2434
Sök

Angående körsträcka och förbrukning

116 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#1
hejsan, just nu kör jag en bmw 330 e46 och den används 90% i stadsmiljö o brukar snitta runt 1,3-1,4 och jag kör ca 600mil per år.
Men den senaste tiden har jag funderat på att köpa en riktigt stor suv med en stor v8a. tex chevy tahoe lr liknande....
Eftersom jag kör så lite som jag gör tror ni att de blir jätte dyrt att köra stor v8a suv?
Lite svårt och förklara men jag hoppas ni förstår....


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 mars 2010
#2
Rätt enkelt:

Bmw 330i går på 1.4 (högt räknat)

1.4 x 600mil= 840L, 840 x 13kr/litern=10920~11.000:- om året i soppa.

Stor Suv med V8, räkna med minst 2L/milen vid samma körning. Men lågt räknat:

2x600=1200, 1200x13=15600~16.000:- om året i soppa.

Du kommer alltså lågt räknat öka dina bensinkostnader med 5.000:- om året, och det är bortsett från övriga ägandekostnader. En stor törstig Suv kommer troligen falla betydligt mer i värde än vad Bmwn gör, Bmwn har billiga delar och Service men hur de står mot jänkejärnen vet jag inte.

Försäkring? Svårt att säga, beroende på din ålder troligtvis högre premie för Bmwn men det kollar du själv enkelt genom en prisuppgift på ditt försäkringsbolags hemsida. Samt högre skatt för Suven jämfört med Bmwns 2000:- (Stämmer på ett ungefär va?)

Men, troligtvis kommer en stor tung V8a att dra mer än i exemplet. Även om Bmwn har högre försäkring, kommer det troligtvis sluta i en högre nota om året med en Suv, pga bränslet.

Och dessa pengarna lägger du på en, i ärlighetens namn onödigt stor och klumpig bil, som troligtvis kommer retas en hel del vid fickparkeringar, trånga gator, folk som inte kör undan etc. Och om du kör 90% i stan, vad behöver du 4WD till?

Behöver du dra tungt? 330i är en utmärkt dragbil med minst 1500kg på B-kort, har du behov av mer än det?

Men som svar på din fråga, med tanke på hur mycket en bil kostar att äga per år är varken 5 eller 10k "dyrt" om det verkligen är en Suv du vill ha. Men i din situation hade jag personligen till och med tyckt en 330i varit för mycket och för stor, och köpt en mindre bil. smile
Senast redigerat av Rquired (18 mars 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

116 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#3
Rquired skrev:
Rätt enkelt:

Bmw 330i går på 1.4 (högt räknat)

1.4 x 600mil= 840L, 840 x 13kr/litern=10920~11.000:- om året i soppa.

Stor Suv med V8, räkna med minst 2L/milen vid samma körning. Men lågt räknat:

2x600=1200, 1200x13=15600~16.000:- om året i soppa.

Du kommer alltså lågt räknat öka dina bensinkostnader med 5.000:- om året, och det är bortsett från övriga ägandekostnader. En stor törstig Suv kommer troligen falla betydligt mer i värde än vad Bmwn gör, Bmwn har billiga delar och Service men hur de står mot jänkejärnen vet jag inte.

Försäkring? Svårt att säga, beroende på din ålder troligtvis högre premie för Bmwn men det kollar du själv enkelt genom en prisuppgift på ditt försäkringsbolags hemsida. Samt högre skatt för Suven jämfört med Bmwns 2000:- (Stämmer på ett ungefär va?)

Men, troligtvis kommer en stor tung V8a att dra mer än i exemplet. Även om Bmwn har högre försäkring, kommer det troligtvis sluta i en högre nota om året med en Suv, pga bränslet.

Och dessa pengarna lägger du på en, i ärlighetens namn onödigt stor och klumpig bil, som troligtvis kommer retas en hel del vid fickparkeringar, trånga gator, folk som inte kör undan etc. Och om du kör 90% i stan, vad behöver du 4WD till?

