3767
Sök

Bmw 325i "vad ska man göra efter man har satt på extraktorgrenröret"?

171 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
Tjenare jag har en bmw e36 325i. har precis beställt extraktorgrenrör. Är det bara att sätta på den och köra eller måste man mappa den eller vad ska man göra? läste på ett annat forum att man måste mappa den? och hur mycket mer hk skulle den ge ungefär extra? hade varit tacksam om ni kunde hjälpa mig?smile

502 Inlägg
19 januari 2010
vad är det för typ av grenrör? är det uträknade rör och riktig kollektor eller är det bara nå billigt ebay-skräp som ersätter original rakt av?

Förvänta dig ingen märkbar skillnad i effekt bara genom att byta grenrör

och nej du behöver inte mappa det är bara köra på som vanligt
Senast redigerat av JoeyJ (19 januari 2010)

171 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
Jag vet inte vad det är för märke men TUV något sånt tyskt miljö märke, jag köpte (beställde) den från tyskland. men har ju frågat massa som trimmar bilar och på olika ställen där de säljer trimm och dem sa att extraktorgrenrör skulle ge mer efekt plus mer ljud. 10% mer skulle den ge?
Senast redigerat av Bakrani (20 januari 2010)

8 255 Inlägg
20 januari 2010
Bakrani skrev:
Jag vet inte vad det är för märke men TUV något sånt tyskt miljö märke, jag köpte (beställde) den från tyskland. men har ju frågat massa som trimmar bilar och på olika ställen där de säljer trimm och dem sa att extraktorgrenrör skulle ge mer eftek plus mer ljud. 10% mer skulle den ge?

Det är väl klart att firmorna säger att det ger mer, skulle du köpa det annars? Oftast och framförallt när man anger vinsten i procent så är det ganska så sockrat. Visst kan den gå lite bättre, men vänta dig inte några större skillnader efetrsom grenrör måste vara bra gjorda för att ge någon förbättring. Och ett grenrör som funkar bra på en standardmotor behöver inte funka lika bra på en trimmad.

171 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
Jag tänkte bygga hela vägen efter ett tag och det är därför jag köpte grenröret. Har hittat ett ställe där dem själva gör rören så den är perfekt gjord för din bil. tror ni det kommer funka eller ska jag lägga ner den idén? tänker inte röra moton något heller?

927 Inlägg
20 januari 2010
Det skulle förvåna mig om röret inte ger 10 hk extra, men kanske inte på topp. Det kan lika väl vara 10 hk extra vid 4000rpm som exempel. Det kan vara så att den extra effekten kommer där det är en svacka i effekten, eller tvärt om, att det kommer lite extra där den redan drar bra.
I det första fallet kan känslan bli att man tror att den har blivit slöare, i andra fallet när ketchupeffekten kommer så tror man att den har blivit skitsnabb.
En sak är säker, det är svårt att veta utan 2 bromsbänkkörningar, en före och en efter.

Vid måttliga förändringar och i dom fall man har en luftmängdmätare så är inte behovet så stor av att "Chippa/Mappa/justera" insprutningen.

Mats

171 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
okej tack Mats. det jag hörde är att den ska ge någonstan mellan 10-20hk för det är det billgaste man kan köpa till en bil och få så många hk för annars t.ex. på bmw kostar 1hk 1000kr därför köpte jag den. och ett annat dem sa var att den skulle låta goare och lite mer?

2 665 Inlägg
20 januari 2010
Blir nog inte så mycket toppeffekt, det blir bättre vrid på mellanvarv!

TUV är inget märke det är en organisation som certifierar grejer.
http://www.tuv.com

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

502 Inlägg
20 januari 2010
bygg ett helt system med riktigt extraktorrör, sport/racekatalysator och sportdämpare så kanske du får några extra hästar men framförallt ett härligt ljud.

Som med de flesta sugmotorer är det svårt att öka effekten utan att tömma plånboken, det där med 1hk 1000kr stämmer ganska ofta, så ta priset på grenröret och dela med 1000 så ser du hur många hk du kan förvänta dig wink

171 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
Tack för tippsen. men det var det jag sa. folk som trimmar bilar med mer som jag frågade sa att det grenröret var det billigaste ja kunde få ut lite hk från. annars så skulle det stå mig dyrt.. den enda jag vill är att kunna dra min kompis e36 328i:D tror ni ja kan lyckas med det?

4 001 Inlägg
20 januari 2010
vad ska man göra efter man har satt på extraktorgrenröret?

kolla sin sexuella läggning lol

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
20 januari 2010
Bakrani skrev:
Tack för tippsen. men det var det jag sa. folk som trimmar bilar med mer som jag frågade sa att det grenröret var det billigaste ja kunde få ut lite hk från. annars så skulle det stå mig dyrt.. den enda jag vill är att kunna dra min kompis e36 328i:D tror ni ja kan lyckas med det?

banta släng ur reservhjulet och lär dig växla och köra bra så kör du nog ifrån han (om han inte gjort samma sak)

JAG tror INTE att det kommer att hänga på extraktorgrernröret.

