2466
Sök

Cyklister! Dem kör verkligen ovårdat och vårdslöst!

406 Inlägg
28 mars 2010
Residence skrev:
gamlingen skrev:
En cyklist är väl en oskyddad trafikant och dom är det farligt att köra på oavsett vilkens fel det är.

DOCK framför de ett fordon med krav på bromsar, belysning, reflexer, HJÄLM(som många inte har).. så någonstans anser jag att även cyklister som ska cykla på vägar där bilar framför bör få göra åtminstone ett teoriprov. då lär man få bort alla "söndagscyklister"..

jag menar; cyklister som cyklar fulla/påverkade riskerar ju att förlora sitt körkort...
så NÅGONSTANS bör det gå hand i hand att cyklister bör anses vara fordon.
ex. om en cyklist cyklar på en gångtrafikant... då ligger ju ansvaret och cyklisten till 100% .... ??

Hjälm bara krav om du är under 16år. vad jag vet.

Belysning bara när det är mörkt ej om det är ljust ute.

Jag cyklar precis som när jag kör bil följer alla regler men ändå har jag fått en ny cykel ett par gånger.
Så enligt mig där jag bor så tycker jag att Bilförarna nervärderar cyklisterna.

Men det finns dåliga Cyklister med.

MvH Glenn Wiberg

154 Inlägg
28 mars 2010
Vladde: Jag tycker absolut att du ska ta det här vidare. Ta kontakt med ditt försäkringsbolag igen och hör vad dom har att säga. Rätt SKA vara rätt, och i det här fallet så kan ju inte någon anse dig skyldig till det inträffade.

En till referens när det gäller olyckor med två bilar inblandade:

Man får aldrig köra fortare än att man kan stanna sitt fordon om något slags hinder skulle dyka upp framför fordonet.
Detta är ju som bekant ganska svårt att efterfölja då man knappast kan stanna om något hoppar fram 5 meter framför bilen.

MEN, lagen gäller fortfarande.

Lite kort info för den intresserade: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … cyklister/

Administratör
2 978 Inlägg
28 mars 2010
Sant men jag menade ett vanligt övergångställe för fotgängare enbart...

En kopp av den svarta såsen...

406 Inlägg
28 mars 2010
Vladde skrev:
Djexecute: Många kan inte alla regler. Bortsätt från dom reglerna så måste man köra så att inga olyckor sker. Du vet reglerna men sedan kommer det som du säger en bil från ingenstans och smäller på dig. Man kan inte alltid utgå från reglerna som cyklist

Där har du rätt.

Ne men Bilisterna nervärderar cyklistens fart till kan säga 10km/h men cyklisten kanske cyklar i 30km/h.

Har varit med om när man står i en korsning och ska rakt fram på huvudleden och bilisten som ska åka ut på huvudleden tycker att han har företräde bara för att han åker i en bil. Det är sådana förare jag möter dagligen. Rena faran.

MvH Glenn Wiberg

406 Inlägg
28 mars 2010
Goffen skrev:

Ja då måste man gå av cykeln eller vänta tills alla bilar har åkt.

MvH Glenn Wiberg

5 198 Inlägg
28 mars 2010
Verkar som om de flesta cyklister tror dom är odödliga.

5 198 Inlägg
28 mars 2010
DJeXCute skrev:
Goffen skrev:

överGÅNGställe.. man kliver av cykeln och går över.,,, men detta gäller inte e flesta cyklister.. TROR dom

Moving Minds
127 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
Lajning: Tack så jätte mycket för hjälpen. Jag ska kolla ta upp de här. Jag har liksom inte orkat. Men nu ska jag ta och göra det. Har fått mycket tips här idag.

154 Inlägg
28 mars 2010
Ingen fara Vladde. Hoppas detta löser sig till det bättre för din del. Lycka till!

Moving Minds
127 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
Jag har åkt i uppsala men där får man liksom acceptera som bilist att det är mycket cyklar.
Men där det är mer bilar än cyklar måste faktiskt cyklisterna anpassa sig. Dem riskerar livet hela tiden på gatorna!

406 Inlägg
28 mars 2010
gamlingen skrev:
DJeXCute skrev:
Goffen skrev:

överGÅNGställe.. man kliver av cykeln och går över.,,, men detta gäller inte e flesta cyklister.. TROR dom

Ja men ett överGÅNGställe kan även ha fyrkantiga vita sträck eller vad man ska kalla det för och då MÅSTE bilisten stanna för cyklister oavsett om dom går med cykeln eller kommer cyklades på den.