Behöver du dra tungt? 330i är en utmärkt dragbil med minst 1500kg på B-kort, har du behov av mer än det?

Men som svar på din fråga, med tanke på hur mycket en bil kostar att äga per år är varken 5 eller 10k "dyrt" om det verkligen är en Suv du vill ha. Men i din situation hade jag personligen till och med tyckt en 330i varit för mycket och för stor, och köpt en mindre bil. smile

näe jag drar inge släp lr liknande men de e så att jag alltid velat ha en stor suv, tkr de ser maffigt ut när man ser en riktigt stor svart suv köra i stan smile  men de är förbrukningen som skrämmer en.. försäkring o sånt e inga problem...


Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
18 mars 2010
#4
Visst är Tahoe en fräck bil, men som skrivet, är inte den lite väl stor och klumpig i stan? Man vill ju ha en liten smidig bil i stan, som din röda Toyota, inte en Abraham M1A2 big_smile
Senast redigerat av FordRSC (18 mars 2010)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

1 196 Inlägg
18 mars 2010
#5
Kan inte annat än att hålla med Rquired. Personligen så skulle jag ha kvar Bmw:n. Mycket bekvämare, förmförallt kvickare och mer komfortabel på långfärd. Bor du inte heller i Stockholm behöver du ingen suv. Jaa de behövs i stockholm, har ni åkt på vägarna här?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 mars 2010
#6
_Starlet_ skrev:
näe jag drar inge släp lr liknande men de e så att jag alltid velat ha en stor suv, tkr de ser maffigt ut när man ser en riktigt stor svart suv köra i stan smile  men de är förbrukningen som skrämmer en.. försäkring o sånt e inga problem...

Låter som någon fastnat för amerikanska actionfilmer, fast nog är de fräcka wink

Men, i och med att du kör så lite tror jag inte du behöver vara rädd för soppanotan. Som sagt, även om nästa bil nästan drar dubbelt så mycket som idag blir det "bara" 10.000:- mer om året, säg 8.000:- efter att Bmwns troligen högre försäkringspremie dragits av.

Och vad lägger du på en bil per år, med fasta kostnader, bensin, reperationer, underhåll, värdeminskning, låne/kapitalkostnader(?) och "puts" per år? Troligtvis är 8.000:- en rätt försumbar kostnad i det sammanhanget.

Det är svårt att via ett forum gissa om det är mycket eller lite pengar för dig, men om du nu alltid velat ha en stor Suv tycker jag inte det är en orimlig summa. Åtminstone inte för att testa i ett år tex. och se vad du tycker om det smile
Senast redigerat av Rquired (18 mars 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 697 Inlägg
18 mars 2010
#7
Kan ju säga att om man kan köra så är det inga större problem med en större bil inne i stan. Bara ha koll på vart man har bilen. Jag kan ta mig fram med min bil utan problem där många är rädda eller har problem att ta sig fram med en liten 900. En stor fördel med större bil är regeln "störst går först". Nu säger jag inte att man ska nyttja den men folk inser att det inte e nån ide att knö. Sen visst kan det vara lite svårt med parkering ibland, men samtidigt inte.

Skatt och försäkring på suvar och jeepar är dock faktiskt ganska hög sist jag kollade iaf. Och även om man kör en stor suv med massa motor innebär inte det automatiskt en hiskelig sopparäkning. Kör med ett ägg under pedalen, i stan räcker det nästan med tomgång tongue Handlar mycket om körstil.

Åtminstonde till lite äldre cheva kryllar det ju av reservdelar. Som volvo nästan smile


116 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#8
vilka andra bilar liknande tahoe finns de då? några förslag?


1 697 Inlägg
18 mars 2010
#9
_Starlet_ skrev:
vilka andra bilar liknande tahoe finns de då? några förslag?

