4070
Sök

Bilen rullar in i bakomvarande bil, vem är orsaken?

29 Inlägg
3 april 2010
#21
Man får ju använda sitt förnuft wink Jag är rädd om min bil, klart jag håller avstånd. Om bilen bakom inte är rädd om sin bil och inte håller avstånd, ja då riskerar han min härliga dragkrok smile Så enkelt är det. smile

787 Inlägg
3 april 2010
#22
jorgen72 skrev:
Jag tycker helt klart att det är ditt fel du får inte rulla bakåt o klarar jag o starta med lastbil o släp i uppförsbacke utan o rulla bakåt så borde du klara det med en personbil

Duktig, en expert, några råd för oss andra amatörer som kanske råkar åka bak några cm när man kör iväg?

Edit: Visserligen om någon står för nära bakom så brukar jag lägga i backen smile då blir dom nervösa och flyttar snällt bak en bit haha smile
Senast redigerat av AlvereZ (3 april 2010)

jorgen72
3 april 2010
#23
AlvereZ skrev:
jorgen72 skrev:
Jag tycker helt klart att det är ditt fel du får inte rulla bakåt o klarar jag o starta med lastbil o släp i uppförsbacke utan o rulla bakåt så borde du klara det med en personbil

Duktig, en expert, några råd för oss andra amatörer som kanske råkar åka bak några cm när man kör iväg?

Edit: Visserligen om någon står för nära bakom så brukar jag lägga i backen smile då blir dom nervösa och flyttar snällt bak en bit haha smile

använd dragläge o handbroms

787 Inlägg
3 april 2010
#24
jorgen72 skrev:
AlvereZ skrev:
jorgen72 skrev:
Jag tycker helt klart att det är ditt fel du får inte rulla bakåt o klarar jag o starta med lastbil o släp i uppförsbacke utan o rulla bakåt så borde du klara det med en personbil

Duktig, en expert, några råd för oss andra amatörer som kanske råkar åka bak några cm när man kör iväg?

Edit: Visserligen om någon står för nära bakom så brukar jag lägga i backen smile då blir dom nervösa och flyttar snällt bak en bit haha smile

använd dragläge o handbroms

Orka handbroms. 4 puckad sinter, bilen bakom får vackert hålla avstånd!! Annars är det dragkrog eller bränt gummit som kommer..

Men skyll dig själv om du ställer dig några cm ifrån någon som inte är expert som dig wink

BMW fantast
1 172 Inlägg
3 april 2010
#25
jag tycker det är personens som rullar bakåt som bär ansvaret.
stod bakom en gammal gubbe vid rödljus en gång, och såg hur han börja rulla bakåt. la mig på tutan, men han fattade inte. kunde själv inte backa för hade bil bakom mig. var bara att ta emot smällen. som tur skulle fronten in på lackering. höll även ett tällräckligt avstånd tyckte jag.
Där finns väl ingen regel på minsta avstånd när man står i kö vid rödljus, korsningar m.m. Lite hänsyn får man ta och hålla ett lagom avstånd, och sen får man hoppas att personen framför har körkort och koll på dragläget, och inte rullar bak mer än  nån enstaka centimeter.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

2 982 Inlägg
3 april 2010
#26
jonnielahti skrev:
jadu, körskollärare och nån ''infogubbe''
EDIT, tog kortet i novemer, s det e dagens regler tongue
men det e ju praktiskt omöjligt att göra varje gång wink
men jag brukar inte rulla bakåt, rullar man på så anses väl det som påbackning.

'det är klart det inte är omöjligt!
ja´kör manuell och jag har under mina 8 år med körkort ALDRIG rullat bakåt när jag ska köra fram.

fan för er som inte klarar av att inte rulla bakåt.
jag undrar verkligen hur många ni kör in i när ni fickparkerar i backe.


2 982 Inlägg
3 april 2010
#27
AlvereZ skrev:
jorgen72 skrev:
Jag tycker helt klart att det är ditt fel du får inte rulla bakåt o klarar jag o starta med lastbil o släp i uppförsbacke utan o rulla bakåt så borde du klara det med en personbil

Duktig, en expert, några råd för oss andra amatörer som kanske råkar åka bak några cm när man kör iväg?

