4196
Sök

Dator i bilen .??

112 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
Tjenare.. har en liten tanke på att koppla in en dator och få tillgång till spotify..
men frågan evart får jag tag i delar tillatt bygga en sådan dator ..?
Jag har en bärbar dator som jag vet kan koppla till ciggutaget och kanske skulle få någan bra laddningsfunktion till den ..men vad ska jag köra med.. en touchskärm eller om jag ska försöka göra nått med t-bordet eller liknande..

Lämmna gärna  länkar och kommentare om delare osv..

tack på förhand big_smile

892 Inlägg
8 februari 2010
Jag har haft jävligt elaborerade planer på att bygga dator i bilen, men upptäckte det blev för dyrt och finns mycket annat jag måste lägga pengarna på nu så det har lite avstannat...

Men hur hade du tänkt med tangentbord? Skulle nog vara lite jobbigt att byta låt på Spotify när du navigerar stadstrafik. ;D
Pekskärm skulle ju vara att föredra, men en tanke som dök upp nu skulle ju kunna vara att hitta någon separat numpad, eller ännu bättre en specialanpassad ratt, som du kan montera i t ex mittkonsollen, så blir det både snyggt och praktiskt.

Att köra med en bärbar dator, som du kan driva med en adapter till cigguttaget, tycker jag låter som en bra ide, men det kan vara ide att kolla upp just hur stötkänslig hårddisken är. Kanske inte är ett problem, men du vill ju inte råka ut för hårddisk krash så fort du kör över t ex ett farthinder. wink

Bara mina tankar...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

112 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
Android skrev:
Jag har haft jävligt elaborerade planer på att bygga dator i bilen, men upptäckte det blev för dyrt och finns mycket annat jag måste lägga pengarna på nu så det har lite avstannat...

Men hur hade du tänkt med tangentbord? Skulle nog vara lite jobbigt att byta låt på Spotify när du navigerar stadstrafik. ;D
Pekskärm skulle ju vara att föredra, men en tanke som dök upp nu skulle ju kunna vara att hitta någon separat numpad, eller ännu bättre en specialanpassad ratt, som du kan montera i t ex mittkonsollen, så blir det både snyggt och praktiskt.

Att köra med en bärbar dator, som du kan driva med en adapter till cigguttaget, tycker jag låter som en bra ide, men det kan vara ide att kolla upp just hur stötkänslig hårddisken är. Kanske inte är ett problem, men du vill ju inte råka ut för hårddisk krash så fort du kör över t ex ett farthinder. wink

Bara mina tankar...

ja men jag kommer att bygga en stötsäker låda å datorn .. och jag tror det blir en pekskärm bara .. men alla ideer e välkommna ..

1 207 Inlägg
8 februari 2010
http://techpp.com/wp-content/uploads/2009/09/spotifyappforiphoneandandroid.jpg
+
http://www.getprice.com.au/images/uploadimg/492/350__1_4_pole_3.5mm_plug_to_3_rca_p.jpg
=
http://msp5.photobucket.com/albums/y196/dannydude182/smiley-300x300.png

Kostnad ca:2000kr

Im Awesome!!
281 Inlägg
8 februari 2010
Kan tillägga att dom "nya" ssd hårddiskarna inte är stötkänsliga då dom inte har rörliga delar som tex ide/sata hårddiskarna har.

Dom passar i bärbara datorer då dom är 2,5tum.

Edit: Länk till en http://www.netonnet.se/art/dator/datork … 02,4057%29
Senast redigerat av kenny_s (8 februari 2010)

Åk på rätt sätt, åk brett :D

112 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
good.. men jag vill att det ska se bra ut åxå .. iphone i mina ögon passar sig inte.. en pekskärm blir det med massa annat gott..D:

372 Inlägg
8 februari 2010
www.mp3car.com Där har du ett helt forum om bilPC smile

1 Inlägg
8 februari 2010
Titta på www.natalie.se/

4 005 Inlägg
8 februari 2010
Finns en del som har dator i sina bilar, inkl mig själv. Kolla in min s90s projekttråd.

Finns även en hel del trådar angående detta.

Hursom haver så köp dig ngn laptop med lite kvalitet (ibm/lenovo thinkpad tex). De är byggda för lite hårdare tag och har inbyggt gyro som känner av när det är rörelse och saknar ner hårddisken så att ingen skada blir skedd. Men visst, SSD-disk är väl att föredra.

En bra touchscreen skärm på 12" finns på dustin o köpa in. Sen har du ju onscreenkeyboard som löser det mesta i Windows. Eller så köper du dig ett minittangentbord.

Lycka till.

892 Inlägg
9 februari 2010
Det ska gå att installera t ex windows på ett USB minne. Blir rätt slött att boota upp skiten, men du kommer ju billigt undan. smile

Om du ska bygga en stötsäker låta åt en laptop så behöver den ju vara större än laptopen. Var ska du göra av den då? I skuffen? En ide är att skaffa SSD till datorn (eller USB minne) och lägga den under passagerarsätet eller något, så slipper du en fet låda i skuffen...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

112 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Android skrev:
Det ska gå att installera t ex windows på ett USB minne. Blir rätt slött att boota upp skiten, men du kommer ju billigt undan. smile

Om du ska bygga en stötsäker låta åt en laptop så behöver den ju vara större än laptopen. Var ska du göra av den då? I skuffen? En ide är att skaffa SSD till datorn (eller USB minne) och lägga den under passagerarsätet eller något, så slipper du en fet låda i skuffen...

jag håller på å ska bygga om hela skuffen på bilen  så jag ska säkert kunna få plats med en låda med fläktar osv för kylning mm.

det blir nog bara en laptop med en touchscreen i fram och sen en laddare till 12V har en diesel så det ska nog inte vara några problem att få ström till datorn .. jag kommer nog även att installera ett modem från ice.net i bilen så att jag har internet till spotify.. men om det e någon som har föslag på program till datorn där jag kan få upp ett litet tbord på skärmen så vore det jävligt najs..

