3838
Sök

Volvo 740, tappat hoppet :(

Hårt arbetande man
20 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#1
• Bilmodell: Volvo 740, motor B230E


• Årsmodell: 1986


• Miltal 32000

• Modifikationer på bilen: Extraljus

• Hur yttrar sig felet?: Bilen stod igång på gården för 2 veckor sedan jag gick in en sväng ca 5 min, och när jag kommer ut så hade bilen slocknat och jag fick inte igång han, bilen startar inte, har tappat gnistan och får tydligen ingen bränsle heller.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?: Permanent sedan
                                                                           2 veckor tillbaka


• Vilken felsökning har redan gjorts?: Har kollat kolen i generatorn och bytt ut Tändfördelaren och Tändfördelararmen.

neutral

Vad kan det vara för fel?
Senast redigerat av Drogba (22 januari 2010)

Det jämnar ut sig, sa mannen som sket på cykelsadeln...

987 Inlägg
22 januari 2010
#2
hallgivare/vevaxellägesgivare, hade samma problem med min. böt hallgivaren, gick som en klocka igen! smile

i like it load

Hårt arbetande man
20 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#3
Tack, fint ska prova byta ut han. smile

återkommer när jag bytt ut den...

Det jämnar ut sig, sa mannen som sket på cykelsadeln...

987 Inlägg
22 januari 2010
#4
Hoppas det är den för dig med, hade iaf samma problem, gnista och bränsle försvann..

i like it load

Hårt arbetande man
20 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#5
Nu är det såhär att jag hittar inte hallgivaren den ska ju sitta ovanför svänghjulet,

är det så att den sitter nån annanstans på B230E motorerna och hur sitter den fast (kabelanslutningar och skruvar)?

Det jämnar ut sig, sa mannen som sket på cykelsadeln...

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
22 januari 2010
#6
den sitter i fördelaren på b230e motorerna. sitter nitad under fördelar armen


987 Inlägg
22 januari 2010
#7
Precis som VKN_940 säger, vevaxellägesgivaren sitter där du säger (Tror jag), hallgivaren sitter i fördelaren,, kolla så kablarna är hela, hallgivaren i sig var hel för mig, men kablarna hade gått av bara.

i like it load

587 Inlägg
22 januari 2010
#8
när hallgivaren gav upp på mina morföräldrars 740 -88 så öste den på med bränsle istället så pass mycket att den blev mkt sur.

jag tror mer på klassikern bränslepumpsrelä. nu vet jag inte hur det är på volvo men opel dödar det gnistan med om inte bränslepumpsrelät funkar, iaf dom jag haft.


987 Inlägg
22 januari 2010
#9
när min hallgivare gav upp försvann iallafall både gnista och bränsle, 745 -88. Men kan ju helt klart vara värt att prova relät också, kostar ju inte direkt så mycket.

i like it load

Hårt arbetande man
20 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#10
Ok, då har jag nått att utgå från först provar jag relät o funkar inte det så får jag väl skruva isär tändfördelaren o kolla kablarna i hallgivarn bakom plåten som är bakom fördelararmen. smile

Det jämnar ut sig, sa mannen som sket på cykelsadeln...

Hårt arbetande man
20 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#11
Bilen har gått ända tills nu efter att jag bytte tändmodulen och nu har jag nått annat fel som spökar sad

Det jämnar ut sig, sa mannen som sket på cykelsadeln...

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 mars 2010
#12
Drogba skrev:
Bilen har gått ända tills nu efter att jag bytte tändmodulen och nu har jag nått annat fel som spökar sad

Jag tror det är viscokopplingen i vevhusventilationens tidsrelä som skurit på åttonde cylindern...

...Vi behöver nog mera info än att det är något som spökar.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Hårt arbetande man
20 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#13
finns en annan tråd om det felet, bara titta smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=172705

Det jämnar ut sig, sa mannen som sket på cykelsadeln...


Sök