2984
Sök

Fordonskatt - betala?

140 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Hej

Köpte en bil 25/1, och idag fick jag ett brev med förbud att använda fordon.
Vem ska betala skatten?
Det står även att betalningspåminnelse ska betalas av tidigare ägaren.

Kan han skita i att betala skatten så jag får notan?
Hur funkar det?

Teddan
2 495 Inlägg
17 mars 2010
skiter han i det så blir den aldrig skattad, vill du använda bilen får du betala den !

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Egen företagare
864 Inlägg
17 mars 2010
Det är alltid ägaren som står på fordonet den 1 i den månaden som skatten som ska betalas som ska betala.
Blev lite rörigt.
Men så här.

Den du köpte bilen ägde bilen 1a januari och i januari skulle skatten betalas. Då är det han som ska betala skatten, du har inte gjort något fel.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Egen företagare
864 Inlägg
17 mars 2010
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … /Agarbyte/
Står i första stycket hur reglerna är.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

5 198 Inlägg
17 mars 2010
Skiter han i att betala skatten så det blir skatteskuld. Så får bilen nyttjande förbud och skatteskulden följer med bilen.dvs till den nya ägaren.

2 011 Inlägg
17 mars 2010
Var med om ett liknande problem för ett par år sedan. Han ville inte betala. Jag ringde transportstyrelsen och förklarade hur det låg till. Vi kom överens om 365:- minns jag. Har för mig det var för någon period, så jag kunde använda bilen alla fall. Så krävde de honom på det som de skulle ha utan min inblandning. Jag kunde alla fall använda bilen. Ring VV Transportstyrelsen och förklara hur det ligger till, så förhoppningsvis kan du få hjälp. Har ju blivit lite annorlunda idag med regler och dylikt än hur det var då. Hoppas det löser sig för vissa skiter ju i betalningsanmärkningar och bara låter det öka på.
Lycka till....

Inte farten som dödar. Det är stoppen

140 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
gamlingen skrev:
Skiter han i att betala skatten så det blir skatteskuld. Så får bilen nyttjande förbud och skatteskulden följer med bilen.dvs till den nya ägaren.

Vadå nya ägare?
Fa* ska jag stå för hans skuld eller?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 mars 2010
AtaPulja skrev:
gamlingen skrev:

Vadå nya ägare?

Ja, kort o gott. Om han vägrar betala.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

140 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
henke_99 skrev:
AtaPulja skrev:
gamlingen skrev:

Vadå nya ägare?

Ja, kort o gott. Om han vägrar betala.

Jag tror att ni har fel.
Så ni menar att han kan köra över lagen så där? Det står tydligt att han är SKYLDIG att betala.
Kronfogden eller Inkasso tar hand om honom och hans obetalda räkningar?
Senast redigerat av AtaPulja (17 mars 2010)

62 Inlägg
17 mars 2010
Det där med att skatteskulden följer bilen är borta sen många år, precis som alla andra skulder är den numera personlig!

140 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
frantzen skrev:
Det där med att skatteskulden följer bilen är borta sen många år, precis som alla andra skulder är den numera personlig!

Ja.
Och han som är skyldig ska betala!
Bara om jag vill köra med bilen, så kan jag ställa upp och betala annars ska jag låta stå bilen tills skatten är betalad. Han kan inte skita i det bara, han har familj och hus, ingen pundare direkt.
Kronfogden kan ta hand om det.

519 Inlägg
17 mars 2010
AtaPulja skrev:
gamlingen skrev:

Vadå nya ägare?

Nä skulden följer inte med bilen,men det tråkiga är att du inte får bruka bilen tills han betalat skatten.
men om du vill betala skatten för att bruka bilen så betalar du inga inkasso/kronofogd/ränter mm som förra ägaren dragit på sig,.

Teddan
2 495 Inlägg
17 mars 2010
jag köpte en evo 5 för någon månad sen , den var det brukande förbud på då förra ägaren vägrade betala .

Enda sättet för mig att få bilen skattad var att betala skulden , ring transportstyrelsen istället för att gissa.

du som har köpt bilen kan ju ringa dit å få allt bekräftat !

Sluta gissa och sen ange det som någon fakta

140 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
http://www.kronofogden.se/nyheterpressr … 00051.html

Här har ni bevis att HAN måste betala.
Annars blir det påverkad hanns ekonomiska liv. Tex lön eller annat indragen.
Senast redigerat av AtaPulja (17 mars 2010)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
17 mars 2010
mtudiesel skrev:
AtaPulja skrev:
gamlingen skrev:

Vadå nya ägare?

Nä skulden följer inte med bilen,men det tråkiga är att du inte får bruka bilen tills han betalat skatten.
men om du vill betala skatten för att bruka bilen så betalar du inga inkasso/kronofogd/ränter mm som förra ägaren dragit på sig,.

precis har en kompis som köpte en bil han som ställde på den vägrade paya skatten även om de bra gällde en mindre summa . vips gick 1 tag bilen fick körförbud gick 1 tag till så han skulle kunna paya påminelserna gick 1 tag till då gick de till inkasso vips hade bilen inget körförbud längre ...

och detta va bara några veckor sen ...

så de där med att de följer med existerar inte längre .

ända som följer med nuförtiden är om bilen på kredit.

2 982 Inlägg
17 mars 2010
han ska betala och kronofogden kommer börja leta efter honom o sätta anmärkning.
vill du va smart så skiter du i att betala och skit i att använda bilen. när han ringer dig så berättar du hur spelreglerna ligger till om ni inte hade avtalat annat vid köpet.
men vill du använda den nu på en gång så får du betala perngarna själv. annras bara vänta. han kommer sinom tid att betala.. ingen vill bli kronad.

Teddan
2 495 Inlägg
17 mars 2010
Herregud bilen får iaf inte brukas förrän någon har betalat den förbannade skatten.

2 982 Inlägg
17 mars 2010
gamlingen skrev:

yo gamling du har fel.
ta det från en som lärt sig i det praktiska livet.
den följer inte med den nya ägaren

Teddan
2 495 Inlägg
17 mars 2010
Residence skrev:
gamlingen skrev:

yo gamling du har fel.
ta det från en som lärt sig i det praktiska livet.
den följer inte med den nya ägaren

JAg fick iaf brukande förbud på min evo pga obetald fordonsskatt

140 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Det finns människor här som skriver saker men vet inte om vad dem skriver.
Snälla, ni som kan om detta, skriv, men andra kan bara läsa tråden.
Så slipper man onödig debatt.

Residence skrev:
han ska betala och kronofogden kommer börja leta efter honom o sätta anmärkning.
vill du va smart så skiter du i att betala och skit i att använda bilen. när han ringer dig så berättar du hur spelreglerna ligger till om ni inte hade avtalat annat vid köpet.
men vill du använda den nu på en gång så får du betala perngarna själv. annras bara vänta. han kommer sinom tid att betala.. ingen vill bli kronad.

Ja, det är så jag ska göra.

Det roliga är att jag besiktade bilen igår haha.
Så detta är riktig konstigt.
Besiktningsmannen sa ingenting.

Sök