3333
Sök

Opel Rekord -73 tänder inte

3 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har köpt en gammal Opel som har lite svårt att starta. När man vrider på nyckeln så låter den aldeles trött. Även när jag har fulladdat batteri och startkablar så låter den trött och tänder inte alls. Den låter ännu tröttare om man gasar tror jag minsann. Jag tror även att det är automatchoke. Dom få gångerna jag har fått igång den så har jag en gång tryckt gasen i botten och sedan startat den utan att gasa alls. Någon som vet vad jag kan göra för att åtgärda detta? När bilen väl är igång så går den bra.
Tack på förhand!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
30 januari 2010
#2
hur ser kablarna från batteriet ut? jordkablarna ser bra ut?

mät batterispänningen också vid startförsök och titta hur mycket den sjunker.
Senast redigerat av NITROUS (30 januari 2010)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

3 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#3
NITROUS skrev:
hur ser kablarna från batteriet ut? jordkablarna ser bra ut?

mät batterispänningen också vid startförsök och titta hur mycket den sjunker.
Jag provade att koppla förbi batteriet helt genom att dra startkablarna direkt till startmotorn, men det blir samma. Det är som om motorn var trög att dra runt eller så. Bilen går bra att dra igång.

21 761 Inlägg
1 februari 2010
#4
Det är ganska knepigt att få bra kontakt när man sätter startkablarna direkt på anslutningarna hos startmotorns solenoid. Ett bättre alternativ är att göra som NITROUS skrev, dvs mäta spänningen på batteripolerna vid startförsöket. Fast du bör också mäta nere på startmotorn vilken spänning det visar där.

Om spänningen är någorlunda bra nere på startmotorn, åtminstone 10 V eller mer, så kan det vara själva startmotorn eller solenoiden som bråkar. smile


Sök