Dock om du byter hela systemet så sparar du mycket vikt då orginal väger rööv.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

171 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
Jag själv vill inte skryta men jag är riktigt bra på växla hör det från alla som har åkt med mig. Ligger inte så långt bakom volvo t5r och liknade över 300hk.
Asså väger det så mycket? då ska jag se till att byta den så fort jag har fått lite slantar i fickan:D

677 Inlägg
20 januari 2010
Bakrani skrev:
Jag själv vill inte skryta men jag är riktigt bra på växla hör det från alla som har åkt med mig. Ligger inte så långt bakom volvo t5r och liknade över 300hk.
Asså väger det så mycket? då ska jag se till att byta den så fort jag har fått lite slantar i fickan:D

Nu vill jag inte låta dryg men körde ni rullande eller från start? jag har svårt att hänga på en T5r och då hade jag runt 280 hk
Du har inte en chans i hel... om inte volvon spann eller kunde inte växla om den hade över 300 hk

T5r är monster !

Men som sagt, kolla tuggumimannen projekt

Han har gjort

Portning ( extrem )
Mirafräsning
Omslipade kammar ( extrem)
extraktorgrenrör
öppetluftfilter

samt lite andra modifikationer tror han ligger nära 210-220 hk med allt det. så det krävs mycket men ljudet i bilen är PORR

927 Inlägg
20 januari 2010
JoeyJ skrev:
bygg ett helt system med riktigt extraktorrör, sport/racekatalysator och sportdämpare så kanske du får några extra hästar men framförallt ett härligt ljud.

Som med de flesta sugmotorer är det svårt att öka effekten utan att tömma plånboken, det där med 1hk 1000kr stämmer ganska ofta, så ta priset på grenröret och dela med 1000 så ser du hur många hk du kan förvänta dig wink

Ta det där med 1000kr/hk med en nypa salt. Jag håller till en viss del med. Om man låt säga, trimmar 10 stycken olika bilar och slår ett snitt på priset/hk, så stämmer det nog ganska bra.
MEN... vissa hk är svinadyra och vissa kostar bara några tior.

Som ett exempel, en viss kamaxel, som kostar 5000kr ökar kanske effekten bara 1-2 hk. I samma motor ger enbart en portning, för 5000kr också bara 2-3 hk. Men i kombination så ger det tillsammans 18 hk till priset för 10´000kr

Ser man det på det viset, att varje hk kostar en tusing, så skulle man få 2-3000kr med varje sportluftfilter man köper ;-)

Mats

171 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
Vi började runt 50-60km/h och 2-3 växel så var hans starkare men sen så var min den starkare bilen och jag höll på att komma i kapp men sen slutade han gasa vi körde drygt 5-6km. har recat mot min kompis som hade s70r också han hade 330 hk och jag låg exakt samma mot han. men har kört stillastående start också och när dem inte spinner så drar dem verkligen iväg men för det mesta brukar dem spinna.
Men jag vet inte om han som jag reca mot först var bra växlare eller inte.

502 Inlägg
20 januari 2010
mats757 skrev:
Ta det där med 1000kr/hk med en nypa salt. Jag håller till en viss del med. Om man låt säga, trimmar 10 stycken olika bilar och slår ett snitt på priset/hk, så stämmer det nog ganska bra.

Som ett exempel, en viss kamaxel, som kostar 5000kr ökar kanske effekten bara 1-2 hk. I samma motor ger enbart en portning, för 5000kr också bara 2-3 hk. Men i kombination så ger det tillsammans 18 hk till priset för 10´000kr

Ser man det på det viset, att varje hk kostar en tusing, så skulle man få 2-3000kr med varje sportluftfilter man köper ;-)

Mats

ja själva begreppet är väl mest för att få folk att fatta att man inte får 40hk extra i en sugmotor med bara chip och filter, det blir ju dyrare ju mer hk/liter man vill komma upp i också

Bakrani skrev:
Vi började runt 50-60km/h och 2-3 växel så var hans starkare men sen så var min den starkare bilen och jag höll på att komma i kapp men sen slutade han gasa vi körde drygt 5-6km. har recat mot min kompis som hade s70r också han hade 330 hk och jag låg exakt samma mot han. men har kört stillastående start också och när dem inte spinner så drar dem verkligen iväg men för det mesta brukar dem spinna.

jag drog både 323, 325 och 328(touring) med min saab 900 med ~230hk så jag vet inte vad dina kompisar håller på med bakom ratten XD

171 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
JoeyJ skrev:
mats757 skrev:

Mats

ja själva begreppet är väl mest för att få folk att fatta att man inte får 40hk extra i en sugmotor med bara chip och filter, det blir ju dyrare ju mer hk/liter man vill komma upp i också

Bakrani skrev:

jag drog både 323, 325 och 328(touring) med min saab 900 med ~230hk så jag vet inte vad dina kompisar håller på med bakom ratten XD

Haha ja du ingen aning. Men saab är en bättre bil än volvo tycker jag iallfall. jag låg jämare med en saab 9000 aero (orginal) än volvon.. Men dem du reca mot kanske inte heller kunde växla eller så är du riktigt grym på växla?big_smile du kan köra en supra på 400hk men bli dragen av en bme 540 md 286hk.. allt har med hur du kör" stämmer inte det?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
21 januari 2010
Jag har med en gammal 325:a och har även kört/haft fler Volvo, bla T5 och BMW:n har inte en chans från 50 och uppåt typ.
Dina polare har nog inte fattat att man måste trycka den högra pedalen längst ner för att bilen ska sticka iväg så fort som möjligt.

Autotech

Sök