3344
Sök

Maattias E30 320 turbo "förstabilen"

Garage grabb!
225 Inlägg
19 mars 2011
maattias skrev:
Geten skrev:
Tänker du bänka bilen?  smile
Är bara lite nyfiken på hur många pollar som gömmer sig under huven, hehe roll
Vad tror du att den kommer att ligga på ?

Får se, inte omöjligt att den åker fram och tebax i bänken en gång senare i sommar. smile

hehe, ja jag e nog också nyfiken vad den kommer ge. big_smile

jaa vågar nog inte säga några exakta siffror, men på 1 bar och en fin mapp så runt 300-350? smile skall nog gå att ha roligt med i en vagn på lite över 1000kg bil och svetsad bakaxel. wink

MVH. Mattias

Hehe, låter spännande smile
Har ärligt inte gjort annat i helgen en försöka läsa på om BMW:s m20b25 motorer hehe!
Din va en m20b20 va? (håller på att lära mig alla betäckningar också) lol

Saken är den att på nästa bil har jag som mål att nå 500+ på hjulen. cool
Men jag gillar inte alla "halv gjorda" turbo bilar då folk laddar 0,5, kör org spridare å backar tändning för att inte den ska spika å får runt 200 hk!! De är bara skit enligt mig smile
Ska man göra de så kan iaf bygga riktigt, även fast man "bara" vill ha runt 300hk smile
Du värkar ju kunnig, å kör ett riktigt sprut iaf, visst skulle du köra ms, eller?

Jag känner mig dock inte så hemma på bmw:s motor har aldrig rört dom, volvo har jag alltid skruvat så där är det inget problem. Är just den här elektroniska biten som jag är så osäker på å de blir det ju mer av på en bmw sad

Står å väljer mellan att bygga på volvo:s b234 turbo ca 500+ eller bmw:s m20b25 turbo 500+
Hade ju varit roligare att köra turbo 6:a frågan är ju bara vad är billigast (minst dyr), enklast? tongue

Förlåt om jag kletar ner din projekttråd med en massa skit, men jag kan fan inte släppa detta just nu, haha wink Behöver nån att diskutera med!

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
19 mars 2011
Geten skrev:
Hehe, låter spännande smile
Har ärligt inte gjort annat i helgen en försöka läsa på om BMW:s m20b25 motorer hehe!
Din va en m20b20 va? (håller på att lära mig alla betäckningar också) lol

Saken är den att på nästa bil har jag som mål att nå 500+ på hjulen. cool
Men jag gillar inte alla "halv gjorda" turbo bilar då folk laddar 0,5, kör org spridare å backar tändning för att inte den ska spika å får runt 200 hk!! De är bara skit enligt mig smile
Ska man göra de så kan iaf bygga riktigt, även fast man "bara" vill ha runt 300hk smile
Du värkar ju kunnig, å kör ett riktigt sprut iaf, visst skulle du köra ms, eller?

Jag känner mig dock inte så hemma på bmw:s motor har aldrig rört dom, volvo har jag alltid skruvat så där är det inget problem. Är just den här elektroniska biten som jag är så osäker på å de blir det ju mer av på en bmw sad

Står å väljer mellan att bygga på volvo:s b234 turbo ca 500+ eller bmw:s m20b25 turbo 500+
Hade ju varit roligare att köra turbo 6:a frågan är ju bara vad är billigast (minst dyr), enklast? tongue

Förlåt om jag kletar ner din projekttråd med en massa skit, men jag kan fan inte släppa detta just nu, haha wink Behöver nån att diskutera med!

Varför inte M50B25?

Finns folk som har plockat ut över 1100hk på det blocket, samt att det inte är en vidare dyr motor att införskaffa.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Garage grabb!
225 Inlägg
19 mars 2011
Rinnegan skrev:
Varför inte M50B25?

Finns folk som har plockat ut över 1100hk på det blocket, samt att det inte är en vidare dyr motor att införskaffa.

Vad är det för skillnad mellan m50b25 och m20b25. Jag förstår ju att m50 måste vara bättre, men asså vilka bilar sitter de i? Är de samma stakar, vev, kolvar,topp, osv? Eller är det bara blocket som skiljer? smile
Vill lära min "allt" om dessa motorer nu så man vet typ vad man ska välja å vad de kostar!
Har försökt söka men hittar inget som gör mig klokare ! hmm

Edit: M50 dubbla kammar 24v, M20 enkel kam och 12v smile kan detta stämma?

