2642
Sök

Passat 1,9tdi 03a automat

80 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#1
min passat har helt plötsligt börjat gått ojämt ..vid jämn gas spelar ingen roll vilken hastighet men märks tydligast oim man åker 90-100 så pendlar den i varvtalet precis som man skulle sitta och trycka försiktigt på gasen och släppa den varvar bara upp litegrann i jämn gång...

samt att när bilen stått så är den seg i början när man lägger i driven men bara en kort stund sen går det över och den år hur fint som helst ..den växlar kanon bra mm ..

alltså den pendlar i varvtal vid jämn gas och att den är seg i början av start när den är kall och stått ett tag..

enligt volkswagen verkstan skulle man byte olja i lådan och sil  men tycker det låter konstigt då den växlar hur fint som helst och dom skulle ha 8000kr plus sil för att byta...

skivorna ska glöda

80 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#2
ingen???

skivorna ska glöda

Motborgare
1 099 Inlägg
26 februari 2010
#3
apyngel skrev:
ingen???

Hur går den på tomgång då, på en skala?

...och BTW: Åtta papp för att byta olja i en växellåda? Vad är det för skojjare?

-- K
Senast redigerat av Kavli (26 februari 2010)

552 Inlägg
26 februari 2010
#4
apyngel skrev:
min passat har helt plötsligt börjat gått ojämt ..vid jämn gas spelar ingen roll vilken hastighet men märks tydligast oim man åker 90-100 så pendlar den i varvtalet precis som man skulle sitta och trycka försiktigt på gasen och släppa den varvar bara upp litegrann i jämn gång...

samt att när bilen stått så är den seg i början när man lägger i driven men bara en kort stund sen går det över och den år hur fint som helst ..den växlar kanon bra mm ..

alltså den pendlar i varvtal vid jämn gas och att den är seg i början av start när den är kall och stått ett tag..

enligt volkswagen verkstan skulle man byte olja i lådan och sil  men tycker det låter konstigt då den växlar hur fint som helst och dom skulle ha 8000kr plus sil för att byta...

Kan det vara så att lådan slirar? När byttes v-lådans oljan ut senast? Låter ändå rimligt att det är oljan som bör bytas, kolla nivån/kvaliteten på oljan om du inte gjort det än smile

fälg fantast
1 086 Inlägg
26 februari 2010
#5
dra ur kontakten på din lmm då dom alltid går sönder på tdi , har redan förbrukat 3 st sedan 08,

märker du att bilen går bättre utan kontakten, är det sannerligen din lmm som har tagit pension ,

hoppas att detta hjälper något

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

80 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
#6
den går kanon på tomgång inge fel där...har hört att det ska vara en så kallad dubbelkoppling i dom lådorna och dom kan upplevas sega??varför ska den pendla i varvtal om det skulle vara oljan i lådan???

ja jag fattar inte heller 8000kr för byte av olja ..hehe

har kollat runt lite och fått sett att luftmassemätaren kan få bilen att gå konstigt...

skivorna ska glöda

Administratör
2 978 Inlägg
27 februari 2010
#7
Sa du inte 8tusen för olja OCH silen? För nu låter det som att det kostar 8k för att byta bara oljan. Silen sitter ju innanför tråget till växellådan nedanför ventilhuset är några moment innan den är bytt. Jag tycker oxo att du kan testa lmm först för den är trots allt inte sååå dyr även om den mest gör så att bilen blir slö överlag.

3st lmm sen 08a på samma bil? Inte funderat på att byta luftfilter eller nått då?

En kopp av den svarta såsen...

Motborgare
1 099 Inlägg
27 februari 2010
#8
apyngel skrev:
den går kanon på tomgång inge fel där...har hört att det ska vara en så kallad dubbelkoppling i dom lådorna och dom kan upplevas sega??varför ska den pendla i varvtal om det skulle vara oljan i lådan???

ja jag fattar inte heller 8000kr för byte av olja ..hehe

har kollat runt lite och fått sett att luftmassemätaren kan få bilen att gå konstigt...

Det enda är om det är för lite olja i lådan, så konvertern drar luft och kaviterar. Räknar med att du har pejlat oljan? (och med motorn igång i P-läge)

Ett annat fel kan vara att den går in och ur lockup.

-- K
Senast redigerat av Kavli (27 februari 2010)


Sök