. Det går fort som fan. Säkerligen oljesilen som har satt igen.

664 Inlägg
16 januari 2010
Kolla oljetrycket för säkerhetsskull! Så onödigt om något händer...

163 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
hakansson_ skrev:
angående ojlelampan så är de förmodligen så att du behöver byta eller göra rent oljesilen som sitter innanför oljetråget, de är nog så att de är så mkt skit i den så oljepumpen får för lite olja¨. kompisen har samma problem, dock vet jag inte om han har gjort något åt detta än.. men för han räckte de med att stänga av bilen några sekunder så slocknade den. enligt han så skulle detta vara standardfel på denna modellen.

det har jag med hört. sen hörde jag att det kan vara glapp i nån kontakt eller ngt. ska kolla upp det.

Tack

163 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
sandzoo skrev:
kollat oljenivån?

jag bytt olja/olja filter förra helgen så tror nog det är någon glapp eller ngt.

492 Inlägg
17 januari 2010
hade samma fel på vår skoda octavia 1.8t och kan bara säga att de slutade inte bra..
det är enkelt att kolla om silen slaggat igen, palla upp bilen, tappa ur oljan, ta av tråget sen kan du
kolla med en ficklampa hur de ser ut, är de täppt så är de 2 st skruv som håller fast den, skruva ur dom
och lossa på den, sen är de bara att sitta å rengöra, pilla ur med en nål lr dylikt, avfettning är också bra.
har du tryckluft kan de också underlätta.

1 207 Inlägg
17 januari 2010
Mor och fars bil har samma problem. Höll på köra av e4:an när den tjöt igång, helvetet vad det larmet tjuter. Nåväl, rullade in till närmsta p-ficka och ringde far. Han hade fått det problemet han med så han hade stängt av bilen och sedan kollat oljenivåerna för att konstatera att allt var ok. Han körde sedan till verkstad (inte auk.) Där de hade konstaterat att allt är ok.

Kan tilläggas att larmet kommer fortfarande då och då, men bara om varven ligger under 2k.

163 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
JoXter skrev:
hade samma fel på vår skoda octavia 1.8t och kan bara säga att de slutade inte bra..
det är enkelt att kolla om silen slaggat igen, palla upp bilen, tappa ur oljan, ta av tråget sen kan du
kolla med en ficklampa hur de ser ut, är de täppt så är de 2 st skruv som håller fast den, skruva ur dom
och lossa på den, sen är de bara att sitta å rengöra, pilla ur med en nål lr dylikt, avfettning är också bra.

jaha ok.. men den blinkar sen släcks den efter några sek. men har nyligen bytt olja och oljafilter oxå.

Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
17 januari 2010
Brukar kunna lossna bitar av plast skvalpplåten i tråget som ligger och sugs up mot silen och då täpper till oljetillförseln.
Ner med tråget gör rent ta bort plast skvalplpåten och gör ren silen.
Ny olja och filter så är den som ny ;-)
Mkt vanligt fel tongue

Lite för mkt är precis lagom.

Administratör
2 978 Inlägg
17 januari 2010
Är det den röda eller gula oljelampan som lyser? Röd= stäng av motor direkt   Gul = körvidare kolla oljan glapp osv...

En kopp av den svarta såsen...

163 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Berna skrev:
Brukar kunna lossna bitar av plast skvalpplåten i tråget som ligger och sugs up mot silen och då täpper till oljetillförseln.
Mkt vanligt fel tongue

Vi kunde inte tömma oljan underifrån utan fick suga upp det istället. Borde i vi ha sugit upp dem då med?

163 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Det finns bara en röd oljelampa och den blinka typ 3 ggr sen släcks den igen :S

Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
17 januari 2010
Emill88 skrev:
Berna skrev:
Mkt vanligt fel tongue

Vi kunde inte tömma oljan underifrån utan fick suga upp det istället. Borde i vi ha sugit upp dem då med?

Du måste riva ner oljetråget så du får ut skiten ur det ;-)

Lite för mkt är precis lagom.

163 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Berna skrev:
Emill88 skrev:
Berna skrev:
Mkt vanligt fel tongue

Du måste riva ner oljetråget så du får ut skiten ur det ;-)

svårt o göra det sj? behöver jag lufta upp bilen ?

492 Inlägg
3 februari 2010
JoXter skrev:

4 767 Inlägg
3 februari 2010
Gör som tidigare skribenter säger, kör inte bilen!, palla upp bilen, ta ner oljetrådet, rengör tråget och oljesilen.

Är det så att man inte nyligen bytt olja, så kan det ha bildats kondens via vevhusventilationen, och då kan man få vatten i oljan. När bilen sen står stilla parkerad så skiktar sej vattnet från oljan nere i tråget, sen fryser vattnet när det är kallt som synden ute. Suga olja genom en isklump funkar sådär.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Sök