4886
Sök

Använda vatten för att få laddtryck tidigare

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
21 februari 2010
#21
th3beast skrev:
Låg vaken och funderade lite igår.. Visst borde man kunna duscha in lite vatten i grenröret så det förångas på låga varv för att få igång turbon så man kan få laddtrycket tidigare?  Eftersom det krävs en viss mängd avgaser för att driva en turbo, så borde man kunna med hjälp av vattenånga få den mängden, redan på låga varv. Så om vi säger som exempel att en 500 hk motor får 2 bar i laddtryck vid 5000 rpm, så borde man med hjälp av att duscha in lite vatten i grenröret genom en liten spridare, (volymen ökas typ 1600 gånger när vatten övergår från fast form till gasform tror jag) så borde man kunna få laddtrycket i princip vid tomgång, sen använda en ventil som slår av vattnet när motorn kommer upp i det varvet att den klarar av att driva turbon fullt själv.

Så min fråga är om detta är möjligt, eller är jag helt ute och cyklar?tongue  har någon provat denna ide?tongue

Saab hade vatteninsprutning tidigt på sina Turbos
http://www.vestgote.se/saab/900t8/vatte … utning.htm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1592311

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

93 Inlägg
21 februari 2010
#22
hotrodder skrev:
th3beast skrev:
Låg vaken och funderade lite igår.. Visst borde man kunna duscha in lite vatten i grenröret så det förångas på låga varv för att få igång turbon så man kan få laddtrycket tidigare?  Eftersom det krävs en viss mängd avgaser för att driva en turbo, så borde man kunna med hjälp av vattenånga få den mängden, redan på låga varv. Så om vi säger som exempel att en 500 hk motor får 2 bar i laddtryck vid 5000 rpm, så borde man med hjälp av att duscha in lite vatten i grenröret genom en liten spridare, (volymen ökas typ 1600 gånger när vatten övergår från fast form till gasform tror jag) så borde man kunna få laddtrycket i princip vid tomgång, sen använda en ventil som slår av vattnet när motorn kommer upp i det varvet att den klarar av att driva turbon fullt själv.

Så min fråga är om detta är möjligt, eller är jag helt ute och cyklar?tongue  har någon provat denna ide?tongue

Saab hade vatteninsprutning tidigt på sina Turbos
http://www.vestgote.se/saab/900t8/vatte … utning.htm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1592311

Det är inte sådan vatteninsprutning tråden handlar om, i fallet med SAAB sprutas vatten in i insuget för att sänka insugstemperaturen. Denna tråden handlar om att spruta in vatten i grenröret för att få en snabbare spool up.


35 Inlägg
21 februari 2010
#23
Ett beprövat sätt att få tidigt laddtryck med stor turbo är ju lustgas, i princip tryck på knappen och du har fullt ladd.
Senast redigerat av GULSAAB (21 februari 2010)


904 Inlägg
21 februari 2010
#24

De ska va gött å leva

66 Inlägg
23 februari 2010
#25
Det låter ju som om det skulle funka. Men skulle gissa på sprickbildning i grenröret. Sen finns det ju ett problem till det är ju vart vattenångan tar vägen sen?Kommer ju förts bli vatten sen förmodligen lägga sig ta katten och gegga igen den. Och det kan ju vara ett problem. Men borde ju gå med raka rör.

Mvh//Edward


Forummoderator
10 576 Inlägg
23 februari 2010
#26
Varför skulle vatten i grenröret ge tidigare laddtryck?   Det är ju energi du vill lämna över till turbinen, sprutar du in vatten så kyler du ju avgaserna och det tar således energi och turbon laddar senare.

Det går åt mycket energi för att förånga vatten.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

926 Inlägg
23 februari 2010
#27
torpis skrev:
Det går åt mycket energi för att förånga vatten.

Ja, det gör det.
Men ingen energi försvinner. Bara övergår i annan form. I det här fallet ökad gasvolym.
Men frågan är om det tillför någon. Borde vara ett noll-spels drama.

Traktor Pulling använder stora mängder vatten i starten för att få upp Turbotryck. Men då sprutar man in vattnet i insuget.

Mats

4 682 Inlägg
23 februari 2010
#28
torpis skrev:
Varför skulle vatten i grenröret ge tidigare laddtryck?   Det är ju energi du vill lämna över till turbinen, sprutar du in vatten så kyler du ju avgaserna och det tar således energi och turbon laddar senare.

