3025
Sök

Projekt V70 T5 -97 (400-450hk) Ny Update 23/8-10

30 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#1
Jaha, då var det kanske dags att dra igång en projekt tråd för min bil.

Detta är första totalrenoveringen jag ska göra av en motor, alltid nyttigt med nya kunskaper. big_smile
Har dock en far som är bilmekaniker ifall man inte reder ut det själv.

Sen har man ju ett yrke som CNC-Tekniker så är det något man måste fixa till nytt så är det bara att åka till jobbet och tillverka en ny big_smile - Har tillgång till diverse styrda svarvar och fräsar.

Köpte bilen den 13/3 -06, sedan dessa har det hänt lite.

Bilen var original när jag köpte den och såg då ut såhär.
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/V70%20-97%20-02resize.jpg

Det första man gjorde var att köpa en sats med C70 Klarglas lysen till den och sedan 3 mätare till A-Stolpen.

http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/Lysen3.jpg

Fick den först chippad av Jonas på Chipcenter i Växjö, det körde jag med i nästan 2 år, sen började det locka efter mer HK  big_smile :badgrin:

Efter man chippat den så köpte jag även en ny koppling till den från SAM Bilmode, förstärkt modell som skulle klara 440Nm. Den sattes dit i April 2008 (vilken är till salu nu när man har uppgraderat).

November -08 så köpte jag nya bromsar till bilen. Fina saker som har hållt bra än så länge, har inte behövt byta varken skivor eller belägg.

http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/20081115.jpg

Sommaren -08 så bestämde jag mig för att E85 konvertera den helt och hållet.
Sagt och gjort, åkte till Jonas på Chipcenter igen och fick den mappad, med original sakerna. Det första vi bottnade då var LMM:en och spridarna, det åtgärdades rätt snabbt med att man köpte Siemens Deka 630cc spridare (också till salu) och köpte ett LMM hus från en BMW 328 som jag satte dit med lite modifikation av original luftburk och slangen ner till turbon.
Sen var det dags att mappa igen efter den lilla uppgraderingen och då gick det bättre, men istället så körde vi soppapumpen i botten.

Men med den mappen körde jag nästan ett helt år tills nu i somras då soppapumpen sa tack och adjö, hade redan köpt mig en Walbro då så jag stoppade i den i tanken och körde vidare, men efter man försökt dra lite med den så märkte jag det att bilen inte ville det, datorn dränkte motorn i soppa tack vare att han maxade Walbro pumpen. Så nu förra året i oktober så ställde jag av bilen för totalrenovering av motor och låda och uppgradering av dito.

När jag skulle besiktiga bilen nu i januari så tänkte jag att jag skulle bara ut och varmköra bilen en sen kväll så man kan se att allt var i sin ordning. Allt funkade kanon ändan tills jag skulle sväng in hos mina föräldrar, då började det knacka i motorn, följde motorvarvet.  :evil:  Allt kändes lite hopplöst där en stund.

Pappa och jag rev ner ventilkåpan och konstaterade att det inte var någon lyftare som hade gått.
Så då blev det till att riva ner hela motorn nu istället och ta och besiktiga den till våren.

Satsar på att hamna någonstans runt 400-450hk med E85.

Det som ska hända nu är:

Totalrenovering av motorn med nya lager, ringar, stakar och allt som hör till.
Ev. Fräsa vevhusfönster
GLT-Kammar
GLT-Spjäll
Siemens Deka 875cc spridare ska dit.
Bygga nytt insugsrör mellan luftburk och turbon.
Ska ändra tryckrörs dragningen så man får den över motorn istället.
Intercooler 50mm Alu från Motornord (Redan monterad med org. kylaren)
30mm HKS Dump (Kopia)
Turbosmart laddtrycksstyrning inhandlades med. Men man kan ha 2 olika laddtryck som man byter på en brytare inne i bilen.
Ny koppling, -707 tryckplatta med fjädrad 4 puckad sinterlamell, Sachs Racing.
Ny turbo Schwitzer, har inte så mkt info om den dock. (Se bild nedan)
Quaife diff ska ner i lådan, kolla över alla lager i lådan och handla nya om de är dåliga.

Tror det är allt.

Har dock några frågetecken.
Turbon jag har köpte är endast oljekyld - Kommer extern oljekyl vara nödvändig eller räcker original som sitter i kylaren?
Vevhus fönsterna - Ska man fräsa dit dem eller skita i det?
Soppa ledningar, funkar original eller måste de bytas till grövre och om ja, vilken storlek på dem?

