3673
Sök

Kona om högtalare?!

3 466 Inlägg
1 februari 2010
#21
UltseriuZ skrev:
attityds_problem skrev:
du ska inte köra på en spole, rekomenderar verkligen att köra på båda, funkar att köra på en har sj gjort det ett tag innan jag upptäkte den ena lagt av, men rekomenderas verkligen inte.
Okej för jag hade nog kört det på en spole ett tag med. Men jag tror dom funkar iaf. Sen när vi ändå snackar om hägtalare å ström.

Jag hade serriekopplat ett batteri som jag hade i bak för att det i fram inte skulle ta skada då jag hade på musik och bilen inte va igång.
Alltså jag hade ett relä som gjorde att när bilen va igång så kan man säga att jag hade ett batteri på 110 ampertimmar och när den va avstängd så hade jag ett på ca 55 amp. Med andra ord så ladda bilen ett batteri kan man säga.
Men iaf så körde jag bilen och så börja det fräsa o ha sig i bagaget och då hade minus sladden brunnit upp. Den som gick från battrit i bak till jorden. va bara koppar kvar.
Det jag inte förstår e hur den har kunnat bli varm? det e väl plus kabeln som får ta all ström och värme?

Jag hade dubbel säkrat pluskabeln. En säkring i fram 40amp vid det odinare batteriet och sen en bak 40 eller 60 tror jag. Från batterit till slutsteget med andra ord. Minus kabeln va o säkrad viölket jag antar inte ska behövas. Men efter det som hänt så verkar det som om jag borde säkra den med?

Kan det va att det blev överskotts ström som va tvungen att gå ut via minus/jordsladden som gjorde att den blev varm? för det e ju 110 amp och det e väl ganska mkt för en jord/minus sladd som e köpt på biltema? vet inte strl men tror den e 10 eller 12 eller något.
Jag hoppas verkligen att du inte hade SERIEKOPPLAT batterierna!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

723 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#22
Streethawk skrev:
Skulle gissa på att plus kabeln låg emot jord någonstans har själv råkat ut för liknande  då jag hade glömt täcka över en bult som gick in i säkringshållaren som då låg mot karossen och jordade, luktade inte så gott efter det.

Kör dubbla batterier själv dessutom

Vad har du för kabel till + och - mellan batterierna?
Okej. jo jag hade satt ihop en hel kabelhärva med buntband. kan det va att det blev varmt då eller?

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 februari 2010
#23
Till att börja med så går det precis lika mycket ström i minus/jordkabeln som i pluskabeln. wink Men mycket riktigt så ska jordkabeln inte avsäkras, men den ska anpassas för den ström som ska gå genom den. För enkelhetens skull så kan du köra lika grov jord som pluskabel.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

723 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#24
M_icke_ skrev:
UltseriuZ skrev:
attityds_problem skrev:
du ska inte köra på en spole, rekomenderar verkligen att köra på båda, funkar att köra på en har sj gjort det ett tag innan jag upptäkte den ena lagt av, men rekomenderas verkligen inte.
Okej för jag hade nog kört det på en spole ett tag med. Men jag tror dom funkar iaf. Sen när vi ändå snackar om hägtalare å ström.

Jag hade serriekopplat ett batteri som jag hade i bak för att det i fram inte skulle ta skada då jag hade på musik och bilen inte va igång.
Alltså jag hade ett relä som gjorde att när bilen va igång så kan man säga att jag hade ett batteri på 110 ampertimmar och när den va avstängd så hade jag ett på ca 55 amp. Med andra ord så ladda bilen ett batteri kan man säga.
Men iaf så körde jag bilen och så börja det fräsa o ha sig i bagaget och då hade minus sladden brunnit upp. Den som gick från battrit i bak till jorden. va bara koppar kvar.
Det jag inte förstår e hur den har kunnat bli varm? det e väl plus kabeln som får ta all ström och värme?

Jag hade dubbel säkrat pluskabeln. En säkring i fram 40amp vid det odinare batteriet och sen en bak 40 eller 60 tror jag. Från batterit till slutsteget med andra ord. Minus kabeln va o säkrad viölket jag antar inte ska behövas. Men efter det som hänt så verkar det som om jag borde säkra den med?

