3621
Sök

WV Golf trea dör under färd- Snart provat ALLT:( Förslag önskas SNÄLLA

20 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#1
Som sagt, bilen dör under färd. Oftast i lägre farter eller stillastående men ibland även på motorväg tex. När man sedan startar bilen så fukar växlingen oftast inte ( automat), vilket gör att jag måste stänga av den o sedan starta igen. Då funkar det.
Det har funnits olika teorier om orsaken och därför har vi bytt följande: Bränslepump, bränslefilter, bränslepumpsrelä, tändmodul, vevaxelgivare.
Finns det NÅGON son har något förslag på vad som kan vara felet eller något annat som behöver bytas?

Hoppas verkligen på svar, Blir GALEN snart.........

Mvh Fia

Chaufför
14 Inlägg
15 mars 2010
#2
Det första jag kommer att tänka på när jag hör dina fel är ju hallgivaren som glappar, rätt vanligt å då kan den uppföra sig som du beskriver. hallgivaren sitter i fördelaren.

Lars

Härligt när det funkar!

20 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#3
menar du den röda grejen som sitter under fördelarlocket?

20 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#4
Är helt lost på sånt här med bilar?

Ingen som har nån ide?

Administratör
2 980 Inlägg
15 mars 2010
#5
Hallgivaren är i princip hela fördelaren som man får byta. Ganska vanligt fel på golf dock så förklarar det inte att lådan inte funkar när du startar bilen igen. Kan ju vara fördelaren ändå...

En kopp av den svarta såsen...

20 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#6
Kan ju tillägga att jag gjort en felkodsavläsning och det enda som visade något var något med varvräknaren.

1 217 Inlägg
15 mars 2010
#7
En släkting till mig har på pricken samma bekymmer med hennes golf 3a.

Den har varit inne på vag-verkstad 4ggr samt 5ggr på en lokal bilverkstad, samtliga besök för felsökning.
Resultat: Ingen hittar något fel.

Lik förbaskat så dör den titt som tätt helt slentrianmässigt hmm


Chaufför
14 Inlägg
16 mars 2010
#8
hallgivaren är inte den "röda" saken under locket, den heter rotor, men hallgivaren är en liten elektrisk grunka med sladd skruvad inne i fördelaren, vet dock inte alls hur den ser ut på golf elr vag överhuvudtaget. själv åker man diesel sen 8 år så man är befriad fårn tändfel. tror inte givaren kostar en förmögenhet att byta, börja där å byt för det går inte att mäta fram felet eftersom den funkar ibland o ibland inte. lycka till!

Härligt när det funkar!

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 mars 2010
#9
Jag kör med standard svar när det gäller VW o fel som dessa...Kolla följande: Relä 30, tändspole, vevaxelgivare (om sådan finnes) samt hallgivaren i fördelaren. Relä 30 o tändspole byter man på 3 röda, vevaxelgivaren sitter dumt till, hallgivaren i fördelaren är även den lite knepig att byta eftersom fördelaren måste plockas väck o demonteras... I om med att det är en automat så kolla så det inte är nån kontakt/givare vid växelspaken som trilskas, tex nåt som kallas för "ignition inhibition switch" vilket kan översättas med "tändnings start spärr", dvs en kontakt som talar om för bilen att lådan står i läge P

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

146 Inlägg
16 mars 2010
#10
soffi_propp skrev:
Kan ju tillägga att jag gjort en felkodsavläsning och det enda som visade något var något med varvräknaren.

Å sjutton , det verkar vara ett  sofistikerat system som rapporterar fel på varvräknaren.
Knappast på en Golf III. Kolla upp vilket fel felminnet rapporterade.

Vcds

20 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#11
Tack för svaren, ska testa att byta hallgivaren, hoppas att det är det felet annars vet jag inte vad jag gör, känns som att det inte finns mycket kvar att byta sen utan att det börjar handla om ganska mycket pengar på en gammal bil.

Mvh

Administratör
2 980 Inlägg
16 mars 2010
#12
Man brukar få fel på varvtalsgivare eller dyl pga att när man läser av felminnet har man oftast motorn avstängd.... Det borde finns hur mycket delar som helst till en sån bil på skroten även hallgivaren som man givetvis byter komplett ihop med fördelarhuset "en begagnad fördelare helt enkelt" Återkom när du bytt och testat oavsett resultat...

En kopp av den svarta såsen...

8 Inlägg
20 mars 2010
#13
soffi_propp skrev:
Kan ju tillägga att jag gjort en felkodsavläsning och det enda som visade något var något med varvräknaren.

hade en volvo v70 som betedde sig liknande och fick också felkod för varvtalsregulatorn.
bilen krånglade som fan, slutade växla - man kom knappt iväg från rölysen, la man i backen så slog de i lådan. va många som sa till mig att de finns en "chipp" i lådan som kan pajja..

20 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#14
Halloj igen!

Nu har jag bytt hallgivare, och bilen stannar fortfarande. Idag stannade den typ fem gånger på 20 minuter. Blir helt tokig. Sedan går det inte att starta den på flera minuter och bränslepumpen går inte.när man väl får igång skiten så får man slå av den igen för att den inte växlar:(.

Att bränslepumpen krånglar när man ska starta är ju anledningen till att vi provade att byta pump, filter och relä. Men det hjälpte inte.

Är det flera fel på bilen eller finns det något som styr alla dessa "fel"?

Några andra förslag?

Någon sa till mej att vattentemperaturgivaren kunde ha inverkan på att bilen stannar, Kan det stämma?

Är sååå trött på bilen............ och att byta/ jaga delar

269 Inlägg
22 mars 2010
#15
vad är det för årsmodell , om inte bränsle pumpen går efter att den dött , så kanske det har med startspärren att göra .. Funkar allt annat som det ska tex fläkten torkare osv

VW Passat R Tdi 4motion

20 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#16
Det är en -97:a 2,0 Automat. ja, fläkt, torkare allt annat funkar.

473 Inlägg
22 mars 2010
#17
du kan ha fel i bränsletrycket antingen att spridare krånglar eller igensatt bränslefilter, skit i tanken , eller att ventilation är igentäppt vilket är lätt att testa ta bort tanklocket och ge dig ut och kör . pröva det först

20 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#18
Nu har jag även bytt vatten temperaturgivare, Det hjälpte inte heller, bilen stannade efter fem minuters färd. Kan det ha något att göra med nyckeln? Har hört att det ska sitta chipp i nyckeln som styr bränslepumpen på något sätt, Stämmer det? ska testa extranyckeln istället nu i veckan. elr kan det va nåt annat?

Nu måste jag åka Mondeo stackars mej, men den går ju åtminnstone så vad gör man inte:)

473 Inlägg
28 mars 2010
#19
har du prövat att köra utan tanklock ?

20 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#20
Jepp men om det skulle vara smuts i tanken, hur får man ut det då? Dum fråga kanske. Men det är svårt att prova Ibland går den ju hela dagen och ibland stannar den åtta ggr på 30 minuter:(


Sök