4092
Sök

Tomgång borta på volvo 340 med b14 motor (broblem löst)

435 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
tomgången har försvunnit på 340n. börja gå dåligt när jag hade lite soppa i tanken börja gå ryckit och tappa tomgången ibland sen fick man soppatorsk och efter det är tomgången borta helt. även när man håller gas så går motorn orent och drar man ut kioken ett tag å sedan drar ur den så finns de tomgång ett tag som är jätte låg och går upp och ner i varv.

kan jag fått skit i förgasaren?
sitter det nårt original bensinfilter på dom? och vart?
kan det ha nåt med säkring en till el-bakrutan för den gick nog sönder när jag börja få problem?

sitter en såndära renault motor på 1,4L med förgasare
Senast redigerat av oppe_tallbarr (28 januari 2010)

Hårt arbetande man
20 Inlägg
22 januari 2010
Nu ska jag inte framstå som nån super mekaniker här men neutral

Jag tror mycket väl att det kan vara nå skit nånstans i bränslesystemet, eftersom du kört tanken tom så kan det ha varit vatten lr nå andra orenheter i bränslet som legat o slammat på botten av tanken, och när bränslet tog slut så sög den med sig eventuellt skit från botten av tanken.

Men för säkerhetskull vänta på andra svar också, utgå inte bara från mitt svar smile

Det jämnar ut sig, sa mannen som sket på cykelsadeln...

435 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
ingen som vet? tänker inte riva ner förgasaren då bilen annvänds varje dag

435 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
kan även tilllägas att jag fått avgasläcka långt fram typ vid första avgasbiten om de kan ha med tomgången att gör? håller man lite gas så går den även orent. filtret i förgasaren är även kollat å fanns inge skit där. har även nu stält upp gasen för att få tomgång men går bedrövligt så funderar om den inte går på alla burkar?

435 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
kommer även ett tjutand ljud under bensinpumpen. verkar vara nått med vevhusventilationen?

Rally Mupp
300 Inlägg
26 januari 2010
Har du kollat el-kontakten på förgasaren? Om kabeln är trasig så försvinner tomgången.

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1

435 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
rallykleen skrev:
Har du kollat el-kontakten på förgasaren? Om kabeln är trasig så försvinner tomgången.

den har jag provat koppla lös utan nå förändning. ska det vara direktström på den eller nåt som styr strömmen?

sen har jag ett nytt problem. kupefläkten funkar inte drar man till olika hastighet så klickar de i ett relä under ratten melan 2-3 lägen. så har nu dragit en direktström som jag få lägga på batteriet varje gång man ska åka. får jag de inte att funka så drar jag nog fläkten på en vippbrytare= full efekt

Rally Mupp
300 Inlägg
27 januari 2010
Jag tror att den bara styrs över tändningslåset.

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1

435 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
bes. bilen i dag så slängde i en hagmans karburatorsprit i tanken för att få bra värden och efter nåra mil så fick jag tillbaks tomgång och bilen går inte lika orent. så problmet är löst

Sök