Här kommer lite bilder på det som har hänt den närmaste tiden. Fler bilder kommer efterhand.


Bilen nu i våras
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/IMG_7827_resize.JPG

Nya Turbon - Vad tror ni man kan få ut av denna?
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/IMG_8087resize.jpg

Utlyftning utav motor
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/20100105194.jpg

Lite tomt blev det, ska göra en riktig tvätt av hela motorutrymmet, så det blir fräscht.
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/20100105195.jpg

Motorn uppe i stället
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/20100119199.jpg
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/20100119200.jpg

Toppen borttagen
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/20100119202_resize.jpg

Oljetråg borttaget
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/20100119203_resize.jpg

Gamla stakarna
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/IMG_9849_resize.JPG

Här har vi det som knackade, den tog i där jag har ringat in och staken såg ut som ett S på det smala hållet.
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/20100120210_resize.jpg
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/IMG_9850_resize.JPG

Kommer att fylla på med mer bilder efter hand som man fixar i garaget.



Här kommer lite fler bilder på det som ska stoppas i/monteras smile

Sinterlamell
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/IMG_9848_resize.JPG

Tryckplatta -707
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/IMG_9853_resize.JPG

Quaife-Diffen
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/IMG_9855_resize.JPG

GLT-Kammar
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/IMG_9856_resize.JPG

Siemens Deka 875cc spridare
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/IMG_9857_resize.JPG

Packningssaten från LG Speed
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/IMG_9858_resize.JPG

Laddtrycksstyrningen med 2 förinställda laddtryck, ändras från kupen.
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/IMG_9859_resize.JPG

Vevstake ala LG Speed x 5
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/IMG_9860_resize.JPG

HKS Dumpen
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/IMG_9862_resize.JPG

GLT-Spjället (Ska rengöras)
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/IMG_9863_resize.JPG

Mina egen tillverkade flänsar, de två översta Olja in och ut till turbon, den under är till dumpen.
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/IMG_9864_resize.JPG

//Jimmy
Senast redigerat av ljungbykillen84 (23 augusti 2010)


1 062 Inlägg
29 januari 2010
#2
kommer bli fart i bilen smile

8 250 Inlägg
29 januari 2010
#3
Original oljekylare hänger ju med långt. Vill man så kan man ju bygga om till den nyare varianten som är monterad på tråget som är ännu lite bättre. Och vevhusfönstren är ett ständigt omdebatterat område. En del hävdar att dem är ett måste och en del hävdar att dem bara försvagar ett redan klent block. Volvo själva började ju att ta upp dem från och med 00.


30 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#4
Marlboroman skrev:
Original oljekylare hänger ju med långt. Vill man så kan man ju bygga om till den nyare varianten som är monterad på tråget som är ännu lite bättre. Och vevhusfönstren är ett ständigt omdebatterat område. En del hävdar att dem är ett måste och en del hävdar att dem bara försvagar ett redan klent block. Volvo själva började ju att ta upp dem från och med 00.

Okej. jo, jag vet det om vevhus fönsterna, har ju så jag kan göra det själv på jobbet då man är CNC-Tekniker. Har ju tillgång till alla maskinerna i har så. smile

Men vad tror du?
Kan ju inte bli sämre iaf.

Får se vad man bestämmer sig för.

Så oljekylaren är så bra original på dem? Hade ju varit skönt att slippa köpa en ny.

Min nya turbo är endast oljekyld så det är väl den som skulle kunna ställa till lite problem isåfall.

//Jimmy


8 250 Inlägg
29 januari 2010
#5
I mitt block så rä fönstren upptagna i vilket fall. Märks skillnad på flåset i vevhusventilationen i alla fall. Oljakylaren ska vara effektiv, men den nyare varianten som sitter på tråget är ju bättre och många som kör lite hårdare verkar föredra den. Personligen kör jag extern som sitter innanför grillen.


Reservdansk
6 271 Inlägg
29 januari 2010
#6
ljungbykillen84 skrev:
Så oljekylaren är så bra original på dem? Hade ju varit skönt att slippa köpa en ny.

Min nya turbo är endast oljekyld så det är väl den som skulle kunna ställa till lite problem isåfall.