Ford har sin F-serie, explorer, bronco (ganska gammal), flex, maverik.

Cheva har ju blazer, suburban bla.

Sen har vi ju Jeep cherokee, riktigt fina bilar måste jag säga. Comander har dem oxå.

Hummer, men då är det DYRT.

Dodge har bla nitro, ram

Har för mig chrysler aspen, Pacifica

Kolla lite på blocket, finns hur mycket som helst. Och dessutom olika modeller av samma bil.
Sen finns ju japanare och europeer oxå, men du kanske e inne på amerikanska muskler?
Senast redigerat av Juvakka (18 mars 2010)


116 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#10
Juvakka skrev:
_Starlet_ skrev:
vilka andra bilar liknande tahoe finns de då? några förslag?

Ford har sin F-serie, explorer, bronco (ganska gammal).

Cheva har ju blazer, suburban bla.

Sen har vi ju jeep cherokee, riktigt fina bilar måste jag säga.

Hummer, men då är det DYRT.

Dodge har bla nitro

Har för mig chrysler har nån oxå, kommer inte på nanmet.

Kolla lite på blocket, finns hur mycket som helst. Och dessutom olika modeller av samma bil.
Sen finns ju japanare och europeer oxå, men du kanske e inne på amerikanska muskler?

aa jag e inne på amerikanskt, runt 80 - 100k


1 697 Inlägg
18 mars 2010
#11
_Starlet_ skrev:
aa jag e inne på amerikanskt, runt 80 - 100k

E diesel eller v6 ointressant? Annars bättrar det på ekonomin smile

exempel:

http://www.blocket.se/jamtland/Jeep_Gra … _9&w=3

http://www.blocket.se/jonkoping/Chevrol … _9&w=3

http://www.blocket.se/malmo/Ford_Maveri … _9&w=3

http://www.blocket.se/dalarna/Jeep_Gran … _9&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Jeep_Gr … _9&w=3

Som du ser finns det en hel del smile I alla fall om man kanske är beredd att åka en bit för att hitta den
Senast redigerat av Juvakka (18 mars 2010)


116 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#12
Juvakka skrev:
_Starlet_ skrev:
aa jag e inne på amerikanskt, runt 80 - 100k

E diesel eller v6 ointressant? Annars bättrar det på ekonomin smile

exempel:

http://www.blocket.se/jamtland/Jeep_Gra … _9&w=3

http://www.blocket.se/jonkoping/Chevrol … _9&w=3

http://www.blocket.se/malmo/Ford_Maveri … _9&w=3

http://www.blocket.se/dalarna/Jeep_Gran … _9&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Jeep_Gr … _9&w=3

Som du ser finns det en hel del smile I alla fall om man kanske är beredd att åka en bit för att hitta den

'

inge diesel o inge v6a o helst minst lika stor som tahoe big_smile


1 697 Inlägg
18 mars 2010
#13
_Starlet_ skrev:
inge diesel o inge v6a o helst minst lika stor som tahoe big_smile

Då hade nog jag satsat på antingen en explorer, grand cherokee eller som du nämnt tahoe. Tror du kommer känna lite mer "lyxbilskänsla" i forden och jeepen än i chevan.

Alla tre finns det många begagnade av och en hel del delar smile

Hade det vart jag så hade jag dessutom gått på mycket motor big_smile Så gött när man vet att den alltid har mer å ge. Och så klart 4*4.

Annars finns det så klart större oxå om det är intressant?
Senast redigerat av Juvakka (18 mars 2010)


1 207 Inlägg
18 mars 2010
#14
Nu vet jag att du är ute efter en amerikanare, av vad jag förstod så var det statusen (eller pondusen kanske är bättre ord) som den bilen medför. Men skulle jag vara du skulle jag kolla på bilar från våra te-drickande vänner från västerut.

