3091
Sök

Tips om kondensator

50 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#1
tjena! Söker efter en kondensator för ett bra pris, har ett monoblock 1500.1 XXX jag kör på och kommer att köra på en bas går på 2ohm om jag har förstått rätt. Så jag skulle vara glad om jag fick några tips smile tänkte höra vilken som egentligen är bäst mellan dessa också:

http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=dl0950
och
http://www.blekingebilradio.se/?categor … id=ho3054?

mvh/ johan

Gud älskar konstruktörer och järn är hårt!

stRaend
20 mars 2010
#2
lägg dom pengarna på att uppgradera alla original kablar mellan generator , batteri och kaross. Sedan om det inte räcker så uppgradera ditt batteri alt. skaffa ett till. Kondensatorer löser inga problem.

50 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#3
stRaend skrev:
lägg dom pengarna på att uppgradera alla original kablar mellan generator , batteri och kaross. Sedan om det inte räcker så uppgradera ditt batteri alt. skaffa ett till. Kondensatorer löser inga problem.

okej, är inte så jättekunnig inom detta hmm så det alla säger om att kondensatorn jämnar ut allt så att basen klarar av trycket är falskt då?

Gud älskar konstruktörer och järn är hårt!

70 Inlägg
20 mars 2010
#4
Kondensator är BRA att ha om man ska ha steg i bilen då ett "vanligt" batteri inte tål snabba urladdningar så bra, plus att det blir mer tryck i ljudet. Talar av erfarenhet.


50 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#5
Rehn_78 skrev:
Kondensator är BRA att ha om man ska ha steg i bilen då ett "vanligt" batteri inte tål snabba urladdningar så bra, plus att det blir mer tryck i ljudet. Talar av erfarenhet.

Om jag t.ex. kör på ett nytt 12-volts batteri som även bilen får ström av, behöver jag inte då ha någon kondensator? mvh/johan

Gud älskar konstruktörer och järn är hårt!

70 Inlägg
20 mars 2010
#6
Helt valfritt men det gör stor skilnad. Hälst en kondensator/steg. Nya bygget i min bil blir 3 nya steg samt 3 nya kondensatorer ihop med 3 st DLS 12" basar plus 2 gel-batterier.


2 914 Inlägg
20 mars 2010
#7
om vi säger såhär, jag vet inte om just ditt steg har det, men mitt steg jag har i bilen har inbyggda små kondensatorer, sedan att batteriet inte tål snabba urladdningar är inte riktigt sant, dock ett vanligt batteri klarar inte av djupurladdningar (har du en fräch generator, dock kanske det inte räcker om du hänger på ett monstersteg), det kondensatorn gör är att den kan släppa iväg ström snabbare än ett batteri, har man inte en mycket avancerad och välbyggd anläggning hör man nästan ingen skillnad, lägg dom pengarna på http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc tongue

sedan kanske du kollar på att uppgradera generatorn (bör vara 80A eller mer)


tror du klarar dig om du kör med ett frächt vanligt batteri, fräch 80A generator och grovt kablage (35mm2 kanske), mer tror jag inte du behöver
plus "the big three upgrade"
Senast redigerat av kalle_kalle (20 mars 2010)

70 Inlägg
20 mars 2010
#8
Ok. knalla in på närmaste bil-ljuds butik och hör dig för där. Lycka till smile


50 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#9
Rehn_78 skrev:
Helt valfritt men det gör stor skilnad. Hälst en kondensator/steg. Nya bygget i min bil blir 3 nya steg samt 3 nya kondensatorer ihop med 3 st DLS 12" basar plus 2 gel-batterier.

Okej, blir bara så förvirrad på det alla skriver hmm

Gud älskar konstruktörer och järn är hårt!

50 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#10
kalle_kalle skrev:
om vi säger såhär, jag vet inte om just ditt steg har det, men mitt steg jag har i bilen har inbyggda små kondensatorer, sedan att batteriet inte tål snabba urladdningar är inte riktigt sant, dock ett vanligt batteri klarar inte av djupurladdningar (har du en fräch generator, dock kanske det inte räcker om du hänger på ett monstersteg), det kondensatorn gör är att den kan släppa iväg ström snabbare än ett batteri, har man inte en mycket avancerad och välbyggd anläggning hör man nästan ingen skillnad, lägg dom pengarna på http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc tongue

sedan kanske du kollar på att uppgradera generatorn (bör vara 80A eller mer)


tror du klarar dig om du kör med ett frächt vanligt batteri, fräch 80A generator och grovt kablage (35mm2 kanske), mer tror jag inte du behöver
plus "the big three upgrade"

Ojoj, nu blev det mycket här. Är kanske inte killen som är så jätteteknisk, men du menar att om jag följer anvisningarna på filmen så behöver jag inte ha någon kondensator? jag tror inte jag har några inbyggda kondensatorer i steget, har ett mono-block 1500.1 XXX. mvh/ johan

Gud älskar konstruktörer och järn är hårt!

stRaend
20 mars 2010
#11
fixa iordning alla kablar först. Provspela lite grann, mät samtidigt med en multimeter/voltmätare över steget och batteriet och se ifall du får några stora spänningsdippar. Om du får detta så om du har möjlighet så testa ett "bilstereobatteri". Om detta hjälper fast det sjunker lite fortfarande så sätt i ett till likadant batteri.

