3801
Sök

Tjuter i högtalarna när jag gasar..

Motborgare
1 099 Inlägg
19 februari 2010
#21
djsnowman skrev:
vadsomhelst skrev:
jorda steget och HU på SAMMA ställe. . .

Menar du att han ska dra en jord kabel från stället där han jordat steget till sin HU? tror inte att det är stereon som spökar.

Ja, det där är ett klassiskt misstag. Man jordar på flera ställen. Det som händer är att det induceras växelspänning i den slinga som uppstår pga. ripplet från generatorn. Det hör man som  ett tjut.

I professionell utrustning har man av samma anleding "gound lift" på all utrustning. Då groundliftar man all utrustning, förutom en förstärkare. Sen går all jord som en stjärna till all annan inkopplad utrustning.

Ibland kan det vara svårt att få ihop detta. En lösning är galvanisk skiljare (audiotransformator) en annan är att använda
balancerade kablar (och tillsvarande drivare/mottagare) Det tredje sättet kan vara att plocka bort jorden i ena änden av kabeln, så skärmen är jordad bara i ena änden.

-- K
Senast redigerat av Kavli (19 februari 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 februari 2010
#22
big-jepp skrev:
ChriZtoffer skrev:
Luktar bränd signaljord här eller iaf dålig jord till nån enhet. Testat att jorda lågnivåns skärm? Kolla jorden till både steg och huvudenhet.

okej ska kolla jorden till stegen i morgon, men tror inte det ska vara några problem med dom.. men hur kollar jag jordningen till huvudenheten? vilken färg har den kabeln?

Kolla så att stegens jord verkligen sitter fast i bilen och att det är i en bra punkt och mot ren plåt. Å för guds skull, koppla bort lågnivån INNAN du rör jorden!

big-jepp skrev:
ChriZtoffer skrev:
Luktar bränd signaljord här eller iaf dålig jord till nån enhet. Testat att jorda lågnivåns skärm? Kolla jorden till både steg och huvudenhet.

vad menar du med bränd signal jord?

Det är när jorden till lågnivån är bränd antingen i huvudenheten (det vanligaste) eller nåt steg (ovanligare pga kraftigare jordbanor). Det uppstår ifall nån enhet har dålig jord då den istället jordar genom lågnivåns jord, vilken inte tål många mA. Symptomen som då uppstår kan vara allt från knappt hörbart tjutande vid vissa varvtal till ett helt obrukbart system som bara brusar och låter illa hela tiden.

djsnowman skrev:
big-jepp skrev:
ChriZtoffer skrev:
Luktar bränd signaljord här eller iaf dålig jord till nån enhet. Testat att jorda lågnivåns skärm? Kolla jorden till både steg och huvudenhet.

okej ska kolla jorden till stegen i morgon, men tror inte det ska vara några problem med dom.. men hur kollar jag jordningen till huvudenheten? vilken färg har den kabeln?

oftast svart, ohm mät om du är osäker

Ohm mäta ska man inte göra nej, väldigt dum idé ifall han får tag på en pluskabel och då kortsluter den med jord genom multimetern. wink Kör istället en vanlig likspänningsmätning, sätt ena mätpinnen mot en känd jordpunkt och flytta den andra pinnen mellan stiften i ISO-kontakten, när multimetern visar 0V så bör man ha hittat jorden (om den aldrig visar 0V så är jorden kass).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Hjultomte
1 500 Inlägg
19 februari 2010
#23
jag tror på dåligt avskärmade kablar plus att dom ligger nära original stammen på kärran tongue Dra om Låg nivån. Eller plocka ut den o dra ut den rätt igenom kärran o ut o kör. Låter den likadant så har du golvat mig wink

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Motborgare
1 099 Inlägg
20 februari 2010
#24
ChriZtoffer skrev:
Ohm mäta ska man inte göra nej, väldigt dum idé ifall han får tag på en pluskabel och då kortsluter den med jord genom multimetern. wink Kör istället en vanlig likspänningsmätning, sätt ena mätpinnen mot en känd jordpunkt och flytta den andra pinnen mellan stiften i ISO-kontakten, när multimetern visar 0V så bör man ha hittat jorden (om den aldrig visar 0V så är jorden kass).

Jasså? Och vad mäter man mellan jord och en flytande nivå då?

Varför skulle han ställa in multimetern på strömmätning och mäta med spänningssatt mackapär samtidigt som man klantar sig med  mätpinnarna när han skall mäta resistans? Lite långsökt, va?

-- K

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 februari 2010
#25
Nu tror jag nog att du missförstod det jag skrev. Om han ställer multimetern på resistansmätning och mäter mellan konstantplus i ISO-kontakten och bilens jord (& jorden är bra), vad händer då med multimetern? wink Förhoppningsvis så löser säkringen ut men det är inte alltid det finns någon, speciellt inte om det är en billig multimeter. Om han däremot kör en spänningsmätning så händer ingenting farligt. Dock så märker han ju inte om jorden är hel eller ej, men han kan iaf ta reda på vilken kabel som är konstantplus (& vilken som är tändningsplus) & slippa riskera att kortsluta dom mot jord.