MvH Glenn Wiberg

154 Inlägg
28 mars 2010
DJeXCute skrev:
Ja men ett överGÅNGställe kan även ha fyrkantiga vita sträck eller vad man ska kalla det för och då MÅSTE bilisten stanna för cyklister oavsett om dom går med cykeln eller kommer cyklades på den.

Nej, ett övergångsställe gäller enbart för gående ( cyklister som leder cykeln över)
Däremot så finns det så kallade cykelöverfarter, dessa har de beryktade fyrkanterna som markerar att billister har väjningsplikt mot cyklisterna.

Rätt ska vara rätt wink

406 Inlägg
28 mars 2010
Lajning skrev:
DJeXCute skrev:

Nej, ett övergångsställe gäller enbart för gående ( cyklister som leder cykeln över)
Däremot så finns det så kallade cykelöverfarter, dessa har de beryktade fyrkanterna som markerar att billister har väjningsplikt mot cyklisterna.

Rätt ska vara rätt wink

Okej då big_smile

MvH Glenn Wiberg

Moving Minds
127 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
Men ingen av er har varit med om någonting sådant som mig eller?

1 224 Inlägg
28 mars 2010
Det som är roligt med vissa cyklister i storstäderna är att dem just som de flesta i tråden säger, att dem har samma företräde som de gående.
Vi säger så här: Obevakat övergångställe, människor står där framme och vill gå över vägen. Självklart hinner jag se dem när de går gående och stannar. Men när en cyklist kommer i 20-30 km/h från korsande gata och inte har någon avsikt att stanna eller ens sakta ner, Hur fan ska man hinna se honom då? och då är det ens egna fel? Om inte så får han en onödig smäll eftersom att han vill bevisa sin envishet/(dumhet) i trafiken?
Som man säger att feminister inte har fått tillräckligt med k*k kan man ju undra om cyklister har fått för lite av något annat?

Mvh på allihopa / Mazda6

i-vtec Do you?

Moving Minds
127 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
camaro67 skrev:
En död cyklist är en bra cyklist! Kom till Örebro och åk ett par varv på stan så har ni snart kört på någon

Har du kört på någon eller? tongue

Impossible Is Nothing
128 Inlägg
28 mars 2010
bmx skrev:
brandt_ skrev:
Ni som skyller på vladde är ni dumma i huvudet eller? om det är mörkt och det är bilar på båda sidorna när han ska backa ut hur i helvete ska han se en cyklist utan lampa komma i full fart.. vad fan är det med folk...

Oftast är cyklister helt dumma i huvudet och jag har fan lust och köra av dom ibland, men oftast räcker det med att köra upp bred vid och TUTA så dom blir livrädda och nästan trillar... Cyklister är värre än folk som bara går rakt ut på övergångsställena för att vi ska stanna.

ja dej skulle inte jag vilja möta på när jag cyklar!smart och tuta så att dom ramlar,du har inte funderat på va som kan hända då?NÖT...

Ja hoppas vi möts någon gång så jag kan TUTA och du trilla. nörd...
Senast redigerat av brandt_ (28 mars 2010)

Moving Minds
127 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
Mazda6sex skrev:
Det som är roligt med vissa cyklister i storstäderna är att dem just som de flesta i tråden säger, att dem har samma företräde som de gående.
Vi säger så här: Obevakat övergångställe, människor står där framme och vill gå över vägen. Självklart hinner jag se dem när de går gående och stannar. Men när en cyklist kommer i 20-30 km/h från korsande gata och inte har någon avsikt att stanna eller ens sakta ner, Hur fan ska man hinna se honom då? och då är det ens egna fel? Om inte så får han en onödig smäll eftersom att han vill bevisa sin envishet/(dumhet) i trafiken?
Som man säger att feminister inte har fått tillräckligt med k*k kan man ju undra om cyklister har fått för lite av något annat?

Mvh på allihopa / Mazda6

Bra uppfattning här. men min fråga är vad har feministerna med det här att göra? tongue

Moving Minds
127 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
gamlingen skrev:
Verkar som om de flesta cyklister tror dom är odödliga.

Det är det som är lite skrämmande tongue!

Sök