2363
Sök

Xenonkit flimrar?

47 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#1
Tjena! Monterade precis ett billigt H4 xenonkit ja köpt via tradera. Lyser helt okej men grejen är att efter ca 10 sekunders lysande börjar lamporna att flimra/flämta. Är det fel på kitet? Båda lamporna flimrar i samma takt..

92 Inlägg
7 februari 2010
#2
Låter ju lite som ett liknande problem av vad jag hade på min dator. När jag skulle överklocka grafikkortet så började skärmen flimra och det berodde på otillräcklig strömtillförsel, men behöver ju inte alls vara samma fel på din bil.

Men det kunde ju vara att bilen inte levererar tillräckligt med ström fram dit, alternativt att du har för dåliga kablar, jordningar eller dylikt.

29 Inlägg
7 februari 2010
#3
En polare hade samma problem, tror han fick som svar att om man konverterar vissa bilar som är från 02 å nyare så är dom inställde på en viss ström mängd till lamporna och om du konverterar till xenon så kräver de väll mer ström å de börjar blinka. De ska kunna fixas genom lödning eller nått tongue


47 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#4
otillräcklig ström tror jag inte på då batteriet är färskt.. Bilen är en 99 så den har inte canbus ljusövervakning heller.. tack för svaren men dom hjälpte mig inget tyvärr tongue

21 761 Inlägg
7 februari 2010
#5
Mät ändå hur spänningen är i strömförörjningskontakten till drivdonen när lamporna flimrar, kan ju vara dålig kontakt i någon gemensam strömkabel till dem. smile

2 982 Inlägg
7 februari 2010
#6
du kan behöva kapacitator eller liknande


47 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Mät ändå hur spänningen är i strömförörjningskontakten till drivdonen när lamporna flimrar, kan ju vara dålig kontakt i någon gemensam strömkabel till dem. smile

jo tack för hjälpen men tänk lite. Om lamporna lyser perfekt i ca 10-20 sek för att sedan långsamt börja flimmra mer och mer så kan det ju knappast vara dålig kontakt tongue det måste väl vara någon slags störning eller eller liknande. Bilen har inte canbus men det står förvisso ibland efter start på SID:en framljus ur funktion....

47 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#8
Residence skrev:
du kan behöva kapacitator eller liknande

vad är en kapacitator?  menar du något sådant? http://www.xenonkungen.com/se/art/ferri … sskydd.php

Miklen
8 februari 2010
#9
Det är inte så att du har spänningsreduserat halvljus ? är det likadant om du  slår om ljusreglaget till "halvljus" läget ? Kan va så att du behöver sätta dit effektmotstånd emellan.. Ifall nu bilen varnar för det så känner den ju av att det är fel spänning.. å den kollar säkert me visst intervall...förmodligen det intervallet du upplever som flimmer.

Motborgare
1 099 Inlägg
8 februari 2010
#10
Ett lätt sätt att kolla om det är kittet det är fel på, eller om det är nåt annat, är att strömförsörja ballasten rakt från batteriet utan att motorn är igång. Sen med motorn igång.

Är det flimmerfritt i de två fallen, är det nog som Miklen säger, att du har spänningsreduserat halvljus.

-- K

Olika
907 Inlägg
8 februari 2010
#11
CAN-BUS och ljusövervakning har inget med varandra att göra hur än de flesta som säljer prylarna vill få folk att tro det!

CAN-BUS är en kommunikationsbuss mellan olika styrdon.

Ljusövervakning sker av ett styrdon som mäter hur mycket ström lampan tar och vid för hög eller för låg ström försöker den tända lampan med pulser för att kontrollera att allt står rätt till.
Styrdonet däremot kan prata CAN-BUS med övriga bilen...

Saab var ganska idiga med ljusövervakning på iaf 9-5.

Mvh
Fredrik

664 Inlägg
8 februari 2010
#12
Mina xenon flimmrar som fan nu, prövade vrida på tändningen, har bilen bortställd och det flimrade som bara den, var med om det där en gång förut, då hade bilen lite ström. Så det är bara det som är felet för mig i alla fall.

Så du kanske inte får tillräckligt med ström till ballesterna?

2 924 Inlägg
8 februari 2010
#13
Flimmer blir det utav undermålig spänning under uppvärmningen av Xenon... om de fortfarande flimrar efter de blivit genomvarma efter ca 30sek, så behöver du öka spänningen på nåt vis.

