3001
Sök

Ojämn tomgång vid start av kall motor Volvo c70 t5 -00

313 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
Tjenare.

För någon dag sen när jag skulle starta bilen så gick den väldigt ojämnt, kändes nästan som den inte gick på alla cylindrarna.

Men efter att jag kört iväg så slutade det och den gick som vanligt igen.

Vad kan vara felet? Gasspjället? luftmassemätaren?

Bonusfråga, hur vet man om man har återcirkulerande original dump på? (förra ägaren kanske bytte ut dumpen och därför lmm pajat om det nu är den som är felet.)

Tack på förhand

8 251 Inlägg
20 februari 2010
Att den inte går på alla kan bero på många olika saker. Men eftersom du inte säger nåt om någon varningslampa så skulle jag tippa på tillfällig kompförlust om bilen är lungt körd. Avhjälps enklast med att dra ut på en rejäl repa och hatgasa rejält.

Lmm kan inte pajja för at man monterar dump. Det är fysiskt omöjligt. Och enklaste sättet är helt enkelt att kolla på tryckrören om det sitter nån annan dump där. Elelr kolla på turbon om originalet sitter kvar där.

313 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Att den inte går på alla kan bero på många olika saker. Men eftersom du inte säger nåt om någon varningslampa så skulle jag tippa på tillfällig kompförlust om bilen är lungt körd. Avhjälps enklast med att dra ut på en rejäl repa och hatgasa rejält.

Lmm kan inte pajja för at man monterar dump. Det är fysiskt omöjligt. Och enklaste sättet är helt enkelt att kolla på tryckrören om det sitter nån annan dump där. Elelr kolla på turbon om originalet sitter kvar där.

Tack för svar!

Inga lampor tänds.
Nu när jag tänker efter har jag inte gasat ur den ordentligt på ett tag pga snön (vägen jag pendlar saltas inte).

Leakdowntestade den i höstas och fick värdena 5-10% på cylinder 1,2,3,5 och 10-15% på 4.
Kanske är fjärde som spökar.

Oturen själv
593 Inlägg
21 februari 2010
äsh, om den bara tilfälligt gått dåligt är det ju inte ett problem?

Brum

4 586 Inlägg
21 februari 2010
Låter normalt. Finns ingen motor som går optimalt vid kallstart.

tänk dig själv att stå ute hela natten i -15 då hade du nog också varit lite seg

313 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
Har avvaktat lite för att se om det försvinner MEN..

Det fortsätter, varje gång den kallstartas är det någon burk som inte hänger med, nu är det dessutom varmare ute.

Går hur bra som helst när man kör iväg, konstigt nog.

Ska felsökas vidare, tankar och funderingar uppskattas.

74 Inlägg
1 mars 2010
Är inte så inne på volvo bilar men vet att de flesta volvo femmorna har problem med gas spjället, sen kan du ju alltid kolla tomgångsmotorn.

313 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
Ifall någon sökt på detta problemet så var det i mitt fall glapp i kabeln till tändspolen till 3:e cylindern (Pustar ut).

Sök