2423
Sök

Köpråd audi a3 eller Volkswagen Passat Sedan...

67 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
Nån annan som har något annat bra att tilläga?

67 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
Jag har verkligen beslutsångest:(sadsadsad

HJÄLP.

2 924 Inlägg
3 maj 2010
Det är ju två bilar som skiljer väldigt i storlek för det första, VW Passat är ju 2 storlekar större än Audi A3.
(VW Passat = Audi A6 och Audi A3 = VW Golf, storleksmässigt)

Skriv gärna vilka årsmodeller och motoralternativ du funderar på?
Väldigt avgörande...

~ Life is short, have FUN! ~

67 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
Hej peegee...

Budgeten är max 150 k.

På audin så är det 2.0 fsi... 150 hk

Sen finns ju även 1.6 fsi är då 115 hk.

Vet inte hur stor skillnad det är på 35 hk? gör det mycket?

Årsmodell -05 -06 eller -07-

Passat sedan

motro 2,0 fsi. 

samma årsmodeller.

198 Inlägg
3 maj 2010
A3an är ganska stor för att vara en "liten" bil. Den känns betydligt större invändigt än utvändigt både fram och bak. Lustigt nog så är det inte trängre i baksätet på en 3-dörrars än på en V70 bortsett från takhöjden. Dock sitter man lägre... Fram upplevs den inte som liten på något sätt, gott om plats även om man är lång. Jämfört med Golfen så känns den större, och är säkert det också. Bagaget är dock inte överdrivet stort, varken på 3-dörrarsmodellen eller på sportback/5-dörrars.

2,0 fsi upplevs som ganska rapp och är inte överdrivet törstig, neråt 0,6 (och under) är inte svårt att komma ner till på längre sträckor om inte högerfoten är för tung. En 1,6 eller 1,6 fsi går inte snålare i praktiken.

S-line-paketet kan rekommenderas så länge det inte är enbart komfort som prioriteras.

Passaten kan jag inte säga så mycket om, men den ser väldigt stor ut.. men det är egentligen mer bil för pengarna än A3an. Är utrymmen och komfort viktigare så är den antagligen ett bättre val. Vill man hellre ha en liten och rolig bil så är A3an förstahandsvalet.

Har du provkört någon av dem?

2 751 Inlägg
3 maj 2010
peegee skrev:
Det är ju två bilar som skiljer väldigt i storlek för det första, VW Passat är ju 2 storlekar större än Audi A3.

Väldigt avgörande...

Om passat är A6ans motsvarighet vad är då A4?

Who Djaa bless no man curse

67 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
TACK oskar000 för bra svar...

Okej, det som känns jobbigt är att det finns så få audi a3 2,0 ute med få mil.

Tittar men på 1.6 så känns det som att det finns hur mycket som helst ute att välja emellan.

Jag har testat audi a3 1.8tdi.  den var riktigt skön att köra.

Ska testa passaten idag.... 

Men känns som att det är svårt att hitta en audi a3, 2.0 under 6000 mil för max 150 k.

2 924 Inlägg
4 maj 2010
DasAuto skrev:
peegee skrev:

Väldigt avgörande...

VW har ingen ren motsvarighet till A4, visserligen har A4 och Passat även de en haft hel del gemensamt genom åren men storleksmässigt är det Passat = A6.

VW har visserligen nyaste Jetta om inte skiljer sig i storlek så mycket från A4 Sedan men Jetta byggs på VW Golf, som i sin tur ju som sagt motsvarar Audi A3 och på den har Audi ingen sedan-modell... vore ju väldigt dumt att rakt av ha modeller som konkurrerar med sig själva inom koncernen (VW äger ju Audi) wink
Nog om det.

67 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
vad tycker du annars då peegee ?

såg du vad jag skrev, angående vilken motor mm.

2 924 Inlägg
4 maj 2010
Ja, utan att läst så mycket av vad du skrivet tidigare så tycker jag det är ett litet märkligt val, jag hade förstått det bättre om du funderat i mellan A4/A6 och Passat.

Framförallt, vill du/behöver du ha en rymlig bil? Har du familj?
Ska den vara "sportigare" att köra eller föredrar du mer åt komfort?