Visst kondensator är bra, men inte ifall om du inte har batterier som klarar av det från början. Tror jag läste någonstans att det krävs 800F, alltså 800st sådana kondensatorer för att ersätta ett 70AH batteri. Så det är vad du väljer smile Rätta mig om jag har fel..

Team dBakuten
3 453 Inlägg
20 mars 2010
#12
Rehn_78 skrev:
Kondensator är BRA att ha om man ska ha steg i bilen då ett "vanligt" batteri inte tål snabba urladdningar så bra, plus att det blir mer tryck i ljudet. Talar av erfarenhet.

För 15 år sen var det nog fallet.. Men idag är kondensatorer vackra att titta på.

Till TS, Detta med kondensatorer.. SÖK i ämnet då det diskuterats måååånga gånger.
Det kondensatorer kan vara bra till är att jämna ut strömspikar.. Audiophilerna gillar säkert
kondensatorerna.
Men i ditt fall är det att kasta pengarna i sjön, lyd rådet att uppgradera kablar och se över din laddningsstatus.
Sen är snarare ett extra batteri många gånger bättre.. Du behöver 1000 kondensatorer lite drygt
för att ersätta ETT bra batteri.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
20 mars 2010
#13
Rehn_78 skrev:
Helt valfritt men det gör stor skilnad. Hälst en kondensator/steg. Nya bygget i min bil blir 3 nya steg samt 3 nya kondensatorer ihop med 3 st DLS 12" basar plus 2 gel-batterier.

Lite OT men vilka GEL batterier är det du ska använda?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

50 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#14
Tokken skrev:
Rehn_78 skrev:
Kondensator är BRA att ha om man ska ha steg i bilen då ett "vanligt" batteri inte tål snabba urladdningar så bra, plus att det blir mer tryck i ljudet. Talar av erfarenhet.

För 15 år sen var det nog fallet.. Men idag är kondensatorer vackra att titta på.

Till TS, Detta med kondensatorer.. SÖK i ämnet då det diskuterats måååånga gånger.
Det kondensatorer kan vara bra till är att jämna ut strömspikar.. Audiophilerna gillar säkert
kondensatorerna.
Men i ditt fall är det att kasta pengarna i sjön, lyd rådet att uppgradera kablar och se över din laddningsstatus.
Sen är snarare ett extra batteri många gånger bättre.. Du behöver 1000 kondensatorer lite drygt
för att ersätta ETT bra batteri.

Okej, men då är det bättre att satsa på ett extra bra batteri att driva med och sen köper jag lite kablar. Men behöver jag göra något med generatorn som någon sa tidigare? tack för hjälpen/ johan

Gud älskar konstruktörer och järn är hårt!

50 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#15
stRaend skrev:
fixa iordning alla kablar först. Provspela lite grann, mät samtidigt med en multimeter/voltmätare över steget och batteriet och se ifall du får några stora spänningsdippar. Om du får detta så om du har möjlighet så testa ett "bilstereobatteri". Om detta hjälper fast det sjunker lite fortfarande så sätt i ett till likadant batteri.

Visst kondensator är bra, men inte ifall om du inte har batterier som klarar av det från början. Tror jag läste någonstans att det krävs 800F, alltså 800st sådana kondensatorer för att ersätta ett 70AH batteri. Så det är vad du väljer smile Rätta mig om jag har fel..

Okej, vad behöver jag för kablar då typ? mvh/ johan

Gud älskar konstruktörer och järn är hårt!

stRaend
20 mars 2010
#16
http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc , som kalle_kalle sa. första du ska göra när du bygger ljud.

16 197 Inlägg
20 mars 2010
#17
stRaend skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc , som kalle_kalle sa. första du ska göra när du bygger ljud.

dock en sak i den filmen som ja anser e helt fel.. man säkrar inte av kabeln mellan batteri å generatorn. ..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

stRaend
20 mars 2010
#18
ne det har jag också funderat på, eftersom det inte sitter någon säkring där som standard? Märker man ifall den säkringen är sönder? Lyser lampan då kanske? tongue

21 761 Inlägg
20 mars 2010
#19
Laddlampan kommer inte att lysa ifall den säkringen pajjar. Lampan är kopplad till generatorns D+ och där fortsätter allting att fungera som vanligt (dvs den anslutningen har utgående  plusspänning), därför tänds inte laddlampan. smile

Såna saker är exempel på varför man inte kan lita helt på batterilampan, man bör därför även ha voltmätare kopplad på batterianslutningarna för att ha ordentlig koll på laddspänningen och att den verkligen kommer fram till batteriet.
Senast redigerat av Drönirettab (20 mars 2010)

70 Inlägg
21 mars 2010
#20
Tokken skrev:
Rehn_78 skrev:
Helt valfritt men det gör stor skilnad. Hälst en kondensator/steg. Nya bygget i min bil blir 3 nya steg samt 3 nya kondensatorer ihop med 3 st DLS 12" basar plus 2 gel-batterier.

Lite OT men vilka GEL batterier är det du ska använda?

Banners blå-röda.smile



Sök