T.ex.
http://195.149.144.149/images/49/4956332492.jpg
http://195.149.144.149/images/49/4973379130.jpg
http://www.blocket.se/kronoberg/Land_Ro … =4&w=3

För mig så känns en Range Rover mycket vettigare på alla sätt och vis i alla fall..

eller
http://www.blocket.se/gotland/Range_Rov … =4&w=3

Vad jag förstått så är vogue en lyxigare version.
Senast redigerat av maco (18 mars 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 mars 2010
#15
Juvakka skrev:
Kan ju säga att om man kan köra så är det inga större problem med en större bil inne i stan. Bara ha koll på vart man har bilen. Jag kan ta mig fram med min bil utan problem där många är rädda eller har problem att ta sig fram med en liten 900. En stor fördel med större bil är regeln "störst går först". Nu säger jag inte att man ska nyttja den men folk inser att det inte e nån ide att knö. Sen visst kan det vara lite svårt med parkering ibland, men samtidigt inte.

Skatt och försäkring på suvar och jeepar är dock faktiskt ganska hög sist jag kollade iaf. Och även om man kör en stor suv med massa motor innebär inte det automatiskt en hiskelig sopparäkning. Kör med ett ägg under pedalen, i stan räcker det nästan med tomgång tongue Handlar mycket om körstil.

Åtminstonde till lite äldre cheva kryllar det ju av reservdelar. Som volvo nästan smile

Kan säga som så, att jag har inga problem med att varken manöverera eller parkera en stor Suv. Men du kan inte på fullt allvar mena att de bilarna passar i stan "om man bara kan köra"?

Ta fickparkering som ett exempel, hur många fickor tror du inte kommer visa sig vara för små? Eller så små så du känner att "det är inte värt krånglet"?

Möte är ett annat exempel, det finns ett flertal ljushuven i trafiken som tycker att högra kanten av vägbanan är livsfarlig och det är säkrare i mitten oavsett. Dessa ljushuven kommer snabbt göra livet surt för en Suv-ägare.

Och lastbilar, även dem har en osviklig förmåga att parkera fullständigt intelligensbefriat eftersom de "skall bara" lämna något snabbt. Då kan en liten bil utan problem slinka mellan ändå, en större bil (tex. Bmw 3-serien i det här fallet) få det lite trångt och en större bil kan inte göra annat än att dra handbromsen och vänta.

Kort sagt, de stora bilarna passar ytterst illa i stadstrafik. Och den åsikten har inte med att jag inte kan köra att göra. smile

TS: Har du tittat på mindre Jeepar, tex Jeep Wrangler eller Land Rover Defender 90? Fortfarande attityd, men i alla fall jämfört med Tahoe etc. smidiga att köra och du sitter fortfarande högt med bra blick över trafiken!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 697 Inlägg
18 mars 2010
#16
Rquired skrev:
Kan säga som så, att jag har inga problem med att varken manöverera eller parkera en stor Suv. Men du kan inte på fullt allvar mena att de bilarna passar i stan "om man bara kan köra"?

Ta fickparkering som ett exempel, hur många fickor tror du inte kommer visa sig vara för små? Eller så små så du känner att "det är inte värt krånglet"?

Möte är ett annat exempel, det finns ett flertal ljushuven i trafiken som tycker att högra kanten av vägbanan är livsfarlig och det är säkrare i mitten oavsett. Dessa ljushuven kommer snabbt göra livet surt för en Suv-ägare.

Och lastbilar, även dem har en osviklig förmåga att parkera fullständigt intelligensbefriat eftersom de "skall bara" lämna något snabbt. Då kan en liten bil utan problem slinka mellan ändå, en större bil (tex. Bmw 3-serien i det här fallet) få det lite trångt och en större bil kan inte göra annat än att dra handbromsen och vänta.

