Undrar lite över för och nackdelar med dom olika turboaggregaten... Ska sitta på en saab 9000 -86 2.0T Vet att Garreten är mer uråldrig och "segstartad" men är Mitsasnurran bättre och klarar mer eller mindre effekt... Har läst lite om att man kanuppdatera 13g snurran, stämmer detta??
Jag hade försökt få tag på en TD04 15T från en 9000 aero istället Brukar kosta 1500-2000 på blocket och är en bra mycket trevligare än din gamla TB03! Vatten och oljeledningarna skiljer men går att ersätta med slang för smidighetens skull
Jo, absoöut men nu har jag en 13g liggandes... Det sägs att man kan uppdatera den till en 15 genom att byta kompressorhus??? 13g:n borde väl ge lte mer än den gamla garreten och tåla mer ladd eller??
Ja, lagerhuset från en TD04 är alla dagar bättre än ett gammalt Garret T3!
Är inte helt säker på hur mycket som går att skifta emellan utan att byta impeller och svarva huset men mellan 13 och 15 är kanske möjligt att det går!
Har du koll på detta och det passar så är TD04 alla dagar bättre!
Ja, jag tänkte väl det;) Har kollat runt lite med resultat att V70 har denna turbo och kan chipas till 260hk och det klarar väl sällan garretten... Och det lär vara med 13g... Om jag fattat det hela rätt så kan man byta kompressorhus och impeller till tex 15 el 16t...
Ja, byter man både impeller och hus så går det men har för mig att på friskluftssidan så kan man inte bara byta impellern Tänk på att turbon måste lämnas in för balansering om man skruvar loss saker på axeln
TB03 hänger ju med till en bit över 200 iaf men är ju ett generellt sämre aggregat än mitsubishi Ett ganska stressat 15T brukar hänga med till ca 300 innan det är stopp.
Hade kört på 13T som det är eller köpt ett 15T från en aero istället för att börja bygga om ditt 13T
Passar ens turbon på din bil? flänsen mot grenröret lär skilja.
Nja...den passar sådär. Bultmönstret är samma men tätningsytan skiljer. Det har vi i SAAB-träsket ganska lång erfarenhet av att lösa iom att Volvo generellt sett använt större aggregat på sina motorer och att man gärna vill flytta över dessa till en "riktig" motor och plocka mer effekt.
Japp, har fixat adapter redan;) Ja td04:an fixar väl höga laddtryck lite bättre än tb03:an... Är ute efter lite tidigare ladd dessutom för jag har bytt till 2,3 toppen vilket ger lite sämre komp och därav ger sämre bottendrag...
Varför rekommenderar ni 15T med 6ans när 13G med 7ans är iprincip lika bra? Är nästan identiska agg skiljer 0.5mm på kompressorindusern och avgashusen då förstås.