2603
Sök

Audi 80 som har problem med tomgången

2 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
#1
Jag har en audi 80 årsmodell 90. Tomgången har börjat krångla. Det dunkar och låter ojämnt i motorn när jag står still med bilen eller när jag startar den. Kan det räcka med att man höjer tomgången eller skall man plocka isär och rengöra/byta?

146 Inlägg
26 mars 2010
#2
Ställa tomgång skall inte gå.
Kolla tjuvluft och då gärna fotpackningen mellan insugningsrör och insprutare. Förmodar att det är en MonoJetronic. Har för mig motorbokstäver borde vara PM eller liknande.
Finns ju lite kontakter att kolla av också.
Det där med dunkar får du gärna förklara lite närmare.

Vcds

8 Inlägg
27 mars 2010
#3
Inga vibrationer?


Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 mars 2010
#4
GamlaBettan skrev:
Jag har en audi 80 årsmodell 90. Tomgången har börjat krångla. Det dunkar och låter ojämnt i motorn när jag står still med bilen eller när jag startar den. Kan det räcka med att man höjer tomgången eller skall man plocka isär och rengöra/byta?

Hur menar du att det dunkar och låter ojämnt? Går varvtalet ner såpass att motorn börjar hacka och "hoppa" och hela bilen skakar?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 122 Inlägg
27 mars 2010
#5
på min audi 90 vare tomgångstabalisatorn. ! Bara lossa sen lägga den i ett bad med 5-56 över natten och dit igen smile Ventilen strejkade!


http://www.ladda-upp.com/bilder/32482/t … abalisator
Senast redigerat av ValP2k (27 mars 2010)

gasa nu foer faen!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 mars 2010
#6
GamlaBettan skrev:
Jag har en audi 80 årsmodell 90. Tomgången har börjat krångla. Det dunkar och låter ojämnt i motorn när jag står still med bilen eller när jag startar den. Kan det räcka med att man höjer tomgången eller skall man plocka isär och rengöra/byta?

Vi behöver motorkoden för att kunna hjälpa dig.



bearz skrev:
Ställa tomgång skall inte gå.
Kolla tjuvluft och då gärna fotpackningen mellan insugningsrör och insprutare. Förmodar att det är en MonoJetronic. Har för mig motorbokstäver borde vara PM eller liknande.
Finns ju lite kontakter att kolla av också.
Det där med dunkar får du gärna förklara lite närmare.

PM är en 1.8.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

146 Inlägg
27 mars 2010
#7
Ja att PM är en 1.8 visste jag redan och har för mig att den var vanlig i Audi 80.
Skrev lite fel ser jag. MonoMotronic skall det ju vara.

Vcds

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 mars 2010
#8
bearz skrev:
Ja att PM är en 1.8 visste jag redan och har för mig att den var vanlig i Audi 80.
Skrev lite fel ser jag. MonoMotronic skall det ju vara.

Trodde det stod någonstans att bilen tråden handlar om är en 2.0, men det verkar inte stå någonstans så jag blandar väl ihop med något annat.

Att en Mono Motronic går dåligt och ryckigt är väl inget ovanligt precis. Första man får kika på är nog "förgasarfoten" som är det absolut vanligaste.

Om bilen i fråga nu är en 1.8 och inte en 2.0E.




Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (28 mars 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

146 Inlägg
28 mars 2010
#9
Ja lite mer info skadar ju inte.
Om jag inte har helt fel så gissar jag att 2.0 kom med modeller 92>.

Vcds

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 mars 2010
#10
bearz skrev:
Ja lite mer info skadar ju inte.
Om jag inte har helt fel så gissar jag att 2.0 kom med modeller 92>.

Första 2.0an i en 80 fanns 1986, den hette SK och hade K-Jettronic. Sen finns det tror jag två andra varianter av 2.0 under slutet på 80-tal fram till 92 då AAD/ABT/AKB eller vad den motorn nu heter kom (någon av dom tre var väl 16v),  så visst finns det 2.0 innan 92, men hur vanliga dom är i sverige är ju en annan sak. tongue




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

146 Inlägg
28 mars 2010
#11
Tror inte dom var svensksålda då.
I Tyskland fanns/finns många varianter vi (nästan) aldrig får se.
Senast redigerat av bearz (28 mars 2010)

Vcds

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 mars 2010
#12
bearz skrev:
Tror inte dom var svensksålda då.
I Tyskland fanns/finns många varianter vi (nästan) aldrig får se.

Förvisso, det är en hel djungel med motorkoder när man börja forska i det.

2.0E finns svensksåld iaf, men som du säger så är 1.8 det absolut vanligaste.
Men vi får höra vad TS säger, ingen mening i att spekulera. smile




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#13
Tack för alla svar! Det är en 1.8. Ja varvtalet går ner och så vibrerar hela bilen , ja till och med ratten! Suck. Jag ska få min farsa att läsa era svar , i och med att det är han som kan mecka mer än vad jag kan smile


Sök