2541
Sök

Är det svårt att byta vindruta själv?

84 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#1
jaha då va bilen smälld i en stolpe å oturligt nog hade stolpen en batteriholk som min vindruta fick smaka på hål rätt i genom så nu undrar jag e de svårt att byta vindrutan sj eller med hjälp av en polare.

så nu undrar jag vad behöver ja infröskaffa förutom vindruta bilen de skall bytas på e en volvo 745a gle 87

tacksam för svar

1 268 Inlägg
17 januari 2010
#2
jaffaliam skrev:
jaha då va bilen smälld i en stolpe å oturligt nog hade stolpen en batteriholk som min vindruta fick smaka på hål rätt i genom så nu undrar jag e de svårt att byta vindrutan sj eller med hjälp av en polare.

så nu undrar jag vad behöver ja infröskaffa förutom vindruta bilen de skall bytas på e en volvo 745a gle 87

tacksam för svar

lättast är väl att vänta tills vardag då glasmästarn har öppet så det blir riktigt gjort?

112 Inlägg
17 januari 2010
#3
en  kompis  byte  på  en astra    och det  var  inte  vidare   svårt men  måste  härda  2-3 dar

84 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#4
945-turbo hur menar du med härda 2 3 dagar måste den stå innomhus eller kan den stå ute på parkering

1 854 Inlägg
17 januari 2010
#5
Om du köper en begagnad så köp inte en med stenskott i tongue

Går sönder direkt.

1 798 Inlägg
17 januari 2010
#6
enklast med glasförsäkring o så byta de på en firma tkr jag iallafall

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

8 883 Inlägg
17 januari 2010
#7
Tråden raderad på onödiga inlägg samt fördydligande av rubriken.

Fotograf på tierpidag.se

832 Inlägg
17 januari 2010
#8
Bytte på min audi och det var inte vidare svårt. Det du behöver är en wire eller en sträng av något slag att såga ur den gamla med. Primer, lim och en ny ruta givetvis. Jag gjorde som så att jag tog en pianotråd på ungefär 3 dm och satte i borrmaskinen och körde igenom limmet en gång så jag fick igenom wiren. Sen är det bara att en sitter i och en står utanför och sågar runt hela rutan. Ta bort alla limrester som sitter kvar och lägg på primer. När det har torkat så är det bara att lägga på limmet utan att snåla annars kommer det att regna in. Lägg dit rutan och sätt några tapebitar upp på taket så inte rutan glider ner. Banka sen med knytnäven runt hela rutan så du trycker ut limmet riktigt. Men kom ihåg att limmet stelnar ganska fort så man måste skynda sig lite. Härdningen beror lite på limsort tror jag men det står på tuben. Jag hade 1k lim och det härdade på ett dygn har jag för mig.

Limmet är ganska dyrt så har man glasförsäkring så är det många gånger billigare att ta ut en på försäkringen.
Senast redigerat av Lurken_85 (17 januari 2010)

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Smålänning
7 883 Inlägg
18 januari 2010
#9
745 GLE har tejpad vindruta, så du behöver skärtråd, en frisk ruta, tejp och primer (finns på Volvo för billiga pengar).

Sen skär du bara loss dne gamla, rengör noggrant, tejpar dit den nya och spänner runt ett spännband inte alltför hårt runt A-stoparna, sen fikar du i en-två timmar, klart!

Ska vara i rumstemperatur då...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

832 Inlägg
18 januari 2010
#10
twin_cam skrev:
745 GLE har tejpad vindruta, så du behöver skärtråd, en frisk ruta, tejp och primer (finns på Volvo för billiga pengar).

Sen skär du bara loss dne gamla, rengör noggrant, tejpar dit den nya och spänner runt ett spännband inte alltför hårt runt A-stoparna, sen fikar du i en-två timmar, klart!

Ska vara i rumstemperatur då...

Lät ju mycket enklare. Visste inte ens att det fanns. Det måste ju funka på bilar med limmad ruta oxå eller?

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Smålänning
7 883 Inlägg
19 januari 2010
#11
Lurken_85 skrev:
twin_cam skrev:
745 GLE har tejpad vindruta, så du behöver skärtråd, en frisk ruta, tejp och primer (finns på Volvo för billiga pengar).

Sen skär du bara loss dne gamla, rengör noggrant, tejpar dit den nya och spänner runt ett spännband inte alltför hårt runt A-stoparna, sen fikar du i en-två timmar, klart!

Ska vara i rumstemperatur då...

Lät ju mycket enklare. Visste inte ens att det fanns. Det måste ju funka på bilar med limmad ruta oxå eller?

Är den limmad så ska den troligtvis vara det...

Men på en gammal 740 är det bara idiotiskt att limma... Då spricker rutan direkt...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

145 Inlägg
16 mars 2010
#12
lånar denna tråd, är det likadant på 945 års 96? alltså är den tejpad den också?

80 Inlägg
5 april 2010
#13
Lånar tråden lite tongue
Har precis slitit ut rutan ur min golf efter mycke om och men!
nu återstår det bara massa lim rester kvar! tänkte om nån har tips på
enkelt sätt att ta bort skiten! drygt att sitta och pilla med kniv ;/

Edit. En stämm kniv funka jävligt bra dock!
men man skaver ju bort lacken också så jag antar man lär lägga på en grund
innan de nya limmet åker på :S
Senast redigerat av eLXr (5 april 2010)



Sök