3548
Sök

Vilken kondensator skall jag ha?

290 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
vilken kondensator skall jag ha till min ljudanläggning? 1farad,1,5farad eller 2 farad kondensator?

anläggningen består av: Slutsteg 900ALPHAX2501, Baslåda 900ALPHA212,JVC stereo och GAS 6x9"och GAS 5,25".

stRaend
4 februari 2010
det ska du inte behöva ha någon kondensator till.

och om det blinkar osv så är det förmodligen dåligt pressade skor på kablarna alt. för klena kablar. kan även vara dåligt batteri, en kondensator är en dålig genväg för att "lösa" ett problem.

290 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
okey. men batteriet är ett helt nytt 62ah batteri, jordkabeln och strömkabeln är 20mm2(får inte plats med större kabel) men ökar inte en kondensator responsen på strömen så steget får ström snabbare?

stRaend
4 februari 2010
det ger en jämnare kurva bara. varför ska du skaffa en kondensator då? finns det något problem eller vill du bara ha en?

290 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
japp. basen bara "slår" asså den basar inte i vissa delar i några låtar. kan filma så du kan höra hur det låter. men förövrigt funkar basarna perfekt.

Billackerare
231 Inlägg
4 februari 2010
volvofucker skrev:
japp. basen bara "slår" asså den basar inte i vissa delar i några låtar. kan filma så du kan höra hur det låter. men förövrigt funkar basarna perfekt.

Låter nästan som det e installations fel! Felaktig låda, fel avstämd om jag inte missminner mig att det heter! Annars om du vill ha konding så brukar man väl räkna 1F på 1000w! 1500w=1,5F, 2000w=2F....osv!

Man har det inte roligare än man gör på sig!

stRaend
4 februari 2010
så den rör sig utan att låta ? om jag fattat specen rätt på det steget så är lp-filtret mellan 50hz-250hz. Vet inte om det är det som är felet men?

stRaend
4 februari 2010
Putte-Penzel skrev:
volvofucker skrev:

Låter nästan som det e installations fel! Felaktig låda, fel avstämd om jag inte missminner mig att det heter! Annars om du vill ha konding så brukar man väl räkna 1F på 1000w! 1500w=1,5F, 2000w=2F....osv!

Blekingebilradio rekommenderar 1farad / 500w.

Har hört 1 extra batteri / 1000w.

Hans slutsteg lämnar 200wrms@2ohm så jag anser att han borde klara sig utan

290 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
Putte-Penzel skrev:
volvofucker skrev:

hur kan lådan vara felbyggd när den är fabriksbyggd till basarna?

stRaend
4 februari 2010
tror mer att slutsteget inte kan återge så låga frekvenser i lp

4 074 Inlägg
4 februari 2010
Låter som du ställt filtret i steget fel så att den "klipper" vissa frekvenser.
Förstår inte riktigt vad du menar att en konding ska göra för nytta....
Senast redigerat av BJonsson (4 februari 2010)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
4 februari 2010
volvofucker skrev:
Putte-Penzel skrev:
volvofucker skrev:

hur kan lådan vara felbyggd när den är fabriksbyggd till basarna?

Det går alltid att göra en bättre låda än fabriksbyggd, och i det här fallet så är nog inte en kondning lösningen, utan mer att du ser över inställningarna på slutsteget alt stereon.
Senast redigerat av Streethawk (4 februari 2010)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

ljudfantast
1 372 Inlägg
4 februari 2010
BJonsson skrev:

den e så jävla cool med neon o lysande display, förstår du väl björn big_smile wink

4 074 Inlägg
4 februari 2010
michieff skrev:
BJonsson skrev:

den e så jävla cool med neon o lysande display, förstår du väl björn big_smile wink

Ja jo sant! kan detta vara nåt kanske? http://www.blueride.se/black-light-stic … ath=121_43   billigare och hjälper nog minst lika bra... big_smile
Senast redigerat av BJonsson (4 februari 2010)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

6 851 Inlägg
4 februari 2010
volvofucker skrev:

Som några andra skriver, hur har du ställt in filtret?
Är du säker på att du inte har ett fasfel med basen?

290 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
TT-Avant skrev:
volvofucker skrev:

jag har ställt in det så gott de går. men skall åka till en kompis som har jobbat på brl som kan de där med att ställa in ljudet:D

2 914 Inlägg
4 februari 2010
volvofucker skrev:
TT-Avant skrev:
volvofucker skrev:

jag har ställt in det så gott de går. men skall åka till en kompis som har jobbat på brl som kan de där med att ställa in ljudet:D

låter jättebra smile
gör så tongue dock batteri, kablar och allt och till sist ska man KANSKE kolla på kondingar tongue

572 Inlägg
13 april 2010
michieff skrev:
BJonsson skrev:

Haha min kondensator har inget sånt krims krams.. smile Men det jag tro e då slutstegs inställningarna som gäller här..

DZ Design På Facebook

2 665 Inlägg
13 april 2010
stRaend skrev:
Putte-Penzel skrev:
volvofucker skrev:

Blekingebilradio rekommenderar 1farad / 500w.

Har hört 1 extra batteri / 1000w.

Hans slutsteg lämnar 200wrms@2ohm så jag anser att han borde klara sig utan

Håller med blekinge bilradio till 100%. För mycket kan det inte bli.

Visst gör den nytta på 200watt. Då räcker strömmen i kondingen utan problem.

Ju mera effekt du har på steget desto svårare är det att få kondingen/ar att räcka till.
Senast redigerat av Rickard-v (13 april 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

4 693 Inlägg
13 april 2010
Låter som den spela riktigt djupt (0-20hz) så det inte hörs

Booyakasha!

Sök