The Carbon Supra story
Allt började med att jag inhandlade en helt orginal vänsterstyrd (RÄTTSTYRD) Toyota Supra Euro spec manuell 6vxl MKIV uttagen december 1993 för 275 000 KR
Supran hade haft en ägare i tyskland och full servicebok med 11 000 Mil på mätaren
Idag närmare 700 000 Kr senare är den en av dom mest omtalade supror i sverige.
Planen nu var att bygga en supra med 1000HK på Racesoppa, därför är både motorn och drivlinan byggd för att klara av Effektuttag på 1500HK++
Toppen
Först inhandlades en fabriksny Topp som röntkades för att veta exakt hur mycket det går att porta. Man kan med gott samvete säga att det är Maxportat.
Special spec på förbränningsrummet, Borrad Brunn, 2 mm oversize ventiler på insug och 1 mm oversize på avgassidan av märket Ferrea. Jag valde även att stoppa i Ferreas dubbelventilfjädrar samt titanretainers. Sen åkte 2st HKS 272 graders kammar i både på insug och avgas eftersom jag gillar dess verkningsgrad.
Botten
Förs inhandlades ett farbriksnytt block. Ur åkte orginalstakar samt kolvar illa kvickt trots att dessa är kända för att klara av 800hk, Målet är ju 1500hk++
Carillo chromolly H-profil vevstakar inhandlades. Dessa hittar man ofta i 8000hk dragsters. Dvs 1000hk per cylinder. Eftersom jag vill varva lite extra 9500 utan att ligga på gränsen beställdes dessa vevstakar i en längre version. Denna extra längd togs sedan bort ifrån kolvarna och summan av detta är att vi minskat kolvhastigeten. Ett bra recept om man vill varva gott!
CP-Piston Custom Spec kolvar lite kortare med en EXTRA grov kolvbult.
Customgjorda Stålöverfall beställdes och block, kolvar, stakar, vev, överfall mm skickades iväg för balansering och linehoning
Då det har varit väl känt att många haft problem med lager så valde jag att leta fram ett bredare lager för ramen. Till vevstakarna valdes toyotas orginal lager då dom är mycket bra och finns i alla storlekar.
Allt i blocket är ihopskruvat med Arpbultar.
HKS 1,6mm Stålpackning ser till att det blir tätt mellan block och topp och detta hålls ihop med Arp bultar.
Motorn sitter sedan monterad med egentillverkade stumma stålmotorfästen.
BL vevaxeldämpare(remskiva) är en vätskefylld aluminium dämpare som beställdes ihop med Aluminium drivremshjul. Ja även AC och servo det är ju en gatbil smile
Turbo/Grenrör/WG
Det finns många färdiga turbokit där ute, men jag vill ha nåt som jag VET fungerar och håller i längden.
HKS Grenrör med T4fläns blev det. Närmare 20 000 för ett grenrör kan verka saftigt, men man får vad man betalar för och visst kan man väl svetsa eget men frågan är om det blir lika bra ?
Turbovalet fick vänta in i det sista men blev tillslut en Precision PT76 GTS 1100 HK.
Hks GT60mm Racing Wastegate fick sköta laddtrycket.
Nu satt man och letade runt efter ett avgassystem som skulle passa bäst. Jag valde tillslut att rita upp ett eget som sedan byggdes av Ferrita i köping. 4″ blev det från turbo och hela vägen bak.
Drivlina
Orginal V160 Getrag/Toyota 6vxl manuell 1500hk är småpotatis för denna bjässe.
RPS Flerskivig Kolfiberkopplingskit hänger med till 1300 NM
Customgjord Chromollykardan framtagen av Svea kardan
TRD Diff
Trd Växellådsfäste (mycket stumt)
Egentillverkade stålbussningar till växellänkage samt en BM Shortshifter
Kylning
Först separerade jag orginal kylningen . Dvs oljekylningen orginal sker via vattenkylingen i en radiator vid oljefiltret. Oljekyling sker numera via en egen separat 44 radig oljekylare med termostat.
Vattenkylingen behövdes också ses över. I normala fall sitter termostaten direkt efter vattenpumpen och gör att vattnet kaveterar och vispar upp bubblor som sedan skall kyla motorn, Så vill jag INTE ha det!
Nu sitter Termostaten Efter toppen istället. En 100mm tjock Aluminiumkylare av märket PWR sattes i för att ersätta orginalet som är av plast. Även fläkten ersattes av 2 st elfläktar, en med tändningstyrning och den andra via termostat.
Insug/ic/dump/vevhus
Insuget byggdes redan 2002 och jag har sett många kopior därefter smile Helt ok!
