3899
Sök

Låter du din sambo/flickvän/pojkvän köra din lekbil?

1 653 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
Fick frågan idag av min käre sambo "När du är klar med skylinen så får väl jag köra den också va?"

och jag visste faktiskt inte riktigt vad jag skulle svara på det.
Jag har jättesvårt för att låna ut mina bilar öht utom till folk jag verkligen litar på till 100% att de sköter sig och jag vet kör bra.

Hon har inte körkort ännu men det är på G så när hon skulle använda bilarna så är det med rykande färskt kort dessutom.

Även bruksbilen (volvo 850 -97) har jag svårt för att låta andra köra, men den har jag övertalat mig själv att hon såklart ska få använda när hon fått kortet, den får väl ändå räknas som "vår" bil så att säga.

Men skylinen, min leksak som jag plöjer ner hundratals timmar på att få som jag vill ha den, och inte bara är att byta lite delar på osv om det händer något, är jag ytterst tveksam till om jag vill låta henne köra den, visst, kanske provköra någon gång, men nytt körkort med högerstyrt och ingen vana från turbobil gör att det skulle ske med mitt hjärta i halsgropen...

Hon är såklart förbannad på mig pga den inställningen, men vafaan, det är inte "bara en bil" för mig vilket alla andra verkar se det som.

Är jag ensam om denna uppfattning, låter ni eran sambo/flickvän/pojkvän köra era leksaker?

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

228 Inlägg
31 mars 2010
Haha, Nja, helst inte! Tjejen har inte fått köra min volvo än! Hon fick köra Golfen ett par ggr men man var allt lite nervöst! Får se om ja vågar släppa henne i volvon, men har lovat att hon ska få provköra iaf.. när det blir vår och torra vägar!

Det e VI som e HAMMARBY!

x40
1 209 Inlägg
31 mars 2010
lever man ihop så e saken inte så enkel. min sambo får låna varan bil, visst fan har vart lite dyrt efter att hon har haft d, men jag kan tyvärr inte säga nej te henne, hon har faktisk hjälp mej med pengar för att få bilen som jag vill ha..
visst fan har jag lust att säga nej te henne, men då skulle hon absolut bli så les på d.. så det e bara att lita på henne och se vad som händer, nu vet jag inte hur trimad din bil e, men jag skulle aldrig låta min tjej köra en bil som e super trimad, och tror oxå att hon skulle förstå.. nu e min bil trimad te 250 hk och hon har frågat mej om jag kan åka med henne för att se hur bilen e.

Volvo S40 turbo.

Hobby Fotograf
650 Inlägg
31 mars 2010
Självklart inte, skulle aldrig släppa lös min flickvän i min "lekbil" om jag nu hade haft en tongue Men nej jag tycker du gör rätt! Känns det inte rätt att låta henne köra så borde du inte låna ut den. Kanske när hon är mer kör van men inte ännu smile

653 Inlägg
31 mars 2010
Jag brukar svara med ett NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ! till folk jag inte är helt säker kör bra, spec till min flickvän, hon har samma inställning som din "det är ju bara en bil".

Smoke tires not drugs

1 231 Inlägg
31 mars 2010
nej från min sida

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 mars 2010
För att min flickvän skulle få köra min lekbil krävs för det första att jag har en lekbil tongue

Men jag hade lånat ut även en finare bil, helt enkelt med tankesättet att "det är bara en bil". Men jag hade naturligtvis vägt in hennes erfarenhet i frågan, och hurvida hon är notoriskt klantig eller ej.

Men att låna ut min skyline, eller överhuvud taget en motorstark bil, till en flickvän med färskt körkort hade jag inte gjort. Lika mycket med omtanke om henne som med bilen i sig!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 587 Inlägg
31 mars 2010
Bor ihop med min tjej, klart fan hon får köra den, men bara lugnt då utan att gasa osv, så hon får en vana till just år bil.. Men llåta henne vara gasglad allt för mkt är nog ingen bra idé.. haha

186 Inlägg
31 mars 2010
Klart frugan får köra "lekbilen" om hon vill, visst är man lite nervös ibland med va fan, man har ju helförsäkring för yttre skador wink

Sedan motorstark bil eller inte.. tror inte det spelar så stor roll, vi hade m3an när frugan tog körkort och hon körde runt den som första bil, inga bekymmer.
Evon ville hon faktiskt inte köra pga. sinter kopplingen som hon tyckte verkade obekväm..

Skulle jag säga "Nej du får inte köra bilen" så skulle hon säga då säljer vi den och köper en skitbil som jag får köra då... och då hade det varit slut med det roliga hehe

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra

~ Team Ljudstudion ~
106 Inlägg
31 mars 2010
Nu är ju jag en tjej med körvana, men att inte lita på sina instinkter och magkänsla när vi pratar om en person som precis tagit sitt körkort.. Man vet ju själv hur man var precis då.. Så jag hade faktiskt lugnat mig med att låna ut skyan till flickvänen och desutom postenbil gör inte saken lättare då det är lite teknik/vanesak att köra på fel sida..

