3442
Sök

Tips om nytt ljud som skall köpas!

117 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
Hej!

Ska köpa nytt ljud till min Golf GTI -05:a

Detta är vad jag är ute efter!

4 st 6,5" :or
2 st 4" :or

Och ett slutsteg! Pris för allt max 15 tusen. Vill inte ha baslåda, vill inte ta hål på massa ställen utan bara ersätta orginal högtalarna. Kom med olika tips! Vill ha riktigt fint ljud.

1 523 Inlägg
28 mars 2010
Dabanek skrev:
Hej!

Och ett slutsteg! Pris för allt max 15 tusen. Vill inte ha baslåda, vill inte ta hål på massa ställen utan bara ersätta orginal högtalarna. Kom med olika tips! Vill ha riktigt fint ljud.

http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=fo0134
http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=fo0016
http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=ud0156
detta kommer spela bra:)

117 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
valstadkillen skrev:
Dabanek skrev:
Hej!

http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=fo0134
http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=fo0016
http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=ud0156
detta kommer spela bra:)

Ser ut som ett helt okej paket =P. Ska avvakta lite och se andra tips med annars får de bli de paketet då smile.

Mvh. Daban

1 224 Inlägg
28 mars 2010
Tja! Lånar din tråd lite men är ute efter samma grejer!
Dock behöver jag 4st 6x8 högtalare, då jag inte heller vill hålla på att borra.

Någon som vet vart man kan hitta 6"x8" Högtalare?
Mvh
Senast redigerat av Mazda6sex (28 mars 2010)

i-vtec Do you?

1 727 Inlägg
28 mars 2010
Dabanek skrev:
Hej!

Amega coax3,5or 2st, och 4st lösa 6.5 middar, knappt 5 lappar. Sök Amega så hittar du hur det spelar.
Jag vet hur det spelar, men jag e partisk. wink
Tar du sedan Emphaser slutsteg, 2260S till middarna, och ett 2160S till 3,5orna kommer det att spela xxx.
Och ska det absolut bara vara ett steg så kan du ta ett 4160 S, det kommer räcka ändå, och spar då ytterligare 3000:-
Dom 15 tusen går då inte åt i nåt av fallen, så då blir det lite över att lägga på välbehövlig dämpmatta.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

117 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Dabanek skrev:
Hej!

Amega coax3,5or 2st, och 4st lösa 6.5 middar, knappt 5 lappar. Sök Amega så hittar du hur det spelar.
Tar du sedan Emphaser slutsteg, 2260S till middarna, och ett 2160S till 3,5orna kommer det att spela xxx.
Och ska det absolut bara vara ett steg så kan du ta ett 4160 S, det kommer räcka ändå, och spar då ytterligare 3000:-
Dom 15 tusen går då inte åt i nåt av fallen, så då blir det lite över att lägga på välbehövlig dämpmatta.

Pierre

Skit shysst ska kolla upp detta på en gång!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 mars 2010
Horsyhorse skrev:
Dabanek skrev:
Hej!

Pierre

Jag vet med hur kombon QCOX350 och DRVRQ6 låter (delat dem på 15+Hz mellan koaxen och middarna nu och OJ vad ljudbilden lyftes) och de låter riktigt bra med ett SRx 5.  Dock saknas det lite effekt för middarna då de vill krokna först i anläggningen. 55W ÄR i underkant till dem wink

Trevlig diskant och mellanregister i dessa, såvida man har de 2l de vill ha. Annars får man pilla lite.
Midbasarna rätt monterat och med rätt drivning behöver knappast ngn bas i botten om man ser till SQ-bruk. De går att få så att de gräver DJUPT.

Generellt sett skulle jag vilja säga att de (ihop med mitt Audisonsteg) har en mjuk karaktär om än ngt mörk (jämfört med mina Focal K2 Power 130KR) men väldigt öppet och behagligt ljud.

Mkt trevliga högtalare.

Men vad jag undrar över är vad Dabanek menar med 4st 6".......är det till dörrarna fram och bak du syftar på...eller är det 4st fram? wink

Om så är fallet tipsar jag istället om Amegas koaxial QCOX60 till de bakre dörrarna och QCOX350 + DRVRQ6 fram. Runt 5700:-

Steg att driva det med?
Här kommer ngr alternativ:
DLS RA40 4478:-
Audison SRX 4 3195:-
Kicker IX500.4 4995:-
Hertz HP4 7900:-

Dessa priser (både på Amega och stegen) är tagna från Ljudstudion.

Seastreams Garage har tex:
Genesis Profile 4 4500:-
Genesis Profile 4 Ultra 7000:-
Emphaser 480 3850:-
Emphaser 4160s 5250:-

Men ngr andra dyrare steg jag tror skulle funka riktigt bra med är:
Genesis Four Channel 9200:-
DLS Ultimate A4 9400:- (DLS listpris)
Audison LRx 4.1k 7995:-

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

117 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
Horsyhorse skrev:
Dabanek skrev:
Hej!

Pierre

Jag vet med hur kombon QCOX350 och DRVRQ6 låter (delat dem på 15+Hz mellan koaxen och middarna nu och OJ vad ljudbilden lyftes) och de låter riktigt bra med ett SRx 5.  Dock saknas det lite effekt för middarna då de vill krokna först i anläggningen. 55W ÄR i underkant till dem wink

Trevlig diskant och mellanregister i dessa, såvida man har de 2l de vill ha. Annars får man pilla lite.
Midbasarna rätt monterat och med rätt drivning behöver knappast ngn bas i botten om man ser till SQ-bruk. De går att få så att de gräver DJUPT.