Kan det va att det blev överskotts ström som va tvungen att gå ut via minus/jordsladden som gjorde att den blev varm? för det e ju 110 amp och det e väl ganska mkt för en jord/minus sladd som e köpt på biltema? vet inte strl men tror den e 10 eller 12 eller något.
Jag hoppas verkligen att du inte hade SERIEKOPPLAT batterierna!
Jag drog en kabel från plus på batterit i fram till det batterit i bak med en säkring imellan?! Är det fel gjort? Det funkade ett bra tag tills gjord kabeln blev varm och brann upp. men jag tror det beror på att plus och gjord låg imot varandra och då blev det varmt och då börja plasten smälta och sen så smälte hela gjordsladden när det blev kortslutning?!

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

723 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#25
ChriZtoffer skrev:
Till att börja med så går det precis lika mycket ström i minus/jordkabeln som i pluskabeln. wink Men mycket riktigt så ska jordkabeln inte avsäkras, men den ska anpassas för den ström som ska gå genom den. För enkelhetens skull så kan du köra lika grov jord som pluskabel.
Okej så med andra ord behöver jag en kabel som kan hantera 110 ampere?

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 februari 2010
#26
Tja om du nu har steg som drar så mycket ström så ja, då behövs det. Men hur grov pluskabel har du då? En 21mm2 tex får avsäkras med max 100A, 35mm2 får ha 150A.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

723 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#27
ChriZtoffer skrev:
Tja om du nu har steg som drar så mycket ström så ja, då behövs det. Men hur grov pluskabel har du då? En 21mm2 tex får avsäkras med max 100A, 35mm2 får ha 150A.
anledningen till att jag har dubbla batterier är att jag ska kunna spela musik när bilen inte ör igång. så jag har ett relä som slår ifrån det främre batterit som är till sj bilen och har enbart det bak men nör bilen är igång så blir dom ihop kopplade för att bilen ska ladda båda samtidigt om du förstår? just då hade jag en vanlig plus kabel.. sån man köper på ju i ett sånt där ljud kitt. och så anvde jag den säkringen som följde med och sen hade jag en gammal sen innan. har för mig dom va på 30 o 40 ???

men tror du jag behöver en grovre? jag har ju haft detta så innan och då har det funkat sen när dom låg imot varandra så började det brinna. du tror inte det berodde på att dom låg för ära alltså plus o minus kablen att det belv varmt och då smälte det? fast det e klart då kansek det va för tunn kabel om det blev varmt ??

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 februari 2010
#28
Ja så långt så är jag med, förstår hur du menar. Men problemet är ju knappast kabeln mellan batterierna när det är din tunna jordkabel som brinner. wink Att kablarna ligger nära varandra ska inte spela någon större roll om dom nu är inte kraftigt underdimensionerade och ligger väldigt tätt i ett trångt utrymme. Fast då borde båda ha "brunnit". Nej jag tror fortfarande på för tunn jordkabel, så gör om gör rätt. Hur grov är pluskabeln från batteriet till steget och hur grov är kabeln mellan batterierna?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

723 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#29
ChriZtoffer skrev:
Ja så långt så är jag med, förstår hur du menar. Men problemet är ju knappast kabeln mellan batterierna när det är din tunna jordkabel som brinner. wink Att kablarna ligger nära varandra ska inte spela någon större roll om dom nu är inte kraftigt underdimensionerade och ligger väldigt tätt i ett trångt utrymme. Fast då borde båda ha "brunnit". Nej jag tror fortfarande på för tunn jordkabel, så gör om gör rätt. Hur grov är pluskabeln från batteriet till steget och hur grov är kabeln mellan batterierna?
jag vet inte men om du kan hjälpa mig. jag har köpt dom på biltema. vad brukar vara universal alltså det vanliga dimensionerna man köper vara? 9mm 12mm eller vad:P?

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

R1 driver!
5 128 Inlägg
1 februari 2010
#30
Han vill veta om du har som exempel 21mm kabel eller vad du har! För om du har mindre jord är du har plus så kan det va en orsak till varför det bränt!


