2575
Sök

Inget högre ladd när jag ryckte slangen till wastegaten på 945 LTT. Update på första inlägget, läckage!

Personlig servicetekniker på Volvo
91 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
Tjenare!

Som topic så ryckte jag idag slangen till wastegaten idag bara för att se så fulladdet skulle komma men blev ingen skillnad :S Rycker man den så ska den ju ladda så mkt så motorn t.o.m spikar men ingen tendens till högre ladd alls. Laddtrycksmätaren jag har i instrumentet (original) gick bara upp till hälften av max vid full gas.

Vad kan det nu va för fel? Vill gärna kunna ställa högre ladd på min 940.

Update, har hittat en läcka i intercoolern då jag fyllde det med vatten och det rann ut med ett rinnande, ca 2mm tjock stråle. Kan denna läcka påverka så mkt i effekt?

Mvh
Senast redigerat av Steveoo (8 februari 2010)

12 086 Inlägg
27 januari 2010
Då är din turbo helt skit, vi rykte slangen på en 945 o den ladda 1.6 innan den slog ifrån.

91 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
JapMax skrev:
Då är din turbo helt skit, vi rykte slangen på en 945 o den ladda 1.6 innan den slog ifrån.

Funderade också på det men den laddar ju och inga glapp i turbinen heller.
Senast redigerat av Steveoo (27 januari 2010)

820 Inlägg
27 januari 2010
Kanske wg-armen som kärvar, rostigt?

Om man säger

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 januari 2010
säkert nått spräckt tryckrör/slang eller så är din fjäder för slapp i wgklockan.
kan även vara spräckt membran i dumpen

11 Inlägg
27 januari 2010
Eller så har helt enkelt wastegate staget hoppat

91 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
Panzar_Audi skrev:
Kanske wg-armen som kärvar, rostigt?

Hur lätt ska det gå?

Xuri skrev:
säkert nått spräckt tryckrör/slang eller så är din fjäder för slapp i wgklockan.
kan även vara spräckt membran i dumpen

Få ta och kolla det med! Hur känner man ifall den är för slapp?

Bearframe skrev:
Eller så har helt enkelt wastegate staget hoppat

Hur då menar du? yikes

11 Inlägg
27 januari 2010
Staget som går från wastegaten är bara trätt över en "pinne" på turbinhuset. Orginal sitter de en ståltråd som ska förhindra att de hoppar av men ståltråden brukar rosta av. ja hade nämnligen samma problem med min 945 när ja skulle ställa upp laddtrycket. körde in handen under turbon och kände att staget hade hoppat. hängde tillbaks de och herrejävlar vad bilen gick då. Råkade ha ställt pysventilen på 1,3 bar.

91 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
Bearframe skrev:
Staget som går från wastegaten är bara trätt över en "pinne" på turbinhuset. Orginal sitter de en ståltråd som ska förhindra att de hoppar av men ståltråden brukar rosta av. ja hade nämnligen samma problem med min 945 när ja skulle ställa upp laddtrycket. körde in handen under turbon och kände att staget hade hoppat. hängde tillbaks de och herrejävlar vad bilen gick då. Råkade ha ställt pysventilen på 1,3 bar.

Okej men jag kände på staget idag men det kändes inte att sitta löst va jag kan komma ihåg, däremot gick det trögt att dra, ska det va det?

11 Inlägg
27 januari 2010
japp de ska de. fast inte för trögt hehe. kolla ordentligt på staget så får vi hoppas på att de löser dina problem

91 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
Bearframe skrev:
japp de ska de. fast inte för trögt hehe. kolla ordentligt på staget så får vi hoppas på att de löser dina problem

Det kan inte va så att hävarmen på turbon kan gå trögt? Sitter ju ingen hasplåt på bilen så visst samlas det smuts och skit där säkert.

11 Inlägg
27 januari 2010
Isf fall har den fastnat i öppet läge. annars skulle den aldrig öppna och då skulle du inte behöva rycka slangen för turbo skulle ladda runt 1,5 bar. laddar turbon något över huvud taget?

8 250 Inlägg
27 januari 2010
Igensatt katalysator?

91 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
Bearframe skrev:
Isf fall har den fastnat i öppet läge. annars skulle den aldrig öppna och då skulle du inte behöva rycka slangen för turbo skulle ladda runt 1,5 bar. laddar turbon något över huvud taget?

turbon laddar ja, det känner man!

Marlboroman skrev:
Igensatt katalysator?

Ingen aning, något bra tips för att kolla det så man slipper ta bort den för att se igenom den?
Senast redigerat av Steveoo (28 januari 2010)

91 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
Någon som har andra tankar om detta? hmm

8 250 Inlägg
31 januari 2010
Steveoo skrev:
Marlboroman skrev:
Igensatt katalysator?

Ingen aning, något bra tips för att kolla det så man slipper ta bort den för att se igenom den?

Svinsimpelt. Lossa på downpipe från turbon och ta en kort provtur, och om den laddar på då så har du igensatt kat elelr möjjligen en dämpare som hevererat.

91 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Steveoo skrev:
Marlboroman skrev:
Igensatt katalysator?

Svinsimpelt. Lossa på downpipe från turbon och ta en kort provtur, och om den laddar på då så har du igensatt kat elelr möjjligen en dämpare som hevererat.

okej! Någon burk är det inte då jag byggde om avgasystemet ifrån kat och bakåt för några dagar sen, men borde inte lambdalampan lysa ifall katen är igensatt eller liknande?

4 506 Inlägg
31 januari 2010
Körde du när du testade om den laddade mer eller startade du bilen och gasade på plats bara?
//Wallis

Kan du andas kan du dö.

8 250 Inlägg
31 januari 2010
Steveoo skrev:
Marlboroman skrev:
Steveoo skrev:

okej! Någon burk är det inte då jag byggde om avgasystemet ifrån kat och bakåt för några dagar sen, men borde inte lambdalampan lysa ifall katen är igensatt eller liknande?

Nej, sonden kan inte kontrollera om den är igensatt eller inte och därflör kan alltså ingen lampa tändas. Att avgassystemet sätts igen är inget som styrsystemet kan mäta sig fram till.

91 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
_Wallis_ skrev:
Körde du när du testade om den laddade mer eller startade du bilen och gasade på plats bara?
//Wallis

Jag va även ute och körde, men det ska väl inte ha någon betydelse iaf?
Senast redigerat av Steveoo (31 januari 2010)

Sök