3931
Sök

Kastrerad calibra turbo blir vectra coupe

1 291 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
#1
Vi börjar med lite historia.

Köpte bilen i november -08 tror jag det var, den kom ut på blocket till helt rätt kurs så det var bara att åka upp till lule och dra hem skiten, att han dessutom prutade fastän det ringde ett par stycken under tiden vi va där

http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2010/bild029_81504336.jpg

http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2010/img_1247_81504428.jpg

Bilen hade blivit stulen på nån fest och körd av vägen med så den var ju lätt krockskadad fram men bytte en länkarm och justerade toe så var den fult körbar så man kunde testa grejerna ordentligt

Dett satt även en del fina bitar på bilen som 17" fälgar, nya bromsar, gula koni med sänkfjädrar bla.

När grejerna var utprovade så fick den lämna ifrån sig motor och låda till den här bilen.

http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2010/img_3717_81507607.jpg

Tanken var sen att försöka kränga iväg resten av sakerna men det är inte så lätt när man bor i ingenmansland så den blev stående, lite synd tyckte jag då det inte finns någon rost på den s¨jag började leta ny motor och låda

Hittade en vectra 2000 4x4 transmission i jokkmokk och en vectra 2000 donator för motor och kjolpaket i östersund. Calibran får alltså en vanlig c20xe och 5vxl 4wd låda.

Nu i december tog jag tag i den och lagade till krockskadan med bla ny kylarbalk samt lyfte i motor och låda.

http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2010/img_3196_81504552.jpg
Genomgången låda med låst lamellpaket.

http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2010/img_3253_81504728.jpg
Ny kamrem och vattenpump, byggs även om till multiribbrem så jag kan använda ac-kompressorn.

http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2010/img_3268_81504877.jpg
Såndär tysk häftig startspärr, det roliga var att den bröt endast en kabel till tändningslåset, alla andra sladdar var bara utdragna i bilen utan att vara ikopplade

http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2010/img_3326_81505073.jpg
Ny kylarbalk

http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2010/img_3340_81509056.jpg
Kan avsluta med en bild på vectra ombyggnaden men jag sparar lite bilder ett tag till


168 Inlägg
3 april 2010
#2
Ett grymt bygge, sedan jag såg några bilder på calibra med vectra front så blev jag såld! Vectra fronten är grymt läcker och passar bättre än calibra fronten! big_smile Kommer garanterat att följas! big_smile

1 291 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
#3
Robin-T skrev:
Ett grymt bygge, sedan jag såg några bilder på calibra med vectra front så blev jag såld! Vectra fronten är grymt läcker och passar bättre än calibra fronten! big_smile Kommer garanterat att följas! big_smile

Ja calibran har nog en av dom fulare fronterna original, att då vectra fronten som är betydligt snyggare och dessutom enkel att passa dit gör valet lätt wink
Att opel inte byggt så från början..


168 Inlägg
3 april 2010
#4
MattiasH skrev:
Robin-T skrev:
Ett grymt bygge, sedan jag såg några bilder på calibra med vectra front så blev jag såld! Vectra fronten är grymt läcker och passar bättre än calibra fronten! big_smile Kommer garanterat att följas! big_smile

Ja calibran har nog en av dom fulare fronterna original, att då vectra fronten som är betydligt snyggare och dessutom enkel att passa dit gör valet lätt wink
Att opel inte byggt så från början..

Ja vectra fronten är grymt läcker! Tycker inte calibra fronten är ful, men vectrans front är så mycket snyggare! Hoppas du skaffar lagunaläpp till 2000 fronten big_smile! Kommer följas i alla fall!

1 291 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
#5
Att skarva skärmarna var nästa uppgift, gickk rätt smidigt så bilarna är så lika varandra.

ihoppunktat
http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2010/img_3498_81618959.jpg

Fick justera skärmkanterna en aning då calibran har högre hjulhus.
http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2010/img_3503_81619028.jpg

Svetsat och klart
http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2010/img_3509_81619277.jpg

http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2010/img_3507_81619488.jpg


1 291 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
#6
En böseblick är ju självklart på en 90-tals tysk så det måste jag ju ha smile

http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2010/img_3510_81787891.jpg

För att slippa ha verktyg för att få upp spärren så är den förlängd
http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2010/img_3517_81788036.jpg

En liten helhetsbild som jag lämnade den ikväll.
http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2010/img_3520_81788323.jpg


C20LET
1 041 Inlägg
3 april 2010
#7
du är bara för jävla grymmmmmm
fattar inte vart ifrån du får alla dina idér, blir imponerad varje gång jag kikar i dina trådar.
denna blandning av calibra o vectra har jag alltid velat se men inte sett förr.
snygg blandning o jag tvekar inte en sek på att det blir as bra.
snyggt jobbat o tumme upp
MVH/Rawad