Edit: Visserligen om någon står för nära bakom så brukar jag lägga i backen smile då blir dom nervösa och flyttar snällt bak en bit haha smile

varför ska någon bli nervös för att du lägger i backen ?
backar du in i bilen så kommer du få suga på försäkringsbolaget karamell.


787 Inlägg
3 april 2010
#28
Residence skrev:
AlvereZ skrev:
jorgen72 skrev:
Jag tycker helt klart att det är ditt fel du får inte rulla bakåt o klarar jag o starta med lastbil o släp i uppförsbacke utan o rulla bakåt så borde du klara det med en personbil

Duktig, en expert, några råd för oss andra amatörer som kanske råkar åka bak några cm när man kör iväg?

Edit: Visserligen om någon står för nära bakom så brukar jag lägga i backen smile då blir dom nervösa och flyttar snällt bak en bit haha smile

varför ska någon bli nervös för att du lägger i backen ?
backar du in i bilen så kommer du få suga på försäkringsbolaget karamell.

Eeh jadu jag har aldrig gått ut och frågat faktiskt, vill inte parkera bilen mitt i korsningen och ge mig ut? Men antagligen för att dom inte vill bli på backade? Öööh..

Nej men står dom 5 CM bakom så får dom nog skylla sig själva att dom inte höll avstånd.. För alla är ju Experter som du och dom flesta andra här på gorg.. Eller inte..

Så är nog ganska många % som råkar åka bak någon CM innan dom åker iväg i backe..

Och då är det ju ganska onödigt att stå 5CM nära när man kan stå 20 och slippa bli påbackad?

Edit: På backad känns ju lite fel iof, på rullad känns ju bättre..
Senast redigerat av AlvereZ (3 april 2010)

jorgen72
3 april 2010
#29
AlvereZ skrev:
Residence skrev:
AlvereZ skrev:
Duktig, en expert, några råd för oss andra amatörer som kanske råkar åka bak några cm när man kör iväg?

Edit: Visserligen om någon står för nära bakom så brukar jag lägga i backen smile då blir dom nervösa och flyttar snällt bak en bit haha smile

varför ska någon bli nervös för att du lägger i backen ?
backar du in i bilen så kommer du få suga på försäkringsbolaget karamell.

Eeh jadu jag har aldrig gått ut och frågat faktiskt, vill inte parkera bilen mitt i korsningen och ge mig ut? Men antagligen för att dom inte vill bli på backade? Öööh..

Nej men står dom 5 CM bakom så får dom nog skylla sig själva att dom inte höll avstånd.. För alla är ju Experter som du och dom flesta andra här på gorg.. Eller inte..

Så är nog ganska många % som råkar åka bak någon CM innan dom åker iväg i backe..

Och då är det ju ganska onödigt att stå 5CM nära när man kan stå 20 och slippa bli påbackad?

Edit: På backad känns ju lite fel iof, på rullad känns ju bättre..

Jag håller med dej att det är onödigt att stå så nära men gör någon det så är man ju extra försiktig när man ska köra iväg
Senast redigerat av jorgen72 (3 april 2010)

denkz
323 Inlägg
4 april 2010
#30
Jag anser att om försäkringsbolaget får in ett olycksfall där bilen bakom stått 5cm bakom bilen framför (i stopp vid rött ljus) så är det hur man än vrider och vänder på det bilen bakoms fel. Finns absolut ingen anledning alls till att stanna 5 cm bakom bilen framför.

Jag fick lära mig när jag övningskörde på bilskola att man ska se bakdäcken på bilen framför.
Detta är ju dock mest för att man ska kunna svänga runt bilen framför om den bilen skulle få stopp utan att behöva backa.

Men tror att 9 gånger av 10 så är det nog bilen bakom som stannat 5 cm bakom bilen framför som blir dömda till att ha gjort fel.


