3374
Sök

Varför runda kolvar?

2 072 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#1
tja kom o funderade på en sak..
kolvar? ja de e runda..
varför ej 4kantiga eller 3kantiga eller ovala? eller nått annat form..? eller finns det, bara jag som e lite sen med uppdateringen..?
skulle de funka med annat form på cylindern förutom rund??

finns ju MC honda NR 750 från tidig 90tal som hade ovala kolvar...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/20053/875190_qfizhh.jpg
honda NR 750 ovala kolvar 8vent per cylinder

Sandzoo i da house

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 mars 2010
#2
försök att göra bra kolvringar som är fyrkantiga smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

517 Inlägg
11 mars 2010
#3
turboforssen skrev:
försök att göra bra kolvringar som är fyrkantiga smile

Praktiskt taget omöjligt, för om dom är kantiga kan dom inte kallas "kolvRINGAR"..


82 Inlägg
11 mars 2010
#4
Finns ett bra svar: Pengar.
Det kostade mycket mer än det smakade, men honda gav sig fan på att de skulle ut på gatan. Hojen blev dyr och sålde inte jättebra, så de stod klart att cylindrisk form på lopp och kolvar va den billigaste, enklaste o mest hållbara formen på grejerna

Man har varit med för...

Rekondare/Personbilsmekaniker
198 Inlägg
11 mars 2010
#5
finns ju wankelmotor me trekantiga tongue http://www.hybrid-autos.info/Bilder/Mazda/Wankelmotor-Mazda-RX8-Hydrogen-RE-2006.jpg
Senast redigerat av rawan92 (11 mars 2010)


1337
1 343 Inlägg
11 mars 2010
#6
rawan92 skrev:
finns ju wankelmotor me trekantiga tongue http://www.hybrid-autos.info/Bilder/Maz … E-2006.jpg

wankel kan ju inte anses som en kolv då den går runt och inte upp och ner.

I'm not a fighter, I'm a lover!

1 207 Inlägg
11 mars 2010
#7
Nu är jag ingen mekaniker men...

Rent mekaniskt så vill du absolut inte ha någon kant eftersom det är oftast där det går sönder, kraften fokuseras runt kanten/hörnen. Så det kan ju vara en anledning.

Sedan så misstänker jag är det ju svårt att få en jämn temperatur på t.ex. en fyrkantig kolv. Mitten kan bli glödhet medan hörnen är "kalla", vilket troligen kan deformera den rätt ordentligt.

Men jag förstår tänket. Yttermåttet på en motor med fyrkantiga kolvar skulle ju bli mycket mindre än en med vanliga kolvar med samma cylindervolym

2 072 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#8
maco skrev:
Nu är jag ingen mekaniker men...

Rent mekaniskt så vill du absolut inte ha någon kant eftersom det är oftast där det går sönder, kraften fokuseras runt kanten/hörnen. Så det kan ju vara en anledning.

Sedan så misstänker jag är det ju svårt att få en jämn temperatur på t.ex. en fyrkantig kolv. Mitten kan bli glödhet medan hörnen är "kalla", vilket troligen kan deformera den rätt ordentligt.

Men jag förstår tänket. Yttermåttet på en motor med fyrkantiga kolvar skulle ju bli mycket mindre än en med vanliga kolvar med samma cylindervolym

ja de e nått att bita i.. men allt är möjligt men som du säger kanten är kännslig..
men praktiskt skulle dett gå..
ovala kolvar kan ju funka.. men kostar säkert..
kanske har runda för att d e enklast o säkrast att de håller..

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#9
ErikAxelsson skrev:
turboforssen skrev:
försök att göra bra kolvringar som är fyrkantiga smile

Praktiskt taget omöjligt, för om dom är kantiga kan dom inte kallas "kolvRINGAR"..

kanske ska heta "KOLVFYRKANTER" tonguetongue
Senast redigerat av sandzoo (11 mars 2010)

Sandzoo i da house

517 Inlägg
11 mars 2010
#10
sandzoo skrev:
ErikAxelsson skrev:
turboforssen skrev:
försök att göra bra kolvringar som är fyrkantiga smile

Praktiskt taget omöjligt, för om dom är kantiga kan dom inte kallas "kolvRINGAR"..

