3071
Sök

Driftsproblem Bmw 320ik -88

33 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej! Jag har ett allvarligt problem med min E30. Jag har felsökt 10 tals timmar utan resultat och hoppas att någon här har upplevt detta fel eller kan hjälpa mig. De är en 320ik -88 och har motronic system med insprut. Jag har renoverat den totalt och bytt dom flesta grejjerna på den. Men efter att den stått i ca ett år så får jag inte den o gå som innan =/. Bilen startar o så men går rejält ojämnt, den går hyfsat när den är kall men har ojämn tomgång. När den blir varmare så går den ännu sämre men har däremot stabilare tomgång. Tändstiften är sotiga och avgaserna luktar bensin. Den tvekar och misständer vid gaspådrag(speciellt när den är varm) och dör tillslut när den är i arbetstemperatur. Behöver eran hjälp!

Saker som jag har bytt:

Tändspole
Fördelare
Rotor
Tändstift
Bränslepump
Bränslefilter
Lambdasond
Termogivare
Temperaturgivare

Luftmassemätaren har jag kollat med multimeter och värdena stiger när man rör klaffen så den verkar fungera. Drar man ut kontakten till lambdasonden däremot under gång så reagerar motorn inte ens märkligt nog. Motorn går rejält fett iallafall men har ingen aning längre vad de kan vara. Styrbox?

Tacksam för svar och hjälp med detta! MVH Robin

50 Inlägg
10 mars 2010
#2
Hur länge har bilen stått, händer det bara en gång att den misständer, eller har du försökt flera gånger.

33 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#3
Bilen har stått ungefär ett år. Nej den går konstigt hela tiden. När du startar den när den är kall så vibrerar motorn kraftigt. Har startar den om o om igen men problemet kvarstår hela tiden. Den går riktigt fett och varför vet jag inte. Frågan är ju om den får för mycket soppa eller för lite luft

1 482 Inlägg
10 mars 2010
#4
Drar jag ur kabeln till LMM på min e30 med m20 motor så dör motorn ganska omgående.
Och den funkar som den ska.
Kan vara LMM som packat.

BLT Service
Theracords Music Label

50 Inlägg
10 mars 2010
#5
ser alla tändstifterna likadan ut när du tar ut dom.

33 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#6
När jag drar ut luftmassemätaren så går bilen sämre så den fungerar nog. Jaa alla stiften är lika sotiga så de verkar som att de är ett problem för alla cylindrar

50 Inlägg
10 mars 2010
#7
Okej, dra ut kabel till kallstartventilen och kolla om det gör nåt skillnad.
Kolla om din tomgångsmotor jobbar.
kolla spjälllägesgivare.
Det sitter 2 st givare på termostathuset, mät och kolla om det finns motstånd.
annars så har jag en hel databox om det inte hjälper.

33 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#8
Okej nu är de ju de här med kallstartsventil. Har jag verkligen en sån på min? Jag har bytt både termogivare och tempgivare..(Dom som sitter på termostathuset) Men ska jag ha en extra spridare då? en 7e? Har hört att vissa motronic inte ska ha de utan att den reglerar dom vanliga spridarna. Men är inte säker. Tomgångsmotorn tror jag inte funkar.. den låter väldigt mycket på tändningen.. ett högt elljud. Drar jag ut kontakten till tomgångsmotorn så ändras inte gången på motorn heller.

50 Inlägg
10 mars 2010
#9
Börja med och kolla tomgångsmotor.

33 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#10
Okej ska göra detta men kan den ha betydelse för fet blandning?

50 Inlägg
10 mars 2010
#11
Det kan vara en bra början om den inte går riktigt, och att stifterna är sotiga

33 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#12
okej.. får försöka hitta en begagnad o testa helt enkelt. Skumt detta verkligen. Men de kommer spänning till den iallafall eftersom den tjuter med tändningen på.

50 Inlägg
10 mars 2010
#13
Ta lås den så att du kan se i lufthålet, ge den plus och minus och kolla om spjället i motorn rör sig.

Bmw-4-ever
107 Inlägg
11 mars 2010
#14
Låter nästan som om choken inte går ur.

Hade något liknane fel på min den röda och jag byte verkligen allt, men det sista jag gjorde va att ta loss tomgångs motorn och hällde i en massa T-röd och lätt det stå och verka en stund och sen blåste jag rent den och sprutade i en massa 50-56 och då gick den bättre på tomgång.
Jag byte också en givare som sitter under spjällhuset och då fick jag HC värdena att sjunka och den gick bättre tyckte jag.
Den givaren sitter under spjäll huset med 2st stjärn skruv och är justerbar så prova med att flytta den lite och så om det hjälper.

Mvh Fredrik

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.."

33 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#15
Okej ska kolla de med tomgångsmotorn om spjället fungerar. Ja spjällägesgivaren har jag kollat med. Värdena stämmer och när jag vrider den så reagerar motorn men den går inte bättre på något sätt tyvärr. Den tvekar fortfarande på gasen om man säger. Men som sagt ska börja med tomgångsmotorn så får jag se vad som händer. Förstår bara inte varför den går så fett =S tack för era idéer hittills iallafall smile

33 Inlägg
12 mars 2010
Trådstartare
#16
Så! nu har jag rengjort tomgångsmotorn och testat spjället med direktström. Spjället stängde sig helt och verkade fungera. Jag mätte även spänningen på stiften på kontakten till motorn. Spänning finns men mellan dom andra stiften stämmer de inte riktigt. Mellan dom andra stiften och de mittersta så ska de ligga på ca 10 volt. Jag har 10 volt på de ena men 4 volt på de andra? Jag monterade tillbaka allt och teststartade.. och se på maken! tomgången är mycket bättre än innan. Den går kanon nu när den är kall. Dock så kvarstår problemet när den får lite temperatur. Då börjar den tveka på gasen och gå ojämnt igen =/ Några förslag?

210 Inlägg
12 mars 2010
#17
Det har du säkert redan kollat men så att det inte finns några luftläckage mellan LMM och insuget. Vanligt är ju att gummibälgen spricker på dem.
Har du någon möjlighet att kolla bränsletrycket vore detta bra också. Jag hade en 320 ik 89 som var svårstartad och gick illa på tomgång, problmet på den bilen var att trycket var för lågt pga att bränslepumpen hade fått en smäll i tanken efter en dikes körning av tidigare ägare. Jag så att din pump var bytt men det finns annat i systemet som kan leda till högt eller för lågt tryck. 


Lycka till!

RWD forever & ever!

Bmw-4-ever
107 Inlägg
12 mars 2010
#18
Jag kan tänka mig att den drar tjuvluft någonstans. prova å spruta på en massa startgas över hela motorn och lyssna om motor gången blir annorlunda.


Mvh Fredrik

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.."

50 Inlägg
12 mars 2010
#19
Hur lång tid tar det efter starten, innan den börjar går dåligt.

börjar det typ när vatten tempen närmasig mitt streket eller.

50 Inlägg
13 mars 2010
#20
fireman skrev:
Hur lång tid tar det efter starten, innan den börjar går dåligt.

börjar det typ när vatten tempen närmasig mitt streket eller.

Dra ut kontakten från LMM och kolla om den går lika illa.


Sök