Horsyhorse skrev:
Dabanek skrev:
Hej!
Ska köpa nytt ljud till min Golf GTI -05:a
Detta är vad jag är ute efter!
4 st 6,5" :or
2 st 4" :or
Och ett slutsteg! Pris för allt max 15 tusen. Vill inte ha baslåda, vill inte ta hål på massa ställen utan bara ersätta orginal högtalarna. Kom med olika tips! Vill ha riktigt fint ljud.
Amega coax3,5or 2st, och 4st lösa 6.5 middar, knappt 5 lappar. Sök Amega så hittar du hur det spelar.
Jag vet hur det spelar, men jag e partisk.
Tar du sedan Emphaser slutsteg, 2260S till middarna, och ett 2160S till 3,5orna kommer det att spela xxx.
Och ska det absolut bara vara ett steg så kan du ta ett 4160 S, det kommer räcka ändå, och spar då ytterligare 3000:-
Dom 15 tusen går då inte åt i nåt av fallen, så då blir det lite över att lägga på välbehövlig dämpmatta.
Pierre
Jag vet med hur kombon QCOX350 och DRVRQ6 låter (delat dem på 15+Hz mellan koaxen och middarna nu och OJ vad ljudbilden lyftes) och de låter riktigt bra med ett SRx 5. Dock saknas det lite effekt för middarna då de vill krokna först i anläggningen. 55W ÄR i underkant till dem
Trevlig diskant och mellanregister i dessa, såvida man har de 2l de vill ha. Annars får man pilla lite.
Midbasarna rätt monterat och med rätt drivning behöver knappast ngn bas i botten om man ser till SQ-bruk. De går att få så att de gräver DJUPT.
Generellt sett skulle jag vilja säga att de (ihop med mitt Audisonsteg) har en mjuk karaktär om än ngt mörk (jämfört med mina Focal K2 Power 130KR) men väldigt öppet och behagligt ljud.
Mkt trevliga högtalare.
Men vad jag undrar över är vad Dabanek menar med 4st 6".......är det till dörrarna fram och bak du syftar på...eller är det 4st fram?
Om så är fallet tipsar jag istället om Amegas koaxial QCOX60 till de bakre dörrarna och QCOX350 + DRVRQ6 fram. Runt 5700:-
Steg att driva det med?
Här kommer ngr alternativ:
DLS RA40 4478:-
Audison SRX 4 3195:-
Kicker IX500.4 4995:-
Hertz HP4 7900:-
Dessa priser (både på Amega och stegen) är tagna från Ljudstudion.
Seastreams Garage har tex:
Genesis Profile 4 4500:-
Genesis Profile 4 Ultra 7000:-
Emphaser 480 3850:-
Emphaser 4160s 5250:-
Men ngr andra dyrare steg jag tror skulle funka riktigt bra med är:
Genesis Four Channel 9200:-
DLS Ultimate A4 9400:- (DLS listpris)
Audison LRx 4.1k 7995:-