Kort sagt, de stora bilarna passar ytterst illa i stadstrafik. Och den åsikten har inte med att jag inte kan köra att göra. smile

TS: Har du tittat på mindre Jeepar, tex Jeep Wrangler eller Land Rover Defender 90? Fortfarande attityd, men i alla fall jämfört med Tahoe etc. smidiga att köra och du sitter fortfarande högt med bra blick över trafiken!

Menar inte att dem "passar" i stan. Menar bara att dem inte är så svåra att manövrera i stan som många säger. Men sen är det så att dem flesta som bara kör i stan i sina små aurisar inte har direkt koll på vart dem har bilen och i princip därav tar upp lika mycket eller mer plats än nån som kör suv och vet vart han har bilen.

Fickparkeringar kan jag hålla med om att är ett litet problem. Åtminstonde om bilen är, som min, längre än parkeringsrutan tongue och i vissa fall även bredare än parkeringsrutan. Men det finns en metod för det oxå. Många är så sällskapssjuka att dem måste parkera precis vid ingången och ställa sig extremt när grannen. Parkerar du lite längre bort så ska du se att det är näst intill tomt. Men så är ju problemet att man får gå 100 meter längre. Men enligt mig värt det. Jag skulle även parkera en liten bil långt bort.

Men om vi jämför längden mellan en Jeep Grand Cherokee och en Volvo S60 så är Jeepen hela 15cm längre. Inget jätteproblem enligt mig iaf. En Volvo S80 är t.o.m. 10 cm längre än Jeepen. Ingen av dessa Volvo bilar är ovanliga i städer vilket innebär att dem i.s.f. oxå skulle passa dåligt i stan. Men ändå kör folk dem där?

Angående dessa ljushuvuden så ska du se att om du inte börjar stressa upp dig om att det är för lite plats utan bara ligger kvar där du ska/behöver så inser den andra snart att du är större. Och om folk kommer i större bilar så är det bara att göra likadant, men ofta håller dem sig bättre på sin sida.

Och så pass trångt har jag då aldrig vart med om att det har vart. Min bil är ändå bredare än dem flesta och jag har aldrig haft problem med att köra den. Vare sig i små städer eller inne i centrala GBG.

Men håller med om att dem passar ytterst dåligt i stadstrafik.
Senast redigerat av Juvakka (18 mars 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 mars 2010
#17
Juvakka skrev:
Rquired skrev:
Kan säga som så, att jag har inga problem med att varken manöverera eller parkera en stor Suv. Men du kan inte på fullt allvar mena att de bilarna passar i stan "om man bara kan köra"?

Ta fickparkering som ett exempel, hur många fickor tror du inte kommer visa sig vara för små? Eller så små så du känner att "det är inte värt krånglet"?

Möte är ett annat exempel, det finns ett flertal ljushuven i trafiken som tycker att högra kanten av vägbanan är livsfarlig och det är säkrare i mitten oavsett. Dessa ljushuven kommer snabbt göra livet surt för en Suv-ägare.

Och lastbilar, även dem har en osviklig förmåga att parkera fullständigt intelligensbefriat eftersom de "skall bara" lämna något snabbt. Då kan en liten bil utan problem slinka mellan ändå, en större bil (tex. Bmw 3-serien i det här fallet) få det lite trångt och en större bil kan inte göra annat än att dra handbromsen och vänta.

Kort sagt, de stora bilarna passar ytterst illa i stadstrafik. Och den åsikten har inte med att jag inte kan köra att göra. smile

TS: Har du tittat på mindre Jeepar, tex Jeep Wrangler eller Land Rover Defender 90? Fortfarande attityd, men i alla fall jämfört med Tahoe etc. smidiga att köra och du sitter fortfarande högt med bra blick över trafiken!

Menar inte att dem "passar" i stan. Menar bara att dem inte är så svåra att manövrera i stan som många säger. Men sen är det så att dem flesta som bara kör i stan i sina små aurisar inte har direkt koll på vart dem har bilen och i princip därav tar upp lika mycket eller mer plats än nån som kör suv och vet vart han har bilen.