//Jimmy

Om jag inte har fel så är det svårare att få termostaten till oljekylaren att öppna. wink
Tänk på att du har 6,5liter motorolja att värma upp och som kyler dessutom. tongue

Jag hade en rätt lång diskussion med Pacman Racing om de extra vevhus-fönsterna, och stor del av tiden täcks fönsterna av vevaxelns kommer-inte-på-namnet, i alla fall, de som håller vevstakarna. smile

Speciellt på en femcylindrig motor, där du aldrig har två vevstakar nere samtidigt, får du ju inget direkt mottryck någonstans, till skillnad på en 4-cyl eller 6-cyl motor.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

119 Inlägg
29 januari 2010
#7
Trevlig läsning, lycka till med renoveringen.

Bird is the word!

272 Inlägg
29 januari 2010
#8
Lycka till med trimningen!

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!

30 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#9
Tackar alla för allt.

Har dock en annan fråga nu.

Balansering utan vev, kolvar, svänghjul, tryckplatta. Vad har man för nytta av det?

Har läst att vissa har gjort det och andra skiter i det.


//Jimmy


8 250 Inlägg
3 februari 2010
#10
Balancerat vevparti gör att motorn kan varava upp lättare och man kan varva mer med större säkerhetsmarginal. Och som en bonus så håller en välbalancerad motor längre än en likadan som inte är balancerad.


T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
3 februari 2010
#11
Har läst första sidan iaf Verkar mycket inressant wink Ska nog följas.

Erik H

30 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
#12
Har varit lite dålig på att vara i garaget nu, har varit massa annat emellan.

Ska hämta svänghjulet i eftermiddag hoppas jag, sen bär det av ner till Degeberga med vevparti, kolvar stakar svänghjul och koppling för att få allt balanserat. smile

Ska börja att kolla över toppen nu i veckan med. Har inte riktigt bestämt mig än om jag ska köpa värre ventilfjädrar elelr inte. Hmm.

Kommer mer när jag väl börjat sätta ihop motorn smile

//Jimmy


T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
14 mars 2010
#13
Låter bra smile när kommer mera bilder?
ljungbykillen84 skrev:
Har varit lite dålig på att vara i garaget nu, har varit massa annat emellan.

Ska hämta svänghjulet i eftermiddag hoppas jag, sen bär det av ner till Degeberga med vevparti, kolvar stakar svänghjul och koppling för att få allt balanserat. smile

Ska börja att kolla över toppen nu i veckan med. Har inte riktigt bestämt mig än om jag ska köpa värre ventilfjädrar elelr inte. Hmm.

Kommer mer när jag väl börjat sätta ihop motorn smile

//Jimmy

Erik H

Euro 6 vad e det?
616 Inlägg
14 mars 2010
#14
Detta ska följas !

30 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
#15
Ska ner till skåne och hämta alla de rörliga delarna i bottendelen nu i eftermiddag, så ihop monteringen påbörjas imorgon efter jobbet, mer bilder kommer troligtvis i helgen. big_smile Äntligen


30 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
#16
Hmm, ska man ta och köpa nya skruvar till bottendelen. De som håller fast gördlen och veven. Eller ska man ta och använda de gamla?

//Jimmy


Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
25 mars 2010
#17
jadu det skadar ju verkligen aldrig med nytt wink

fin bil i övrigt och roligt projekt ! kommer att följas smile


272 Inlägg
25 mars 2010
#18
Köp nya! Liten piss i mississippi om man tittar på helhetskostnaden.

Vart i Skåne har du haft bottendelen?
Senast redigerat av jip (25 mars 2010)

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!

30 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
#19
Detär det med skruvarna bara att jag inte tänkte på att beställa nya, tänkte nästan fått ihop motorn nu i helgen så man har det överstökat.
Antar att man får köpa dem på volvo eller?
Och då får man vänta till måndag eller tisdag nästa vecka.

Har haft sakerna hos Lasse på LIBA Motor utanför Degeberga.

//Jimmy
Senast redigerat av ljungbykillen84 (30 mars 2010)


30 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
#20
Här kommer en liten update!!

Gördel och bottendel ihop dragen med veven smile
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/20100327221_resize.jpg

Kolvringsmontering
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/20100327222_resize.jpg

Dags för att byta ventiltätningarna, sicket jobb, tog en hel kväll nästan.
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/20100329223_resize.jpg

Har man ingen ventilbåge som passar så får man tillverka sin egen "hylsa" för att få bort dem smile
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/20100329226_resize.jpg

Då var hela bottendelen ihop, oljepumpen kom inte med på bild.
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/20100330227_resize.jpg

Då var hela bottendelen ihop
http://user1.netatonce.com/~u28779/TPC/TPC%20Projekt/20100330228_resize.jpg


Morgondagens uppdrag blir att troligtvis trycka dit toppen/kammar och ventilkåpa.

//Jimmy



Sök