I insuget sitter Cosworth racetrattar. Ett 80 mm spjällhus sköts via gaspedalen.
HKS Type R Intercooler som är den största i HKS serien, Egna tryckrör fixades.
Supran har lite väl klen vevhusvent och därför byggdes även denna om. AN 16 anslutningar och 3 meter stålomspunnen teflonslang från båda ventilkåporna till en oilcatchtank som jag snickrade till av ett 2 dm långt 4″ aluminiumrör med An16 Anslutningar på. Det blev Ett KN MC filter monterat ovanpå!
Eftersom bilen skall köras i trafik och även användas som bruksbil så vill man gärna att oljan skall se fin ut längre och därför monterades även en separat Backventil med slang till insuget!
Hks Racing Bow Type II dumpventil monterades på tryckröret mellan turbon och IC.
Bränsle
Egenombyggd hängare med 3st Toyotasupra pumpar, Dessa har en varsin tryckgivare så att man ser direkt om nåt inte är som det skall. Dessa igenom varsitt bränslefilter och matar sedan fuelrailen på båda sidor.
I mitten av den nya fuelrailen i aluminium leds bränslet vidare till en Egentillverkad Bränsletrycksregualor med 3 Bars grundtryck, Spridare = Bosch 1000CC x 6
Väghållning
Cusco krängningshämmarstag fram och bak
HKS Hiper Drag Coilovers fungerar riktigt bra för gata men är oslagbara vid dragracing.
Däck och fälg
I-Forge 19″ splitfälgar 11,5″ breda bak och 9,5″ breda fram
Dessa är skodda med 275 30 19 falken fk452 fram och 315 25 19 falken fk452 Bak
Vid Race ersätts dessa med Breddade plåtfälgar med MT ET street slicks
Bromsar
Suprans bromsar räcker långt, men dom fick ändå en uppgradering i form av Skivor från brembo och Endless belägg Även bromslangar är bytta. Jag monterade även Linelock så att jag kan bromsa enbart frambromsarna vilket gör både värmning av däck och starter mycket roligare.
Kaross/Exteriör
Jag ville inte spöka ut bilen med div vingar osv då min supra inte skall se ut som en månraket.
Jag valde istället att beställa Kolfiberdelar.
Det blev kolfiberläpp, kolfiberhuv, Kolfiberframskärmar, Hela kolfiberdörrar och kolfiberbaklucka allt detta hjälpte PBZ till med! Tack Arash och Nima
Nu är även min kolfibertarga klar som är specialgjord till min bil.
ICE
Nope ingen stereo. Däremot sitter det Greddys hela arsenal med mätare i kupén.
Vattentemp, Oljetemp, Oljetryck, Bränsletryck, Avgastemp, Laddtryck, Lambdavärde (Aem)
Aem Ems pro styrbox, MSD Dis4-Plus tändbox, TRD 10 000 rpm mätare och TRD 320 Km/h mätare.
Effekt
Bilen är bromsad i bänk på grundladd 1,7 Bar 870hk på Shell blyfri 99
Supran bromsad 4 mån senare igen med fungerande laddtryckstyrning 2 Bar 913hk 884 NM
Fortfarande på vanlig bensin. Ej E85 eller racesoppa.
Jag är nu nöjd med detta men det blir en bromsning med vpracefuel i vår.
Den skall lätt ge Minst 100hk till då.
Övrigt
Bur finns med ej monterad (vinterpul)
Fiagodkända kolfiberstolar(vinterpul)
Tillverka kolfibertarga(vinterpul)
Bilen och motorn är förövrigt byggd av mig i egen verkstad 2007
Framtidsplaner
Jag har ju ägt bilen i närmare 10 år nu och lagt ut ca 700 på den så nu får det räcka
Den enda framtidsplanen som finns är att köra den som vanligt varje dag som brukis på sommaren.
Men sommar 2010 lär jag besöka div strippkörningar för att testa vad den gör med nya motorn.
Att den gör en mitten 10 är ju inget snack om saken. Men hur låg är frågan
(Karossen har rullat 13 000 mil totalt.
Motor fabriksny för 2000 mil sedan
Allt annat är nytt och 70% av karossen är kolfiber, Resten är antigen aluminum eller abs plast!
DVS inget som rostar eller pajjar!)
Totala byggkostnaden är 700 000 plus bilinköpet!
Allt började med att jag inhandlade en helt orginal vänsterstyrd (RÄTTSTYRD) Toyota Supra Euro spec manuell 6vxl MKIV uttagen december 1993 för 275 000 KR
Supran hade haft en ägare i tyskland och full servicebok med 11 000 Mil på mätaren
Idag närmare 700 000 Kr senare är den en av dom mest omtalade supror i sverige.
