2968
Sök

Ecodriving med Automatlåda?

86 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
#1
Ecodriving är mest känt när man har en manuell låda. Men hur blir det när man har automatlåda? Man kan ju inte hoppa över växlar med automatlåda hmm

1 171 Inlägg
15 februari 2010
#2
Principerna är ungefär samma med några små skillnader iom att lådan inte fattar någonting vad som händer i trafiken.

Kör så att du slipper bromsa så långt det är möjligt. Om du behöver bromsa vänta med att bromsa tills sista lilla biten ganska hårt (vilket inte ska överdrivas såhär vintertid) då lär du dig automatiskt att släppa gasen i tid samtidigt som du håller medelhastigheten högre (vilket gör att du kan hålla en lägre fart annars som du sedan slipper bromsa bort). Bromsar du tidigt så går ju bilen länge och sakta på "tomgång" sista biten in i korsningen/rondellen.

Gasa bestämt men försök undvika tillfälliga nedväxlingar. Alltså gasa så pass mycket att lådan helst inte växlar ner.

Gamla typen av automatlådor typ 4-stegad + lockup stänger inte av bränslet när man motorbromsar pga att motorn inte ska dö helt plötsligt för att kopplingen till hjulen inte är lika stark bakvägen genom momentomvandlaren så det brukar inte löna sig att växla ner för att få en längre motorbroms över ett visst varv, då drar det istället mer bensin ju högre varv som på en äldre insprutmotor eller förgasarmotor. Här gäller det att istället unvika all form av bromsning öht så långt det går.

Vid konstantfart 70 och uppåt försök hela tiden hålla lite gas så att lockupen inte släpps och unvik att gasa till hastigt. Vissa bilar håller i lockupen när man använder farthållare över 70, utnyttja det i så fall.

Nya automatlådor kan man testa hur de beter sig om man har en färddator i bilen. Mitt tips är att göra det. Ser du då att manuell växling kan få bilen att dra 0L/mil vid motorbroms över ett visst varvtal så utnyttja det.


roadrage
188 Inlägg
15 februari 2010
#3
zoopåse skrev:
Principerna är ungefär samma med några små skillnader iom att lådan inte fattar någonting vad som händer i trafiken.

Kör så att du slipper bromsa så långt det är möjligt. Om du behöver bromsa vänta med att bromsa tills sista lilla biten ganska hårt (vilket inte ska överdrivas såhär vintertid) då lär du dig automatiskt att släppa gasen i tid samtidigt som du håller medelhastigheten högre (vilket gör att du kan hålla en lägre fart annars som du sedan slipper bromsa bort). Bromsar du tidigt så går ju bilen länge och sakta på "tomgång" sista biten in i korsningen/rondellen.
.

jag tycker du har fel där, det bästa är ju att planera sin körning så att man hela tiden kan hålla bilen rullande. om du kommer till en situation tex. röd ljus så ska man inte bromsa in hårt det sista man gör, utan bedöma tidigt hur det ser ut i omgivningen, om det kommer nå bilar från den korsande vägen och sedan planera utefter det. jag ser hellre att man bromsar hårt i början för att sedan "smyga sig fram" (beroende på hur det ser ut.) till situationen så att man hela tiden håller bilen i rullning. ett bra och logiskt sätt att tänka är:
sakta in, snabbt ut. funkar perfa i rondeller.

1 171 Inlägg
15 februari 2010
#4
Det brukar bli så automatiskt iom att man unviker att gasa innan korsningar utan man släpper gasen i väldigt god tid istället. Sedan hur man gör inför ett rött ljus spelar egentligen mindre roll, där kan man bromsa tidigt om man vill och rulla väntande på grönt eller bromsa sista biten bara. Det har ingen större betydelse om man ändå måste bromsa, stanna och vänta.


194 Inlägg
15 februari 2010
#5
Sen skulle jag vilja säga att det har lite med hur pass ny automatlådan är också. Kan inte tänka mig att en gammal automatare är så "smart".


roadrage
188 Inlägg
16 februari 2010
#6
zoopåse skrev:
Det brukar bli så automatiskt iom att man unviker att gasa innan korsningar utan man släpper gasen i väldigt god tid istället. Sedan hur man gör inför ett rött ljus spelar egentligen mindre roll, där kan man bromsa tidigt om man vill och rulla väntande på grönt eller bromsa sista biten bara. Det har ingen större betydelse om man ändå måste bromsa, stanna och vänta.

då är det som sagt tecken på dålig planering, om du måste stanna vid varje korsning så behöver du mer energi för att få bilen att rulla = mer förbrukning.

1 171 Inlägg
16 februari 2010
#7
Jag tror du missförstår en aning. Jag förespråkar också planering, det är därför man ska släppa gasen i god tid för att hinna se om man behöver bromsa eller om det inte behövs. Om man bromsar tidigt så har man redan gjort det även om man kanske kunde sluppit. Väntar man in i det längsta med att fotbromsa så är chansen större att man slipper göra det alls. Då får man en jämnare fart och högre medelhastighet istället för att på slentrian bromsa tidigt och glida fram långa stunder på lägre växel. Det upplever jag inte är nödvändigt i många fall.

Men jag utesluter absolut inte att det finns tillfällen då det drar mindre att bromsa tidigt, tex som du säger om man förväntar att det kan bli grönt strax så kan man rulla fram sakta och slippa stanna helt.

Jag tror definitivt vi är överens om att det är flyt man är ute efter och att köra sakta in mot korsningar ökar spelutrymmet för planering. Det jag inte tror på är det ständiga slentrianmässiga trycket på bromsen tidigt. Bromsen har i min bok lägsta prionivå och används till den sista justeringen eller att stanna med.

En av huvudpoängerna är att man lär sig att klara sig utan att bromsa så mycket om man har högre tröskel för den, annars är det lätt att man bromsar ofta som kompensation för att man gasat för länge.

Det är otroligt vanligt med folk som har ett ständigt tryck på gasen och bara ökar farten gradvis ända tills man börjar bromsa. Man har som högst hastighet en bit innan varje rondell/korsning.


451 Inlägg
16 februari 2010
#8
"Man växlar med gasen" brukar jag säga, att försöka gasa så lite så möjligt men fortfarande få upp den till sista växel så fort som möjligt, sedan undvika att trampa för hårt på gas pedalen som medför en nerväxling


Sök