Strömmätning har jag aldrig pratat om.
Senast redigerat av ChriZtoffer (20 februari 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Motborgare
1 099 Inlägg
20 februari 2010
#26
ChriZtoffer skrev:
Nu tror jag nog att du missförstod det jag skrev. Om han ställer multimetern på resistansmätning och mäter mellan konstantplus i ISO-kontakten och bilens jord (& jorden är bra), vad händer då med multimetern? wink Förhoppningsvis så löser säkringen ut men det är inte alltid det finns någon, speciellt inte om det är en billig multimeter. Om han däremot kör en spänningsmätning så händer ingenting farligt. Dock så märker han ju inte om jorden är hel eller ej, men han kan iaf ta reda på vilken kabel som är konstantplus (& vilken som är tändningsplus) & slippa riskera att kortsluta dom mot jord.

Strömmätning har jag aldrig pratat om.

Vet ej vilket multimeter du har, men samtliga mina har jag klantat mig med och mätt resistans över spänningssatta poler. Då pratar vi multimetrar allt från Fluke 27 till el cheapo Biltema och spänningar upp till 400VAC. Inget händer, förutom att man blir irriterad på sig själv och får vrida knappen till rätt position.

Sätter du däremot pinnarna i strömhålen blir det lite snabbsvetsning, om du har otur.

-- K

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 februari 2010
#27
Mina multimetrar har säkringar i sig, men vet du om det finns nån i TS multimeter? Jag ger inte mina råd för att jävlas, jag ger dom för att folk ska göra rätt och inte förstöra saker i onödan. Det är dumt att chansa och vara oförsiktig, nästa gång kanske man mäter med helt fel instrument på fel ställe...
Senast redigerat av ChriZtoffer (20 februari 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 187 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#28
ChriZtoffer skrev:
Mina multimetrar har säkringar i sig, men vet du om det finns nån i TS multimeter? Jag ger inte mina råd för att jävlas, jag ger dom för att folk ska göra rätt och inte förstöra saker i onödan. Det är dumt att chansa och vara oförsiktig, nästa gång kanske man mäter med helt fel instrument på fel ställe...

okej, men signal jorden är alltså en sladd som går till iso kontakten bakom stereon? och troligtvis är den svart, har jag fel?
hur ska jag lättast kolla om det är fel på den?
om den nu är bränd måste jag byta den kabeln då?


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 februari 2010
#29
big-jepp skrev:
ChriZtoffer skrev:
Mina multimetrar har säkringar i sig, men vet du om det finns nån i TS multimeter? Jag ger inte mina råd för att jävlas, jag ger dom för att folk ska göra rätt och inte förstöra saker i onödan. Det är dumt att chansa och vara oförsiktig, nästa gång kanske man mäter med helt fel instrument på fel ställe...

okej, men signal jorden är alltså en sladd som går till iso kontakten bakom stereon? och troligtvis är den svart, har jag fel?
hur ska jag lättast kolla om det är fel på den?
om den nu är bränd måste jag byta den kabeln då?

Signaljorden är den yttre delen av rca-kontakten till lågnivån.

Den är ansöuten till en kleb bana inne på kretskortet. Det är den banan som kan bränna om man har för dålig jord till slutsteget.
Dock har vissa enheter en liten säkring eller ett motstånd någonstans på banan som kan ge sig istället för banan i sig.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

3 187 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#30
Lonefox skrev:
big-jepp skrev:
ChriZtoffer skrev:
Mina multimetrar har säkringar i sig, men vet du om det finns nån i TS multimeter? Jag ger inte mina råd för att jävlas, jag ger dom för att folk ska göra rätt och inte förstöra saker i onödan. Det är dumt att chansa och vara oförsiktig, nästa gång kanske man mäter med helt fel instrument på fel ställe...

okej, men signal jorden är alltså en sladd som går till iso kontakten bakom stereon? och troligtvis är den svart, har jag fel?
hur ska jag lättast kolla om det är fel på den?
om den nu är bränd måste jag byta den kabeln då?

Signaljorden är den yttre delen av rca-kontakten till lågnivån.

Den är ansöuten till en kleb bana inne på kretskortet. Det är den banan som kan bränna om man har för dålig jord till slutsteget.
Dock har vissa enheter en liten säkring eller ett motstånd någonstans på banan som kan ge sig istället för banan i sig.

okej, kan man fixa detta?
det är alltså fel på stereon?
kanske det går på garantin?


97 Inlägg
20 februari 2010
#31
Kavli skrev:
djsnowman skrev:
vadsomhelst skrev:
jorda steget och HU på SAMMA ställe. . .

Menar du att han ska dra en jord kabel från stället där han jordat steget till sin HU? tror inte att det är stereon som spökar.

Ja, det där är ett klassiskt misstag. Man jordar på flera ställen. Det som händer är att det induceras växelspänning i den slinga som uppstår pga. ripplet från generatorn. Det hör man som  ett tjut.

I professionell utrustning har man av samma anleding "gound lift" på all utrustning. Då groundliftar man all utrustning, förutom en förstärkare. Sen går all jord som en stjärna till all annan inkopplad utrustning.

