Jaha, då var det kanske dags att dra igång en projekt tråd för min bil.
Detta är första totalrenoveringen jag ska göra av en motor, alltid nyttigt med nya kunskaper.
Har dock en far som är bilmekaniker ifall man inte reder ut det själv.
Sen har man ju ett yrke som CNC-Tekniker så är det något man måste fixa till nytt så är det bara att åka till jobbet och tillverka en ny - Har tillgång till diverse styrda svarvar och fräsar.
Köpte bilen den 13/3 -06, sedan dessa har det hänt lite.
Bilen var original när jag köpte den och såg då ut såhär.
Det första man gjorde var att köpa en sats med C70 Klarglas lysen till den och sedan 3 mätare till A-Stolpen.
Fick den först chippad av Jonas på Chipcenter i Växjö, det körde jag med i nästan 2 år, sen började det locka efter mer HK :badgrin:
Efter man chippat den så köpte jag även en ny koppling till den från SAM Bilmode, förstärkt modell som skulle klara 440Nm. Den sattes dit i April 2008 (vilken är till salu nu när man har uppgraderat).
November -08 så köpte jag nya bromsar till bilen. Fina saker som har hållt bra än så länge, har inte behövt byta varken skivor eller belägg.
Sommaren -08 så bestämde jag mig för att E85 konvertera den helt och hållet.
Sagt och gjort, åkte till Jonas på Chipcenter igen och fick den mappad, med original sakerna. Det första vi bottnade då var LMM:en och spridarna, det åtgärdades rätt snabbt med att man köpte Siemens Deka 630cc spridare (också till salu) och köpte ett LMM hus från en BMW 328 som jag satte dit med lite modifikation av original luftburk och slangen ner till turbon.
Sen var det dags att mappa igen efter den lilla uppgraderingen och då gick det bättre, men istället så körde vi soppapumpen i botten.
Men med den mappen körde jag nästan ett helt år tills nu i somras då soppapumpen sa tack och adjö, hade redan köpt mig en Walbro då så jag stoppade i den i tanken och körde vidare, men efter man försökt dra lite med den så märkte jag det att bilen inte ville det, datorn dränkte motorn i soppa tack vare att han maxade Walbro pumpen. Så nu förra året i oktober så ställde jag av bilen för totalrenovering av motor och låda och uppgradering av dito.
När jag skulle besiktiga bilen nu i januari så tänkte jag att jag skulle bara ut och varmköra bilen en sen kväll så man kan se att allt var i sin ordning. Allt funkade kanon ändan tills jag skulle sväng in hos mina föräldrar, då började det knacka i motorn, följde motorvarvet. :evil: Allt kändes lite hopplöst där en stund.
Pappa och jag rev ner ventilkåpan och konstaterade att det inte var någon lyftare som hade gått.
Så då blev det till att riva ner hela motorn nu istället och ta och besiktiga den till våren.
Satsar på att hamna någonstans runt 400-450hk med E85.
Det som ska hända nu är:
Totalrenovering av motorn med nya lager, ringar, stakar och allt som hör till.
Ev. Fräsa vevhusfönster
GLT-Kammar
GLT-Spjäll
Siemens Deka 875cc spridare ska dit.
Bygga nytt insugsrör mellan luftburk och turbon.
Ska ändra tryckrörs dragningen så man får den över motorn istället.
Intercooler 50mm Alu från Motornord (Redan monterad med org. kylaren)
30mm HKS Dump (Kopia)
Turbosmart laddtrycksstyrning inhandlades med. Men man kan ha 2 olika laddtryck som man byter på en brytare inne i bilen.
Ny koppling, -707 tryckplatta med fjädrad 4 puckad sinterlamell, Sachs Racing.
Ny turbo Schwitzer, har inte så mkt info om den dock. (Se bild nedan)
Quaife diff ska ner i lådan, kolla över alla lager i lådan och handla nya om de är dåliga.
Tror det är allt.
Har dock några frågetecken.
Turbon jag har köpte är endast oljekyld - Kommer extern oljekyl vara nödvändig eller räcker original som sitter i kylaren?
Vevhus fönsterna - Ska man fräsa dit dem eller skita i det?
Soppa ledningar, funkar original eller måste de bytas till grövre och om ja, vilken storlek på dem?
Här kommer lite bilder på det som har hänt den närmaste tiden. Fler bilder kommer efterhand.
Bilen nu i våras
Nya Turbon - Vad tror ni man kan få ut av denna?
Utlyftning utav motor
Lite tomt blev det, ska göra en riktig tvätt av hela motorutrymmet, så det blir fräscht.
Motorn uppe i stället
Toppen borttagen
Oljetråg borttaget
Gamla stakarna
Här har vi det som knackade, den tog i där jag har ringat in och staken såg ut som ett S på det smala hållet.
Kommer att fylla på med mer bilder efter hand som man fixar i garaget.
Här kommer lite fler bilder på det som ska stoppas i/monteras
Sinterlamell
Tryckplatta -707
Quaife-Diffen
GLT-Kammar
Siemens Deka 875cc spridare
Packningssaten från LG Speed
Laddtrycksstyrningen med 2 förinställda laddtryck, ändras från kupen.
Vevstake ala LG Speed x 5
HKS Dumpen
GLT-Spjället (Ska rengöras)
Mina egen tillverkade flänsar, de två översta Olja in och ut till turbon, den under är till dumpen.