4 005 Inlägg
4 april 2010
#31
Värst vad alla anser saker. smile Kolla vad lagen säger ovan istället. Går ju inte att tolka fel?


2 982 Inlägg
4 april 2010
#32
AlvereZ skrev:
Residence skrev:
AlvereZ skrev:

Duktig, en expert, några råd för oss andra amatörer som kanske råkar åka bak några cm när man kör iväg?

Edit: Visserligen om någon står för nära bakom så brukar jag lägga i backen smile då blir dom nervösa och flyttar snällt bak en bit haha smile

varför ska någon bli nervös för att du lägger i backen ?
backar du in i bilen så kommer du få suga på försäkringsbolaget karamell.

Eeh jadu jag har aldrig gått ut och frågat faktiskt, vill inte parkera bilen mitt i korsningen och ge mig ut? Men antagligen för att dom inte vill bli på backade? Öööh..

Nej men står dom 5 CM bakom så får dom nog skylla sig själva att dom inte höll avstånd.. För alla är ju Experter som du och dom flesta andra här på gorg.. Eller inte..

Så är nog ganska många % som råkar åka bak någon CM innan dom åker iväg i backe..

Och då är det ju ganska onödigt att stå 5CM nära när man kan stå 20 och slippa bli påbackad?

Edit: På backad känns ju lite fel iof, på rullad känns ju bättre..

nu tog jag upp den biten där du lägger i backen..
om jag står 5 cm bakom dig och du lägger i backen och kör.. vem suger på vems karamell då?
det där med att lägga i baken signalerar hur pass mogen man är i trafiken.

jag är inte expert men jag använder huvudet i trafiken medans du använder backväxeln.


hursomhavet: lägger du i backen och kör på någon .. så är det du som får pröjsa.
sen hoppas jag även att du ser upp med vem du "hotar" med din backväxeln.


finns ju många som hittat sina egna sätt för att lösa "problem" i trafiken.
vissa använder våld, andra sparar regnr för att hälsa på några dagar efteråt och vissa använder backväxeln.


2 656 Inlägg
4 april 2010
#33
AlvereZ skrev:
jorgen72 skrev:
AlvereZ skrev:

Duktig, en expert, några råd för oss andra amatörer som kanske råkar åka bak några cm när man kör iväg?

Edit: Visserligen om någon står för nära bakom så brukar jag lägga i backen smile då blir dom nervösa och flyttar snällt bak en bit haha smile

använd dragläge o handbroms

Orka handbroms. 4 puckad sinter, bilen bakom får vackert hålla avstånd!! Annars är det dragkrog eller bränt gummit som kommer..

Men skyll dig själv om du ställer dig några cm ifrån någon som inte är expert som dig wink

sluta med och sätt på 4 puckars om du inte kan hantera de!


The real Swede
56 Inlägg
4 april 2010
#34
Det intressanta med denna tråd är hur vet ni att det är endast 5 cm mellan bilarna, någon som gått ut och mätt avståndet?
Om det nu mot förmodan skulle vara 5 cm mellan bilarna och den främre bilen skulle rulla bakåt dessa 5 cm så skulle det inte ens bli en lackskada på någon bil därför att farten och kollisionen inte är tillräcklig hög eller kraftig.
Jag har haft körkort i 30 år och kör 8000 mil/år i Sthlms innerstad med bärgningsbil så jag har sett hur många som helst krockar där bilarna bara rullat in i varandra i köhastighet vid stoppljus = blir inga skador på bilarna.
Om man nu går tillbaka till urspungsfrågan och gör exemplet mera trovärdigt, om man står och väntar på grönt ljus i en backe och en bil har ställt sig cirka 40-50 cm bakom (vilket i backspegeln ser ut som 5 cm) och framförvarande bil rullar så pass långt utan att få dragläge då blir det den framförvarande bilens fel.

Som någon annan sa, alltid det fordon som är i rörelse som är felande spelar ingen roll vad för spekulationer ni har.

Mvh,
Eric Hjelte


Sök