Generellt sett skulle jag vilja säga att de (ihop med mitt Audisonsteg) har en mjuk karaktär om än ngt mörk (jämfört med mina Focal K2 Power 130KR) men väldigt öppet och behagligt ljud.

Mkt trevliga högtalare.

Men vad jag undrar över är vad Dabanek menar med 4st 6".......är det till dörrarna fram och bak du syftar på...eller är det 4st fram? wink

Om så är fallet tipsar jag istället om Amegas koaxial QCOX60 till de bakre dörrarna och QCOX350 + DRVRQ6 fram. Runt 5700:-

Steg att driva det med?
Här kommer ngr alternativ:
DLS RA40 4478:-
Audison SRX 4 3195:-
Kicker IX500.4 4995:-
Hertz HP4 7900:-

Dessa priser (både på Amega och stegen) är tagna från Ljudstudion.

Seastreams Garage har tex:
Genesis Profile 4 4500:-
Genesis Profile 4 Ultra 7000:-
Emphaser 480 3850:-
Emphaser 4160s 5250:-

Tjena!

Ska kolla upp detta verkar väldigt intressant. De var som du misstänkte 2 st fram och två bak sedan 2 st 4" ror fram.

Själv har jag tittat på Alpine PDX 4.150 watt steg. Sedan JRL C608GTI. Är detta något som kan funka bra?

Mvh. Daban

7 241 Inlägg
28 mars 2010
Kan inte uttala mig om PDX.....hört både bu o bä om dem.....

Men ja då tycker jag absolut QCOX350 + DRVRQ6 fram  och QCOX60 i bakdörrarna.

Nackdelen som jag ser det med detta och ETT fyrkanalssteg är att man behöver ett passivt filter mellan 350och midbasen fram, såvida man inte kr steget på dessa och bakre coax på enheten (HELGERÅN om man gör det)

Sexkanalssteg eller ett fyrkanals plus ett tvåkanals är med ett par alternativ.

Men billigast blir högst troligt ett par passiva filter mellan framsystemet.....
Kan nog både Pierre (Seatreams) och Roger (ljudstudion) kika på om så skulle vara.

117 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
Tjena!

Har kolla upp Amega högtalarna. De verkar vara bra! Undrar om det finns 1-2 andra märken som är likvärdiga eller bättre. Kostnaden är inget problem, utan vill gärna ha 3 olika alternativ så jag kan provlyssna och se vad jag själv tycker med.

Förresten vad ska man kolla på när man kollar på steg? Är det något i specifikationerna som visar på att de är ett riktigt bra steg eller är de märke och erfarenhet som krävs för att veta om det är ett bra steg eller inte.

Mvh. Daban

7 241 Inlägg
29 mars 2010
För det priset?

Nä..... Amega är rätt oslagbara i dagsläget när det gäller att köra utan separat bas.
Dock kräver de en RIKTIGT stabil montering, annars kommer dörren att fladdra med big_smile
Så ren bolt-on i dörrarna är inte att tänka på, utan en stabil baffel som är bra monterad i dörren (en mdf-platta utsågad att passa ÄR inte så jobbig att göra).

Sedan vad gäller steg så har du fått alternativ av både mig o Pierre.....
Jag gillar själv ljudet jag får ihop med mitt Audison SRx, men middarna får lite för lite effekt (55W RMS) i mitt tycke.
Pierre gillar ljudet med Emphaser som han sade innan. Då skall man tydligen få en hel del "jävlar anamma" i ljudet.

I vilket fall som helst så är "stampa takten faktorn" hög med Amega.

4 693 Inlägg
29 mars 2010
Mazda6sex skrev:

Mvh

Tror folk missade ditt inlägg smile

Menade du 6x8" eller 6x9"? Har inte sett 6x8", därför jag frågar

Booyakasha!

39 Inlägg
29 mars 2010
Softis skrev:
Mazda6sex skrev:

Mvh

Tror folk missade ditt inlägg smile

Menade du 6x8" eller 6x9"? Har inte sett 6x8", därför jag frågar

http://caraudiosecurity.com/shop/produc … akers.html

kolla kolla wink

7 241 Inlägg
29 mars 2010
Inte sett 6x8" på svenska marknaden.....kanske beroe på att det inte är en EU-standard utan mer troligt en jänkestandard.
Du får nog ta kontakt med en butik som kan hjälpa dig att ansingen beställa hem, eller så får du vackert bita i det sura äpplet och modifiera för att få dit annat.

1 581 Inlägg
29 mars 2010
Säger som tidigare, lägg minst 1000 kr på dämpningsmattor om du ska satsa på bra ljud

117 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
Fellow skrev:
Säger som tidigare, lägg minst 1000 kr på dämpningsmattor om du ska satsa på bra ljud

Tjena!

Okej, ska kolla in det där smile. Tack!

38 Inlägg
29 november 2011

så här lagom 1,5 år senare kommer jag med en dum fråga.
en polare vill sälja ett genesis four channel för 2000 till mig.

Är de lika bra fortfarande jämfört med "dagens" teknologi?
är det värt pengarna?

Hade annars tänkt köpa ett dls ra-40...
Mvh

Sök