2924
Sök

Hög bränsleförb. 745 turbo

342 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#1
tjenare har ett litet dilemma med min 745 turbo-88 b230ET

bilen vägrar att gå under 2liter milen. hur jag än kör

sedan går bilen väldigt ojämt vid uppstart och  lite orolig gång för övrigt oxå.

alla filter/stift/oljor e bytta på den bilen är även chippad av bsr. vilket inte gjorde någon märkbar skillnad.

någon som kanske har en ide om vad detta kan bero på??


1 798 Inlägg
3 februari 2010
#2
volvo brukar ju dra mkt men 2 liter är ju lite väl

börja med o kolla lmm samt lambda sond kolla felkoder de kan säga mkt

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

342 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#3
bilen är en 88 A som inte har lamda eller felkodsläsning. har haft en annan lmm monterad utan resultat


1 327 Inlägg
3 februari 2010
#4
Testat att hälla i en stp? Ev köra med lite etanol så att bränslesystemet rengörs?


342 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#5
redan testat..  btw kör på 98 oktan enligt bsr spec.


64 Inlägg
3 februari 2010
#6
Byt bil wink
det är ju en gammal bil och dessutom en turbo bil sen är ju säkert inte motorn i bästa skicket.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 februari 2010
#7
prova byt tempgivare

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

342 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#8
gammal sliten kan ju ifrågasättas. gammal går jag med på. men ej sliten rullat 15700 mil och mkt välskött..   tempgivare har jag bytt till motorstyrningen. och insuglufttempgivaren har jag endast testat ohm värden på.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 februari 2010
#9
det är inte så att den läcker soppa då ? kolla bak vid tankarmaturen .
det behöver inte va nått stort hål för att det ska dra massa soppa

ha motorn igång när du kollar annars lär du inte se nått om det är ett lite hål

min bil drog säkert 1,6-2.0 liter milen när det va ett litet hål på ett sopparör
å det hålet va grymt litet , blev bara dimma av soppan när det spruta ut
mitt hål va nästan vid höger bakhjul

dok är inte min en turbo men det är ju samma uppbyggnad av soppa system smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

342 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#10
tankarmaturen e ju visserligen rätt rostig på den och fuktar lite men endast uppe vid röranslutningarna men det borde ju vara lite överallt och lukta soppa??  så är inte fallet.


135 Inlägg
342 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#12
som sagt tempgivaren e bytt och co halten sjunker ju varmare bilen blir så där tror jag ej det e heller.  bilen ryker ej luktar bara väldigt mkt soppa.  bränsletryck och sånt e kollat och e riktigt.


V_Kjell skrev:
kolla så tempgivarn funkar som den ska, o om kontakten sitter i riktigt, ryker den svart?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 februari 2010
#13
spänn fjädern i LMMen då

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 februari 2010
#14
volvodrifter skrev:
tankarmaturen e ju visserligen rätt rostig på den och fuktar lite men endast uppe vid röranslutningarna men det borde ju vara lite överallt och lukta soppa??  så är inte fallet.

volvodrifter skrev:
som sagt tempgivaren e bytt och co halten sjunker ju varmare bilen blir så där tror jag ej det e heller.  bilen ryker ej luktar bara väldigt mkt soppa.  bränsletryck och sånt e kollat och e riktigt.

luktar det soppa eller inte ? som sagt du bör ha motorn igång när du felsöker efter soppa läcka
det behöver inte synas så mycket att det ha läckt  då det kan ha dunstat

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

342 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#15
luktar soppa från avgassystemet vid uppstart annars inte.. inga spill på marken eller nåt sånt.. btw spänna lmm så går co halten upp drar den inte mer soppa då??


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 februari 2010
#16
volvodrifter skrev:
luktar soppa från avgassystemet vid uppstart annars inte.. inga spill på marken eller nåt sånt.. btw spänna lmm så går co halten upp drar den inte mer soppa då??

spänner du den så sjunker den ju, släpper du den går den fetare.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

342 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#17
medurs spänner man ?? då går iallafall min co upp??   släpper jag på den så börjar bilen rycka och gå ojämt å spika


243 Inlägg
4 februari 2010
#18
min ET drog 2,5 liter milen, efter efter veckor av felsökning så visade det sig att det var dumpen som inte höll tätt. hade även CO-halt på 6,5! kanske värt att kolla upp.

OBS: det räckte inte med att justera den som satt, utan det var byta som gällde!

342 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#19
har bytt ut orginal mot en öppen som jag e 110% att den är stängd till 0,8 i undertryck så där e inte  heller problemet.


243 Inlägg
4 februari 2010
#20
intercoolern, är den helt tät? brukar ge i gavlarna. de känns som ett läckage i trycksystemet, då brukar dom gå oroligt på tomgång/undertryck, men "som dom ska" när turbon börjar arbeta.


Sök