Vi tycker olika vet jag, that's it

1 210 Inlägg
4 april 2010
#8
Coolt men du skulle skippat böse blicken.. varför byta fronten till en  vectra front sen slänga på Böseblicken och genast är den äckligt snarlik calibra fronten igen tongue ??  nää ta bort den och skicka dit några fina ögonlock istället.. smile

1 291 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
#10
Rawad skrev:
du är bara för jävla grymmmmmm
fattar inte vart ifrån du får alla dina idér, blir imponerad varje gång jag kikar i dina trådar.
denna blandning av calibra o vectra har jag alltid velat se men inte sett förr.
snygg blandning o jag tvekar inte en sek på att det blir as bra.
snyggt jobbat o tumme upp
MVH/Rawad

Tack, det är bara att passa på göra sånt här när man är ung och har "gott om tid" wink

Ekis! skrev:
Coolt men du skulle skippat böse blicken.. varför byta fronten till en  vectra front sen slänga på Böseblicken och genast är den äckligt snarlik calibra fronten igen tongue ??  nää ta bort den och skicka dit några fina ögonlock istället.. smile

Ögonlock blir ju i princip samma sak men ser bara billigare ut, jag tycker personligen det är skitsnyggt med böse så av den anledningen gjorde jag det. Vectra fronten är ju riktigt tanig original smile


Putteliten skrev:
Kan bli collt de där du. Kommer du passa in Vectra bakljuen på det hela sen oxå?

Vectra baklysen hade varit jävligt coolt men det jobbet får nästa ägare sköta isåfall wink


Med lem
768 Inlägg
4 april 2010
#11
Haha! Fränt gjort! /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

1 291 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
#12
Den börjar närma sig körbart läge nu, har fyllt upp både lådan och f-lådan med olja, fyllt upp och gjort ett försök till luftning med biltemas luftare, funkar ungefär så bra som det låter så det blir manuell klassisk lufting imorgon.
Väntar dock fortfarande på km666 tången för att spänna kamremmen..
Har även bytt några kontaktstycken från motorhärvan då både bilen och motorn var av han modell wink

http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2010/img_3536_81947682.jpg

Det blev även ett hemmgjort clips till microbrytaren i dörren så nu har det mesta av inredningen ramlat på plats också.

http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2010/img_3528_81947581.jpg

http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2010/img_3540_81947736.jpg

En mall för avgassytem har också blivit gjort, blir att åka in på det ökända biltema och skaffa lite rör i veckan smile
http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2010/img_3548_81947785.jpg

http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2010/img_3550_81947836.jpg

Nya baklycktor också wink

http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2010/img_3551_81947892.jpg

till sist skulla jag behöva lite tips på vad man kan sätta för roligt på instrumentpanelen där startspärren tidigare satt?
http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2010/img_3532_81947627.jpg


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
4 april 2010
#13
Helrätt med böse, mkt snyggare än ögonlock smile Släng dit en turbotimer där startspärren satt innan smile


R1 driver!
5 128 Inlägg
4 april 2010
#14
Väldigt skoj projekt! Ska lätt följas! smile


1 291 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
#15
Marcus_89 skrev:
Helrätt med böse, mkt snyggare än ögonlock smile Släng dit en turbotimer där startspärren satt innan smile

Helt klart ett alternativ även för min sugmotor wink

_DamnIt skrev:
Väldigt skoj projekt! Ska lätt följas! smile

Kul smile


379 Inlägg
4 april 2010
#16
o du jävlar!!!!!
lycka till

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

I En Gran Nära Dig
303 Inlägg
5 april 2010
#17
blev riktigt najs med vectra fronten, många tycker jag inte lyckas med att få en calibra snygg men du har lyckats!

Pontiac Firebird 1989.

1 291 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#18
culan06 skrev:
blev riktigt najs med vectra fronten, många tycker jag inte lyckas med att få en calibra snygg men du har lyckats!

Tack, det är ju såhär jag tycker opel skulle byggt från början!


-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
5 april 2010
#19
Ekis! skrev:
Coolt men du skulle skippat böse blicken.. varför byta fronten till en  vectra front sen slänga på Böseblicken och genast är den äckligt snarlik calibra fronten igen tongue ??  nää ta bort den och skicka dit några fina ögonlock istället.. smile

Håller med , faktiskt första gången jag haft negativa synpunkter på dina två byggen.  Förstör inte den här med den svetsade kanten , den blir ju nästan som en Calibra original då och den är klart snyggare utan den kanten eller andra ögonlock. Tycker det är förlegat....

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

795 Inlägg
5 april 2010
#20
Jag vill ge dig ett tips med som bakljusen o det är att du tonar ner dom lite för annars är jag rädd att det skriker för mycket med kromet.

Nissan Skyline R32GTR


Sök