2729
Sök

Ny stereo, vilken ska man välja?, bästa för iphone

1 163 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
Hejsan ja lite kort som rubriken lyder, hade ja tänkte att skaffa ny bilstereo till bilen.
Idagsläget har jag en gammal tävlingstereo i märket Alpine, vilket ger grymt rent ljud (enligt mig).

men som sagt den är gammal och läser endast vanliga cd skivor vilket börja bli lite tråkigt.

så jag hade tänkt att skaffa en bilstereo som är anpassad för iphone , vilket innebär jag inte direkt har nytta av cdskivor eller annat.

så jag har kollat på brl så hittade jag denna:

Pioneer DVH-P4100UB - den hade så man kan köpa en kabel så man kan få full kontroll med iphone, och iochmed den är dvd spelare, funkar det då att koppla in skärmar till den?, och ex. om man går in på youtube kan man få fram filmen på skärmarna i bilen då?

sedan kollade jag även på denna :
Alpine IDAX301 - och det är en mp3 bilstereo som bara är avsedd för mp3 spelare , ipods osv. , även där är frågan går d koppla skärmar? och få att visas på skärmarna från filmklipp från iphonen osv?

Sedan vilken av stereon är bäst? ger bäst ljud osv , mest inställningar och ja kom med tips och förslag.

sen en annan fråga är , med nån utav dom stereorna , kommer ljudet bli bättre eller sämre?, har försökt byta stereo förr men köpt lite billigare som mutant osv, men fått mycket sämre ljud så alltid blivit att jag bytt tillbaka..

tacksam för seriösa svar
Mvh håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

26 Inlägg
20 januari 2010
Är inte helt 100 men vet helt säkert att om du har dvd-spelare i stereon (jag har en Alpine DVA9861Ri) så kan du spela upp dvd-film och dvd-audio. Mest effekt får du av musikkonserter eller musikvideos på dvd, fast då krävs det att det är schysst ljudkvalitet på skivan.
När det gäller att spela upp musik från Ipod/Iphone så hänger det till 90% på ljudkvaliteten på ljudfilen. Så välj du den stereo som känns bäst/passar bäst i bilen osv. Och lägg resten av tiden på att kolla över dina ljudfiler på datorn, det kommer göra skillnad!

d-boy!

Med.lem
3 759 Inlägg
20 januari 2010
Nu läste jag bara rubriken.
Men här är det bästa du kan ha till ipod/iphone.

Alpine iDA-x100

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

198 Inlägg
21 januari 2010
Mr_EmCom skrev:

Alpine iDA-x100

iDA-X100 har ett par år på nacken, årets modell heter iDA-X305S, när det gäller film så kan man spela upp de filmer man har liggande på telefonen, dock krävs det en 2DIN-spelare, ex iXA-W404R, iXA-W407BT.

DVS. Du kan inte spela upp filmer direkt från youtube med våra spelare.
Senast redigerat av kransvik (21 januari 2010)

Nu finns Alpine på Facebook!
www.facebook.com/AlpineSweden

1 163 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
kransvik skrev:
Mr_EmCom skrev:

Alpine iDA-x100

iDA-X100 har ett par år på nacken, årets modell heter iDA-X305S, när det gäller film så kan man spela upp de filmer man har liggande på telefonen, dock krävs det en 2DIN-spelare, ex iXA-W404R, iXA-W407BT.

blev en alpine ida-x303 istället smile , vet du vad som gäller med den med vad d gäller filmer osv? mvh smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 163 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
danneliito skrev:
Är inte helt 100 men vet helt säkert att om du har dvd-spelare i stereon (jag har en Alpine DVA9861Ri) så kan du spela upp dvd-film och dvd-audio. Mest effekt får du av musikkonserter eller musikvideos på dvd, fast då krävs det att det är schysst ljudkvalitet på skivan.
När det gäller att spela upp musik från Ipod/Iphone så hänger det till 90% på ljudkvaliteten på ljudfilen. Så välj du den stereo som känns bäst/passar bäst i bilen osv. Och lägg resten av tiden på att kolla över dina ljudfiler på datorn, det kommer göra skillnad!

d-boy!

tack för svar:) , blev en alpine ida-x303 , ska se om d går på nåt sätt å få in skärm men annars få man leva utan wink

198 Inlägg
21 januari 2010
Hoaken skrev:
kransvik skrev:
Mr_EmCom skrev:

Alpine iDA-x100

blev en alpine ida-x303 istället smile , vet du vad som gäller med den med vad d gäller filmer osv? mvh smile

Bra val! Det går inte att spela upp filmer via denna, du kan köpa till bland annat en ljudprocessor om du vill finslipa ljudet! Om du vill kunna spela upp filmer från din iPod/iPhone så kan det fungera med vår nya pekskärm TME-S370 och interfacet KCE-425i, vi har inte hunnit testa detta ännu, men kan återkomma med information!

1 163 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
kransvik skrev:
Hoaken skrev:
kransvik skrev:

Bra val! Det går inte att spela upp filmer via denna, du kan köpa till bland annat en ljudprocessor om du vill finslipa ljudet! Om du vill kunna spela upp filmer från din iPod/iPhone så kan det fungera med vår nya pekskärm TME-S370 och interfacet KCE-425i, vi har inte hunnit testa detta ännu, men kan återkomma med information!

ahh det har jag sett , va kan det ligga på för pris en sådan ljudprocessor? , tycker ljudet blev grymt bra nu, vad kan skillnaden bli?smile, okej okej vore riktigt schysst om du/ni ville kolla detta , vid eventuella framtidsplaner smile kul att få seriösa svar det tackar jag för! kom gärna med fler tips om du vet till denna stereon smile mvh håkan

198 Inlägg
25 januari 2010
Processorn kostar 2495:- ute i butik, om du köper till ett kalibreringskit, KTX-H100 för 495:- så gör du en mätning i bilen med en laptop, bilens akustik mäts av, tidskompet ställs in, EQ:n justeras, och du får en ljudkurva som är helt anpassad efter hur högtalarna är placerade, hur bilen ser ut invändigt osv. 

Länk: http://www.alpine-electronics.se/produc … -h100.html

1 163 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
kransvik skrev:
Processorn kostar 2495:- ute i butik, om du köper till ett kalibreringskit, KTX-H100 för 495:- så gör du en mätning i bilen med en laptop, bilens akustik mäts av, tidskompet ställs in, EQ:n justeras, och du får en ljudkurva som är helt anpassad efter hur högtalarna är placerade, hur bilen ser ut invändigt osv. 

måste erkänna att d va cooolt som fan!

198 Inlägg
27 januari 2010
Hoaken skrev:
kransvik skrev:

måste erkänna att d va cooolt som fan!

Det fanns en väldigt informativ flashfilm på den europeiska hemsidan för ett tag sedan, verkar dock som att våra tyska kollegor plockat bort denna, det är iaf ett grymt tillbehör och en klockren produkt!

233 Inlägg
27 januari 2010
köpte just en alpine 104bti och är grymt nöjd rekomenderar den varmt!!

Sök