Planen nu var att bygga en supra med 1000HK på Racesoppa, därför är både motorn och drivlinan byggd för att klara av Effektuttag på 1500HK++
Toppen
Först inhandlades en fabriksny Topp som röntkades för att veta exakt hur mycket det går att porta. Man kan med gott samvete säga att det är Maxportat.
Special spec på förbränningsrummet, Borrad Brunn, 2 mm oversize ventiler på insug och 1 mm oversize på avgassidan av märket Ferrea. Jag valde även att stoppa i Ferreas dubbelventilfjädrar samt titanretainers. Sen åkte 2st HKS 272 graders kammar i både på insug och avgas eftersom jag gillar dess verkningsgrad.
Botten
Förs inhandlades ett farbriksnytt block. Ur åkte orginalstakar samt kolvar illa kvickt trots att dessa är kända för att klara av 800hk, Målet är ju 1500hk++
Carillo chromolly H-profil vevstakar inhandlades. Dessa hittar man ofta i 8000hk dragsters. Dvs 1000hk per cylinder. Eftersom jag vill varva lite extra 9500 utan att ligga på gränsen beställdes dessa vevstakar i en längre version. Denna extra längd togs sedan bort ifrån kolvarna och summan av detta är att vi minskat kolvhastigeten. Ett bra recept om man vill varva gott!
CP-Piston Custom Spec kolvar lite kortare med en EXTRA grov kolvbult.
Customgjorda Stålöverfall beställdes och block, kolvar, stakar, vev, överfall mm skickades iväg för balansering och linehoning
Då det har varit väl känt att många haft problem med lager så valde jag att leta fram ett bredare lager för ramen. Till vevstakarna valdes toyotas orginal lager då dom är mycket bra och finns i alla storlekar.
Allt i blocket är ihopskruvat med Arpbultar.
HKS 1,6mm Stålpackning ser till att det blir tätt mellan block och topp och detta hålls ihop med Arp bultar.
Motorn sitter sedan monterad med egentillverkade stumma stålmotorfästen.
BL vevaxeldämpare(remskiva) är en vätskefylld aluminium dämpare som beställdes ihop med Aluminium drivremshjul. Ja även AC och servo det är ju en gatbil smile
Turbo/Grenrör/WG
Det finns många färdiga turbokit där ute, men jag vill ha nåt som jag VET fungerar och håller i längden.
HKS Grenrör med T4fläns blev det. Närmare 20 000 för ett grenrör kan verka saftigt, men man får vad man betalar för och visst kan man väl svetsa eget men frågan är om det blir lika bra ?
Turbovalet fick vänta in i det sista men blev tillslut en Precision PT76 GTS 1100 HK.
Hks GT60mm Racing Wastegate fick sköta laddtrycket.
Nu satt man och letade runt efter ett avgassystem som skulle passa bäst. Jag valde tillslut att rita upp ett eget som sedan byggdes av Ferrita i köping. 4″ blev det från turbo och hela vägen bak.
Drivlina
Orginal V160 Getrag/Toyota 6vxl manuell 1500hk är småpotatis för denna bjässe.
RPS Flerskivig Kolfiberkopplingskit hänger med till 1300 NM
Customgjord Chromollykardan framtagen av Svea kardan
TRD Diff
Trd Växellådsfäste (mycket stumt)
Egentillverkade stålbussningar till växellänkage samt en BM Shortshifter
Kylning
Först separerade jag orginal kylningen . Dvs oljekylningen orginal sker via vattenkylingen i en radiator vid oljefiltret. Oljekyling sker numera via en egen separat 44 radig oljekylare med termostat.
Vattenkylingen behövdes också ses över. I normala fall sitter termostaten direkt efter vattenpumpen och gör att vattnet kaveterar och vispar upp bubblor som sedan skall kyla motorn, Så vill jag INTE ha det!
Nu sitter Termostaten Efter toppen istället. En 100mm tjock Aluminiumkylare av märket PWR sattes i för att ersätta orginalet som är av plast. Även fläkten ersattes av 2 st elfläktar, en med tändningstyrning och den andra via termostat.
Insug/ic/dump/vevhus
Insuget byggdes redan 2002 och jag har sett många kopior därefter smile Helt ok!
I insuget sitter Cosworth racetrattar. Ett 80 mm spjällhus sköts via gaspedalen.
HKS Type R Intercooler som är den största i HKS serien, Egna tryckrör fixades.