215 Inlägg
9 februari 2010
Nokia 5800 eller ipod touch funkar det med!

Im Awesome!!
281 Inlägg
9 februari 2010
Kör inte med usb minne eller typ minne till kameran som hårddisk. Dom går sönder efter ett visst antal läs/skrinvingar. Alltså när du använder det som hårddisk så sker det mer "aktivitet" än om du använder det som lagring av filer på. Gäller även vid lyssning via stereon. Jag har lyssnat slut på 2 stycken usb minnen. För dom har läst/skrivit slut sig.

Så ssd is the shit! Snabbt och säkert, men lite dyrt tongue
Senast redigerat av kenny_s (9 februari 2010)

54 Inlägg
10 februari 2010
kenny_s skrev:
Kör inte med usb minne eller typ minne till kameran som hårddisk. Dom går sönder efter ett visst antal läs/skrinvingar. Alltså när du använder det som hårddisk så sker det mer "aktivitet" än om du använder det som lagring av filer på. Gäller även vid lyssning via stereon. Jag har lyssnat slut på 2 stycken usb minnen. För dom har läst/skrivit slut sig.

ssd har också ett max antal skrivningar...

112 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
kenny_s skrev:

okej det ska jag tänka på.. men du jag vill ha din trendy ? big_smileD:

16 197 Inlägg
10 februari 2010
kenny_s skrev:

de har ja då aldrig varit me om, mitt 8gigs minne från clas ohlsson har suttit i min bil i över 1 år å används dagligen å har bytt musik på de rätt ofta utan problem.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

892 Inlägg
10 februari 2010
evilaudio skrev:
kenny_s skrev:

de har ja då aldrig varit me om, mitt 8gigs minne från clas ohlsson har suttit i min bil i över 1 år å används dagligen å har bytt musik på de rätt ofta utan problem.

Nä jag håller med evil här, kör bilstereon uteslutande från ett sprucket och tejpat gammalt usb minne och en hel del annat med ska jag tillägga, aldrig haft några som helst problem. Jag skulle nog snarare misstänka att det är antingen din stereo eller "skit bakom spakarna" som är problemet. wink

EDIT: Och ska man använda minnet som hårddisk så lär man nog vilja minimera aktiviteten av läs- och skrivning, borde ju inte vara nått större problem att dra upp operativet i minnet och enbart köra från det, ja förutom att läsa ljudfiler då...
Senast redigerat av Android (10 februari 2010)

Min projekt tråd

Im Awesome!!
281 Inlägg
13 februari 2010
Nebelwerfer skrev:
kenny_s skrev:

ssd har också ett max antal skrivningar...

Ja det har den, men det har ju vanliga hårddiskar med... Jag menar bara att det är avsevärt mer säkert att använda ssd än tex usb minne eller minneskort.

evilaudio skrev:
kenny_s skrev:

Ok va bra, mitt ena satt i bilen i 2år sen dog det, det andra i 3år (köptes nästan samtidigt).
Båda var från teknikmagasinet och av märket zap... kan vara därför :S

Android skrev:
evilaudio skrev:
kenny_s skrev:

Nä jag håller med evil här, kör bilstereon uteslutande från ett sprucket och tejpat gammalt usb minne och en hel del annat med ska jag tillägga, aldrig haft några som helst problem. Jag skulle nog snarare misstänka att det är antingen din stereo eller "skit bakom spakarna" som är problemet. wink

EDIT: Och ska man använda minnet som hårddisk så lär man nog vilja minimera aktiviteten av läs- och skrivning, borde ju inte vara nått större problem att dra upp operativet i minnet och enbart köra från det, ja förutom att läsa ljudfiler då...

Haha tejpat usb minne har jag också.... det funkar deremot, det är en gammal mp3 spelare som jag lött om så den ej går att lyssna med (va trasig). Men den har funkat i över 4år.... SÅ jag klart det kan funka med usb minne men jag menar att det e säkrare då ett usb minne inte är gjort för att användas som hårddisk i primärt syfte. Dom är ju lagringsenheter/backuper och bootningshjälp.

Men han gör ju som han vill, billigare med usb minne men betydligt snabbare och säkrare med ssd.

Edit: lite skit bakom spakarna är det alltid när jag e framme wink

892 Inlägg
13 februari 2010
kenny_s skrev:
Haha tejpat usb minne har jag också.... det funkar deremot, det är en gammal mp3 spelare som jag lött om så den ej går att lyssna med (va trasig). Men den har funkat i över 4år.... SÅ jag klart det kan funka med usb minne men jag menar att det e säkrare då ett usb minne inte är gjort för att användas som hårddisk i primärt syfte. Dom är ju lagringsenheter/backuper och bootningshjälp.

Men han gör ju som han vill, billigare med usb minne men betydligt snabbare och säkrare med ssd.

Edit: lite skit bakom spakarna är det alltid när jag e framme wink

Absolut, ett USB är ju inte direkt till för att ersätta en hårddisk, men jag menar att det är ju ingen garanti att det skulle vara direkt dåligt för minnet. big_smile

Men jag håller med om att det är 1000ggr bättre med en riktig SSD! smile
Senast redigerat av Android (13 februari 2010)

Min projekt tråd

19 Inlägg
13 februari 2010

Så där har jag gjort, funkar riktigt nice. Änvänder dock inte spotify(ännu), men däremot mediapselaren och youtube. Grymt synd att inte Hero har video-utgång.

Drive It Like You Stole It

Sök