Ber om ursäkt igen, om du tycker det blir för mycke off topic!!
Senast redigerat av Geten (19 mars 2011)

354 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
De e lungt, bara kul att diskutera och framförallt lärorikt!! smile

Edit: M50 dubbla kammar 24v, M20 enkel kam och 12v  kan detta stämma?

exakt. smile jodå visst e m50 motorerna fina men går nog att plocka massvis med effekt ur m20 motorerna också. + lättare att mecka (iallafall som "nybörjare") och betydligt lättare vid besiktning. smile

Hade ju varit roligare att köra turbo 6:a frågan är ju bara vad är billigast (minst dyr), enklast?

jag tror du underskattar hästkrafterna lite.. 500 hk, då snackar vi REJÄLT med effekt. Ska du ha den effekten ur en volvo b234 eller ur bmwn:s m20 och så den håller för den effekten, så kommer du hamna lägga ner rejäält med slantar. Du har nog ribban lite väl högt om du satsar på en 500hk "första maskin". Köp en 325:a, alltså med m20b25 och snik-turbo konvertera den, så du lär dig grunderna och hur allt funkar ihop. smile 535:ans luftmassa mätare och spridare, nåt passligt litet agg och lite smått och gott så plockar du 250hk ur den ifall du gör ett seriöst och fint jobb. smile 250hk har du garanterat kul med! big_smile som sagt, du ska inte underskatta hästkrafterna! Sitter du och kollar på PPF tex. så visst, där kör dom med 800-900hk under huven, men det är garanterat inte deras första motor dom fixat! smile och 250-300hk e massor med effekt! smile 800-900 e HELT SJUKT JÄKLA MYCKET effekt! wink lol

japp, de e m20b20 i min (i princip exakt lika som m20b25 men bara en halv liter mindre), och megasquirt styrsystem ja..

MVH. Mattias

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
20 mars 2011
Kan intyga om att det är mycket pengar. Har själv lagt ut cirka 45k på motorn, och då har jag kommit undan bra billigt, samt att det är V8'a, som är billigt av sig självt mestadels.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

53 Inlägg
20 mars 2011
Tjaa! har bränt igenom tråden nu och jag måste säga att det ser hela kungligt ut!! jag älskar verkligen ditt sätt att skruva/bygga. Lycka till med resten och längtar verkligen till nästa update smile

Mvh
LemborN

Garage grabb!
225 Inlägg
20 mars 2011
Okej, kanske är att ta lite vatten över huvet med 500 sad
Grejen är den att det är dyrare att bygga en bil på 250 och sedan en på 500 hmm
Tänkte att man skulle satsa stort från början tongue
Tänkte att man skulle köpa rätt grejer ifrån början, sen om projektet tar 2år är det sak samma tongue

Visst jag vet att det kostar en j*vla massa att bygga 500+hk. Motorn, drivlina kostar säkert mellan 50.000 - 100.000
Sen blir det säkert upp mot 50.000 för en "färdig" e30 Men det är det värt sen!! cool
Saken är den att man ska ju ha dom pengarna också hmm

Besiktning klarar man sig utan med 500+ på hjulen lol
Nä men jag tänkte köra bur, stolar, ingen interiör å sått skit, så jag vet inte om jag orkar regga den då tongue

Känner mig verkligen kluven just nu, men ska ju inte köpa nått nytt förns efter sommarn smile

Ska bli spännande att se vad du får ut ur din maskin!
Hur mycke har du lagt ut på den? (Om man får fråga) smile

354 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
Rinnegan skrev:
Kan intyga om att det är mycket pengar. Har själv lagt ut cirka 45k på motorn, och då har jag kommit undan bra billigt, samt att det är V8'a, som är billigt av sig självt mestadels.

