2991
Sök

Audis V6-dieslar - problembarn?

Yellow bug!
1 640 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
#1
Har varit och kikat på en fullutrustad A4 -04, sportchassi, med fullstämplad servicebok, full pärm med historik, nybytt storservice + kamrem och alla andra remmar + vattenpump, 25.000 landsvägsmil. 2 ägare. Varav den senaste ägt bilen i närmare tre år, och då använt den i tjänsten. Mycket väl skött och gav ett riktigt bra intryck. Blanka papper alla år. Nybesiktigad även i år.

Motorn är då dieselsexan på 180hk. Quattro och såklart Tiptronic. Gick ju som en dröm!

Är riktigt intresserad..

MEN, alla som kör dessa bilar säger att de är underbara och inte krånglar nämnvärt, men de som jobbar med dem säger tvärtom. Att det är krångelmaskiner som ger sig för minsta lilla, och varnar en för att köpa en.

Så, vad stämmer? Personliga erfarenheter? Av just diesel-sexan..
Senast redigerat av Edil_ (13 mars 2010)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Redlinefoto
259 Inlägg
13 mars 2010
#2
Vet inget om den bilen, men en -04 som gått 25.000mil? det e ju stört långt!

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P

Teddan
2 495 Inlägg
13 mars 2010
#3
dyra att serva, törstiga... annars är dom väll ungefär som andra motorer.

Jag hade en sån och den läckte olja, fick byta massa packboxar.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Teddan
2 495 Inlägg
13 mars 2010
#4
Fredrik wilhelmsson skrev:
Vet inget om den bilen, men en -04 som gått 25.000mil? det e ju stört långt!

min 520d -06 hade när den var prick 3år gammal gått 32 000mil ...


25 000mil på en 6år gammal bil är inget konstigt , det är ju bara lite mer än 4000mil om året.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Administratör
2 978 Inlägg
13 mars 2010
#5
Dom går ju riktigt gött men allt med dom är dyrt krångligt trångt dyrt och så dricker dom ju mer än motsvarande 4a. Köp en 2.0TDI istället o så chippar du den så har du lika mångar hästar som V6an....

En kopp av den svarta såsen...

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
13 mars 2010
#6
Det jag vet är att bränslepumpen har varit ett bekymmer på dom, de är även ganska törstiga. Men 25000mil är inte nån fara.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
13 mars 2010
#7
25000 mil är väl inget på en diesel, det är väl det minsta problemet.

En 2,5 tdi vill jag inte ha även om jag fått den gratis.
Dyr skatt, drar så mycket att man lika gärna kan åka bensin, kammarna går ner sig och dieselpumpar är inte alls billiga att åtgärda när dom rasat som sagt.
Sen är väl inte gamla VAG-automater helt skottsäkra heller. Funkar bra om dom är välservade och skötta som små barn, men kan även där bli dyrt...

Ska du absolut ha en dieselsexa så köp en BMW.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Yellow bug!
1 640 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
#8
Det är en dieselbil vi pratar om.. 25.000 mil är ingenting.. Det är runt 3-400 mil i månaden. Ungefär vad t.ex jag själv kör. smile Men vid närmre eftertanke är högt miltal en nackdel, för om några år när jag själv ska sälja bilen har den garanterat nått upp över 30.000 mil.

Behöver inte vara en sexa, var bara och provkörde en för skojs skull för fick ett bra erbjudande, och gillade karaktären på motorn. Men om det nu är en sån dyr och krånglig maskin tror jag att jag lägger det på hyllan!

Tackar för lite info iallafall! big_smile

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

498 Inlägg
13 mars 2010
#9
Undvik...UNDVIK!

2,5tdi V6 har stora problem med nedslitna kamaxlar av vad hört/läst...dyrt!
Den äldre 2,5tdi med rak femma är däremot skottsäker.

Lite osäker på vilket år 3,0tdi kom, men varför inte satsa på den?
Senast redigerat av enpatte (13 mars 2010)


Yellow bug!
1 640 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
#10
enpatte skrev:
Undvik...UNDVIK!

2,5tdi V6 har stora problem med nedslitna kamaxlar av vad hört/läst...dyrt!
Den äldre 2,5tdi med rak femma är däremot skottsäker.

Lite osäker på vilket år 3,0tdi kom, men varför inte satsa på den?

Den finns väl bara på de nyare årsmodellerna? Vilket betyder att prisklassen stiger en hel del! Kikat på dem nämligen..