Ibland kan det vara svårt att få ihop detta. En lösning är galvanisk skiljare (audiotransformator) en annan är att använda
balancerade kablar (och tillsvarande drivare/mottagare) Det tredje sättet kan vara att plocka bort jorden i ena änden av kabeln, så skärmen är jordad bara i ena änden.

-- K

nu ligger du lite över mig i kunnande, men det har alltid löst alla mina problem med tjut och störningar i bilstereo.
Har inte installerat så många men ligger ändå över 15st, så det blir ju endel.
När jag drar remoten så drar jag en hgtkabel så du får en extra och är det så att det blir störningar så är det bara att koppla in den extra kabeln som man har jordad på samma ställe som steget. . .

fungerar alltid. din förklaring var bra mer tekniskt och på gränsen att jag förstod den.

jag har aldrig behövt en galvansk avskiljare eller balanserade kablar (har dock använt men inte behövt).

har löst allt mina problem och skulle säkert lösa detta med. det är ju djävulskt lätt att testa iaf.


3 187 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#32
jag läste på ett annat forum att man kan löda en ny jord kabel från chassit på radion till valfri rca utgång på stereon? funkar etta? (även om det kanske inte är den bästa lösningen)


ljudfantast
1 372 Inlägg
20 februari 2010
#33
big-jepp skrev:
jag läste på ett annat forum att man kan löda en ny jord kabel från chassit på radion till valfri rca utgång på stereon? funkar etta? (även om det kanske inte är den bästa lösningen)

Om inget annat finns att be för så fungerar det nog. Man brukar testa på så sätt om signaljorden är bränd genom att jorda utgången i en annan jordpunkt och se om störningarna försvinner i ljudet.

3 187 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#34
michieff skrev:
big-jepp skrev:
jag läste på ett annat forum att man kan löda en ny jord kabel från chassit på radion till valfri rca utgång på stereon? funkar etta? (även om det kanske inte är den bästa lösningen)

Om inget annat finns att be för så fungerar det nog. Man brukar testa på så sätt om signaljorden är bränd genom att jorda utgången i en annan jordpunkt och se om störningarna försvinner i ljudet.

okej, kan du beskriva hur jag ska testa?
hur tjock ska den nya jordkabeln vara?
vart ska jag fästa den? ena änden i en skruv in i chassit och den andra på rca kontaktens ytter hölje?
kan jag bara sätta den i chassit och sen hålla den imot rca kontakten för att se om tjutandet fösvinner och om det funkar löda dit den?

tack för hälpen


ljudfantast
1 372 Inlägg
20 februari 2010
#35
Jag kan bara beskriva hur jag gjorde, vet inte om protesterna flyger i luften men:

Jag använde vanlig 0,75mm kabel och skalade den på båda ändar. Sedan tejpade jag fast kardelerna i enda änden chassiet på stereon och tryckte kabelns andra ändes kardeler mot ytterhöljet i lågnivåutgången på stereon. Endast för att testa alltså. Jag skulle definitivt laga jorden korrekt om det nu är jorden som är paj, inte löda en extern kabel utanför steron som du beskriver.

3 187 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#36
michieff skrev:
Jag kan bara beskriva hur jag gjorde, vet inte om protesterna flyger i luften men:

Jag använde vanlig 0,75mm kabel och skalade den på båda ändar. Sedan tejpade jag fast kardelerna i enda änden chassiet på stereon och tryckte kabelns andra ändes kardeler mot ytterhöljet i lågnivåutgången på stereon. Endast för att testa alltså. Jag skulle definitivt laga jorden korrekt om det nu är jorden som är paj, inte löda en extern kabel utanför steron som du beskriver.

okej, men det låter rätt, en fråga bara vad är "chassit på stereon"?


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 februari 2010
#37
Ursäkta min tykna attityd nu men SÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖK då detta ämne har varit uppe fler ggr än jag orkar räkna.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

38 Inlägg
20 februari 2010
#38
Kan vara så enkelt med som en del säger att antingen en lågnivå eller en högtalarkabel liger för nära antingen pluskabeln eller bilens kabelstam, en polare råkade ut för det när han drog sitt ljud för kvällen innan vi skulle ut å åka:P

3 187 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#39
_Elias_ skrev:
Kan vara så enkelt med som en del säger att antingen en lågnivå eller en högtalarkabel liger för nära antingen pluskabeln eller bilens kabelstam, en polare råkade ut för det när han drog sitt ljud för kvällen innan vi skulle ut å åka:P

är det någon som vet varför det "knäpper" till i högtalarna när man byter låt?
har det med signal jorden att göra med?


ljudfantast
1 372 Inlägg
20 februari 2010
#40
big-jepp skrev:
_Elias_ skrev:
Kan vara så enkelt med som en del säger att antingen en lågnivå eller en högtalarkabel liger för nära antingen pluskabeln eller bilens kabelstam, en polare råkade ut för det när han drog sitt ljud för kvällen innan vi skulle ut å åka:P

är det någon som vet varför det "knäpper" till i högtalarna när man byter låt?
har det med signal jorden att göra med?

Hur högt är knäppandet? Låter det som ett sprak?


Sök