Fickparkeringar kan jag hålla med om att är ett litet problem. Åtminstonde om bilen är, som min, längre än parkeringsrutan tongue och i vissa fall även bredare än parkeringsrutan. Men det finns en metod för det oxå. Många är så sällskapssjuka att dem måste parkera precis vid ingången och ställa sig extremt när grannen. Parkerar du lite längre bort så ska du se att det är näst intill tomt. Men så är ju problemet att man får gå 100 meter längre. Men enligt mig värt det. Jag skulle även parkera en liten bil långt bort.

Men om vi jämför längden mellan en Jeep Grand Cherokee och en Volvo S60 så är Jeepen hela 15cm längre. Inget jätteproblem enligt mig iaf. En Volvo S80 är t.o.m. 10 cm längre än Jeepen. Ingen av dessa Volvo bilar är ovanliga i städer vilket innebär att dem i.s.f. oxå skulle passa dåligt i stan. Men ändå kör folk dem där?

Angående dessa ljushuvuden så ska du se att om du inte börjar stressa upp dig om att det är för lite plats utan bara ligger kvar där du ska/behöver så inser den andra snart att du är större. Och om folk kommer i större bilar så är det bara att göra likadant, men ofta håller dem sig bättre på sin sida.

Och så pass trångt har jag då aldrig vart med om att det har vart. Min bil är ändå bredare än dem flesta och jag har aldrig haft problem med att köra den. Vare sig i små städer eller inne i centrala GBG.

Men håller med om att dem passar ytterst dåligt i stadstrafik.

Där ser du, hur irriterande hade det inte varit att tvingas stanna för en liten Auris som du i praktiken kunnat köra över wink

Mycket riktigt att vanliga Suv egentligen inte är så stora, men det är höjden som gör det lite svårare att veta vad man har bilen i trånga områden tycker jag. Man får köra på den berömda känslan helt enkelt.
Men så skiljer det en del mellan en Tahoe och en G.Cherokee, och därmed "en del" mellan S60/3-serien han har idag och en stor Suv. Och jag tycker att även en C-segmentsbil är onödiga centimetrar i stan, även om jag inte har några som helst problem med att hantera dem.

Nej, har snöat in lite på mindre bilar och att kunna smita mellan i trafiken utan att behöva tänka på samma sätt som man får göra med en stor bil.

Kör då och då runt i 4.9m japansk Suv med mörktonade rutor baktill och kör på samma sätt med den som med en liten stadsbil och lyckas lotsa in den parkeringsfickor etc, den enda skillnaden är just att man behöver tänka mer på vad man har den. Därför hade jag aldrig köpt en sådan om jag kört 90% i stan smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

43 Inlägg
18 mars 2010
#18
Visst är en stor suv eller jänk dyrare att köra men värt varenda krona man åker lungt bekväm och avstressat och säkert


1 697 Inlägg
18 mars 2010
#19
Rquired skrev:
Där ser du, hur irriterande hade det inte varit att tvingas stanna för en liten Auris som du i praktiken kunnat köra över wink

Mycket riktigt att vanliga Suv egentligen inte är så stora, men det är höjden som gör det lite svårare att veta vad man har bilen i trånga områden tycker jag. Man får köra på den berömda känslan helt enkelt.
Men så skiljer det en del mellan en Tahoe och en G.Cherokee, och därmed "en del" mellan S60/3-serien han har idag och en stor Suv. Och jag tycker att även en C-segmentsbil är onödiga centimetrar i stan, även om jag inte har några som helst problem med att hantera dem.

Nej, har snöat in lite på mindre bilar och att kunna smita mellan i trafiken utan att behöva tänka på samma sätt som man får göra med en stor bil.