Har en smärtgräns på 90-100k tongue

Lyssnar iaf på vad folk rekommenderar om 2,5:an, verkar inte vara ett bra köp!
Senast redigerat av Edil_ (13 mars 2010)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 mars 2010
#11
1.9 tdi är väl en lämpligare motor, inga större fel med den vad jag hört? Ok, ingen sexa men men smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 072 Inlägg
13 mars 2010
#12
kolla ist på en 2,0tdi riktigt fina bilar.. går som bara den.. snåla.. chipa o du får 180-185hk smile

Sandzoo i da house

Yellow bug!
1 640 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
#13
Rquired skrev:
1.9 tdi är väl en lämpligare motor, inga större fel med den vad jag hört? Ok, ingen sexa men men smile

Har haft en 1,9TDi, 130hästaren som sitter i Passat. Riktigt fin motor! smile Nej, sexa spelar det ingen roll om det är, som sagt, fick bara ett bra erbjudande på en bil och undrade lite ur motorn är! smile

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Yellow bug!
1 640 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
#14
sandzoo skrev:
kolla ist på en 2,0tdi riktigt fina bilar.. går som bara den.. snåla.. chipa o du får 180-185hk smile

Vilka modeller/årsmodeller satt 2,0an i? På Passaten kom den ju först senare, och då stiger ju prisklassen en del tongue

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

2 072 Inlägg
13 mars 2010
#15
Edil_ skrev:
sandzoo skrev:
kolla ist på en 2,0tdi riktigt fina bilar.. går som bara den.. snåla.. chipa o du får 180-185hk smile

Vilka modeller/årsmodeller satt 2,0an i? På Passaten kom den ju först senare, och då stiger ju prisklassen en del tongue

kom med faceliften 05
http://www.blocket.se/jonkoping/Volkswa … 22&w=3
http://www.blocket.se/malmo/Audi_a3_sp_ … 22&w=3
http://www.blocket.se/angelholm/Audi_A4 … 22&w=3

men du klarar du ej på din pengakassa tongue
Senast redigerat av sandzoo (13 mars 2010)

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
13 mars 2010
#16
Edil_ skrev:
sandzoo skrev:
kolla ist på en 2,0tdi riktigt fina bilar.. går som bara den.. snåla.. chipa o du får 180-185hk smile

Vilka modeller/årsmodeller satt 2,0an i? På Passaten kom den ju först senare, och då stiger ju prisklassen en del tongue

varför ej köpa på en sån? http://www.blocket.se/ostergotland/Bmw_ … 22&w=3

Sandzoo i da house

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 mars 2010
#17
sandzoo skrev:
Edil_ skrev:
sandzoo skrev:
kolla ist på en 2,0tdi riktigt fina bilar.. går som bara den.. snåla.. chipa o du får 180-185hk smile

Vilka modeller/årsmodeller satt 2,0an i? På Passaten kom den ju först senare, och då stiger ju prisklassen en del tongue

varför ej köpa på en sån? http://www.blocket.se/ostergotland/Bmw_ … 22&w=3

Den bilen väckte alla varningsklockorna om skruvad bil, mycket på grund av att marknadsvärdet för en sådan vid köp av privatperson är ca 193-205000:-

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 072 Inlägg
13 mars 2010
#18
Rquired skrev:
sandzoo skrev:
Edil_ skrev:

Vilka modeller/årsmodeller satt 2,0an i? På Passaten kom den ju först senare, och då stiger ju prisklassen en del tongue

varför ej köpa på en sån? http://www.blocket.se/ostergotland/Bmw_ … 22&w=3

Den bilen väckte alla varningsklockorna om skruvad bil, mycket på grund av att marknadsvärdet för en sådan vid köp av privatperson är ca 193-205000:-

jag bara tog den första bilen som ex.. på en BMW 530d.. smile

Sandzoo i da house

Yellow bug!
1 640 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#19
Börja inte föreslå BMW, det är V.A.G som gäller wink


Kikat en del på senaste karossen av Passat, var även borta på Toveks och kikade lite inbyte. Men skulle få lägga alldeles för mycket emellan mot min bytesbil, så det kändes inte rätt. Och i privatköp ligger de också lite för högt, tyvärr. Fina bilar!
Senast redigerat av Edil_ (14 mars 2010)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

3 259 Inlägg
14 mars 2010
#20
Jag som också var sugen på att prova en 2,5:a! Men då kanske man ska undvika dessa o satsa på en 1.9tdi istället.. Verkar ju finnas en vettig anledning till varför 1.9tdi är dyrare då!smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976


Sök