2903
Sök

Köpråd: saab 9 3 2.0T M1

682 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#1
http://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_3 … 15&w=1
9500mil
Regnr: KNR822
Fabrikat: SAAB 9-3 SE 5D 2.0T M1
Färg: SVART Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1999 Fordonsslagsklass: I
Chassinummer: DE55T9X2067383
Typgodkännandenummer: e4*95/54*0012*07
Typgodkännandedatum: 1998-10-02
Senaste EU-regbevis del 1: 2005-12-28
Senaste EU-regbevis del 2: 2005-12-28
Handelsbeteckning: 
Upplysningar: 
 
Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (1999-04-30)
Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Nej
Antal ägare: 5 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat: 1999-02
Producentansvarig: 556258-8912
I trafik första gången i Sverige: 1999-04-30
I trafik första gången i utlandet: 

Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej
 
Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2009-12-01 - 2010-04-30
Senast godkända besiktning: 2009-04-15

Vägmätarställning: 85128
 
Skatteuppgifter
Fordonsskattepliktigt: Ja 
Årsskatt, kr: 1818

Återbetalning vid avställning, kr: 454

Betalningsmånad/er: maj

Tekniska data
Motornummer: 
Kaross: Kombi (03)
Karosserikod särskilda ändamål: 
Slagvolym, cm3: 
Växellåda: MANUELL 
 
Antal passagerare, max: 4
Antal sittande passagerare, max: 
Antal bältade passagerare, max: 
Antal passagerare i rullstol, max: 
Antal stående passagerare, max: 

Skattevikt, kg: 1450
Tjänstevikt, kg: 1450
Totalvikt, kg: 1870
Sänkt totaltvikt, kg: 

Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 730
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1450
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3470
Max lastvikt, kg: 420

Kopplingsavstånd, mm: 
Kopplingsavstånd EU, mm: 

Effektiv bromsanordning: Nej
Lastutrymmets längd, mm: 
Främre överhäng, mm: 
Bakre överhäng, mm: 
Utrustning: 
Drivande axlar fram: 
Drivande axlar bak: 
Antal hjul: 

Däckdimension axel 1: 195/60 R15 88V Fälgdimension axel 1: 6X15
Däckdimension axel 2: 195/60 R15 88V Fälgdimension axel 2: 6X15
   
Bandbredd, mm: 
 
Längd, mm: 4650 Bredd, mm: 1720
Höjd, mm: 
   
Drivmedel 1: BENSIN

Motoreffekt, kw: 113,0
Effektnorm: EG

Ljudnivå DB, vid körning: 73
Ljudnivå DB, stillastående: 81

data från https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP … ordon.aspx
Kolla på bilderna, är 9500mil rimligt? och är det en bra bilmodell att köpa, är intresserad av denna bilen och skall kolla på den nu i veckan (förhoppningsvis).

Tackar på förhand för svar. Mvh.
Senast redigerat av MrTorture (6 februari 2010)

Trucker
2 710 Inlägg
6 februari 2010
#2
Beror på va det är du vill med en sån.
Just denna är väldig klen (130hk). ca10k mil är lite men fastna inte för den delen. Kolla mer på ägarantalet te.x. . 5 ägare på 11 år är bra!

Den lilla erfarenheten jag har av Saab är att dom är kända för sina fel. dvs mkt "originalfel". Haft min i snart 1 år, fick problem med gasspjällen för nån månad sen. Utbytt. Annars går den VÄLDIG bra faktiskt. Mkt bil för pengarna.

Ett tips till dig om just den saaben du länkade: den är dyr! varför han vill ha "så mkt" för den är för att den gått så lite. Den är klen, du får en mkt starkare motor för nästan samma pengar. Den med 185hk eller 205hk kan du få för nästan samma pengar. Finns en motor som heter TS (den jag har, samma som Aero. 205hk/280nm). Fick den för småpengar, J*VLIGT nöjd med den..

2.0T har dessa effekter: 130, 150, 185 och 205hk. Om du kan lägga ner runt 30, +-, så sikta då på 185 eller 205! Och helst inte äldre än -00!

Mvh

Fart missbrukare

2 021 Inlägg
6 februari 2010
#3
BMWgrabben skrev:
2.0T har dessa effekter: 130, 150, 185 och 205hk. Om du kan lägga ner runt 30, +-, så sikta då på 185 eller 205! Och helst inte äldre än -00!

Mvh

bör snarare satsa på en ÄLDRE än 00, dess motor är överlägsen t7an på typ allt, speciellt driftsäkerhet.


8 883 Inlägg
6 februari 2010
#4
MrTorture skrev:
http://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_3_se_2_0t_25801201.htm?ca=15&w=1
9500mil
Kolla på bilderna, är 9500mil rimligt? och är det en bra bilmodell att köpa, är intresserad av denna bilen och skall kolla på den nu i veckan (förhoppningsvis).

