4256
Sök

Volvo 740 -88b. Får ingen gnista

83 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#1
Tjenare!

Jag har en gammal 740 som jag inte får nån gnista ifrån.. Bilen gick hur bra som helst till en parkering här i stan, sen 1 timme senare skulle jag starta upp bilen, men då startar den inte.

Startmotor går runt men får absolut ingen gnista fram till stiften.

Här är en lista på vad jag har bytt, och alla kablar som har med tändningen att göra är kollade och OK.

Tändspole
Tändstift
Impulsgivare
Tändmodul
Rotor
Fördelarlock
Relä vid expansionskärl
Relä bakom ciggtändaruttaget
Styrbox

Det är allting som är bytt på bilen, har ni något mer alternativ på vad det kan vara fel på?

Mvh. Fredrik
Senast redigerat av FredrikN (11 februari 2010)


151 Inlägg
11 februari 2010
#2
Har du kollat så det kommer fram ström till tändspolen 12V När du drar på starten ?


83 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#3
Yes. Det kommer fram ström till alla delar jag har bytt ut och kontrollerat.
Det är det som är så jävla skumt.

Rent teoretiskt sett så ska han starta, för enligt felsökning jag och en person (mekaniker sen 20år tillbaka) till har gjort, så finns det inga fel?!


21 761 Inlägg
11 februari 2010
#4
Kamremmen, har ni kollat den?

83 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Kamremmen, har ni kollat den?

Att den skulle ha kuggat över menar du?

Borde få gnista även om kamremmen har kuggat över, så känns inte riktigt som ett alternativ.

Kamremmen är bytt för ca. 100 mil sedan, så den är inte i dåligt skick heller.


105 Inlägg
11 februari 2010
#6
Kålet i startmotorn? Knacka med en sten eller nått och vrid på nyckeln! (Medans du knackar)


83 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#7
Linusandler skrev:
Kålet i startmotorn? Knacka med en sten eller nått och vrid på nyckeln! (Medans du knackar)

Det är inte prövat.

Men vad har det för inverkan på tändningen? För startmotorn går runt hur fint som helst och borde ju inte ha nån inverkan på gnistan till stiften.


islurren1
12 februari 2010
#8
De e inge skumt me dom mindre kablarna vid batteriets +pol? Eller kanske kontaktstycket bakom tändningslåset?

83 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#9
islurren1 skrev:
De e inge skumt me dom mindre kablarna vid batteriets +pol? Eller kanske kontaktstycket bakom tändningslåset?

Kablar vid batteriets +pol är inte kollat. Har gått igenom de flesta kablar i motorrummet med en multimeter, så kan ju lika gärna kolla det med.


Hade tändningslåset varit trasigt, då hade jag inte fått ström fram till tändspolen? Och det är ström hela vägen dit.


140 Inlägg
19 februari 2010
#10
har du mätt upp värdena mellan styrenheten till tändmodulen och sedan mellan tändmodulen och tändspolen? skulle ändå rekomendera att ni lägger en direktström till tändspolen för att verkligen försäkra er om att den får ström så man kan fokusera enbart på signalsidan om nu inte felet skulle ligga på plusen alltså. hjälpte en kompis så sent som i helgen med sin bil den hade ingen gnista och mätte upp att det låg spänning på tändspolen men valde att lägga en direktplus dit ändå och vips så starta den:) sen en annan rolig grej du kan testa som faktis kan förstöra gnista är att du plockar bort kontaktstycket bak på mätarhuset till varvräknaren då den räknar ut varvtalet med hjälp av tändimpulserna.

patrik89
21 februari 2010
#11
Föreslår att ni gör som alsunna skriver då han kan sin sak!

140 Inlägg
22 februari 2010
#12
man får tacka så mycket för berömmen patrik89:) har man haft det mesta av konstiga problem och är envis så kommer det sig allt tillslut:)


Sök