Man måste klart inte köpa ett original avgasystem.men även ett eftermarknads är ju byggt för den bilen. Genom att ändra antal ljuddämpare och liknande så ändras oxå miljöcertifieringen.
och detta gäller de flesta bilar som har katt och lambdasond!
Jag hade som sagt en sån där "Cut-out" på min evo, dom undrade bara vad det var för nåt på besiktningen, mer än så var det inte. han sa att så länge den inte läcker och avgasvärdena är OK så gör den ingenting.
Bara jag som fick vibbar från filmen Independence Day..? Ni vet när de där stora tallrikarna kommer och öppnar portarna undertill..
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Tack, va ett sånt svar jag ville ha. Men hur vet du de? Testat?
Har så gott som samma kontruktion på min Lastbil, mer än godkännt att ha på besiktningen så länge du gömmer knappen(Strömbrytaren)! Det heter så fint att du får inte kunna ändra det under färd utan svårighet! Så länge det finns bilutställningar är det lagligt att montera det du köpt så länge du inte kan ändra det inne i från bilen! Har besiktigat lastbilen med detta dom senaste 3åren o aldrig haft problem då ja tagit bort strömbrytaren när ja varit hos bilprovningen!
Senast redigerat av Bjork_Pagen (30 januari 2011)
Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)
Bilen får ju ha lite power under huven med.Annars blir ju bara löjligt med massa avgasbröll och ingen fart. Typ som en Honda CTR
What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Nja, i storlek är dom, men hos bilprovningen är de inte mycket som skiljer dom åt! O varför skulle det inte vara godkännt på en äldre bil som inte är typad?
Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)
Lastbilar är ju en annan sak än personbilar... det är inte godkänt. senatt det aldrig underkänns är en annan sak. Men man får inte ha sådant!
Vilka regler/lag är det som du tittar på som säger att du inte får ha det monterat?
Om du tänker på helbilsgodkännandet så stämmer det, då får man inte ändra även om det i bilprovningens åtgärdslistor förmodligen finns beskrivet att de ska godkänna det då ingen får avslag på det.
I övrigt så omfattas inte TS bil av helbilsgodkännandet och har således bara avgasgränserna att uppfylla. Om han uppfyller alla de miljökraven genom mätning så får han montera det.
Själva avgasintyget gäller motor, växellåda och katalysator. Inte själva avgasrören som går bakåt. I övrigt finns det bullekrav att uppfylla.