Tackar på förhand för svar. Mvh.

Du får mycket bil för 27" om du köper den där, ser även välvårdad ut vilket är ett stort+ och att den inte är sönderskruvad vilket dom flesta 9-3-or tyvärr börjar bli.

Fotograf på tierpidag.se

STREETRACER
892 Inlägg
6 februari 2010
#5
150hk är det väl ändå . kw x 1.36.

och steg 1 trim till en sådan är 220HK så  det är väl inga problem med att få fart o den har juh inte gått vidare långt osv.. dock så kommer 11tusen servicen vara rätt dyr..

kolla lådan o kolla så att backen går i ordentligt..
lyssna även på ljud från kedjan.. 
kolla så den inte ryker blått elr så..
inga misständingar o inga konstiga lampor som tänds osv..
o sen efter det är det väl såna saker som kan kollar med alla andra bilar..

karossen tycker jag verkar rätt fräsch på bilderna iaf..

om den har gått  under 10tusen mil o den är så fräsch som på bilderna så tycker jag absolut att du ska ut o provköra o så iaf.. sen går det nog säkert att pruta ner lite osv..
vettig bil tycker jag iaf.. 

dock är väl en 185hk lite roligare från början men det går juh att ordna rätt lätt med chip/flashning big_smile

lycka till hoppas du blev lite klokare iaf big_smile

Bmc Crew

Trucker
2 710 Inlägg
6 februari 2010
#6
Sant, misstog mig. ÄLDRE än -00. Köp inte en alltför klen motor då du kan få en starkare för samma pengar typ smile som sagt, finns med LTT på 185 och FTT på 205hk smile

Fart missbrukare

2 021 Inlägg
7 februari 2010
#7
BMWgrabben skrev:
Sant, misstog mig. ÄLDRE än -00. Köp inte en alltför klen motor då du kan få en starkare för samma pengar typ smile som sagt, finns med LTT på 185 och FTT på 205hk smile

150hk är ltt, 185 är fulltryckare och 205 är aero


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
7 februari 2010
#8
BMWgrabben skrev:
Beror på va det är du vill med en sån.
Just denna är väldig klen (130hk). ca10k mil är lite men fastna inte för den delen. Kolla mer på ägarantalet te.x. . 5 ägare på 11 år är bra!

Den lilla erfarenheten jag har av Saab är att dom är kända för sina fel. dvs mkt "originalfel". Haft min i snart 1 år, fick problem med gasspjällen för nån månad sen. Utbytt. Annars går den VÄLDIG bra faktiskt. Mkt bil för pengarna.

Ett tips till dig om just den saaben du länkade: den är dyr! varför han vill ha "så mkt" för den är för att den gått så lite. Den är klen, du får en mkt starkare motor för nästan samma pengar. Den med 185hk eller 205hk kan du få för nästan samma pengar. Finns en motor som heter TS (den jag har, samma som Aero. 205hk/280nm). Fick den för småpengar, J*VLIGT nöjd med den..

2.0T har dessa effekter: 130, 150, 185 och 205hk. Om du kan lägga ner runt 30, +-, så sikta då på 185 eller 205! Och helst inte äldre än -00!

Mvh

130hk är ingen turbo! 2,0 sugis wink

Om utrustningen inte är viktig så skulle jag välja en 185hk 99-00. så slippar du problem med oil sluge.
Senast redigerat av kwansa (7 februari 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Xenoholic
2 559 Inlägg
7 februari 2010
#9
Bilen i fråga är ju en Ltt = 154 hk. Väl värd att satsa på, har en sån själv ,dock med liite mer hk i ;
I med en mangnetventil o Nordics E85 konvertering så har du en kul bil för lite pengar big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

263 Inlägg
7 februari 2010
#10
Min saab är en sån kända fel : backen kan bli knas få i växelådan lite klen annars har jag inte haft några problem laddar 1.6bar och de håller kanoners mycket bil för pengarna som folk skriver smile

powered by stetsom

682 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#11
ja, 154 hk är mer än vad jag behöver, utnyttjar inte ens mina 90hk i min mazda, supran händer väl att man kör fullt ut ibland, men men det är ju en annan sak wink.

Jo som sagt då, kan ägaren ha mixtrat med Mil mätare? eller ser det ut på bilderna som att den kanske har används 10k mil?
mest orolig för att den har gått mer än vad mätaren säger sad
     i alla fall, skall åka och kolla på den nu i veckan för hoppningsvis och känna lite på den. tackar för alla svar, ni får gärna svara mer om ni orkar Mvh Jesper smile


Sök