4060
Sök

Lampa motorelektronik

27 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
Sambon har en ford focus -02 , motorlampan lyser och larmet säger lamdasond 2 ( efter katalysatorn ) , vid byte slocknar då motorlampan av sig självt el måste man in på verkstad för att kvittera larmet ?

Motborgare
1 099 Inlägg
27 februari 2010
nofear66 skrev:
Sambon har en ford focus -02 , motorlampan lyser och larmet säger lamdasond 2 ( efter katalysatorn ) , vid byte slocknar då motorlampan av sig självt el måste man in på verkstad för att kvittera larmet ?

Vissa bilar slocknar den på när den ser vettiga signaler. Andra måste man in och släcka efter bytet.

-- K

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
27 februari 2010
Bara för att du har felkod på downstream lambdan betyder inte det att det e nått fel på den. Kan va katten som inte renar som den skall eller den främre lambdan som visar fel faktiskt.

Å jag skulle inte tro att lampan slocknar av sig själv nej

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

9 Inlägg
1 mars 2010
Varför tror du att det är fel på lambdan? Det är ju den som larmar och säger att lambdavärdet är fel. Den har ju gjort precis det den ska göra så den funkar uppenbarligen. Problemet sitter tidigare i bränslesystemet. Motorn kanske suger tjuvluft eller att tempgivaren håller på att ge upp och ger motorstyrningen fel information eller nåt annat. Lampan kommer att slockna så fort du har åtgärdat problemet (med viss fördröjning). Du behöver inte åka till verkstad. Om du byter lambda kommer lampan att slockna men den kommer att tändas igen så fort den nya lambdan upptäcker att du har fel på avgaserna.

Motborgare
1 099 Inlägg
1 mars 2010
IngemarS skrev:
Varför tror du att det är fel på lambdan? Det är ju den som larmar och säger att lambdavärdet är fel. Den har ju gjort precis det den ska göra så den funkar uppenbarligen. Problemet sitter tidigare i bränslesystemet. Motorn kanske suger tjuvluft eller att tempgivaren håller på att ge upp och ger motorstyrningen fel information eller nåt annat. Lampan kommer att slockna så fort du har åtgärdat problemet (med viss fördröjning). Du behöver inte åka till verkstad. Om du byter lambda kommer lampan att slockna men den kommer att tändas igen så fort den nya lambdan upptäcker att du har fel på avgaserna.

Nu drar vi väl lite förhastade slutsatser?

Vi vet ju inte vilken felkod han har fått ut. Har han tillexempel fått ut att det är öppen krets eller kortslutning till jord, så är det fel på lamdasonden.

Hade det varit ett motorstyrningsproblem tycker man att det skulle manifestera sig redan vid reglerlambdan.

-- K
Senast redigerat av Kavli (1 mars 2010)

593 Inlägg
1 mars 2010
nofear66 skrev:

Ok, men om du säger det är lambdasond 2 efter katt så förmodar jag du har vart inne och läst felkoder?, för du chansar inte hoppas jag?

Just med felkoder på lambdasonder är som att spela på lotteri, en felaktig LMM e.d kan göra att styrdonet sätter fel på lambdasonden som följd att den inte kan kompensera upp den felaktiga blandningen.

Smidigast är att varmköra ordentligt och mäta upp att lambdasonden pendlar som deb ska, då får du svar på om det är den som är trasig eller ej..

Angående nollställning är det bara lyfta batterikabel i 30min så nollar du styrdonet och lampan slocknar.
(förutsatt du bytt den felaktiga komponten.)

mvh

Sök