Supran har lite väl klen vevhusvent och därför byggdes även denna om. AN 16 anslutningar och 3 meter stålomspunnen teflonslang från båda ventilkåporna till en oilcatchtank som jag snickrade till av ett 2 dm långt 4″ aluminiumrör med An16 Anslutningar på. Det blev Ett KN MC filter monterat ovanpå!
Eftersom bilen skall köras i trafik och även användas som bruksbil så vill man gärna att oljan skall se fin ut längre och därför monterades även en separat Backventil med slang till insuget!
Hks Racing Bow Type II dumpventil monterades på tryckröret mellan turbon och IC.
Bränsle
Egenombyggd hängare med 3st Toyotasupra pumpar, Dessa har en varsin tryckgivare så att man ser direkt om nåt inte är som det skall. Dessa igenom varsitt bränslefilter och matar sedan fuelrailen på båda sidor.
I mitten av den nya fuelrailen i aluminium leds bränslet vidare till en Egentillverkad Bränsletrycksregualor med 3 Bars grundtryck, Spridare = Bosch 1000CC x 6
Väghållning
Cusco krängningshämmarstag fram och bak
HKS Hiper Drag Coilovers fungerar riktigt bra för gata men är oslagbara vid dragracing.
Däck och fälg
I-Forge 19″ splitfälgar 11,5″ breda bak och 9,5″ breda fram
Dessa är skodda med 275 30 19 falken fk452 fram och 315 25 19 falken fk452 Bak
Vid Race ersätts dessa med Breddade plåtfälgar med MT ET street slicks
Bromsar
Suprans bromsar räcker långt, men dom fick ändå en uppgradering i form av Skivor från brembo och Endless belägg Även bromslangar är bytta. Jag monterade även Linelock så att jag kan bromsa enbart frambromsarna vilket gör både värmning av däck och starter mycket roligare.
Kaross/Exteriör
Jag ville inte spöka ut bilen med div vingar osv då min supra inte skall se ut som en månraket.
Jag valde istället att beställa Kolfiberdelar.
Det blev kolfiberläpp, kolfiberhuv, Kolfiberframskärmar, Hela kolfiberdörrar och kolfiberbaklucka allt detta hjälpte PBZ till med! Tack Arash och Nima
Nu är även min kolfibertarga klar som är specialgjord till min bil.
ICE
Nope ingen stereo. Däremot sitter det Greddys hela arsenal med mätare i kupén.
Vattentemp, Oljetemp, Oljetryck, Bränsletryck, Avgastemp, Laddtryck, Lambdavärde (Aem)
Aem Ems pro styrbox, MSD Dis4-Plus tändbox, TRD 10 000 rpm mätare och TRD 320 Km/h mätare.
Effekt
Bilen är bromsad i bänk på grundladd 1,7 Bar 870hk på Shell blyfri 99
Supran bromsad 4 mån senare igen med fungerande laddtryckstyrning 2 Bar 913hk 884 NM
Fortfarande på vanlig bensin. Ej E85 eller racesoppa.
Jag är nu nöjd med detta men det blir en bromsning med vpracefuel i vår.
Den skall lätt ge Minst 100hk till då.
Övrigt
Bur finns med ej monterad (vinterpul)
Fiagodkända kolfiberstolar(vinterpul)
Tillverka kolfibertarga(vinterpul)
Bilen och motorn är förövrigt byggd av mig i egen verkstad 2007
Framtidsplaner
Jag har ju ägt bilen i närmare 10 år nu och lagt ut ca 700 på den så nu får det räcka
Den enda framtidsplanen som finns är att köra den som vanligt varje dag som brukis på sommaren.
Men sommar 2010 lär jag besöka div strippkörningar för att testa vad den gör med nya motorn.
Att den gör en mitten 10 är ju inget snack om saken. Men hur låg är frågan
(Karossen har rullat 13 000 mil totalt.
Motor fabriksny för 2000 mil sedan
Allt annat är nytt och 70% av karossen är kolfiber, Resten är antigen aluminum eller abs plast!
DVS inget som rostar eller pajjar!)
Totala byggkostnaden är 700 000 plus bilinköpet!
Senast redigerat av ZLWORKSHOP (17 april 2010)
Jag hjälper dig med mappning: (Haltech, Aem, Autronic, Vems, Nira, Vipec, MS, Nistune mfl)
Synca filer mellan din pc, mac, iphone ipad helt gratis 2 GB - http://db.tt/4BVWqQm
Synca filer mellan din pc, mac, iphone ipad helt gratis 2 GB - http://db.tt/4BVWqQm
0
0
0
0