Det går åt mycket energi för att förånga vatten.

En motor har mycket spillvärme, den energin använder man för hetta upp vattnet som förångas så att man får en större massa vilket sätter fart på turbon.Massflödet ökar alltså.

761 Inlägg
23 februari 2010
#29
mats757 skrev:
torpis skrev:
Det går åt mycket energi för att förånga vatten.

Ja, det gör det.
Men ingen energi försvinner. Bara övergår i annan form. I det här fallet ökad gasvolym.
Men frågan är om det tillför någon. Borde vara ett noll-spels drama.

Traktor Pulling använder stora mängder vatten i starten för att få upp Turbotryck. Men då sprutar man in vattnet i insuget.

Mats

det är inte bara i starten utan hela tiden, det går åt flera gånger mer vatten än diesel.

men det är inte samma sak att spruta in det i insuget som i grenröret.


Forummoderator
10 576 Inlägg
23 februari 2010
#30
Moparboy440 skrev:
torpis skrev:
Varför skulle vatten i grenröret ge tidigare laddtryck?   Det är ju energi du vill lämna över till turbinen, sprutar du in vatten så kyler du ju avgaserna och det tar således energi och turbon laddar senare.

Det går åt mycket energi för att förånga vatten.

En motor har mycket spillvärme, den energin använder man för hetta upp vattnet som förångas så att man får en större massa vilket sätter fart på turbon.Massflödet ökar alltså.

Är det verkligen så?  Du tar ju energi från avgaserna och tillför den till vattnet. Du ökar alltså vattnets volym men minskar avgasernas.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 februari 2010
#31
mats757 skrev:
torpis skrev:
Det går åt mycket energi för att förånga vatten.

Ja, det gör det.
Men ingen energi försvinner. Bara övergår i annan form. I det här fallet ökad gasvolym.
Men frågan är om det tillför någon. Borde vara ett noll-spels drama.

Traktor Pulling använder stora mängder vatten i starten för att få upp Turbotryck. Men då sprutar man in vattnet i insuget.

Mats

Det man vinner är väl kallare avgaser som når turbinen på sin höjd. Säkerligen önskvärt i vissa situationer, men jag tror som sagt inte heller att det påskyndar laddtrycket.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
23 februari 2010
#32
mats757 skrev:
torpis skrev:
Det går åt mycket energi för att förånga vatten.

Ja, det gör det.
Men ingen energi försvinner. Bara övergår i annan form. I det här fallet ökad gasvolym.
Men frågan är om det tillför någon. Borde vara ett noll-spels drama.

Traktor Pulling använder stora mängder vatten i starten för att få upp Turbotryck. Men då sprutar man in vattnet i insuget.

Mats

Nej energin försvinner inte, men det går åt mycket energi för att omvandla vattnet från flytande till gasform. Entalpin i vattnet höjs mycket men trycket är oförändrat ända tills allt vatten är förångat, i enlighet med nedanstående P-h-diagram

http://www.ent.ohiou.edu/~thermo/property_tables/H2O/ph_water.gif

Alltså borde vattensprut i grenröret höja spooltiden, så länge vi inte sprutar in vattenånga under högt tryck!
Senast redigerat av axelj (23 februari 2010)

20 Inlägg
23 februari 2010
#33
Fördelar: Lätt att tillsätta, ganska lätt att styra och justera med spridare i grenröret. (Efter förbränningen)

Nackdelar: Vintertid fryspunkt, Kalk-avlagringar i spridare m.m, snabbt nedkylt grenrör OCH TURBO= Sprickbildningar.

Om man förutsätter att man kör med lite metanol och får allt att fungera så är de ett enkelt och effektivt sätt att dels öka laddtrycket och bestämma när och hur trycket kommer.

Dock ett problem att tänka på är om bilen har lambdasond....

nästan alla har de i pro stock traktorpulling, ( I VISS KLASS)

http://www.youtube.com/watch?v=FBkFiJeewzM


20 Inlägg
23 februari 2010
#34
vad beträffande energin som "försvinner" för att få vatten till gasform

Värme Energin i Avgaserna är ren förlust, värmen i sig har ingen funktion.


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
23 februari 2010
#35
Buffon_mk3 skrev:
Fördelar: Lätt att tillsätta, ganska lätt att styra och justera med spridare i grenröret. (Efter förbränningen)

Nackdelar: Vintertid fryspunkt, Kalk-avlagringar i spridare m.m, snabbt nedkylt grenrör OCH TURBO= Sprickbildningar.

