2952
Sök

Lufnings nippeln gick av :O

yrkeschaufför
709 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
lättaste sättet att få lös en av vriden luftnings nippel från oket ?? jag kommer få lös den utan hjälp. men undrar om nån har något klockrent tips..
annars skulle jag vilja vet avad dom heter, självaste ur dragarna som man drar ut av dragna skruvar osv med.
namnet jag vet är "Grispick", men det står inte så i katalogen givetvis. så vad är det riktiga namnet

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

1 915 Inlägg
25 februari 2010
Skruvutdragare heter det.
Finns i olika modeller.
Dessa finner på biltema om du söker på skruvutdragare.

De här går lätt av och är svåra att få bort då, hårda att borra i.
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C19%5CLarge%5C19-2248_l.jpg

Aldrig testat
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C19%5CLarge%5C19-1345_l.jpg

Aldrig testat
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C19%5CLarge%5C19-1350_l.jpg

De här har jag, dock ej från biltema. Funkar mkt bra!
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C20%5CLarge%5C20-349_l.jpg

Sitter nippeln hårt så brukar de släppa lättare om man värmer lite runt den först.
Senast redigerat av Louksor (25 februari 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Tvivlare
2 266 Inlägg
25 februari 2010
induktiv värmare på ett litet tag sen använd den nedersta satsen här ovan så ska du se att den släpper smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

5 710 Inlägg
25 februari 2010
Undvik grispitten...den vidgar din nippel vilket får den att sitta än värre.
Som sagt.....värme och den understa satsen skulle jag testa med.
Går inte det kan man lägga på en mutter på den avbrutna nippeln och svetsa i mitten.
Går ibland och inbland inte.
Mitt senaste nippelhaveri slutade med ett nytt ok från biltema......

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

yrkeschaufför
709 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
Går inte det kan man lägga på en mutter på den avbrutna nippeln och svetsa i mitten.

mvh Jonas

haha  okey jag vet att du brukar jävlas. men jag kan inte kalla dessa ok så jag vet inte vad dom kommer att kosta nya yikes . det är bromsbackar med en hydral. dom sitter på en gammal jänk.. men hur funkar den nedersta satsen såg ju rätt olågisk ut :S

tack för alla svaren. och seriösa var dom oxå! lite ovanligt för G.org big_smile
Senast redigerat av volvonisse440 (25 februari 2010)

593 Inlägg
25 februari 2010
Alternativt om du kommer åt att svetsa dit en bult/mutter på nippeln och sedan dra loss den.. ?

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
25 februari 2010
volvonisse440 skrev:
jonTe skrev:

mvh Jonas

haha  okey jag vet att du brukar jävlas. men jag kan inte kalla dessa ok så jag vet inte vad dom kommer att kosta nya yikes . det är bromsbackar med en hydral. dom sitter på en gammal jänk.. men hur funkar den nedersta satsen såg ju rätt olågisk ut :S

tack för alla svaren. och seriösa var dom oxå! lite ovanligt för G.org big_smile

Den nedersta satsen fungerar bra, har använt sådana flera gånger (inte just biltemas dock). Du borrar upp ett hål i skruven med borret och sen slår du in en av "pinnarna" i hålet, om du kollar på dom så har dom små "vingar" som skär in i skruven och greppar. Sen är det bara att skruva ut skiten smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

1 915 Inlägg
25 februari 2010
Okej, är det bromsbackar på bilen så sitter det en hjulcylinder som trycker ut backarna när du bromsar.

http://www.garantidelar.se/tavlingsbilder/Tavling_april.bmp

Den satsen längst ner som jag infogade i mitt förra inlägg funkar som sagt bra, den är enkel att använda.
Bara att göra som DrKamikaze skrev.

volvonisse440 skrev:
jonTe skrev:

mvh Jonas

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

yrkeschaufför
709 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
Louksor skrev:
Okej, är det bromsbackar på bilen så sitter det en hjulcylinder som trycker ut backarna när du bromsar.

http://www.garantidelar.se/tavlingsbild … _april.bmp

Den satsen längst ner som jag infogade i mitt förra inlägg funkar som sagt bra, den är enkel att använda.
Bara att göra som DrKamikaze skrev.

volvonisse440 skrev:
jonTe skrev:

mvh Jonas

AAAAh fan va snällt tongue rätt grön på just jänkare. men nu ser man ju mkt lättare hur det ser ut och då kan jag ju plocka ur cylindern och göra det vid en bänk big_smile tack tack tack big_smile

Bilskadeentusiast
291 Inlägg
25 februari 2010
Ett alternativ jag alltid anvävnder är att svetsa på skruven (nu nippeln). Brän fast först punkten hårt sedan bygga på med punkter utanpå så tar man en tång och skruvar ut den. Värmen får du från svetsen.

Sök