3337
Sök

Vad gör man med "färgade" bromsskivor??

BMW entusiast
579 Inlägg
11 mars 2010
#21
msjuan skrev:
Varför skulle man inte bromsa hårt med nya skivor och belägg menar du?

Som Nitro svarade så är det just pga att skivorna och beläggen inte blivit inslitna mot varandra och man riskerar då att skivorna blir skeva (eftersom beläggen kan nypa hårt på ett litet ställe på skivan och inte ha kontakt alls med resten av skivan vilket gör att det blir stora temperaturskillnader) Vilket metall inte gillar wink

Därför ska man bromsa lugnt i början tongue


oo=00=oo
374 Inlägg
11 mars 2010
#22
dfine skrev:
msjuan skrev:
Varför skulle man inte bromsa hårt med nya skivor och belägg menar du?

Som Nitro svarade så är det just pga att skivorna och beläggen inte blivit inslitna mot varandra och man riskerar då att skivorna blir skeva (eftersom beläggen kan nypa hårt på ett litet ställe på skivan och inte ha kontakt alls med resten av skivan vilket gör att det blir stora temperaturskillnader) Vilket metall inte gillar wink

Därför ska man bromsa lugnt i början tongue

Det har jag aldrig hört talas om smile  Då är jag ändå utbildad och yrkesutövande bilmekaniker. Fast å andra sidan så är det ju bara privat som folk har tid med sånt där. Skulle vilja se den verkstad som kör in bromsarna vid provkörningen.

Säkert inget fel med att göra på det sättet. Men jag kommer aldrig göra så wink

Freude am fahren!

BMW entusiast
579 Inlägg
11 mars 2010
#23
msjuan skrev:
Det har jag aldrig hört talas om smile  Då är jag ändå utbildad och yrkesutövande bilmekaniker. Fast å andra sidan så är det ju bara privat som folk har tid med sånt där. Skulle vilja se den verkstad som kör in bromsarna vid provkörningen.

Säkert inget fel med att göra på det sättet. Men jag kommer aldrig göra så wink

Hehe det är inget som säger att det absolut kommer att hända om man inte gör så, men risken finns där och köper man dyra skivor och belägg vill man ju vara säker på att det inte händer. tongue


243 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#24
msjuan skrev:
dfine skrev:
msjuan skrev:
Varför skulle man inte bromsa hårt med nya skivor och belägg menar du?

Som Nitro svarade så är det just pga att skivorna och beläggen inte blivit inslitna mot varandra och man riskerar då att skivorna blir skeva (eftersom beläggen kan nypa hårt på ett litet ställe på skivan och inte ha kontakt alls med resten av skivan vilket gör att det blir stora temperaturskillnader) Vilket metall inte gillar wink

Därför ska man bromsa lugnt i början tongue

Det har jag aldrig hört talas om smile  Då är jag ändå utbildad och yrkesutövande bilmekaniker. Fast å andra sidan så är det ju bara privat som folk har tid med sånt där. Skulle vilja se den verkstad som kör in bromsarna vid provkörningen.

Säkert inget fel med att göra på det sättet. Men jag kommer aldrig göra så wink

Skulle verkstäder köra in bromsarna skulle de inte gå ihop sej med varken tid eller pengar. Bromsjobb är ju bland de vanligaste jobben och om de va tvungen att köra in beläggen 50mil varje gång de bytt belägg eller skivor skulle de bli för dyrt för kunden och ta för mycket tid för mekenikern, även om de vore optimalt egentligen. Dock borde de informera kunden om de vilket vissa faktiskt gör wink
Senast redigerat av timpanen (11 mars 2010)

Nissan 200sx s13 Projekt DRIFTWORKS - SMOKINGSKILLS


Sök