I orginal kablage har man ofta stora spänningsfall fram till lampor men det har vanliga traditionella lampor inget ont av mer än de kanske lyser 98% istället för 100%.

Vad är det för bil?

Och som sagt, hur blir det när du vrider på till halvljus?

~ Life is short, have FUN! ~

47 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#14
peegee skrev:
Flimmer blir det utav undermålig spänning under uppvärmningen av Xenon... om de fortfarande flimrar efter de blivit genomvarma efter ca 30sek, så behöver du öka spänningen på nåt vis.

I orginal kablage har man ofta stora spänningsfall fram till lampor men det har vanliga traditionella lampor inget ont av mer än de kanske lyser 98% istället för 100%.

Vad är det för bil?

Och som sagt, hur blir det när du vrider på till halvljus?

Tack för alla svar!

Antagligen är det väl någon form av spänningsfall som inträffar ett tag efter att lamporna har varit igång. Det spelar ingen roll om hur jag vrider ljusreglaget det flimrar ändå. Spelar heller ingen roll om ja växlar till helljus utan det fortsätter att flimra. Har provat att koppla direkt till batteriet utan att ha motorn igång med samma resultat.. Ringde till xenonkungen och de trodde att denna http://www.xenonkungen.com/se/art/hid-decoder-9-16v.php eventuellt kunde lösa problemet men de var inte säkra. Funderar starkt på att returnera kittet och köpa något bättre...

Bilen är en Saab 9-3 -99
Senast redigerat av ankan88 (11 februari 2010)

1 749 Inlägg
11 februari 2010
#15
Det KAN ju vara så att någon köpt ett trasigt kit och sen säljer det på tradera....
Där kan du nog få problem med att returnera det.

Xenonkungen återköper ju dem (hid decodern) om du vill prova, men jag tror inte du får något bättre resultat.
Hur många volt har du på batteriet?

HUR flimrar det? storboskopaktigt eller?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

47 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#16
Miklen skrev:
Det är inte så att du har spänningsreduserat halvljus ? är det likadant om du  slår om ljusreglaget till "halvljus" läget ? Kan va så att du behöver sätta dit effektmotstånd emellan.. Ifall nu bilen varnar för det så känner den ju av att det är fel spänning.. å den kollar säkert me visst intervall...förmodligen det intervallet du upplever som flimmer.

Det där låter vettigt men som sagt spelar inge roll hur reglaget står..

vart kan ja köpa effektmotstånd?

1 749 Inlägg
11 februari 2010
#17
ankan88 skrev:
Miklen skrev:
Det är inte så att du har spänningsreduserat halvljus ? är det likadant om du  slår om ljusreglaget till "halvljus" läget ? Kan va så att du behöver sätta dit effektmotstånd emellan.. Ifall nu bilen varnar för det så känner den ju av att det är fel spänning.. å den kollar säkert me visst intervall...förmodligen det intervallet du upplever som flimmer.

Det där låter vettigt men som sagt spelar inge roll hur reglaget står..

vart kan ja köpa effektmotstånd?

Du hade ju kopplat direkt till batteriet med samma resultat. roll

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

47 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#18
patrikke skrev:
Det KAN ju vara så att någon köpt ett trasigt kit och sen säljer det på tradera....
Där kan du nog få problem med att returnera det.

Xenonkungen återköper ju dem (hid decodern) om du vill prova, men jag tror inte du får något bättre resultat.
Hur många volt har du på batteriet?

HUR flimrar det? storboskopaktigt eller?

Absolut köp inget skräp för 500 från tradera ett tipps smile lite väl billigt för ett H4-kit

batteriet är ett 12V såklart menar du om jag har mätt spänningen?

Nej inte så extremt alls. Man kan köra utan att det är allt för störande syns mest när man står mot en vägg/bakom en bil eller något så ser man hur ljuset pulserar. väldigt korta intervaller..

1 749 Inlägg
11 februari 2010
#19
Tänkt om du mätt upp spänningen.

Har du en annan xenonlampa som du kan koppla in på ballasterna?
I så fall går det ju att utesluta något smile

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

14 Inlägg
11 februari 2010
#20
Testa å vänd på kontakten från lampan till balasten, har för mig att jag läst förrut om n snubbe som hade problem med en flimrande lampa och att det hjälpte att vända på kontakten


Sök