Jag åker ju en gammal Passat Variant 1.8T själv och ska också byta inom närtid men klarar man sig på en A3 Sportback så tycker jag det är ett bra val (dock inte tillräckligt stor för mig)

67 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
okej.

nja familj har jag inte. en sambo smile

Vill ha lite sport och även komfort=)

Varför jag ibland blir mer sugen på passaten så är det för att den känns lyxigare än a3:an.

VW är mer generösa med "tillbehör"

2 924 Inlägg
4 maj 2010
Är alla Golf-modeller är borträknade eller?
Bland dem finns ju många olika alternativ för olika önskemål, Golfen är ju helt klart sportigare än Passat.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 maj 2010
Eller för att göra det ännu svårare för dig, varför inte en Audi A6? Då får du kvalitén och prestigen från en A3 och storleken och väguppträdandet (Nåja) från en Passat. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 924 Inlägg
4 maj 2010
Rquired skrev:
Eller för att göra det ännu svårare för dig, varför inte en Audi A6? Då får du kvalitén och prestigen från en A3 och storleken och väguppträdandet (Nåja) från en Passat. smile

Kolla då även in A4 och A5 som mellanting big_smile

Jag tror du måste bestämma dig först och främst hur stor bil du behöver... man ska ju inte köpa större bil än man behöver och framförallt inte om man värdesätter lite sportigare körkänsla wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 maj 2010
peegee skrev:
Rquired skrev:

Jag tror du måste bestämma dig först och främst hur stor bil du behöver... man ska ju inte köpa större bil än man behöver och framförallt inte om man värdesätter lite sportigare körkänsla wink

Jo självklart, men hittar man nya A4 eller ens någon A5 för samma pengar som en Passat från 2006? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 924 Inlägg
4 maj 2010
Rquired skrev:
peegee skrev:
Rquired skrev:

Jo självklart, men hittar man nya A4 eller ens någon A5 för samma pengar som en Passat från 2006? smile

Nä jag tänkte lite fel där, A5 går bort där men en A4 05-07 går att få för 150k.

67 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
hehe jo visst är a4 ett alternativ...

Jag var och testade audi igår....

Först en 1.6 fsi och sedan en 2.0 fsi...

På dom skiljer det 35 hk, och jag kännde inte någon större skillnad...

Har även kört 1.6 utan fsi på den är det 105 hk och då kännde jag skillnad.

Det här kommer bli min första bil så ni vet. Har inte mycket att jämföra med då..

Men är det inte bättre då att ta en 1.6 fsi, och få en nyare modell och bra mycket lägre miltal?

Vad säger ni?

67 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
hehe jo visst är a4 ett alternativ...

Jag var och testade audi igår....

Först en 1.6 fsi och sedan en 2.0 fsi...

På dom skiljer det 35 hk, och jag kännde inte någon större skillnad...

Har även kört 1.6 utan fsi på den är det 105 hk och då kännde jag skillnad.

Det här kommer bli min första bil så ni vet. Har inte mycket att jämföra med då..

Men är det inte bättre då att ta en 1.6 fsi, och få en nyare modell och bra mycket lägre miltal?

Vad säger ni?

67 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
?

2 751 Inlägg
6 maj 2010
peegee skrev:
DasAuto skrev:
peegee skrev:

Väldigt avgörande...

VW har ingen ren motsvarighet till A4, visserligen har A4 och Passat även de en haft hel del gemensamt genom åren men storleksmässigt är det Passat = A6.

VW har visserligen nyaste Jetta om inte skiljer sig i storlek så mycket från A4 Sedan men Jetta byggs på VW Golf, som i sin tur ju som sagt motsvarar Audi A3 och på den har Audi ingen sedan-modell... vore ju väldigt dumt att rakt av ha modeller som konkurrerar med sig själva inom koncernen (VW äger ju Audi) wink
Nog om det.

Är du redig eller?? Har du ens suttit i en A6? Det är ganska så stor skillnad mot en Passat. Tro inte att passat är i a6 klass för att det har ett förnuftigt baksäte vilket a4 saknar helt. . A6 är ganska mycket större än passat på alla sidor.

Snarare så att vw inte har någon motsats till A6.

golf - a3
passat - a4
phaeton - a8

Who Djaa bless no man curse

Sök