Om man förutsätter att man kör med lite metanol och får allt att fungera så är de ett enkelt och effektivt sätt att dels öka laddtrycket och bestämma när och hur trycket kommer.

Dock ett problem att tänka på är om bilen har lambdasond....

nästan alla har de i pro stock traktorpulling, ( I VISS KLASS)

http://www.youtube.com/watch?v=FBkFiJeewzM

Nackdelar: det ger ingen ökad spoolup eller effekt, snarare tvärt om. Om du läser inläggen ovanför så kanske du förstår varför. Enligt Mats sprutar man dessutom in vatten i insuget i traktorpulling, vilket har helt andra effekter. Om någon är intresserad så kan jag ge mig på att försöka förklara.

Grejen är att energin som gör att vattnet förångas tas från avgaserna, vilket sänker temperaturen och därmed trycket och flödet i avgaserna. Om steget mellan vätska och ånga hade gått utan en extra energitillförsel så hade vi fått ett plus-minus-noll spel, men så fungerar det inte. För att omvandla ett ämne från vätske- till gasform går det åt stora mängder energi med opåverkat tryck och temperatur (enl diagrammet ovan), vilket således gör det direkt olämpligt att spruta in vatten i grenröret.

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
23 februari 2010
#36
Buffon_mk3 skrev:
vad beträffande energin som "försvinner" för att få vatten till gasform

Värme Energin i Avgaserna är ren förlust, värmen i sig har ingen funktion.

Sluta snacka skit din amatör, trycket i grenröret (och därmed flödet) är direkt proportienellt mot temperaturen på avgaserna enl. ideala gaslagen, PV = mRT eller P = mRT/V

Snacka inte om sådant du inte kan ett skit om

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 februari 2010
#37
axelj skrev:
Nej energin försvinner inte, men det går åt mycket energi för att omvandla vattnet från flytande till gasform. Entalpin i vattnet höjs mycket men trycket är oförändrat ända tills allt vatten är förångat, i enlighet med nedanstående P-h-diagram

http://www.ent.ohiou.edu/~thermo/proper … _water.gif

Alltså borde vattensprut i grenröret höja spooltiden, så länge vi inte sprutar in vattenånga under högt tryck!

Precis, ritar man in cykeln i diagrammet så ser man hur det hänger ihop. Precis samma sak som när vi på jobbet konstruerar carnotmaskiner som på liknande sätt "tar energi" från luft genom att kondensera vattenånga på stora lamellpaket.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

35 Inlägg
5 mars 2010
#38
Buffon_mk3 skrev:
vad beträffande energin som "försvinner" för att få vatten till gasform

Värme Energin i Avgaserna är ren förlust, värmen i sig har ingen funktion.

Värmen är ju energi, som du använder i turbin för att få den att komprimera luft i kompressorn.
Om du skulle bemöda dig att mäta temperaturen före och efter turbin så ser du att avgastemperaturen efter turbin är mycket lägre än före.
Och om man är intresserad så kan man med hjälp av temperaturskillnaden, tiden och massflödet räkna ut hur mycket energi turbon använder.

Mats


Forummoderator
10 576 Inlägg
5 mars 2010
#39
GULSAAB skrev:
Buffon_mk3 skrev:
vad beträffande energin som "försvinner" för att få vatten till gasform

Värme Energin i Avgaserna är ren förlust, värmen i sig har ingen funktion.

Värmen är ju energi, som du använder i turbin för att få den att komprimera luft i kompressorn.
Om du skulle bemöda dig att mäta temperaturen före och efter turbin så ser du att avgastemperaturen efter turbin är mycket lägre än före.
Och om man är intresserad så kan man med hjälp av temperaturskillnaden, tiden och massflödet räkna ut hur mycket energi turbon använder.

Mats

precis, och det är energi som man på en kompressormotor kastar rätt ut i avgasröret och sedan behöver tillföra kompressorn genom att mata motorn med mer bensin. Turbo är alltså i princip önskvärt i alla lägen utom där man önskar extrem gasrespons.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 Inlägg
5 mars 2010
#40
skit i vatten å kör med responsystem, är iaf effektivare, och enklare än att hålla på å kladda med vatten och allt som det innebär.

Vattensprut i alla former låter som nån typ av 80-tals nödlösning för att dom inte hade vettigare grejjer då.



Sök