1 142 Inlägg
1 februari 2010
#31
UltseriuZ skrev:
ExtraKim skrev:
Trådarna kan du löda själv, har gjort det på ett par basar, lite bökigt men det går. Tänk på att göra dem lite längre så att de inte går av igen.

Sprickan borde gå att limma, beror lite på vad du menar med spricka.

Bilder vore inte fel.
Jag har aldrig sett eller hört om dom sj. jag köpte dom begangnade billigt av en kompis. Dom ser ju ut att vara riktigt bra och dyra men utsidan kan ju lura en. Dom spelar bra iaf. Bättre än jula bassarna jag har nu XD

Frågan e om det är värt att kona om dom? Det kanske kostar mer att kona om dom än va dom kostat en gång i tiden ?

Sprikorn e inte så farliga. Det kansek räker att limma dom lite ?! Man ser dom inte så bra på bilen iaf.

Här kommer lite bilder på dom iaf.





http://www1.garaget.org/gallery/archive/111296/850051_9mz65z.jpg
Här ser man en koppar tråd som gått av. den e ganska lätt att löda tror jag.




http://www1.garaget.org/gallery/archive/111296/850057_dosk8x.jpg
Här e den andra som gått av och den har gått av ända in vid plasten och det kan ju bli svårt att löda?!


http://www1.garaget.org/gallery/archive/111296/850059_96ol4t.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/archive/111296/850061_d5joc7.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/archive/111296/850062_2c3ttq.jpg
nagellack funkar bra att ha på sprickorna.

723 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#32
snoddas skrev:
UltseriuZ skrev:
ExtraKim skrev:
Trådarna kan du löda själv, har gjort det på ett par basar, lite bökigt men det går. Tänk på att göra dem lite längre så att de inte går av igen.

Sprickan borde gå att limma, beror lite på vad du menar med spricka.

Bilder vore inte fel.
Jag har aldrig sett eller hört om dom sj. jag köpte dom begangnade billigt av en kompis. Dom ser ju ut att vara riktigt bra och dyra men utsidan kan ju lura en. Dom spelar bra iaf. Bättre än jula bassarna jag har nu XD

Frågan e om det är värt att kona om dom? Det kanske kostar mer att kona om dom än va dom kostat en gång i tiden ?

Sprikorn e inte så farliga. Det kansek räker att limma dom lite ?! Man ser dom inte så bra på bilen iaf.

Här kommer lite bilder på dom iaf.





http://www1.garaget.org/gallery/archive/111296/850051_9mz65z.jpg
Här ser man en koppar tråd som gått av. den e ganska lätt att löda tror jag.




http://www1.garaget.org/gallery/archive/111296/850057_dosk8x.jpg
Här e den andra som gått av och den har gått av ända in vid plasten och det kan ju bli svårt att löda?!


http://www1.garaget.org/gallery/archive/111296/850059_96ol4t.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/archive/111296/850061_d5joc7.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/archive/111296/850062_2c3ttq.jpg
nagellack funkar bra att ha på sprickorna.
Okej det ska jag tesat! tack för tipset smile

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

723 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#33
_DamnIt skrev:
Han vill veta om du har som exempel 21mm kabel eller vad du har! För om du har mindre jord är du har plus så kan det va en orsak till varför det bränt!
okej då får jag kolla upp det tills imon smile

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 februari 2010
#34
UltseriuZ skrev:
ChriZtoffer skrev:
Ja så långt så är jag med, förstår hur du menar. Men problemet är ju knappast kabeln mellan batterierna när det är din tunna jordkabel som brinner. wink Att kablarna ligger nära varandra ska inte spela någon större roll om dom nu är inte kraftigt underdimensionerade och ligger väldigt tätt i ett trångt utrymme. Fast då borde båda ha "brunnit". Nej jag tror fortfarande på för tunn jordkabel, så gör om gör rätt. Hur grov är pluskabeln från batteriet till steget och hur grov är kabeln mellan batterierna?
jag vet inte men om du kan hjälpa mig. jag har köpt dom på biltema. vad brukar vara universal alltså det vanliga dimensionerna man köper vara? 9mm 12mm eller vad:P?
Är det ett av deras färdiga kabelkit du har köpt? Isåfall så finns 8, 16 & 21mm2. Bland rena strömkablar så finns även 30mm2 (hos Biltema då alltså).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