//Jimmy
Detta är första totalrenoveringen jag ska göra av en motor, alltid nyttigt med nya kunskaper.
Har dock en far som är bilmekaniker ifall man inte reder ut det själv.
Sen har man ju ett yrke som CNC-Tekniker så är det något man måste fixa till nytt så är det bara att åka till jobbet och tillverka en ny - Har tillgång till diverse styrda svarvar och fräsar.
Köpte bilen den 13/3 -06, sedan dessa har det hänt lite.
Bilen var original när jag köpte den och såg då ut såhär.
Det första man gjorde var att köpa en sats med C70 Klarglas lysen till den och sedan 3 mätare till A-Stolpen.
Fick den först chippad av Jonas på Chipcenter i Växjö, det körde jag med i nästan 2 år, sen började det locka efter mer HK :badgrin:
Efter man chippat den så köpte jag även en ny koppling till den från SAM Bilmode, förstärkt modell som skulle klara 440Nm. Den sattes dit i April 2008 (vilken är till salu nu när man har uppgraderat).
November -08 så köpte jag nya bromsar till bilen. Fina saker som har hållt bra än så länge, har inte behövt byta varken skivor eller belägg.
Sommaren -08 så bestämde jag mig för att E85 konvertera den helt och hållet.
Sagt och gjort, åkte till Jonas på Chipcenter igen och fick den mappad, med original sakerna. Det första vi bottnade då var LMM:en och spridarna, det åtgärdades rätt snabbt med att man köpte Siemens Deka 630cc spridare (också till salu) och köpte ett LMM hus från en BMW 328 som jag satte dit med lite modifikation av original luftburk och slangen ner till turbon.
Sen var det dags att mappa igen efter den lilla uppgraderingen och då gick det bättre, men istället så körde vi soppapumpen i botten.
Men med den mappen körde jag nästan ett helt år tills nu i somras då soppapumpen sa tack och adjö, hade redan köpt mig en Walbro då så jag stoppade i den i tanken och körde vidare, men efter man försökt dra lite med den så märkte jag det att bilen inte ville det, datorn dränkte motorn i soppa tack vare att han maxade Walbro pumpen. Så nu förra året i oktober så ställde jag av bilen för totalrenovering av motor och låda och uppgradering av dito.
När jag skulle besiktiga bilen nu i januari så tänkte jag att jag skulle bara ut och varmköra bilen en sen kväll så man kan se att allt var i sin ordning. Allt funkade kanon ändan tills jag skulle sväng in hos mina föräldrar, då började det knacka i motorn, följde motorvarvet. :evil: Allt kändes lite hopplöst där en stund.
Pappa och jag rev ner ventilkåpan och konstaterade att det inte var någon lyftare som hade gått.
Så då blev det till att riva ner hela motorn nu istället och ta och besiktiga den till våren.
Satsar på att hamna någonstans runt 400-450hk med E85.
Det som ska hända nu är:
Totalrenovering av motorn med nya lager, ringar, stakar och allt som hör till.
Ev. Fräsa vevhusfönster
GLT-Kammar
GLT-Spjäll
Siemens Deka 875cc spridare ska dit.
Bygga nytt insugsrör mellan luftburk och turbon.
Ska ändra tryckrörs dragningen så man får den över motorn istället.
Intercooler 50mm Alu från Motornord (Redan monterad med org. kylaren)
30mm HKS Dump (Kopia)
Turbosmart laddtrycksstyrning inhandlades med. Men man kan ha 2 olika laddtryck som man byter på en brytare inne i bilen.
Ny koppling, -707 tryckplatta med fjädrad 4 puckad sinterlamell, Sachs Racing.
Ny turbo Schwitzer, har inte så mkt info om den dock. (Se bild nedan)
Quaife diff ska ner i lådan, kolla över alla lager i lådan och handla nya om de är dåliga.
Tror det är allt.
Har dock några frågetecken.
Turbon jag har köpte är endast oljekyld - Kommer extern oljekyl vara nödvändig eller räcker original som sitter i kylaren?
Vevhus fönsterna - Ska man fräsa dit dem eller skita i det?
Soppa ledningar, funkar original eller måste de bytas till grövre och om ja, vilken storlek på dem?
Här kommer lite bilder på det som har hänt den närmaste tiden. Fler bilder kommer efterhand.
Bilen nu i våras
Nya Turbon - Vad tror ni man kan få ut av denna?
Utlyftning utav motor
Lite tomt blev det, ska göra en riktig tvätt av hela motorutrymmet, så det blir fräscht.
Motorn uppe i stället
Toppen borttagen
Oljetråg borttaget
Gamla stakarna
Här har vi det som knackade, den tog i där jag har ringat in och staken såg ut som ett S på det smala hållet.
Kommer att fylla på med mer bilder efter hand som man fixar i garaget.
Här kommer lite fler bilder på det som ska stoppas i/monteras
Sinterlamell
Tryckplatta -707
Quaife-Diffen
GLT-Kammar
Siemens Deka 875cc spridare
Packningssaten från LG Speed
Laddtrycksstyrningen med 2 förinställda laddtryck, ändras från kupen.
Vevstake ala LG Speed x 5
HKS Dumpen
GLT-Spjället (Ska rengöras)
Mina egen tillverkade flänsar, de två översta Olja in och ut till turbon, den under är till dumpen.
//Jimmy
Senast redigerat av ljungbykillen84 (23 augusti 2010)
0
0
0
0