Exakt! smile

Lemborn: Tuusen tack du! Värmer att höra sånt! smile

Geten: Ja det skulle jag nog säga ja, tyvärr. Nämen visst, om du har ett brinnande intresse och en stark inspiration och om projektet får ta sin tid och du är redo att sätta ner pengar så varför inte en 500hk motor! smile Men som sagt, inte många som har ribban så pass högt på en "första bygge", skulle nog börja med ett lite mindre projekt, så lär man sig på vägen, lär sig hur allt fungerar och varför "si och så" osv. För en 500hk motor räcker det inte med en stor plånbok, du ska ha stor kunskap också! smile

Jepp, kan nog tyvärr inte säga hur mycket jag lagt ner på min, har inte haft koll på räkningen.. Men visst har det gått åt några fina slantar, men de e de värt! wink

EDIT: kollade just in ditt bygge geten! smile såg ju bra ut. Sorry, visste inte att du har ett projekt redan. Så du har du säkert en hel del erfarenhet från tidigare ja! smile Lycka till i framtiden!

MVH. Mattias
Senast redigerat av maattias (20 mars 2011)

Bygger M20 turbo!

487 Inlägg
20 mars 2011
Geten skrev:
Tänkte att man skulle köpa rätt grejer ifrån början, sen om projektet tar 2år är det sak samma tongue

Visst jag vet att det kostar en j*vla massa att bygga 500+hk. Motorn, drivlina kostar säkert mellan 50.000 - 100.000
Sen blir det säkert upp mot 50.000 för en "färdig" e30 Men det är det värt sen!! cool

Nä men jag tänkte köra bur, stolar, ingen interiör å sått skit, så jag vet inte om jag orkar regga den då tongue

Känner mig verkligen kluven just nu, men ska ju inte köpa nått nytt förns efter sommarn smile

Jag kan hjälpa dig på traven.

Du kommer ha roligare med en bil som ligger på 250hk., än en 500hk.+ maskin som förstabil.
Att bygga ihop en 250-maskin behöver inte kosta mycket alls, så länge du gör ett bra bilköp!

De slantar du sparar på bilköpet kan du lägga på trim, vilket inte heller behöva kosta särskilt mycket om du sitter mycket på forum och har ögonen öppna på blocket.se t.ex.

Hoppas jag kläckte din beslutsångest!

Mattias: Projektet ser skitbra ut, snart är det väl dags att få ut henne på vägarna? wink

354 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
_NeeX_ skrev:
Geten skrev:

Jag kan hjälpa dig på traven.

Du kommer ha roligare med en bil som ligger på 250hk., än en 500hk.+ maskin som förstabil.
Att bygga ihop en 250-maskin behöver inte kosta mycket alls, så länge du gör ett bra bilköp!

De slantar du sparar på bilköpet kan du lägga på trim, vilket inte heller behöva kosta särskilt mycket om du sitter mycket på forum och har ögonen öppna på blocket.se t.ex.

Hoppas jag kläckte din beslutsångest!

Mattias: Projektet ser skitbra ut, snart är det väl dags att få ut henne på vägarna? wink

Så sant så sant! smile

Tack så mycket! Japp, bara den förbaskade snön skulle försvinna av vägarna nu så! cool

MVH. Mattias

Bygger M20 turbo!

Garage grabb!
225 Inlägg
20 mars 2011
maattias skrev:
Geten: Ja det skulle jag nog säga ja, tyvärr. Nämen visst, om du har ett brinnande intresse och en stark inspiration och om projektet får ta sin tid och du är redo att sätta ner pengar så varför inte en 500hk motor! smile Men som sagt, inte många som har ribban så pass högt på en "första bygge", skulle nog börja med ett lite mindre projekt, så lär man sig på vägen, lär sig hur allt fungerar och varför "si och så" osv. För en 500hk motor räcker det inte med en stor plånbok, du ska ha stor kunskap också! smile

Jepp, kan nog tyvärr inte säga hur mycket jag lagt ner på min, har inte haft koll på räkningen.. Men visst har det gått åt några fina slantar, men de e de värt! wink

EDIT: kollade just in ditt bygge geten! smile såg ju bra ut. Sorry, visste inte att du har ett projekt redan. Så du har du säkert en hel del erfarenhet från tidigare ja! smile Lycka till i framtiden!

MVH. Mattias

Jo, har ju skruvat en del tidigare, dock ingen turbo med eftermarknads sprut! tongue

Har börjat inse att jag kanske bad om lite väl mycket på mitt första "riktiga" bygge wink
Men behövde nån som talade om det för mig, haha big_smile
Så jag funderade ett tag och kom på ett nytt recept. Köpa en e30 m20b25, bygga bur å regga med stolar och 4p-bälten.
För att sedan nästa år bygga på den motorn med smidda/planade kolvar och en hyfsad turbo och typ vems-sprut. Målet blir väl 300+ på hjulen? (Väldigt kort fakta med du kanske förstår!?)