kanske ska heta "KOLVFYRKANTER" tonguetongue

Viktigt att du fyller i mitt skämt där, nu blev det verkligen superkul.............. wink


Kokar ris
923 Inlägg
11 mars 2010
#11
sandzoo skrev:
ErikAxelsson skrev:
turboforssen skrev:
försök att göra bra kolvringar som är fyrkantiga smile

Praktiskt taget omöjligt, för om dom är kantiga kan dom inte kallas "kolvRINGAR"..

kanske ska heta "KOLVFYRKANTER" tonguetongue

egentligen så beskriver väl ordet kolv något runt?

ps. inte för att vara viktigpetter, bara funderade lite...
Senast redigerat av cenoxide (11 mars 2010)

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

2 072 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#12
cenoxide skrev:
sandzoo skrev:
ErikAxelsson skrev:

Praktiskt taget omöjligt, för om dom är kantiga kan dom inte kallas "kolvRINGAR"..

kanske ska heta "KOLVFYRKANTER" tonguetongue

egentligen så beskriver väl ordet kolv något runt?

ps. inte för att vara viktigpetter, bara funderade lite...

kan vara möjligt.. sj vet jag ej big_smile

Sandzoo i da house

Med lem
1 127 Inlägg
11 mars 2010
#13
Honda NR 750 hade inte ovala kolvar "bara för att". Med större kolvar kunde man få fler ventiler per cylinder. Som ni ser har den 8 ventiler per kolv. Dvs en 32 ventilers 4a. smile För sin tid har den grym teknik.
Senast redigerat av H3dlund (11 mars 2010)


2 072 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#14
H3dlund skrev:
Honda NR 750 hade inte ovala kolvar "bara för att". Med större kolvar kunde man få fler ventiler per cylinder. Som ni ser har den 8 ventiler per kolv. Dvs en 32 ventilers 4a. smile För sin tid har den grym teknik.

jo klart att de var för ventilers skull..men de lyckades iaf.. kunde ha testat de på bil iaf.. v6 med ovala kolvar.. ventiler aa.. kanske 60 ventilare tongue

Sandzoo i da house

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 mars 2010
#15
sandzoo skrev:
cenoxide skrev:
sandzoo skrev:

kanske ska heta "KOLVFYRKANTER" tonguetongue

egentligen så beskriver väl ordet kolv något runt?

ps. inte för att vara viktigpetter, bara funderade lite...

kan vara möjligt.. sj vet jag ej big_smile

En låskolv är inte heller alltid rund tongue



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 072 Inlägg
12 mars 2010
Trådstartare
#16
te_wik skrev:
sandzoo skrev:
cenoxide skrev:

egentligen så beskriver väl ordet kolv något runt?

ps. inte för att vara viktigpetter, bara funderade lite...

kan vara möjligt.. sj vet jag ej big_smile

En låskolv är inte heller alltid rund tongue



Mvh Tommy

hehe den va bra tongue

Sandzoo i da house

1 339 Inlägg
12 mars 2010
#17
sandzoo skrev:
ErikAxelsson skrev:
turboforssen skrev:
försök att göra bra kolvringar som är fyrkantiga smile

Praktiskt taget omöjligt, för om dom är kantiga kan dom inte kallas "kolvRINGAR"..

kanske ska heta "KOLVFYRKANTER" tonguetongue

Kolvkvadrater? tongue


Stålmannen
465 Inlägg
12 mars 2010
#18
Kan tänka mig att det är praktiskare med runda cylindrar/kolvar. Det är ju lättare att borra runda cylindrar än fyrkantiga. smile


oo=00=oo
374 Inlägg
12 mars 2010
#19
Master_J skrev:
Kan tänka mig att det är praktiskare med runda cylindrar/kolvar. Det är ju lättare att borra runda cylindrar än fyrkantiga. smile

Det tog sjutton inlägg innan det mest logiska svaret på frågan kom big_smile wink

Freude am fahren!

1 207 Inlägg
12 mars 2010
#20
msjuan skrev:
Master_J skrev:
Kan tänka mig att det är praktiskare med runda cylindrar/kolvar. Det är ju lättare att borra runda cylindrar än fyrkantiga. smile

Det tog sjutton inlägg innan det mest logiska svaret på frågan kom big_smile wink

Eh? Läste inte #4 eller?


Sök