Blir hon tjurig så får hon bli det låt henne hållas.. och sure på en öppen parkering kan hon väl få testa lite lugnt men då är det under ordnade former och inte mitt på motorvägen/vägarna med massa annan trafik då hon knappt vant sig vid att köra annars.. :]

Idrott luktar svett, Sport luktar bensin!!

www.maniacracing.se
494 Inlägg
31 mars 2010
NEJ min sambo får INTE KÖRA MIN BIL... Hon fick chansen innan jag lacka om dom då den va nästa orginal och det slutade med att fram kofångaren hängde på halvflagg och ett par repade fälgar... Så hon kör på samma sätt med min bil som hon gör med sin äckliga volvo 740 -89 allså hon skiter i om det är en trottoar kant i vägen eller en buske eller något annat

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se

97 Inlägg
31 mars 2010
Lånar inte ut min bil till någon jag känner då dom kör som arslen och är inte rädda om sina egna bilar så har ingen lust att låna ut den:P

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
31 mars 2010
fråga om du får prova hennes dyraste skor och springa runt i eller hennes finaste väska att ha verktygen i när du ska hjälpa polaren som fått motorstopp.

det är ju bara skor eller en väska..

känns lite som att hon vill springa innan hon lärt sig krypa

2slow

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
31 mars 2010
för att jag äns skulle kunna tänka de möjligt måste jag va bra döende och ha gett upp bilar för länge sen för de ska inträffa

DVS kommer aldrig o hända

Redlinefoto
259 Inlägg
31 mars 2010
Det beror på, har man en ombyggd bil som man lagt ner massa jobb på så är det ju klart att man inte ska låna ut den om man e osäker.

Men att inte låna ut en vanlig bil är ju bara löjligt, det finns försäkringar!

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P

1 853 Inlägg
31 mars 2010
Bara familjen och väldigt nära vänner man känt längre och kan lita på får provköra om jag sitter med...

Bilprovningen få inte ens provköra dom så kinkig är jag smile

Gällande tjejen är det lite tvärt om. Hon vill inte köra ex golfen eller några av dom andra bilarna jag är rädda om på grund av att jag är så rädda om dom...

Jag fick mer eller mindre tvinga hon att provköra golfen ex smile

/mvh soyd

667 Inlägg
31 mars 2010
låter flickvänen köra min 740 har gått bra dem flesta gångerna, det värsta som hänt var en trasig baklyckta men det var allt tog 5 dagar sen satt det ny baklyckta på big_smile.. så hon får köra så länge hon köper nytt om det går sönder wink

"Unloaded"
1 557 Inlägg
31 mars 2010
azid skrev:
fråga om du får prova hennes dyraste skor och springa runt i eller hennes finaste väska att ha verktygen i när du ska hjälpa polaren som fått motorstopp.

det är ju bara skor eller en väska..

känns lite som att hon vill springa innan hon lärt sig krypa

Ett grymt bra motargument, tjejen din(som så många) tycker säkert att hennes Dolce Gab-whatever väska är HELIGT FÖREMÅL som ENDAST hon och hennes närmaste tjejpolare får handskas med. "Vill du köra min leksak så ska jag få hållas med din leksak". Misstolka nu inte "leksak" ;P

"When innovation meets passion!"

782 Inlägg
31 mars 2010
Hade jag haft en flickvän så hade jag aldrig lånat ut min lekbil med kompressormatad v8a, små trumbromsar, inga bälten och en gaswire som ibland låser dej när man gasar fullt men det beror inte på att jag är rädd om bilen utan risken att flickvännen kör ihjäl sej är nog 50% om gasen hänger sej och hon inte har vett att stänga av tändningen.

90% av raggarna sätter en 18åring med nytaget körkort bakom ratten på fullsizebilar som det troligtvis ligger mer jobb bakom än på din bil dessutom blir det mer problem om en gammal 50-70talsbil skulle krockas el skadas än en modern bil där man bara skickar efter nya delar från tillverkaren/stylingföretaget.

En vanlig skyline tycker jag du kan låna ut om den inte lider av däckrök vid minsta gaspådrag och gashäng men du kan ju åka med tills hon har lärt sej att köra postbil.

1 237 Inlägg
31 mars 2010
Låter inte vem som helst låna min heller, dock har det ju hänt några gånger då jag behövt fyllechaufför t.ex. Sen är det ju underbart att se sin egna bil köra iväg om nån annan sa, står o drägglar tills den försvinner vid horisonten tongue

Sök