Vad sägs om det Mattias?

Måste även tacka för att jag fått låna din tråd, har gett mig mycket smile
Kommer fortsätta följa ditt projekt framöver !!

Mvh / Mr.Get
Senast redigerat av Geten (20 mars 2011)

354 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
Geten skrev:
maattias skrev:

MVH. Mattias

Jo, har ju skruvat en del tidigare, dock ingen turbo med eftermarknads sprut! tongue

Har börjat inse att jag kanske bad om lite väl mycket på mitt första "riktiga" bygge wink
Men behövde nån som talade om det för mig, haha big_smile
Så jag funderade ett tag och kom på ett nytt recept. Köpa en e30 m20b25, bygga bur å regga med stolar och 4p-bälten.
För att sedan nästa år bygga på den motorn med smidda/planade kolvar och en hyfsad turbo och typ vems-sprut. Målet blir väl 300+ på hjulen? (Väldigt kort fakta med du kanske förstår!?)

Vad sägs om det Mattias?

Måste även tacka för att jag fått låna din tråd, har gett mig mycket smile
Kommer fortsätta följa ditt projekt framöver !!

Mvh / Mr.Get

Som nex säger, låter finemang!! smile Ifall du tänkte satsa rejält i ett sprut så rekkommenderar jag VIPEC! smile det kör dom "stora" grabbarna med, riktit schysst sprut!

De e lungt du! Det viktigtaste är ju att du fått nått ut av det! big_smile

Ja de får du mera än gärna göra! smile

EDIT: + att det finns många BMW grabbar i sverige som är sjukt  grymma på att mappa vipec. Och en bra mapp skulle jag vilja säga är en av de viktigaste delarna i "trimmningen". Besök gärna www.pure-pf.com, Kungarna på BMW motorer!

Minnas att fråga om du undrade över nåt! MVH. Mattias
Senast redigerat av maattias (20 mars 2011)

Bygger M20 turbo!

81 Inlägg
21 mars 2011
Blir så jävla kluven när jag läser allt ni skriver.
Å ena sidan så "måste" jag sälja min E30 om jag inte får pengar till sommaren.
Men å andra sidan vill jag göra nånting kul med bilen, typ turbo, halvbur, stolar osv.
Urk, hatar att ta beslut :p
Senast redigerat av xLas (21 mars 2011)

354 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
xLas skrev:
Blir så jävla kluven när jag läser allt ni skriver.
Å ena sidan så "måste" jag sälja min E30 om jag inte får pengar till sommaren.
Men å andra sidan vill jag göra nånting kul med bilen, typ turbo, halvbur, stolar osv.
Urk, hatar att ta beslut :p

Hehe. Lägger helt klart min röst på Turbo och bur! wink cool

Ja tråkigt när ekonomin attackerar drömmarna! hmm lycka till och kör hårt!!

EDIT: kom på en ny avatar! "Ekonomin, drömmarnas största fiende". lol

MVH. Mattias
Senast redigerat av maattias (21 mars 2011)

Bygger M20 turbo!

354 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
Halloj, nu är äntligen mappad och i bruuk, enormt kul e det efter vinterns sliit! big_smile mappningen gick också finemang!

och sagt och gjort här har ni en liten film när jag testar lite. wink
http://www.youtube.com/watch?v=sBuIQRRS … r_embedded

Kör endast på 0.6 bar nu till att börja med, blir säkert att ta upp det i ett lite senare läge. smile Sommaren har ju bara börjat!!

MVH. Mattias

Bygger M20 turbo!

81 Inlägg
25 april 2011
GRYMT! Verkar ju gå rätt så friskt smile

5 Inlägg
25 april 2011
Riktigt Grymt!

1 051 Inlägg
25 april 2011
Prenumerar på din toyutube sida nu, ladda upp mycket till sommaren wink

354 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
hehe, tack så mycket! big_smile

hehe eleanor, ja jag ska försöka mitt bästa! wink Hela gänget har "busbilar" så vi kommer försöka ha med kameran så ofta som möjligt när vi är ute och leker så då kommer en riktig film mot slutet på sommaren!! smile

Edit: och JA, med bättre kvalite en denna!! wink

MVH. Mattias
Senast redigerat av maattias (25 april 2011)

Bygger M20 turbo!

Sök