723 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#35
ChriZtoffer skrev:
UltseriuZ skrev:
ChriZtoffer skrev:
Ja så långt så är jag med, förstår hur du menar. Men problemet är ju knappast kabeln mellan batterierna när det är din tunna jordkabel som brinner. wink Att kablarna ligger nära varandra ska inte spela någon större roll om dom nu är inte kraftigt underdimensionerade och ligger väldigt tätt i ett trångt utrymme. Fast då borde båda ha "brunnit". Nej jag tror fortfarande på för tunn jordkabel, så gör om gör rätt. Hur grov är pluskabeln från batteriet till steget och hur grov är kabeln mellan batterierna?
jag vet inte men om du kan hjälpa mig. jag har köpt dom på biltema. vad brukar vara universal alltså det vanliga dimensionerna man köper vara? 9mm 12mm eller vad:P?
Är det ett av deras färdiga kabelkit du har köpt? Isåfall så finns 8, 16 & 21mm2. Bland rena strömkablar så finns även 30mm2 (hos Biltema då alltså).
Då är det antagligen en 8mm för jag köpte det billigaste kittet!

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
2 februari 2010
#36
Ehm, du borde ha tjockare kablar mellan batterierna annars lär det hända igen (kanske på en farligare skala) 21mm2 borde räcka men vissa kör inte med mindre än 50mm2 mellan batterier.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

723 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#37
Streethawk skrev:
Ehm, du borde ha tjockare kablar mellan batterierna annars lär det hända igen (kanske på en farligare skala) 21mm2 borde räcka men vissa kör inte med mindre än 50mm2 mellan batterier.
Jag köpte en 30 mm kabelm på biltema. Sen mellan battrierna så kör jag vanlig kabel och säkrar av den med en 40 säkring. Och den tjocka mellan Slutsteg och batterit i bak. Plus att jag har införhandlat en brandsläkare. Men sant att det kan få farligare konsikvenser om dey händer igen. känner lite att jag hade en väldans tur förra gånge det hände!

Men om nu slut steget skulle dra med än 40 och kabeln klarar mer än 40 så går väl säkringen innan kabeln bränner? Från fram batterit går det en vanlig 8mm kabel.

(från batterit i fram går det alltså en plus till bak. den kabeln ä på 8mm och vasäkras med en 40 säkring. sen från bak batterit går det en 30mm plus till slutsteget som avsäkras med 40 med eller borden den säkringen  va mer? svårt för er att veta då ni inte vet vad slutsteget drar. Tror jag har ett Rockford. Ett litet två kanals. tror inte det är på mer än 280 watt rms?! Sen så går det en minus kabel från slutsteget till batterit. sen från minus på batterit till minus i bilen någonstanns (där jag gjordar) Går det en 30mm med en säkring på 40 med. Större säkring kanske behövs?!)

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 februari 2010
#38
40A säkring passar bra till 8mm2 kabeln men till 30mm2 kabeln får du ha 140A säkring (150A på en 35mm2) så där kan du gå upp rejält i storlek om du vill och behöver.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

723 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#39
ChriZtoffer skrev:
40A säkring passar bra till 8mm2 kabeln men till 30mm2 kabeln får du ha 140A säkring (150A på en 35mm2) så där kan du gå upp rejält i storlek om du vill och behöver.
okej men är det inte risk att jag kan överbelasta slutsteget då?

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

3 466 Inlägg
6 februari 2010
#40
UltseriuZ skrev:
ChriZtoffer skrev:
40A säkring passar bra till 8mm2 kabeln men till 30mm2 kabeln får du ha 140A säkring (150A på en 35mm2) så där kan du gå upp rejält i storlek om du vill och behöver.
okej men är det inte risk att jag kan överbelasta slutsteget då?
Steget drar den ström det behöver, en stor kabel hjälper bara steget att få tillräckligt med ström. Det är större risk att du förstör steget med för klen strömkabel då det inte får tillräckligt med ström.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"


Sök