3252
Sök

Volvo 230f vevaxel markering

22 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej, då kamremmen har kuggat över på 740,n 230f så behöver jag ställa in han igen. Men jag har bekymmer med att hitta makeringen till vevaxeln, vet inte riktigt heller vad jag ska titta efter. Kan ju ungerfär hur den ska sitta, men det hjälper ju inte äns på en 740. Måste få att exakt rätt. Undra också vilken den första cylindern är, och när är den nollad. mvh rasmus

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
20 februari 2010
#2
kör ner en mejsel i första cylindern, längst mot kylaren, när du känner att kolven är i topp är veven nollad.
Senast redigerat av NITROUS (20 februari 2010)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

22 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#3
NITROUS skrev:
kör ner en mejsel i första cylindern, längst mot kylaren, när du känner att kolven är i topp är motorn nollad.

Tack för det svaret.

islurren1
20 februari 2010
#4
Annars så finns det en en pil längre in mot motorn nere vid grad markeringen för tändindtällnningen väll? Har för mej att grad markeringarna slutar på 5 graders förtändning ungefär! Men ca 5 grader till höger efter att markeringen tar slut ska de finnas en liten pil LÅNGT IN PÅ MOTORN. Sätter man strecket på remmskivan mitt för den så brukar det funka....

72 Inlägg
20 februari 2010
#5
remskivan passar väl bara på ett ställe om inte klacken på drevet är slitet?


Whatever :)
1 652 Inlägg
20 februari 2010
#6
islurren1 skrev:
Annars så finns det en en pil längre in mot motorn nere vid grad markeringen för tändindtällnningen väll? Har för mej att grad markeringarna slutar på 5 graders förtändning ungefär! Men ca 5 grader till höger efter att markeringen tar slut ska de finnas en liten pil LÅNGT IN PÅ MOTORN. Sätter man strecket på remmskivan mitt för den så brukar det funka....

båda ja och nej.. på min FK finns de ingen markering för vevaxel... men jag fick min fel hmm så blir att meka till de ...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

22 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#7
Okej, ni har inga bra bilder på makeringarna eller på kugghjulet, så man kan få lite hum på hur det ska sitta. Har sökt lite på google men hittar inget bra. Tycker väll att det måste finnas något. Finns inget i haynes boken, tro. mvh rasmus

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
21 februari 2010
#8
scania36 skrev:
Okej, ni har inga bra bilder på makeringarna eller på kugghjulet, så man kan få lite hum på hur det ska sitta. Har sökt lite på google men hittar inget bra. Tycker väll att det måste finnas något. Finns inget i haynes boken, tro. mvh rasmus

då måste du ha sökt jääääkla dåligt...andra träffen på google...

http://www.zatzy.com/teknik/340301-byte … 745-a.html

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

45 Inlägg
21 februari 2010
#9
Kænns som att du inte ska byta/ hænga på remmen sjælv nær du inte ens vet hur man nollar motorn! tongue


72 Inlägg
22 februari 2010
#10
på min 97a FK är det en krysskil som drevet sitter på, på drevet är det sedan en klack så min remskiva kan bara sitta på ett ställe...


1 562 Inlägg
22 februari 2010
#11
ska finnas märkning på remskivan och kåpan annars kan du hitta nollan med en mejsel. kammarna ska peka uppåt men ska finnas märkning även där.


Sök