Kör då och då runt i 4.9m japansk Suv med mörktonade rutor baktill och kör på samma sätt med den som med en liten stadsbil och lyckas lotsa in den parkeringsfickor etc, den enda skillnaden är just att man behöver tänka mer på vad man har den. Därför hade jag aldrig köpt en sådan om jag kört 90% i stan smile

Hehe, hade ju fått vänta även med en mindre bil. Men med suven har du ju ett val wink

Okej, för mig är inte höjden ett problem alls. Som sagt är det "känslan" för bilen som man får efter ett tags användande som nyttjas smile
Visst skiljer det en del mellan dem. Ville bara visa att G.Cherookee som många tycker är hutlöst stor egentligen inte är så stor. Det är höjden som ger lite falskt intryck. Håller oxå med om att bilar som s80 är väl stora om man BARA kör i stad. Men du pallar ju heller inte att åka till tyskland i en auris. Så jag förstår att folk köper dem bilarna då dem kan nyttjas till mer.

Hehe, för mig är det tvärt om. Tänker mer i en lite bil eftersom jag just är så liten. Körde en clio en gång och jag skulle inte palla pendla ens i stan i en sån sardinburk.

okej, har dock ett tips. Att inte skaffa större bil än t.ex. tahoe om man kör i stan. Min är 5,60 m lång och 2,02 m bred. Den får inte ens plats i en vanlig parkeringsficka. Jag har inget annat val än att ta två tongue (undrar vad polisen tycker) Och fickparkeringar är nästan bara att glömma.


43 Inlägg
18 mars 2010
#20
Juvakka skrev:
Rquired skrev:
Där ser du, hur irriterande hade det inte varit att tvingas stanna för en liten Auris som du i praktiken kunnat köra över wink

Mycket riktigt att vanliga Suv egentligen inte är så stora, men det är höjden som gör det lite svårare att veta vad man har bilen i trånga områden tycker jag. Man får köra på den berömda känslan helt enkelt.
Men så skiljer det en del mellan en Tahoe och en G.Cherokee, och därmed "en del" mellan S60/3-serien han har idag och en stor Suv. Och jag tycker att även en C-segmentsbil är onödiga centimetrar i stan, även om jag inte har några som helst problem med att hantera dem.

Nej, har snöat in lite på mindre bilar och att kunna smita mellan i trafiken utan att behöva tänka på samma sätt som man får göra med en stor bil.

Kör då och då runt i 4.9m japansk Suv med mörktonade rutor baktill och kör på samma sätt med den som med en liten stadsbil och lyckas lotsa in den parkeringsfickor etc, den enda skillnaden är just att man behöver tänka mer på vad man har den. Därför hade jag aldrig köpt en sådan om jag kört 90% i stan smile

Hehe, hade ju fått vänta även med en mindre bil. Men med suven har du ju ett val wink

Okej, för mig är inte höjden ett problem alls. Som sagt är det "känslan" för bilen som man får efter ett tags användande som nyttjas smile
Visst skiljer det en del mellan dem. Ville bara visa att G.Cherookee som många tycker är hutlöst stor egentligen inte är så stor. Det är höjden som ger lite falskt intryck. Håller oxå med om att bilar som s80 är väl stora om man BARA kör i stad. Men du pallar ju heller inte att åka till tyskland i en auris. Så jag förstår att folk köper dem bilarna då dem kan nyttjas till mer.

Hehe, för mig är det tvärt om. Tänker mer i en lite bil eftersom jag just är så liten. Körde en clio en gång och jag skulle inte palla pendla ens i stan i en sån sardinburk.

okej, har dock ett tips. Att inte skaffa större bil än t.ex. tahoe om man kör i stan. Min är 5,60 m lång och 2,02 m bred. Den får inte ens plats i en vanlig parkeringsficka. Jag har inget annat val än att ta två tongue (undrar vad polisen tycker) Och fickparkeringar är nästan bara att glömma.

Finns inte förstora bilar är parkerings platserna som är för små ju  5.60 är en ståtlig längd



Sök