2960
Sök

Dålig kvalité på Volvo S60R bromsskivor???

19 Inlägg
1 juni 2006
Trådstartare
#1
Hej på er,

Ingen expert på bilar, men på min S60R vid inbromsning (höga farter) skakar bilen ganska mycket, vet inte exakt om det kommer från skivor fram eller bak? Är det någon annan som har samma problem?
Ska man köpa andra skivor än Volvo original? Kom igen grabbar, hjälp till lite.

/Challe


SSS -12
3 217 Inlägg
1 juni 2006
#2
Behöver inte vara dålig kvalitet...

Det blir så när man bromsar i hög hastighet, normalt sett! Allt beror ju på vad vi pratar om för hastigheter...

Kan även inträffa när bilen stått stilla under en längre period!

Någon, rätta mig om jag har fel!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

438 Inlägg
1 juni 2006
#3
Tjena!


Bilen ska absolut inte skaka eller vibrera vid krafitg inbromsning. Nu vet jag inte hur långt eller hur mycket slitna dina skivor och belägg är. Men Volvos skivor är bra, välj R om du vill ha lite bättre.


19 Inlägg
1 juni 2006
Trådstartare
#4
Köpte bilen förra året av en kille, har bytte skivor bak på bilen, skivor fram är sen början '04. Bilen har gått för övrigt 3000mil. Kör man 110- och uppåt och bromsar lite då känns vibrationerna väl. Jag föröker ändå bromsa (inte motorbromsa) så att skivor inte få stryk, kör man lånsamt och bromsar i köerna gnysslar det oxå.


438 Inlägg
1 juni 2006
#5
Det låter konstigt att skivorna bak är bytta efter bara 3000 mil, hur är det med belägg bak. Oftast brukar beläggen bytas innan skivorna byts eller samtidigt.


Något konstigt verkar det vara i mina öron. Har den verkligen gått 3000mil. Svensksåld eller import?


Snabb =)
247 Inlägg
2 juni 2006
#6
skivorna kanske har slagit sig (skeva pga överhettning ngn gång)

/mvh markus

Just real power no turbo shit =)

19 Inlägg
5 juni 2006
Trådstartare
#7
Tja folket,

Bilen har gått endast 3000mil. Beläggen är inte utbytta, endast skivor bak. Vad annars kan vara för problem?


438 Inlägg
5 juni 2006
#8
Säger som enberg_187, byt skivor och belägg så vet du att det är nytt


8 Inlägg
5 juni 2006
#9
Om bilen vibrerar vid inbromsning så är det fel på bromsskivorna fram. Om skivorna är något rostiga eller är skeva vore det dags att byta dem (Som om du inte visste det redan!). Om något utav detta har skett ,kan du möjligtvis även uppgradera bromsarna till en större dimension på skivor, (slitsade eller ventilerade) och bromsbelägg för ännu bättre utseende och säkerhet. Då blir din Volvo ännu hetare..! smile
Senast redigerat av Escort_MK (5 juni 2006)

Performance Ford...

19 Inlägg
5 juni 2006
Trådstartare
#10
Tack ska ni ha, vilken respons.

/Challe


1 639 Inlägg
5 juni 2006
#11
Har hört att de slår sig direkt (s60+div andra Volvomodeller) om man tvättar bilen och de är det minsta varma..
Senast redigerat av mrcelica (5 juni 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

1 453 Inlägg
5 juni 2006
#12
Spider skrev:
Tja folket,

Bilen har gått endast 3000mil. Beläggen är inte utbytta, endast skivor bak. Vad annars kan vara för problem?

Byt skivor fram i första hand, det är oftast de som slår sig eftersom de står för 80% av bromsverkan. Skakar det i hela framvagnen och framförallt ratten när du bromsar? Har råkat ut för samma sak själv.


1 639 Inlägg
5 juni 2006
#13
maniac2 skrev:
mrcelica: det där lät ganska roligt, vad tror du händer när man kör hårt och det regnar ute då?wink

Ja inte blir det en koncentrerad stråle direkt på skivans sida som det kan bli vid tvätt...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

1 453 Inlägg
5 juni 2006
#14
mrcelica skrev:
maniac2 skrev:
mrcelica: det där lät ganska roligt, vad tror du händer när man kör hårt och det regnar ute då?wink

Ja inte blir det en koncentrerad stråle direkt på skivans sida som det kan bli vid tvätt...

Nää det tror jag knappast på, finns ingen som helst logik i att använda bromsskivor som slår sig om du tvättar bilen med varma skivor! Receptet för att få bort vatten från skivorna efter tvätt är just att bromsa så att skivorna hettas upp och vätan dunstar bort.


1 639 Inlägg
5 juni 2006
#15
Fråga någon kunnig så får vi se vem som får sista skrattet...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
5 juni 2006
#16
jag kan faktiskt hålla med celica, samma sak som att sjölja en varm stekpanna i kallvatten, den slår sig direkt...

å sedan finns det skillnader när man vill veta om det är bak eller fram skivorna är skeva, slår det i ratten är det fram, gör det inte det kan det vara bak...


131 Inlägg
5 juni 2006
#17
Ska inte ge mig in på era teorier men vet av erfarenhet att skivorna på tex Volvo 850 är väldigt känsliga och att de lätt slår sig så att det blir skakningar som följd. Nu vet jag inte men skivorna på en S60 R är ju betydligt grövre men visst finns chansen att de kan skeva sig ändå. Allt är ju relativt... Mvh Peter

12 086 Inlägg
5 juni 2006
#18
Är bussningarna slut då? Att de då börjar vibrera i framvagnen pga de höga trycket på prylarna? Annars om skivorna slår sig när de blir så varma o då vibrerar.. o att de sen blir raka igen när de svalnar..

342 Inlägg
6 juni 2006
#19
varför byta något man inte vet säkert att det är fel på?!
är ju bara att mäta upp om det finns något slag i skivorna med hjälp av en indikatorklocka!
det kan ju även vara navet som inte är helt 100.. men även det märks ju då..
annars finns det ju utrustning för att svarva skivorna på plats när dom sitter på bilen, då tas ju alla eventuella skevheter bort.. kan ju vara värt att prova innan man springer och köper nytt kanske helt i onödan!

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

ingen aning
687 Inlägg
6 juni 2006
#20
och om skivorna skulle vara skeva så kan det ju gå att svarva dom raka...

även zebran har sina fläckar


Sök